kopipahit posted on 9-9-2005 10:39 PM

ANEKA KETUPAT SOTONG [SOTONG SUMBAT]

:)hai saya orang baru kat sini.ade sape2 sudi kasi resepi ketupat sotong,saya suka sangat makan tapi tak reti buatnya.

[ Last edited by  Kacip_Fatimah at 1-12-2007 05:40 PM ]

rinairza posted on 9-9-2005 10:42 PM

ketupat sotong nie yang macam mana yek......
yang dalam ada pulut tu ke......

kopipahit posted on 9-9-2005 11:24 PM

Originally posted by rinairza at 9-9-2005 10:42 PM
ketupat sotong nie yang macam mana yek......
yang dalam ada pulut tu ke......


ya...yg ada pulut kat dalam tu....sedap.....makan pandai tapi buat tak pandai.....

ada sesiapa yang pandai....boleh kongsi sama-sama.....:):)

DARSITA posted on 9-9-2005 11:44 PM

Tunggu Cik Noor .. mungkin dia tau buat.

Lama doh dok makang tupak sutung kat Ganu .. :)

cranko21 posted on 10-9-2005 11:22 AM

Kopipahit...
ketupat sotong ni ada dua macam kan?
satu versi manis dan satu lagi versi kuahnya savoury..
Akak biasa masak dan makan yg versi savoury saja...
ni resepi yg akak pernah try a few times.

Nota  tangan:ni gambar cilok dari blog org :P:P:P
=================================

http://www.veteranrtm.org/sotong.jpg

KETUPAT SOTONG

Bahan2:

10 ekor sotong yg besar - bersihkan dan tos airnya.
1 biji bawang besar - tumbuk halus  
sedikit halia - tumbuk sedikit  
5 biji bawang kecil - di hiris halus2
1 sdm halba
sedikit kunyit
Garam + gula secukup rasa
1 cwn pulut - bersihkan dan rendam selama 1 jam
2 cwn santan pekat
3 cwn santan cair
batang lidi


Cara:
Tos pulut yg di rendam dan masukkan dlm bekas campurkan & 2 cwn santan pekat & sedikit garam.
Sumbatkan ulut ke dalam sotong (1/2 penuh) dan cucuk lidi di hujung sotong agar tiada pulut akan terkeluar.

Dalam periuk, masukkan 3 cwn santan cair, halba, bawang kecil yg di hiris, bawang tumbuk, halba & sedikit garam & gula. Masukkan sotong yg telah di isi pulut tadi dan belen2 santan pekat tadi. Biarkan masak di atas api sederhana hingga pulut masak (sekurang-kurangnya 30 minit) Nota tambah sedikit santan cair atau air kalau semasa process memasak tadi santan terlalu kering. Kelar-kelar sedikit sotong tadi dan hidangkan panas2.


Nota kaki: semasa memasak jgn taruk too much garam.. kerana takut terlalu masin bila santan memekat.



[ Last edited by NoorMasri at 5-2-2006 11:59 PM ]

shima posted on 10-9-2005 02:53 PM

kita pun suka makang ketupat sotong tapi versi Ganu le....:love:

NoorMasri posted on 10-9-2005 05:07 PM

Originally posted by DARSITA at 9-9-2005 11:44 PM
Tunggu Cik Noor .. mungkin dia tau buat.

Lama doh dok makang tupak sutung kat Ganu .. :)

ngeh ngeh ngeh..buat tu tahu lah tapi seumur hidup Noor baru sekali buat..hehehehehe..sini payoh lah nok jumpa sotong fresh...nanti kita buka kitab masakan dulu nak tengok sukatannya..

kopipahit posted on 10-9-2005 05:58 PM

Originally posted by cranko21 at 10-9-2005 11:22 AM
Kopipahit...
ketupat sotong ni ada dua macam kan?
satu versi manis dan satu lagi versi kuahnya savoury..
Akak biasa masak dan makan yg versi savoury saja...
ni resepi yg akak pernah try a few t ...
tq cranko21 dgn resepi tu.kopi tak tau pulak ketupat sotong tu ade banyak versi,coz saya pernah makan yang putih campur pink kaler(warna kulit sotong kot) je,rasanya taklah manis sangat.akak, tu macam gambar sotong celup tepung je:):):)

[ Last edited by kopipahit at 10-9-2005 07:01 PM ]

kopipahit posted on 10-9-2005 08:48 PM

Originally posted by NoorMasri at 10-9-2005 05:07 PM


ngeh ngeh ngeh..buat tu tahu lah tapi seumur hidup Noor baru sekali buat..hehehehehe..sini payoh lah nok jumpa sotong fresh...nanti kita buka kitab masakan dulu nak tengok sukatann ...
kak noor kalu sotong fresh payah nk jumpa ,carilah" sotong kering",mesti byk trsidai.:lol:lol:lol.tk sabo nk wat tupak sotong lame dah tak makang

