FaithNoMore posted on 22-1-2006 11:49 PM

Wali & Wali Hakim (merged:Duta lover,harumanisz,klopis)

Bolehkah satu pernikahan berwalikan hakim atas tujuan merahsiakan perkahwinan ?? Bapa pengantin perempuan masih lagi berkemampuan utk mewalikan anaknya, tp kerana risau perkahwinan tak direstui, pasangan ni mengambil jln berwalikan hakim..
Boleh ke ??

[ Last edited by  ibnur at 8-9-2007 11:35 AM ]

fleurzsa posted on 23-1-2006 07:29 PM

Salam,

Pernikahan yg dibolehkan berwali hakim adalah...

- Apabila ada sengketa atr wali.

- Apabila tidak ada wali.  Jelas tidak ada wali atau wali tidak berada di tempat itu.

Sekiranya bapa pengantin perempuan tidak mahu mengahwinkan tanpa alasan sedangkan yg perempuan dah nak kahwin sgt, maka wali tersebut disebut wali zalim.

Para ulama berpendapat wali tidak boleh enggan menikahkan perempuan yg dlm kewaliannya.  Maka perempuan berhak mengadukan halnya kpd hakim utk dinikahkan.

wallahua'lam

AD8564 posted on 23-1-2006 07:42 PM

Originally posted by fleurzsa at 23-1-2006 07:29 PM
Pernikahan yg dibolehkan berwali hakim adalah...

- Apabila ada sengketa atr wali.

- Apabila tidak ada wali.  Jelas tidak ada wali atau wali tidak berada di tempat itu.

Sekiranya bapa pengantin perempuan tidak mahu mengahwinkan tanpa alasan sedangkan yg perempuan dah nak kahwin sgt, maka wali tersebut disebut wali zalim.

Para ulama berpendapat wali tidak boleh enggan menikahkan perempuan yg dlm kewaliannya.  Maka perempuan berhak mengadukan halnya kpd hakim utk dinikahkan.

wallahua'lam


ada ka wali zalim?.....takkan ayah nak kawinkan anak gadis dia dgn jenis lelaki tak guna, tak berjenis, (pompuan kalu bercinta tak nampak semua nie......ibu bapa mana tak sayang kat anak oi...bela dgn baik...bagi pelajarn yg tinggi...last last...pie serah pada jantan tak guna....

kawin nie biarla dapat restu ibu bapa....

amorist posted on 23-1-2006 08:05 PM

Originally posted by AD8564 at 23-1-2006 07:42 PM


ada ka wali zalim?.....takkan ayah nak kawinkan anak gadis dia dgn jenis lelaki tak guna, tak berjenis, (pompuan kalu bercinta tak nampak semua nie......ibu bapa mana tak sayang kat anak oi...
Ayah pun manusia biasa juga. Tak semestinya penilaian ayah sentiasa betul. Dia cuma dapat menilai dari maklumat yang dia tahu.

Ada juga ayah yang mengahwinkan anaknya dengan anak kawannya - ayah berkawan, so anak berkahwin. Tak tahu bahawa anak kawannya tu sebenarnya hantu.

Dalam pada itu, anak mungkin mempunyai calon yang lebih baik dari segi akhlak dan agama, tetapi ditolak oleh ayah kerana calon suami anaknya itu berkurangan dari segi harta.

fleurzsa posted on 23-1-2006 09:51 PM

Originally posted by AD8564 at 23-1-2006 07:42 PM
ada ka wali zalim?.....takkan ayah nak kawinkan anak gadis dia dgn jenis lelaki tak guna, tak berjenis, (pompuan kalu bercinta tak nampak semua nie......ibu bapa mana tak sayang kat anak oi...b ...

I tulis..... tidak mahu mengahwinkan tanpa alasan

Persoalan u itu membabitkan perkara kufu.

