rext_xt posted on 31-5-2004 04:16 PM

Onani/ Melancap/ Masturbation

Post Last Edit by ibnur at 16-10-2011 20:35

saya ingin bertanya kepada semua forumers,aper hukumnyer jika kita melakukan onani untuk mengelakkan kita dari terjebak dengan perbuatan zina.dan apakah kesan onani kepada diri kita pada masa kini dan akan datang?

Jukebox posted on 31-5-2004 04:41 PM

kalau faham english.....rujuk disini - FATWA BANK

Title of Fatwa Islamic Ruling on Masturbation
Date of Reply 15/Sep/2002
Topic Of Fatwa Masturbation
Question of Fatwa What is the Fatwa on masturbation in Islam?

Content of Reply
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger.

Dear brother in Islam, we would like to thank you for showing keenness on learning the teachings of Islam, and we appreciate the great confidence you have in us. We hope our efforts meet your expectations, yet we apologize for the late reply.

With regard to your question, it is very important as it touches a problem most of Muslim youth, who are yet to get married, are facing due to the great deal of temptations surrounding them. As you know, masturbation is perfectly acceptable in non-Muslim societies and is practiced by large number of people: young, single, old, and even married. However, the situation is different in Islam. The ruling on masturbation is governed by some considerations that might change the ruling from one person to another.



The late prominent scholar Sheikh Mustafa Az-Zarqa, may Allah bless his soul, has analyzed the issue of masturbation in detail and, after discussing the different views of scholars and jurists regarding it, issued the following fatwa:



“The only legal text used as evidence for the prohibition of masturbation is Allah’s saying describing the believers: “Those who guard their sexual organs except with their spouses or those whom their right hands possess, for (with regard to them) they are without blame. But those who crave something beyond that are transgressors.

aza posted on 31-5-2004 05:42 PM

onani tu kan berdosa

aku ada tanya ustazah, banyak cara boleh elakkan berzina ni. bukan dengan beronani saja.

pastu ustazah tu kata kalau kita dah beronani, bermakna kita berdosa. dan cara nak bertaubat ialah:

dengan niat yang bersungguh2 bahawa tidak akan mengulangi perkara tu
dan berpuasa.

itu jerla yg aku tahu.

deseree posted on 31-5-2004 07:38 PM

Kalau orang perempuan yang beronani, kena mandi wajib tak?

antiQue posted on 31-5-2004 09:16 PM

Originally posted by deseree at 2004-5-31 19:38:
Kalau orang perempuan yang beronani, kena mandi wajib tak?

Mandi wajib kalau dia keluar mani, i.e. kalau dia reach klimaks stage.

paler kembang posted on 1-6-2004 09:27 AM

aku selalu juga masa muda-muda dulu, ikhlas!.
Betul ker?..
lelaki 96.2% pernah beronani sebelum kahwin
perempuan 66.8% sebelum kahwin dan jika menjanda muda 89.2%

widuri posted on 1-6-2004 06:07 PM

tak paham...beronani nie maksudnya melakukan sex bersendirian ker...
maap kalau pertanyaan saya nie salah....

MENJ posted on 1-6-2004 08:26 PM

Originally posted by rext_xt at 2004-5-31 04:16 PM:
saya ingin bertanya kepada semua forumers,aper hukumnyer jika kita melakukan onani untuk mengelakkan kita dari terjebak dengan perbuatan zina.dan apakah kesan onani kepada diri kita pada masa kini  ...

Tak silap saya, mazhab Maliki mengharuskannya (maksud saya, dengan sebab yang diajukan di atas) tetapi mazhab Shafi'i mengharamkannya.Saya sendiri bertaklid pada mazhab Maliki. Persoalan mengenai onani sebenarnya sudah lama dibincangkan di http://www.al-ahkam.com.my, sila rujuk bank soalan fekah di situ.