[ Last edited by kopipahit at 10-9-2005 09:10 PM ]

nsutra posted on 11-9-2005 10:51 AM

Originally posted by kopipahit at 10-9-2005 08:48 PM

kak noor kalu sotong fresh payah nk jumpa ,carilah" sotong kering",mesti byk trsidai.:lol:lol:lol.tk sabo nk wat tupak sotong lame dah tak makang
ni orang mana nie kopi...slang cam gganu gak nih!..hehhehhehee...
sut ada penah sekali wat tupat sotong....nak kasi resepi detail payah sket pasai main campak2 gitu jerk....
yg sut buat....
10 ekor sotong...
beras pulut...masukkan dalam sotong dalam 2 sudu besor...jangan masuk separuh ...kang penuh terkeluar plak ....
1 cawan santan cair...
1/2 cawan santan pekat..
1/2 sudu kecik halba..
2 biji bawang merah di mayang...
garam..

memula rebus sotong yg telah diisi dengan pulut  dengan secawan santan cair..masukkan sekali halba dan bawang merah yang dimayang halus...
lbila dan mendidih masukkan santan pekat..rasakan garamnya....

siap....



[ Last edited by NoorMasri at 6-2-2006 12:00 AM ]

kopipahit posted on 11-9-2005 12:47 PM

Originally posted by nsutra at 11-9-2005 10:51 AM

ni orang mana nie kopi...slang cam gganu gak nih!..hehhehhehee...
sut ada penah sekali wat tupat sotong....nak kasi resepi detail payah sket pasai main campak2 gitu jerk....
yg sut buat....
10 ...
mesia kan ade pelbagai loghat bahasa,so boleh belajar segala slang tu.kalu pindah mana2 kan senang boleh kecek belako.thanks for the respi tu,tgh nk mencari sotong yang sesuai utk di tupakkan.sik saba kamek nak molahnya,ehh!!!camne kamek bole kelaka sarwak tok,camnehaaaa :hmm::hmm::hmm::hmm::hmm::hmm::hmm:

[ Last edited by kopipahit at 11-9-2005 12:50 PM ]

Baiduri Othman posted on 11-9-2005 01:12 PM

Originally posted by kopipahit at 9-9-2005 10:39 PM
:)hai saya orang baru kat sini.ade sape2 sudi kasi resepi ketupat sotong,saya suka sangat makan tapi tak reti buatnya.

Kalau awak ada tengok jln2 cari makan last wk, mesti tahu buat Sotong Ketupat. Siap dgn demo lagi tu. Tapi saya tak minat sotong ketupat ni.

BTW, kamek pun pandei juak cakap Sarawak. Ada org madah kamek kahwin dgn org Sarawak. Ahaks ahaks ahaks.

Spetsnaz posted on 11-9-2005 11:27 PM

actually ada 3 resepi ketupat sotong

1. Resepi gannu..

sesuai utk dimakan dgn nasi dan sebagaimana yg diberikan di atas oleh nsutra dan crancko21

2. Resepi Kelantan

Lebih sebagai dessert dan ditambah gula melaka. Masih guna santan sebagai ingredient tapi takde halba, kunyit, bawang dan halia tak silap saya. Dan juga di letak serai.

3. Resepi selatan Thailand

Kalau yg tinggal kat KL tu, boleh try berkunjung Jalan Tuanku Abd Rahman, lorong sebelah Pizza Hut tu ada pejabat Pos. Depan pejabat Pos ada org Siam jual kuih2 dr sana seperti ketupat sotong, sira labu, sira pisang dan mcm2 lg kuih2 yg manis2 serta somtam pun ada.

Versi siam ni tak letak santan, kuah dia ialah gula melaka yg cair, seakan akan caramel gitu

tunteja78 posted on 12-9-2005 08:29 AM

Originally posted by Spetsnaz at 11-9-2005 11:27 PM
2. Resepi Kelantan

Lebih sebagai dessert dan ditambah gula melaka. Masih guna santan sebagai ingredient tapi takde halba, kunyit, bawang dan halia tak silap saya. Dan juga di letak serai.



teja biasa buat yg ni je..

bahan2 (sukatan main agak je )

sotong
santan
beras pulut
gula melaka
garam
daun pandan

cara2

rendam beras pulut ngan santan (sejam dua pon dah ok)

masukkan beras pulut dlm sotong..3/4 atau setgh je (jgn buang balance beras pulut yg dah rendam tu)

masukkan kepala sotong..'pin'kan ngan lidi

susunkan sotong lm peyok..letak daun pandan..santan..gula melaka n garam cecukup rasa

bila sotong dah mula mendidih..masukkan balance beras pulut..ketupat sotong masak bila pulut yg baru dimasukkan tu masak..

