hanieliza posted on 30-9-2005 08:22 PM

ANEKA KUIH TALAM MANIS

http://i10.photobucket.com/albums/a139/hanieliza7/kueh/TalamPisang2.jpg

TALAM PISANG

Bahan Lapisan Bawah
1 cawan pisang
1/2 cawan gula pasir
1 cawan tepung beras
2 s/b  tepung kastad
2 cawan santan cair
secubit garam
sedikit pewarna kuning

Cara
1. Panaskan kukusan. Alaskan loyang bulat saiz 8 inci dengan daun pisang atau spukan minyak sekiranya tiada daun pisang.
2. Gaulkan semua bahan dan tuangkan dalam loyang.
3. Masukkan dalam kukusan dan kukuslah selama 30 minit.
4. Bila nak bubuh adunan atas, cakarkan permukaan lapisan bawah.

Bahan Atas
1 cawan tepung beras
3 cawan santan pekat
1 s/k garam

Cara
1. Gaulkan semua bahan supaya sebati dan rata.
2. Tapiskan kedalam kuali tak lekat dan kacau sebentar.
3. Bila nampak pekat, tutup api dan tuangkan keatas lapisan bawah
4. Kukuskan lagi 20 minit.
5. Sejukkan betul-betul dan potong untuk dihidangkan

[ Last edited by  Kacip_Fatimah at 5-3-2009 13:44 ]

puansri posted on 30-9-2005 09:56 PM

cantiknya kuih Kak Liza...nanti saya nak cuba saya bagi feedback ok....

magnolia posted on 1-10-2005 07:50 AM

kasi le resepi kuih talam yang len lagi kak liza..
ari tu ader try lompat tikam kak liza..
best..abes depa makan..hehehe

puansri posted on 1-10-2005 08:35 AM

tak silap saya Kak Liza ada bagi kena rajin cari kat belakang aje tau.......

hanieliza posted on 1-10-2005 09:10 AM

Originally posted by puansri at 1-10-2005 08:35 AM
tak silap saya Kak Liza ada bagi kena rajin cari kat belakang aje tau.......
tak perlaaa..
biar kak liza kutip resepi talam yg bersepah2 tu...


http://i13.photobucket.com/albums/a288/hanieliza5/kueh/TalamCendul2.jpg

KUEH TALAM CENDUL

Bahan Lapisan Bawah
1 cawan cendul
1 cawan tepung beras
3 s/b tepung jagung
secubit garam
2 cawan santan cair

Cara
1. Panaskan kukusan.
2. Gaulkan semua bahan dan tuangkan dalam loyang yg telah disapukan minyak.
3. Masukkan dalam kukusan dan kukuslah selama 30 minit.
4. Bila nak bubuh adunan atas, cakarkan permukaan lapisan bawah.

Bahan Atas
1  cawan tepung beras
3 s/b gula merah
3 s/b gula pasir
3 cawan santan pekat
1 s/k garam

Cara
1. Gaulkan semua bahan supaya sebati dan rata.
2. Tapiskan kedalam kuali tak lekat dan kacau sebentar.
3. Bila nampak pekat, tutup api dan tuangkan keatas lapisan bawah
4. Kukuskan lagi 20 minit.
5. Sejukkan betul-betul dan potong untuk dihidangkan.

[ Last edited by  hanieliza at 29-4-2006 09:25 AM ]

hanieliza posted on 1-10-2005 10:13 AM

http://img.photobucket.com/albums/v302/hanieliza3/kueh/TlmJgg2.jpg

KUEH TALAM JAGUNG

Bahan Lapisan Bawah
1 cawan jagung cream
1 cawan tepung beras
2 s/b tepung kastad
2 cawan santan
1/2 cawan gula

Bahan Lapisan Atas
1 cawan tepung beras
2 cawan santan pekat
1 s/k garam

Cara
1. Gaulkan semua bahan lapisan bawah dan kacau sebati.
2. Masukkan dalam loyang yg telah disapukan sikit minyak.
3. Kukuskan selama 30 minit.
4. Campurkan semua bahan lapisan atas dan tapiskan dalam periuk.
5. Kacau sekejap diatas api yg laing kecil.
6. Bila adunan lapisan bawah sudah masak, cakarkan sikit dan tuangkan perlahan2 adunan lapisan atas.
7. Kukuskan selama 20 minit.
8. Sejukkan betul2 barulah dipotong.

hanieliza posted on 1-10-2005 10:37 AM

http://i13.photobucket.com/albums/a288/hanieliza5/kueh/TalamPandan.jpg

KUEH TALAM PANDAN

Bahan Lapisan Bawah
1 caw tepung beras
1 s/b tepung jagung
1/2 cawan gula
3 cawan santan
sket jus pandan & pewarna hijau

Cara
1. Gaul semua bahan, masukkan dalam periuk dan kacau sebentar saja atas api.
2. Masukkan dalamloyang yg telah disapukan minyak dan kukus sehingga masak

Bahan Lapisan Atas
1 cawan tepung beras
3 cawan santan + sket garam

Cara
1. Gaul semua bahan dan tapiskan. Panaskan sikit atas api. Kacau rata sekejap saja.
2. Tuangkan perlahan2 keatas lapisan bawah.
3. Kukus sehingga masak .
4. Sejukkan dahulu baru dipotong.

