danedzya posted on 3-3-2006 03:40 PM

Surah pendek dalam alquran utk melembutkan hati anak

Maaf kalau  topik in dah pernah keluari.... cuma Saya nak berkongsi pengetahuan dg forumer yg tahu apakah surah2 pendek alquran yg elok dibaca utk melembutkan hati anak.. ataupun apakah surah2 alquran  yang terbaik yg elok dibaca pada anak dan kemudian dihembuskan ke muka anak tatkala anak sedang tidur agar anak lembut hati dan dan dengar kata ibu bapa.

Saya ada baca artikel dalam Majalah Wanita tahun lalu... pengalaman Puan  (saya dah lupa nama beliau) yg menjaga 5/6 orang anak penghidap AIDS disamping mempunyai 5-6 orang anak sendiri. Utk melembutkan hati anak2 agar dengar cakap ibu bapa dan tidak bergaduh antara satu sama lain dia ada baca 1 surah pendek dan hembus di kepala anak2 ketika anak tidur.. Petua ini diturunkan oleh ibubeliau dan alhamdulillah berjaya. Saya dah selogkar semua majalah saya.... tapi tak jumpa majalah yg ada keluar artikel tersebut.. Minta tolong kalau ada forumer yg tahu nama surah yg elok diamalkan utk melembutkan hati anak. Terima kasih

Amiizaa posted on 3-3-2006 05:46 PM

Originally posted by danedzya at 3-3-2006 03:40 PM
Maaf kalau  topik in dah pernah keluari.... cuma Saya nak berkongsi pengetahuan dg forumer yg tahu apakah surah2 pendek alquran yg elok dibaca utk melembutkan hati anak.. ataupun apakah surah2 alqu ...


me selalu bacakan alam nasroh..... masa nak tido, baca dan hembuskan dekat ubun2 kepala.....dan juga masa lepas solat, sebut nama anak dan mintak kat allah agar die diberi budi perkerti yg elok, lembut hati, tak  degil dll.....

boleh beli CD ustazah siti nor bahiyah, panduan berdoa dari al quran dan as sunnah....panduan utk ibubapa yg menghdapi anak yg degil RM13.50

Acun posted on 3-3-2006 06:32 PM

Originally posted by Amiizaa at 3-3-2006 05:46 PM



me selalu bacakan alam nasroh..... masa nak tido, baca dan hembuskan dekat ubun2 kepala.....dan juga masa lepas solat, sebut nama anak dan mintak kat allah agar die diberi budi perkerti yg el ...

mil selalu pesan kat i baca YA LATIF 11 kali kat telinga anak masa anak nak tido...YA LATIF (yang lembut).:)

nasi^impit posted on 3-3-2006 06:59 PM

haritu tgk rancangan al-rayyan
dr fatimah kata baca surah Toha, ayat 1-10
hembus dlm air sambil niat pada Allah

KakFie posted on 3-3-2006 11:35 PM

cuba danedzya check link ni...

http://forum.cari.com.my/viewthread.php?tid=193093&extra=page%3D1

dah pernah bincang.:)

suruli posted on 7-3-2006 12:03 AM

Originally posted by danedzya at 3-3-2006 03:40 PM
Maaf kalau  topik in dah pernah keluari.... cuma Saya nak berkongsi pengetahuan dg forumer yg tahu apakah surah2 pendek alquran yg elok dibaca utk melembutkan hati anak.. ataupun apakah surah2 alqu ...

betul ler amiiza cakap tu..surah alam nasyroh...tuk lembut kan anak2 supaya mendengar kata..hembus kat ubun2 masa dia nak tido....

srh_sabrina posted on 7-3-2006 02:14 AM

ni yg selalu saya amalkan...
baca  YA LATIF~  7x
surah Assyura ayat 19~1x
Istighfar~3x
pas tu niatlah dlm hati...
Ya ALLAH lembutkanlah hati anakku & berilah taufik hidayah kpdnya.
dibaca ketika anak dah tidur dan hembuslah di ubun2nya...

srh_sabrina posted on 7-3-2006 02:15 AM

ni yg selalu saya amalkan...
baca  YA LATIF~  7x
surah Assyura ayat 19~1x
Istighfar~3x
pas tu niatlah dlm hati...
Ya ALLAH lembutkanlah hati anakku & berilah taufik hidayah kpdnya.
dibaca ketika anak dah tidur dan hembuslah di ubun2nya...

mamahaqimie posted on 17-11-2006 03:36 PM

ni bagus ni, anak me pon kengkadang garang betul

muslyn posted on 21-11-2006 06:54 PM

yg i tau, alam nash rah laka sod rakh..

dgn surah fm Al -hasry yg start dgn Lau an zal naa ha zaa minal quran (the whole ayat) Yg ni ada hadis dr Rasulullah.. suruh baca ayat ni & hembus kat telinga . paling effective time just before subuh, time bangun solat tahajud.