Walau pun Islam membenarkan campurtangan ibu bapa/wali dlm hal perkahwinan anaknya, samada memberi pandangan dan nasihat, membenarkan atau terus menolaknya, maka Islam juga meletakkan satu dasar sbg asas panduan utk menentukan samada pinangan terhdp anaknya itu boleh diterima atau menolak.

Dasar yg dimaksudkan itu ialah dikenali dlm istilah fekah sbg kufu

Erti Kufu ialah persamaan, iaitu di atr lelaki dan perempuan yg hendak berkahwin itu ada mempunyai unsur2 persamaan.

fleurzsa posted on 23-1-2006 09:51 PM

Hukum kufu

Hukumnya bukanlah wajib, ia sekadar dianggap sebagai hak bg bapa/wali utk membolehkannya semada hendak memaksa anak gadisnya berkahwin atau menolaknya.

Bapa berhak memaksa anak gadisnya berkahwin dgn mana2 lelaki yg disukainya jika bapa/wali mendapati keduanya (anaknya & lelaki itu) ada kufu, begitu juga sebaliknya.

Kufu juga merupakan hak bg perempuan, bererti perempuan itu berhak dikahwini oleh lelaki yg disukainya walau pun tidak disukai oleh bapa/walinya asalkan di atr perempuan dan lelaki yg disukainya ada unsur persamaan.

Perempuan berhak juga menolak kemahuan bapa/wali utk mengahwinkannya dgn lelaki yg disukai bapanya jika jelas tidak ada kufu di atr keduanya.

Perlu difahamkan kufu bukan perkara wajib yg mesti diambil kira, ia sekadar hak bg bapa atau perempuan dan boleh diambil kira dlm keadaan2 tertentu shj.  Contohnya ketika berlaku paksaan dr pihak bapa/wali sedangkan gadis tidak setuju atau sebaliknya.

fleurzsa posted on 23-1-2006 09:52 PM

Kufu Yg Diiktibar Pd Syara'

Beberapa perkara yg boleh dianggap sbg kufu dlm hukum fiqah sebagaimana yg tlh diakui oleh syarak:

1  Selamat drp penyakit gila dan sopak.  Lelaki yg berpenyakit gila atau sopak tidak kufu bg perempuan yg tidak berpenyakit tersebut.

2.  Merdeka.  Lelaki hamba tidak kufu bg perempuan merdeka.

3.  Golongan bangsawan.  Lelaki dr kebanyakan bangsa Arab tidak kufu bg perempuan berbangsa Quraisy, begitu juga lelaki 'ajam tidak kufu bg perempuan bangsa Arab.

4  Beriman dan bertaqwa.  Lelaki fasiq tidak kufu bg perempuan yg beriman & taqwa

5.  Pekerjaan.  Lelaki yg tiada pekerjaan tidak kufu dgn perempuan yg berpekerjaan.

- Adalah lebih baik sekiranya pihak lelaki atau perempuan tidak mementingkan soal kufu krn ia bukanlah merupakan perkara wajib.

wallahua'lam

AD8564 posted on 23-1-2006 10:41 PM

Originally posted by fleurzsa at 23-1-2006 09:51 PM


I tulis..... tidak mahu mengahwinkan tanpa alasan

Persoalan u itu membabitkan perkara kufu.

Walau pun Islam membenarkan campurtangan ibu bapa/wali dlm hal perkahwinan anaknya, sam ...

biasanya kalau ibubapa melarang, mestila ada alasan....

n biasanya alasan tersebut berkaitan dgn ekonomi ataupun perangai  bakal suami tersebut....

aku ada 2 anak pompuan, baru 3 n 5 thn, n so far aku dah spend thousands to make sure that they have a good life n education...

takkan time nak kawin....wali bapa boleh dipinggirkan mcm tu aje......kesian kat mak ayah

AD8564 posted on 23-1-2006 10:47 PM

Originally posted by fleurzsa at 23-1-2006 09:52 PM
Kufu Yg Diiktibar Pd Syara'

Beberapa perkara yg boleh dianggap sbg kufu dlm hukum fiqah sebagaimana yg tlh diakui oleh syarak:
1  Selamat drp penyakit gila dan sopak.  Lelaki yg berpenyakit gila atau sopak tidak kufu bg perempuan yg tidak berpenyakit tersebut.