ps:leh gak kl nak letak serai atau bwng besar..tp personally teja x suka yg letak serai..rasa dia lari..yg letak bwg besar tu okla..x ubah rasa



[ Last edited by NoorMasri at 6-2-2006 12:01 AM ]

kopipahit posted on 12-9-2005 08:38 AM

tq,tq,tq, resepi korg semua best2.nanti kita try:tq::tq::tq::tq:

Spetsnaz posted on 12-9-2005 08:42 AM

Originally posted by tunteja78 at 12-9-2005 08:29 AM



teja biasa buat yg ni je..

bahan2 (sukatan main agak je )

sotong
santan
beras pulut
gula melaka
garam
daun pandan

cara2

rendam beras pulut ngan santan (sejam dua pon dah ok) ...


ha...  ni la resepi ketupat sotong kelantan.... tapi org gannu tak suka coz manis.....

nsutra posted on 12-9-2005 09:23 AM

Originally posted by Spetsnaz at 11-9-2005 11:27 PM
actually ada 3 resepi ketupat sotong

1. Resepi gannu..

sesuai utk dimakan dgn nasi dan sebagaimana yg diberikan di atas oleh nsutra dan crancko21

2. Resepi Kelantan

Lebih sebagai desser ...
Spet, sut macam cengitu aje ketupat nie..tak makan ngan nasik..sebab muak....hehhehehe...
tapi suka la dengan sira labu....sapa ada resepi nye?...

nsutra posted on 12-9-2005 09:24 AM

Originally posted by Spetsnaz at 12-9-2005 08:42 AM



ha...  ni la resepi ketupat sotong kelantan.... tapi org gannu tak suka coz manis.....
tak penah makan versi kelantan punya....so tak bleh nak komen..hehhehe

CoKeLat-RaWkZ posted on 12-9-2005 10:08 AM

Mama coki dulu2 masa kite skolah menengah suke buat ketupat sotong ni, dia sumbat beras pulut dlm tu... pastu kukus.. bile dah masak, gaul dlam kuah satay (kuah kacang).  Sedap gile.. sampai my brother pernah tercekik makan ni, gara2 berebut ..hahahahahahhahahha

speedial posted on 12-9-2005 11:07 AM

Originally posted by Spetsnaz at 12-9-2005 08:42 AM

ha...  ni la resepi ketupat sotong kelantan.... tapi org gannu tak suka coz manis.....

yesss...tupat sotong kelantan memang versi manis......

org ganu kurang suka sbb dorang dari kecik makan tupat sotong yg tak manis....

speedial posted on 12-9-2005 11:09 AM

Originally posted by nsutra at 12-9-2005 09:24 AM

tak penah makan versi kelantan punya....so tak bleh nak komen..hehhehe

sut...amber penoh makan...memang manis....sbb deme buh gula....amber dok suka....sbb amber biasa makan hok dok manis...jadik dok leh gi ahh...

shidaaziz posted on 12-9-2005 11:10 AM

macam mana rasanya ketupat sotong ni ha? sedap tak? boleh makan dengan nasi ke? kita ni pelik le kalo nak makan sotong macam tu je.

nsutra posted on 12-9-2005 11:15 AM

Originally posted by speedial at 12-9-2005 11:09 AM


sut...amber penoh makan...memang manis....sbb deme buh gula....amber dok suka....sbb amber biasa makan hok dok manis...jadik dok leh gi ahh...
speed,kuih2 kat kelantan sumer manis2....
sampaikan orgnya sekali manis..hehehee...

nsutra posted on 12-9-2005 11:35 AM

Originally posted by shidaaziz at 12-9-2005 11:10 AM
macam mana rasanya ketupat sotong ni ha? sedap tak? boleh makan dengan nasi ke? kita ni pelik le kalo nak makan sotong macam tu je.
shida...rasanya sedap...depends nak makan ngan nasi ke tidak..sut suka makan gitu aje..
ada gak orang tak suka...muak katanya....terpulang la....
kat sini (terengganu) kat area marang ada warong khas menjual ketupat sotong...ok gak laris..lempeng pun ada jual....
acu tanya speed....hehhehhehhe

shidaaziz posted on 12-9-2005 11:47 AM

nak buat ketupat sotong ni kena pakai sotong besar kan?
Page: [1] 2 3 4 5
View full: ANEKA KETUPAT SOTONG [SOTONG SUMBAT]