Juga sila rujuk:

http://www.al-ahkam.com.my/forum2/viewtopic.php?t=11883&highlight=onani

- MENJ

[ Last edited by MENJ on 1-6-2004 at 08:40 PM ]

Laxamana. posted on 2-6-2004 08:11 AM

Kenapa begitu jauh percanggahan antara Mazhab Maliki dan Syafie dalam hal melancap ni? Iaitu Maliki kata harus iaitu boleh, Syafie kata haram iaitu tak boleh. Jika ini diambil kira maka ajaran Al Quran itu dilihat seolah bercanggah antara satu sama lain seperti yang dikatakan oleh kafir Kristian?

paler kembang posted on 2-6-2004 01:57 PM

Originally posted by Laxamana. at 2-6-2004 08:11 AM:
Kenapa begitu jauh percanggahan antara Mazhab Maliki dan Syafie dalam hal melancap ni? Iaitu Maliki kata harus iaitu boleh, Syafie kata haram iaitu tak boleh. Jika ini diambil kira maka ajaran Al Q ...
Bagus persoalan hang ni lax... aku pun macam hang jugak dulu.....
tapi aku sedikit memahami tentang sebab percanggahan dalam perundangan islam setelah membaca beberapa buah buku, termasuk karya 'Abdul Wahab Al-Khallaf'.  Buku asal dalam bahasa arab dan diterjemahkan ke dalam bahasa Malaysia.  Terjemahan pertama bertajuk 'Rahsia perpecahan mazhab Dalam Islam' (jawi) inilah yang aku baca (beberapa kali khatam) dan aku pernah terjumpa buku terjemahan kedua, tapi aku lupa tajuknya; lebih kurang bunyinya 'Sejarah perundangan Islam' - Rumi.  isinya sama dengan buku terjemahan pertama.

Jika kau boleh mencari buku yang sepertinya insyaAllah mungkin kau akan faham jawapannya.

MENJ posted on 2-6-2004 03:38 PM

Originally posted by Laxamana. at 2004-6-2 08:11 AM:
Kenapa begitu jauh percanggahan antara Mazhab Maliki dan Syafie dalam hal melancap ni? Iaitu Maliki kata harus iaitu boleh, Syafie kata haram iaitu tak boleh. Jika ini diambil kira maka ajaran Al Q ...

Siapa kata yang dalam mazhab Maliki "mengharuskan" onani secara total? I didn't say that. Apa yang saya katakan ialah dalam mazhab Maliki bagi kes yang diutarakan oleh rext_xt, onani bagi menghalang perzinaan "diharuskan", bermakna onani adalah tetap haram bagi keadaan-keadaan lain. Shafi'i mengharamkannya secara total. This is called khilaf. Imam Malik adalah guru kepada Imam as-Syafi'i, and the latter eventually formed his own school of thought, so of course there would be differences. The same cannot be said for the Shiite imams who blatantly contradict one another. Which reminds me of the following disgusting "fatwa" by Khomeni:

http://www.ansar.org/english/khamani.htm

- MENJ

paler kembang posted on 2-6-2004 03:45 PM

masalahnya dah kawinpun melancap jugak:lol

sweetgal posted on 2-6-2004 03:51 PM

Originally posted by MENJ at 1-6-2004 09:26 PM:


Tak silap saya, mazhab Maliki mengharuskannya (maksud saya, dengan sebab yang diajukan di atas) tetapi mazhab Shafi'i mengharamkannya.Saya sendiri bertaklid pada mazhab Maliki. Persoalan mengen ...


tertarik dgn kata ini mengenai pegangan mazhab. gal penah dengar seorang ustaz bercerita tentang pertukaran mazhab ni. rata2 rakyat malaysia berpegang pada mazhab syafie bukan. sejak kecil kita diajar dgn pegangan mazhab syafie. tetapi dlm beberapa keadaan kita boleh bertukar mazhab tetapi bukan sbb keselesaan atau sbb mazhab lain lebih mudah.

kalau mmg dlm hidup berpegang pada maliki takpe. tapi kalau sbb hukum di atas(syafie-haram, maliki-harus) iaitu utk kemudahan diri dilandaskan dgn nafsu tak boleh.