2.  Merdeka.  Lelaki hamba tidak kufu bg perempuan merdeka.

3.  Golongan bangsawan.  Lelaki dr kebanyakan bangsa Arab tidak kufu bg perempuan berbangsa Quraisy, begitu juga lelaki 'ajam tidak kufu bg perempuan bangsa Arab.

4  Beriman dan bertaqwa.  Lelaki fasiq tidak kufu bg perempuan yg beriman & taqwa

5.  Pekerjaan.  Lelaki yg tiada pekerjaan tidak kufu dgn perempuan yg berpekerjaan.

- Adalah lebih baik sekiranya pihak lelaki atau perempuan tidak mementingkan soal kufu krn ia bukanlah merupakan perkara wajib.




kufu no 1, 4 n 5 dari yg diatas tu....kufu yg baik...kunci utk kebahagiaan sesuatu perkahwinan itu kelak....

kufu yg 4 n 5 nie la banyak mak ayah lihat pada bakal menantu lelaki dia.....utk sapa...utk kebahagiaan anak dia juga...(anak gadis yg bercinta besanya tak nampak keburukan bf mereka, meka nie dah masuk kategori "cinta itu buta"), itula pasal members in the family nampak n melarang mereka teruskan perkahwinan...

kalau pakai wali hakim (yg tak related, bukan sedara mara), apa yg diorang tau pasal family gadis nie, apa yg mereka tau keja meraka jadi wali,  itu saja yg aku rasa mereka nie concern.   after marriage diorang peduli apa kan...

so pendapat aku a good marriage must have family consent...

FaithNoMore posted on 23-1-2006 11:04 PM

Originally posted by fleurzsa at 23-1-2006 07:29 PM
Pernikahan yg dibolehkan berwali hakim adalah...

- Apabila ada sengketa atr wali.

- Apabila tidak ada wali.  Jelas tidak ada wali atau wali tidak berada di tempat itu.

Sekiranya bapa penga ...
Thanks for the reply...
macamana kalau wali langsung tidak diberitahu, seperti kahwin lari, kahwin di negara lain dsbgnya ???

fleurzsa posted on 24-1-2006 12:31 PM

Originally posted by FaithNoMore at 23-1-2006 11:04 PM
Thanks for the reply...
macamana kalau wali langsung tidak diberitahu, seperti kahwin lari, kahwin di negara lain dsbgnya ???

I kurang arif ttg perkara ini.  Better tanya kadi yg berdekatan.

Pernikahan seorg perempuan tidak sah kecuali apabila dinikahkan oleh wali akrab (dekat).  Kalau tiada wali akrab maka dinikahkan oleh wali ab'ad (jauh), kalau tidak ada maka dinikah oleh wali hakim (penguasa).

Urutan wali:

- Bapa
- Datuk
- Saudara lelaki sekandung
- Saudara lelaki sebapa
- Anak lelaki dr saudara lelaki sebapa
- Bapa saudara sekandung ( saudara lelaki dr ayah yg seibu seayah)
- Bapa saudara
- Anak lelaki dr bapa saudara
- Hakim

ibnur posted on 24-1-2006 12:43 PM

Originally posted by FaithNoMore at 23-1-2006 11:04 PM

Thanks for the reply...
macamana kalau wali langsung tidak diberitahu, seperti kahwin lari, kahwin di negara lain dsbgnya ???



Pernikahan itu sah (berwali hakim).  Ia cuma salah disisi undang-undang Syariah Malaysia.  Sijil nikah tu tak diiktiraf.  Dan sekiranya mendapat anak, sukar untuk dapat sijil kelahiran anak.

Untuk mengesahkan 'sijil' pernikahan, perlu daftar di Jabatan Agama Islam terdekat.  Dan jika sabit kesalahan perlu membayar denda.  