[ Last edited by  hanieliza at 6-3-2007 11:45 AM ]

magnolia posted on 1-10-2005 06:02 PM

waduh2 kak liza...
ngancam banget tuhh..
nk try talam jagung ler plak..
jap neh br wat kek lapis maklang..tinggai separuh dh tuhh.
esok leh wat talam neh plak

thanx kak liza

hanieliza posted on 2-10-2005 03:27 PM

http://i13.photobucket.com/albums/a288/hanieliza5/TalamKcangHijau.jpg

KUEH TALAM KACANG HIJAU

Lapisan bawah -
1 cawan kacang hijau[ rebus lembut ]
1 cawan tepung beras
2 s/b tepung jagung
1 cawan gula
3 cawan santan cair + sikit garam
pewarna hijau

Cara
1. Panaskan kukusan dan sapukan minyak pada loyang saiz 8 x 8 inci atau loyang bulat 8 inci.
2. Masukkan semua bahan kecuali kacang hijau dan kacau rata. Tapiskan
3. Masukkan kacang hijau  dan kacau rata.
4. Masukkan adunan kedalam loyang dan kukuskan sehingga masak dalam 30 minit.

Lapisan Atas -
1  cawan tepung beras
3 cawan santan pekat
1 s/k garam sikit

Cara.
1. Gaulkan semua bahan dan tapiskan. Masakkan sikit adunan ni diatas api yg perlahan. Sentiasa kacau supaya adunan ni tidak berketul2.
2. Bila adunan lapisan bawah telah masak, cakarkan sikit dgn garfu dan tuangkan adunan santan atas permukaan kacang hijau tadi.
3. Kukus lagi selama 25 minit.
4. Sejukkan betui2 sebelum potong dan hidangkan.

[ Last edited by hanieliza at 25-1-2006 12:22 PM ]

hanieliza posted on 2-10-2005 03:32 PM

http://i13.photobucket.com/albums/a288/hanieliza5/DSC08553.jpg

TALAM JAGUNG PANDAN

Bahan Lapisan Bawah
1 cawan jagung cream
1 cawan tepung beras
2 s/b tepung kastad
3 cawan santan
1/2 cawan gula

Bahan Lapisan Atas
1 cawan tepung beras
3 cawan santan pekat
1/2 cawan jus pandan + pewarna hijau
1 s/k garam

Cara
1. Gaulkan semua bahan lapisan bawah dan kacau sebati.
2. Masukkan dalam loyang yg telah disapukan sikit minyak.
3. Kukuskan selama 30 minit.
4. Campurkan semua bahan lapisan atas dan tapiskan dalam periuk.
5. Kacau sekejap diatas api yg  kecil.
6. Bila adunan lapisan bawah sudah masak, cakarkan sikit dan tuangkan perlahan2 adunan lapisan atas.
7. Kukuskan selama 20 minit.
8. Sejukkan betul2 barulah dipotong

MAKLANG posted on 3-10-2005 09:44 AM

mak aiii...pepagi nengok gambo ni, laparlah pulak..pd hal baru je lepas pekene nasi goreng mamak...

MAKLANG posted on 4-10-2005 08:28 AM

Originally posted by hanieliza at 30-9-2005 08:22 PM
http://i10.photobucket.com/albums/a139/hanieliza7/kueh/TalamPisang2.jpg

TALAM PISANG

Bahan Lapisan Bawah
1 cawan pisang
...

Kaklizaaaaa:bye: ini dia kuih talam pisang....:) org tua suka kuih ni ;) buleh buat utk mertua nanti:)

http://i23.photobucket.com/albums/b353/fakhrullah/DSCN8751.jpg

hanieliza posted on 4-10-2005 10:11 AM

wau...:o:..
rajinnya maklang..
kak liza suka buat bulan posa...asben kak liza mmg suka bebenor makan bila balik dari terawih...

speedial posted on 4-10-2005 10:27 AM

Originally posted by MAKLANG at 4-10-2005 08:28 AM

Kaklizaaaaa:bye: ini dia kuih talam pisang....:) org tua suka kuih ni ;) buleh buat utk mertua nanti:)

http://i23.photobucket.com/albums/b353/fakhrullah/DSCN8751.jpg

amboiiii maklang...bes nyer maklang dah buat...den baru nak rancang wat tuk juadah berbuka......