contohnya kalau pegi buat haji tersentuh bukan muhrim tanpa nafsu dan niat tak batal wudhu'-mazhab hambali.jadi ianya boleh diubah semasa mengerjakan haji atau umrah sahaja sbb di sana susah utk kawal wudhu' sbb terlampau ramai org. tetapi kalau saja2 kita tukar mazhab sbb malas ambil wudhu' dsb tak boleh.

wallahualam....
-sila tanya mana2 ustaz utk kepastian

MENJ posted on 2-6-2004 04:03 PM

Originally posted by sweetgal at 2004-6-2 03:51 PM:

tertarik dgn kata ini mengenai pegangan mazhab. gal penah dengar seorang ustaz bercerita tentang pertukaran mazhab ni. rata2 rakyat malaysia berpegang pada mazhab syafie bukan. sejak kecil ki ...

Saya bertaklid dengan mazhab Maliki dalam masalah ini bukannya kerana ikut hawa nafsu saya, tetapi setelah saya mengkaji dengan mendalam dan mendapati hujah-hujah Imam Malik dalam Muiwatta dalam bab ni lebih kukuh pada pendapat saya. Lain-lain masalah fekah, saya tetap berpegang dengan hukum mengikut pendapat Shafi'e dan saya juga masih menganggap diri saya sebagai berpegang kepada mazhab Syafi'e.

- MENJ

Laxamana. posted on 2-6-2004 04:28 PM

Orang kafir Kristian amat gemar melihat mazhab 4 melompat dari hukum ke hukum ni... ianya hanya menguatkan hujah mereka bahawa Al Quran tidak sempurna.

MENJ posted on 2-6-2004 04:35 PM

Originally posted by Laxamana. at 2004-6-2 04:28 PM:
Orang kafir Kristian amat gemar melihat mazhab 4 melompat dari hukum ke hukum ni... ianya hanya menguatkan hujah mereka bahawa Al Quran tidak sempurna.

It just means that your flock of Christian scum does not know the difference between a ruling in the Noble Qur'an and a ruling derived from the Sunnah of the Prophet + Qur'an which forms jurisprudence on issues not touched by the Qur'an. So let's drop this "Al-Quran tidak sempurna" crap just because the 4 schools of thought "differ" from each other in certain matters.

- MENJ

Laxamana. posted on 2-6-2004 05:04 PM

Originally posted by MENJ at 2004-6-2 04:35 PM:


It just means that your flock of Christian scum does not know the difference between a ruling in the Noble Qur'an and a ruling derived from the Sunnah of the Prophet + Qur'an which forms jur ...

Jangan emosi tak tentu pasal MENJ. Kita bukan baru kenal dalam forum ni 2-3 hari... kamu menuduh saya Kristian atau gerombolan Kristian pun tak elok... menuduh seseorang Islam itu kafir berat hukumnya. Ruling derived from Sunnah yang kamu sebutkan itu banyak menimbulkan tanda tanya sebenarnya.... cuba berfikiran telus dan bersifat terbuka. Jangan emosional, baru akal boleh mengatasi nafsu amarah. Kamu pun tahu sebenarnya. Sunnah Nabi adalah dari diri yang maksum, masakan derived from Sunnah boleh ada percanggahan. Sunnah siapa sebenarnya? Ini perbincangan umum sahaja. Tak perlu sentuh mazhab atau individu lain seperti kutukan kamu ke atas Khomeini yang bukan menjadi persoalan di sini.

amorist posted on 2-6-2004 05:55 PM

MENJ,

Kasar sangat tu!

Lax,

Saya tak nampak apa salahnya kita mengambil panduan dari mana-mana diantara 4 mazhab itu, kerana itu kelemahan tafsiran, bukan kelemahan Quran.

Dan bukankah Islam hanya satu?

antiQue posted on 2-6-2004 08:08 PM

Originally posted by sweetgal at 2004-6-2 15:51:



tertarik dgn kata ini mengenai pegangan mazhab. gal penah dengar seorang ustaz bercerita tentang pertukaran mazhab ni. rata2 rakyat malaysia berpegang pada mazhab syafie bukan. sejak kecil ki ...