Saya nasihat daftar sekali lagi (bukan nikah), sebab kalau anak tak de surat beranak, susah anak-anak nanti.

anwar66 posted on 24-1-2006 03:50 PM

yang benar tgk jugak siapa yg menikahkan tu..dan dinegeri mana? bewali Hakim atau wali tahkim? ni kene jaga..kalau di Thai..wali Hakim atau tahkim? sebab nya..disana ada wali hakim yg ditauliah oleh majlis Agama..maka sudah tentu sah ,tapi apa hal jika betahkim?begitu juga kat Malaysia..wali ada..tapi lari darinya//kalau nak guna wali hakim kene masuk MS,maka bernikahlah dgn mana-mana imam atau orang bersorangan yagn tidak diberi kuasa oleh Sultan/Pemerintah..maka itulah nama betahkim..nikah sebegini tak sah sebab wujudnya wali atau wali hakim tadi dal;am negara yg tiada masalah mengenai hal tu(perwalian)..melantik muhhakkam untu menikahkan wanita...Dalam mazhab Syafie sendiri mmg ada sedikit perbahasan mengenai pernikahan wali khakkam..namun pandangan mazhab..tidak boleh kerana wujudnya pertadbiran yg melaintik oarng yg diberi kuasa untuk maksud tersebut

ibnur posted on 24-1-2006 09:23 PM

Originally posted by anwar66 at 24-1-2006 03:50 PM
yang benar tgk jugak siapa yg menikahkan tu..dan dinegeri mana? bewali Hakim atau wali tahkim? ni kene jaga..kalau di Thai..wali Hakim atau tahkim? sebab nya..disana ada wali hakim yg ditauliah ole ...



betul jugak yer.  ni kira macam sindiket tu la yer.  kalo kat malaysia boleh kena sindiket, kat siam apa lagi.

cekpoin posted on 25-1-2006 01:21 PM

aku saja nak tanya kat sini

wali dlm Islam termasuk bapa saudara....

maknanya kalu perempuan tu berkahwin dgn anak bapa saudara dia, bapa saudara dia bolehlah walikan dia betul ker?

kelat posted on 25-1-2006 03:21 PM

wali nikah mesti mengikut turutannya, tak boleh nak main lompat gitu aje.

Duta lover posted on 25-3-2006 08:28 AM

konpius pasal wali

aku nak tanya la...

ni aku cipta sendiri soalan aku


ok...
timah nak kawen...bapak dia tak restu...tapi dia ada datuk dan abang yg cukup syarat serta merestui perkahwinnannya

persoalannya di sini
boleh ke datuk ngan abang dia tu gantikan ayah dia sebagai wali

atau...kalau ayah tak setuju
tros guna wali hakim???

Pancilok posted on 25-3-2006 04:27 PM

Boleh lah..

ibnur posted on 25-3-2006 07:08 PM

Originally posted by Pancilok at 25-3-2006 04:27 PM
Boleh lah..


huik!!!!  apa hal tetiba boleh ni?  apa yang boleh ni?  kalau kaki cilok memang semua boleh...  tak yah nikah pun dia boleh....


ok sat...  sebelum sesuatu yg tak elok berlaku, ....

tak boleh main lompat-lompat wali..  kalau wali terdekat yg masih hidup tak restu maka skip terus ke wali hakim.  kalau wali terdekat hidup tapi hilang ntah mana, pun terus skip ke wali hakim.

nanti takut pulak  datuk pi nikahkan dgn orang lain, abang nikahkan ngan orang lain, pak penakan nikahkan ngan orang lain....  haru biru.

GasTrick posted on 28-3-2006 04:57 PM

Originally posted by ibnur at 25-3-2006 07:08 PM



huik!!!!  apa hal tetiba boleh ni?  apa yang boleh ni?  kalau kaki cilok memang semua boleh...  tak yah nikah pun dia boleh....


ok sat...  sebelum sesuatu yg tak elok berlaku, ....

ta ...

askum..