:cak: dah tau dah...kalu kukus2 ni bagilah resepi kat maklang...mesti laju kayuh...heheheh

MAKLANG posted on 4-10-2005 10:44 AM

Originally posted by speedial at 4-10-2005 10:27 AM


amboiiii maklang...bes nyer maklang dah buat...den baru nak rancang wat tuk juadah berbuka......

:cak: dah tau dah...kalu kukus2 ni bagilah resepi kat maklang...mesti laju kayuh...heheheh

:lol:lol:lol ekau pun dah paham yo speed...:bgrin: den bukan apo..nak testing yo..kalo ok den bagi kat jiran tetanggo, takpun anta kat surau...buek buka posa:)

speedial posted on 4-10-2005 10:54 AM

Originally posted by MAKLANG at 4-10-2005 10:44 AM


:lol:lol:lol ekau pun dah paham yo speed...:bgrin: den bukan apo..nak testing yo..kalo ok den bagi kat jiran tetanggo, takpun anta kat surau...buek buka posa:)

maklang..bagus...bagus...testing lah lagi...lain2 talam plak...lopeh tu kobarkan kat den hasil ehhh....biar den plak cubo buek tuk buka posa.....:)

magnolia posted on 4-10-2005 04:39 PM

dok tgh kukus talam jagung nie...
tak sabo nk mkn...

chempaka_ku posted on 4-10-2005 07:22 PM

pernah buat kueh talam jagung kak liza's...tapi bukan bubuh 1 cawan jagung, tapi habiskan 1 tin sebab sayang dengan yang selebihnya tu......ni gambarnya yang tak clear.......

tips untuk potong kueh....potong dgn pisau plastik.....

                                          
                                http://img.villagephotos.com/p/2005-2/957759/talamjagung.JPG

magnolia posted on 4-10-2005 08:32 PM

dh siap kueh talam jagung mag..
rase sedap tapi rupe x cantik ler..
pesal bhgian paler (putih) tak smooth cm yg kak liza wat tuhh??

frust le jugak..tp sodap...

inai posted on 4-10-2005 11:19 PM

semua respi kukus K.Liza perturunkan kat sini.....Kalau org jauh cam Inai dah tak susah nak daptkan buku K.Liza nu...

BTW...camna projek buku K.Liza tu? dah dilancarkan ke blom?

inai posted on 4-10-2005 11:21 PM

Originally posted by MAKLANG at 4-10-2005 08:28 AM


Kaklizaaaaa:bye: ini dia kuih talam pisang....:) org tua suka kuih ni ;) buleh buat utk mertua nanti:)

http://i23.photobucket.com/albums/b353/fakhrullah/DSCN8751.jpg


Rajin beno Maklang buat kuih org tua2 ni....Maklang ni kalau bab kukus-mengukus laju ye...cuba Maklang tepek gambo pengukus MLang tu....Nak nengok beso mane lah dia

:off: Pstt Maklang...jadi ke Maklang nak beli digicam kawan Mlang tu?

puansri posted on 5-10-2005 07:24 AM

Originally posted by magnolia at 4-10-2005 08:32 PM
dh siap kueh talam jagung mag..
rase sedap tapi rupe x cantik ler..
pesal bhgian paler (putih) tak smooth cm yg kak liza wat tuhh??

frust le jugak..tp sodap...

Kalau rupanya tak ada tapi rasanya sedap.........jangan cakapla mesti habis walaupun tak cantik...mesti ingat tak semesti barang yang cantik itu mahal ataupun orang yang cantik tu baik budi perkertinya.........walau apapun tahniah sebab dah buat dengan jayanya.......

N.O posted on 5-10-2005 07:47 AM

Kak Liza, talam jagung pandan tu memang menggoda sungguh. Insyallah esok saya nak buat juadah berbuka.

MAKLANG posted on 5-10-2005 08:00 AM

Originally posted by inai at 4-10-2005 11:21 PM



Rajin beno Maklang buat kuih org tua2 ni....Maklang ni kalau bab kukus-mengukus laju ye...cuba Maklang tepek gambo pengukus MLang tu....Nak nengok beso mane lah dia

:off: Pstt  ...

inai - pengukus maklang tu cute jer..hok kecik tu...nanti maklang tangkap gambo ekkk:cak:
:off: - digicam dah jadi hakmilik maklang sepenuhnya:clap: maklang dah beli kat kawan tu..150/- jer..maklumlah 2nd hand..janji buleh tangkap gambo:cak:

speedial posted on 5-10-2005 10:20 AM

Originally posted by MAKLANG at 5-10-2005 08:00 AM


inai - pengukus maklang tu cute jer..hok kecik tu...nanti maklang tangkap gambo ekkk:cak:
:off: - digicam dah jadi hakmilik maklang sepenuhnya:clap: maklang dah beli kat kawan tu..150/- jer..m ...

wahhh...tahniah lah dah der digicam s'diri.....hehehe...baru syok kan posing maut masakan tu.....heehehe
Page: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
View full: ANEKA KUIH TALAM MANIS