Gal, actually bab mazhab ni banyak kami bincangkan dulu dalam beberapa thread, antaranya thread ni :

http://forum.cari.com.my/viewthread.php?tid=68754&highlight=&page=1

paler kembang posted on 2-6-2004 09:58 PM

Originally posted by sweetgal at 2-6-2004 03:51 PM:
tertarik dgn kata ini mengenai pegangan mazhab. gal penah dengar seorang ustaz bercerita tentang pertukaran mazhab ni. rata2 rakyat malaysia berpegang pada mazhab syafie bukan. sejak kecil ki ...
Mazhab bukanlah satu ketatapan dalam islam... ianya muncul setelah lama nabi wafat.  Sesiapa saja yang 'mampu', bebas mengikut mana-mana ketetapan yang difikirkan baik dengan berlandaskan dalil atau qias yang ada.  Jika tidak mampu, cukup dengan mengikut apa yang telah ditetapkan oleh imam-iman (mazhab) yang ada... mereka ini (imam) besar jasanya kerana menghimpul satu kesimpulan dan ketetapan hukum dengan sumber rujukan yang cukup sempurna.

amorist posted on 2-6-2004 10:10 PM

Tentang mazhab

Link yang antiQue bagu tu agak "berat". Kalau hanya ingin mengetahui mazhab secara ringkas, mungkin link berikut lebih sesuai:

http://forum.cari.com.my/viewthread.php?tid=88905&fpage=1

Laxamana. posted on 3-6-2004 08:17 AM

Originally posted by amorist at 2004-6-2 05:55 PM:
MENJ,

Kasar sangat tu!

Lax,

Saya tak nampak apa salahnya kita mengambil panduan dari mana-mana diantara 4 mazhab itu, kerana itu kelemahan tafsiran, bukan kelemahan Quran.

Dan bukankah ...

Betul... kelemahan tafsiran.

Laxamana. posted on 3-6-2004 08:18 AM

Originally posted by paler kembang at 2004-6-2 09:58 PM:

Mazhab bukanlah satu ketatapan dalam islam... ianya muncul setelah lama nabi wafat.  Sesiapa saja yang 'mampu', bebas mengikut mana-mana ketetapan yang difikirkan baik dengan berlandaskan dalil a ...

Betul... dan bukan 4 mazhab itu sahaja yang boleh dikira betul. Tak gitu?

paler kembang posted on 3-6-2004 09:13 AM

Originally posted by Laxamana. at 3-6-2004 08:18 AM:
Betul... dan bukan 4 mazhab itu sahaja yang boleh dikira betul. Tak gitu?
asal saja berlandaskan al-quran dan hadith sahih...(ini pegangan gulungan sunnah). 4 imam mazhab sunnah berlandaskan sebegini).  bukan dari sumber mimpi, hadith lemah dan sebagainya.  seperkara lagi, Malik banyak mengeluarkan ketetapan hukum berdasarkan amalan penduduk Madinah di zamannya, kerana apa yang diamalkan pendudukan Madinah adalah warisan nabi dan kebanyakan pengamalnya adalah orang-orang yang pernah sezaman dengan nabi.

p/s - Sesetengah penggerak mazhab cuba mmengukuhkan sistem kepuakan, ada yang mengikat/membekukan kebebasan kepimpinan, ada yang senang mengkafirkan gulungan yang tak sealiran dengannya, malah ada yang mengukir kutukan berterusan kepada seseorang tokoh (termasuk sahabat nabi).

Laxamana. posted on 3-6-2004 09:50 AM

Originally posted by paler kembang at 2004-6-3 09:13 AM:

asal saja berlandaskan al-quran dan hadith sahih...(ini pegangan gulungan sunnah). 4 imam mazhab sunnah berlandaskan sebegini).  bukan dari sumber mimpi, hadith lemah dan sebagainya.  seperkara l ...

Betul lah... cuma bab kebebasan pimpinan tu ada yang mengatakan Ahlul Bait Rasulullah s.a.w. yang berwibawa patut di ambil kira terlebih dahulu. Ada yang mengatakan itu tak semestinya dan tak wajib. Ada hadis sahih kah mengenai ini?
Page: [1] 2 3 4
View full: Onani/ Melancap/ Masturbation