Saya pun kata boleh.......!!!!
apa yang saya belajar dan saya paham la.

biasanya bila nak guna wali...pihak pompuan dan bila kahwin buat kali pertama kan biasa jemput sedara mara dalam satu majlis...bapa salam, atuk salam, nenek salam, mak mertua salam, pak mertua salam, adik ipar salam jugak dan sepupu sepupu kaki menyibuk datang salam...ucap taniah.

kalau pompuan tu gatal nak berlaki dua atau tiga dan seterusnya..agak susah sebab datuk dah tahu dia ada laki, adik tahu dia ada laki, bapak tahu dia ada laki....laki dia pun tahu laki dia tak mati lagi. susah

kalau dia usahakan juga nak laki...dosa tu ditanggung sendirian berhad la + mereka yang tahu serta bersubahat termasuk yang x ambil kisah tapi tahu.(tapi kalau betul nak laki banyak baik x yah kahwin buat jadi sugarmumy dah)

lagipun itu gunanya badan syariah dalam negara kita ni(malaysia) setiap nikah cerai kena rekod, x lapor kita ceraikan isteri kena denda. pastu bila pompuan yang dah kahwin nak berlaki lagi...tok kadi tu akan semak dia punya status....sebab tu tok kadi ambik yang disahkan oleh badan syariah...pastu kalau kahwin kat sempadan pun kena laporkan gak kat tempat berwajib


Ada satu kes makhamah yang mana seorang pompuan mendakwa bapaknya kerana x nak jadi wali, x salah saya kes ni dia menang sebab bapak dia tu x ada sebab nak halang. laki dia baik + warak + berilmu...untung dia. sebab bapak x nak...budak tu bukan keturunan yang tersohor.


ingat peraturan dalam islam yang sejati senang2 nak diputar belitkan.

Huh...siap

Syd posted on 10-8-2006 02:56 PM

Perkosa anak - Bapa tidak layak jadi wali

Perkosa anak - Bapa tidak layak jadi waliKeluarga & Undang-Undang: Sisters In Islam

Soalan
Saya mempunyai kemusykilan mengenai soal wali. Adakah seorang bapa yang pernah merogol anaknya masih boleh mewalikan anak yang telah dirosakkannya? Pihak bakal suami saya tidak mengetahui perkara ini dan saya tidak mampu untuk berterus terang kerana ia melibatkan maruah saya.

Sekiranya bapa tidak layak menjadi wali perlukah dia menghadiri perkahwinan saya kerana saya tidak mahu berjumpa dengannya memandangkan apa yang telah dilakukan ke atas saya. - Musykil, Kuala Lumpur.

Jawapan
Wali merupakan satu keperluan semasa pernikahan. Walaupun terdapat perbezaan pendapat di kalangan ulama berkenaan mereka yang berhak menjadi wali nikah dan susunan keutamaan, tetapi terdapat persetujuan pendapat bahawa seorang wali haruslah sempurna akal, dewasa dan beragama Islam.

Rujukan juga boleh dilakukan kepada perenggan 2(c) Jadual Keempat Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Kelantan) 1983 yang menyatakan syarat-syarat perlu bagi seorang wali, beliau hendaklah seorang yang beragama Islam, lelaki, bertindak bukan kerana paksaan, tidak dalam ihram haji atau umrah, sempurna akal dan tidak fasiq, iaitu tidak melakukan apa-apa dosa besar dan tidak selalu melakukan dosa-dosa kecil.

Merujuk kepada pertanyaan saudari sama ada seorang bapa yang telah merogol anaknya layak menjadi wali, adalah jelas di sini bahawa beliau tidak layak untuk menjadi wali kerana dia adalah seorang yang fasiq.

Bapa tersebut telah melakukan dosa yang amat besar dan tidak bertanggungjawab dalam peradabannya sebagai seorang bapa.

Mengenai prosedur perkahwinan yang harus saudari lalui, oleh kerana saudari menetap di Kuala Lumpur maka Enakmen Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984 akan di rujuk.

Seksyen 13 enakmen tersebut menyatakan bahawa sesuatu perkahwinan adalah tidak diakui dan tidak boleh didaftarkan di bawah akta tersebut melainkan kedua-dua pihak kepada perkahwinan tersebut bersetuju dan sama ada:

a) Wali perempuan bersetuju terhadap perkahwinan itu mengikut hukum syarak atau

b) Hakim syariah yang mempunyai bidang kuasa di tempat di mana pihak perempuan itu bermastautin atau seorang yang diberi kuasa secara am atau khas bagi maksud itu oleh hakim syariah bersetuju perkahwinan menggunakan wali Raja mengikut hukum syarak.

Persetujuan diberi selepas penyiasatan yang wajar di hadapan semua pihak berkenaan.

Persetujuan juga boleh diberi jika pihak perempuan tidak mempunyai wali dari nasab mengikut hukum syarak.

Seksyen tersebut antara lainnya menyatakan keperluan wali atau penggunaan wali hakim bagi memastikan sesuatu perkahwinan tersebut diiktiraf dan membolehkan ia didaftarkan.

Saudari perlu merujuk kepada Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan bagi prosedur penggunaan wali hakim sebagai wali saudari.

Mahkamah akan mengadakan perbicaraan sebelum kebenaran bagi wali hakim diberikan. Saudari perlu mengemukakan dua saksi. Sila bawa salinan kad pengenalan mereka bagi proses permohonan, sekiranya bapa telah disabitkan di bawah akta jenayah maka perkara tersebut boleh dirujuk kepada mahkamah.

Mahkamah akan menetapkan tarikh bicara dan saudari akan diminta hadir bagi tujuan perbicaraan.

Saudari boleh meminta budi bicara mahkamah untuk mengadakan proses perbicaraan di dalam kamar dan bukan di mahkamah terbuka, memandangkan perkara yang dihadapi oleh saudari adalah sensitif dan amat berat.

Bagi perkara ini, saudari perlu berhubung dengan pendaftar mahkamah.

Perlu juga dinyatakan di sini bahawa kehadiran bakal suami saudari atau keluarganya tidak perlu bagi proses ini. Oleh itu saudari tidak perlu khuatir kerana perkara ini masih boleh dirahsiakan daripada mereka.

Merujuk kepada soalan saudari sama ada bapa tersebut perlu menghadirkan diri ke majlis perkahwinan tersebut, tidak ada apa-apa keperluan di dalam mana-mana undang-undang mengenai kehadirannya. Ia terpulang kepada budi bicara saudari sendiri. - Panel peguam Sisters In Islam.


* saya nak tahu jugak pandangan forumner yang disini. TQ

mardhiah12 posted on 10-8-2006 04:13 PM

Berhubung Dengan Kewalian

Wali Dalam Perkahwinan.
Fiqh Sunnah Syed Sabiq

Arti Wali.

“Wali " ialah suatu ketentuan hukum yang dapat dipaksakan kepada orang lain sesuai dengan bidang hukumnya.

Wali ada yang umum dan ada yang khusus. Yang khusus, ialah berkenaan dengan manusia dan harta benda. Di sini yang dibicarakan wali terhadap manusia, yaitu masalah perwalian dalam perkawinan.

Syarat-syarat Wali.

Syarat-syarat wali ialah: merdeka, berakal sehat dan dewasa, baik yang itu penganut Islam/maupun bukan. Budak, orang gila dan anak kecil tidak dapat menjadi wali, karena orang-orang tersebut tidak berhak mewalikan dirinya sendiri apa lagi terhadap orang lain.

Syarat keempat untuk menjadi wali ialah beragama Islam, jika yang dijadikan wali tersebut orang Islam pula sebab yang bukan Islam tidak boleh menjadi walinya orang Islam. Allah telah berfirman

“Dan Allah tidak akan sekali-kali memberikan jalan. kepada orang kafir menguasai orang-orang Mukmin". (An-Nisa' 141).

Wali tidak disyaratkan Adil.

Seorang wali tidak disyaratkan adil. Jadi seorang yang derhaka tidak kehilangan hak menjadi wali dalam perkawinan, kecuali kalau kedurhakaannya melampaui batas-batas kesopanan yang berat. Karena wali tersebut jelas tidak menenteramkan jiwa orang yang diurusnya. Karena itu haknya menjadi wali menjadi hilang.

....

wali `ashib (ahli waris) tidaklah mempunyai hak untuk menghalang halanginya bila mana seorang wanita menikah dengan seorang pria yang tidak sederajat atau dengan mahar yang kurang dari nilai mitsl (batas minimal).

Jika seorang wanita kawin dengan pria yang tidak sederajat tanpa persetujuan wali 'ashibnya, menurut pendapat yang diriwayatkan dari Abu Hanifah dan Abu Y'usuf, pernikahan tersebut tidak sah. Pendapat ini cukup beralasan kerana tidak setiap wali dapat mengadukan perkaranya kepada Hakim, dan tidak setiap Hakim dapat memutuskannya dengan adil.

Maka demi untuk menghindarkan perselisihan lalu mereka berfatwa bahwa perkawinan semacam itu tidak sah.

Dalam keterangan lain disebutkan bahwa Abu Hanifah dan Abu Yusuf berpendapat

Bahwa wali berhak menghalang-halangi perkawinan wanita dengan pria yang tidak sederajat dengan jalan permohonan kepada Pengadilan untuk membatalkannya. Dengan alasan untuk menjaga `aib yang kemungkinan timbul dari pihak suaminya selama belum melahirkan atau belum hamil. Jika ternyata sudah hamil atau melahirkan, maka gugurlah haknya untuk meminta pembatalan Pengadilan, demi menjaga kepentingan anak din memelihara kandungannya.

Tetapi jika pihak prianya sederajat, sedangkan maharnya kurang dari mahar mitsl, dan jika wali mau menerima calon suami ini, maka perkawinannya boleh terus berlangsung. Sebaiknya, kalau ia menolak, yang bersangkutan boleh mengadu kepada Hakim untuk meminta pembatalan.

Seandainya dari pihak wanita tidak mempunyai wali `ashib yaitu sama sekali tak mempunyai wali atau wali yang bukan wali `ashib, maka tak ada hak bagi seorangpun diantara mereka ini untuk menghalang-halangi aqad nikahnya, baik ia kawin dengan pria sederajat atau tidak, dengan mahar mitsl atau kurang.

Sebab dalam keadaan demikian seluruh urusan dirinya menjadi tanggung jawabnya sendiri sepenuhnya. Seandainya tidak ada seorang wali yang merasa terkenal, karena perkawinannya dengan pria yang tidak sederajat itu dengan sendirinya mahar mitslnya menjadi gugur, sebab ia sudah terlepas dari wewenang wali-walinya.

copy & paste sikit² sahaja
boleh rujuk sini utk perbincangan lebih lanjut
http://www.bicaramuslim.com/bicara6/viewtopic.php?t=5730&highlight=wali

ibnur posted on 10-8-2006 10:29 PM

Saya pun kata boleh.......!!!!
apa yang saya belajar dan saya paham la.

saya tetap juga kata tak boleh.  berikut rujukan yang saya boleh copy & paste...

dari al-ahkam:
Adapun mengenai aturan wali berikut saya senaraikan mengikut turutan yg berhak menjadi wali:
1. Bapa
2. Datuk sebelah bapa
3. saudara(adik-beradik) lelaki seibu sebapa
4. Saudara lelaki sebapa
5. Anak lelaki kpd saudara lelaki seibu sebapa
6. Anak lelaki kpd sdr lelaki sebapa
7. Bapa saudara dari pihak bapa seibu sebapa
8. Bapa saudara dari pihak bapa sebapa
9. Anak lelaki kpd bapa saudara dari pihak seibu sebapa
10. Anak lelaki kpd bapa saudara dari pihak sebapa
11. Bapa saudara dari pihak bapa kepada bapa seibu sebapa
12. Bapa saudara dari pihak bapa kepada bapa seibu sebapa

Dalam kes sdr, berdasarkan turutan di atas, abang lebih berhak utk menjadi wali berbanding bapa saudara sdr. Dan sekiranya wali enggan, perempuan itu boleh terus mengadu kpd wali hakim utk dinikahkan oleh wali hakim. Dalam kes ini hak wali tidak berpindah kpd wali ab’ad yg lain atau wali yg lebih rendah darjatnya. Sheikh abu Bakr Jabir al-Jaza’iry dalam minhaj al-Muslim mengatakan tidak sah menggunakan wali yg lebih rendah darjatnya sekiranya wali yg lebi tinggi ada. WA.

tetapi dibolehkan dalam kes berikut:

dari darulnukman:

268. Melompat Turutan Wali
Soalan:
Masalah saya lebih kurang dengan soalan 148, tapi saya tidak berapa jelas dengan jawapan yang diberi. Masalah saya semua adik beradiknya tidak layak untuk menjadi wali. Bolehkah kita melompat dari turutan yang ustaz bagi, iaitu mengambil yang layak sedangkan yang lain masih hidup?
Yusuf, Kemaman

Jawapan:
Boleh melompat wali daripada turutannya asal sahaja wali yang sepatutnya mewalikan perkahwinan tidak layak berbuat demikian oleh sebab berikut:
1. Kufur.
2. Belum Baligh.
3. Gila.
4. Tidak dapat menguruskan diri sendiri kerana dungu.
5. Tidak dapat menilai baik dan buruknya sesuatu itu atau kurang akal.




Ada satu kes makhamah yang mana seorang pompuan mendakwa bapaknya kerana x nak jadi wali, x salah saya kes ni dia menang sebab bapak dia tu x ada sebab nak halang. laki dia baik + warak + berilmu...untung dia. sebab bapak x nak...budak tu bukan keturunan yang tersohor.


ingat peraturan dalam islam yang sejati senang2 nak diputar belitkan.

Huh...siap

lepas menang tu siapa yang walikan dia?

harumanisz posted on 3-1-2007 02:58 PM

wali nikah

salam semua...
harum tak tau nak tanya soalan ni kat mana, harap2 betulla kat sini... macam ni, harum ada satu kemusykilan mengenai wali pernikahan...

katala seorang pompuan tu anak yatim piatu... ada adik lelaki umo 12 thn (belum baligh), seorang abang yang tak tahu berada dimana (cuma tahu saudara sebapa tapi tak pernah jumpa, kenal dan conform bukan berada di Malaysia)... pompuan ni pun ada seorang bapa saudara sebelah bapa...
soalannya... bolehkah bapa saudara tersebut mewalikan pernikahan pompuan ni... dan sahkah pernikahan yang diwalikan oleh bapa saudara tersebut...

harap dapat membantu memberi jawapan yang tepat... harum dah rujuk jawi, jais, tapi tiada kata putus... (kadi tak de, kadi mesyuarat n macam2 alasan-maaf )

haniman posted on 3-1-2007 04:03 PM

Originally posted by harumanisz at 3-1-2007 02:58 PM
salam semua...
harum tak tau nak tanya soalan ni kat mana, harap2 betulla kat sini... macam ni, harum ada satu kemusykilan mengenai wali pernikahan...

katala seorang pompuan tu anak yatim piatu ...

Kena rujuk pejabat agama juga.  Mereka yang menentukan boleh ker tak boleh.  Tapi bapa saudara sebelah bapa memang boleh menjadi wali.  Cumanya kalau ada abang didahulukan abanglah.
Page: [1] 2 3
View full: Wali & Wali Hakim (merged:Duta lover,harumanisz,klopis)