HerSheys posted on 23-11-2006 10:30 AM

bagus juge ade thread ni...

buat masa ni mmg xpernah nak baca2 ayat ke ape hembus2 kat baby... wat masa ni tiap kali solat, doa kan je utk dia..

kalo nangis biasenya bacakan ayat qursiy.. pastu nak tidokan dia bacakan shahadah.. tu je...

storm posted on 23-11-2006 01:57 PM

Yang ustaz storm bagi...
Selepas solat subuh..baca Ya Latif 100x, Al Fatihah 1x, Selawat Nabi 3x...hembus di leher anak sambil berniat...

GreenHawa posted on 16-8-2007 10:46 AM

my MIL mintak GH amalkan ayat terakhir surah al-an'am rasanya...
me tak hingat nama surah.. tp yang "yaa ayyuhallazi na 'amanu, wa so biru waraa bitu, wattaqullah ha la'al lakum tat taquunn.."

dia soh amalkan masa bancuh or sedang siapkan makanan anak2 n ahli keluarga laa.. supaya bersabar bagai... insyaallah

adekjeli posted on 16-8-2007 01:37 PM

na cube jugakla yg surah alam nasroh tu...selalu bace tu time na interview...alhamdullilah mmg stakat ni kalo dpt interview berjalan dgn lancar...

@ZueR@ posted on 16-8-2007 02:01 PM

bagi ibu2 yang sedang mengandung..cuba amalkan ayat kursi...
semasa baring nak tido tu..baca ayat kursi and hembus ke perut..
kalau hubby yg bacakan lagi baik :)
insyaAllah...anak yg bakal dilahirkan akan mendengar kata...
bleh diamalkan terus hingga dah melahirkan dengan baca dan hembus pada baby masa dia nak tido...

[ Last edited by  @ZueR@ at 16-8-2007 02:07 PM ]

@ZueR@ posted on 16-8-2007 02:06 PM

lagi satu my mom suruh zue amalkan membaca selawat setiap kali melakukan perkerjaan...
terutama memasak...moga apa yg kita buat diberkati...
kalau dengan anak pun mcm tu jugak...nak bagi dia makan.... nak mandi kan dia... nak pakaikan baju.. semua dimulakan dengan selawat... mudah-mudahan lembut hati anak...

my-alja posted on 9-3-2008 12:46 PM

naikkan balik thread nie...sesapa ada keratan surah TOHA, boleh kongsi takkk:loveliness:

thanks

HOTlips posted on 12-3-2008 07:55 AM

Reply #17 my-alja's post

Salam. Nak apenye alja? Keratan dlm terjemahan ke yg Al Quran? Bukak jek lah Quran tu! :P
Mcm mana pun utk semua, sambil berforum kita dgr tilawah Al Quran. Pasang kuat2 skit biar masuk dlm hati kita dan anak2! :)

http://www.quranexplorer.com/quran/

Me love this site so much. So cool. Ada terjemahan pelbagai bahasa dan pilihan 5 Qari.

my-alja posted on 12-3-2008 08:40 AM

Reply #18 HOTlips's post

tu lah...juzuk berapa yg ooii?;P ....i nie setiap kali bukak quran mesti berebut dgn my doter, end up sesapa takleh nak baca...

ada keratan tak...paste kat sini:$

HOTlips posted on 12-3-2008 08:54 AM

Surah ke 20 alja. Cari kat bhg index. Biasanya kat page belakang.
Hang klik kat link yg me bg tu. Kat situ boleh pilih apa2 surah yg u nak.

Oklah, ni hah me tepek kan special for you! :P
ni link asal : http://quran.islamdotnet.com/hasil.php?surat=020&carisurat=Cari

                                            



                     

"Thaahaa"termasuk huruf-huruf abjad yang terletak pada permulaan sebagiandaripada surat-surat Al Qur`an, selanjutnya

Thaahaa:001  http://quran.islamdotnet.com/images/audio.gif
طه Thaahaa .

Thaahaa:002  http://quran.islamdotnet.com/images/audio.gif
مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى Kami tidak menurunkan Al Qur`an ini kepadamu agar kamu menjadi susah;

Thaahaa:003  http://quran.islamdotnet.com/images/audio.gif
إِلَّا تَذْكِرَةًلِّمَن يَخْشَى tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah),

Thaahaa:004  http://quran.islamdotnet.com/images/audio.gif
تَنزِيلاً مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى yaitu  diturunkan dari Allah yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi.

Thaahaa:005  http://quran.islamdotnet.com/images/audio.gif
الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى (Yaitu) Tuhan Yang Maha Pemurah. Yang bersemayam di atas `Arsy .

Thaahaa:006  http://quran.islamdotnet.com/images/audio.gif
لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِيالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى Kepunyaan-Nya-lah semua yang ada di langit, semua yang di bumi, semua yang di antara keduanya dan semua yang di bawah tanah.

my-alja posted on 12-3-2008 08:56 AM

sayang kat you.....hotlips...muahhhhh:loveliness: :loveliness: :loveliness:
Page: [1]
View full: Surah pendek dalam alquran utk melembutkan hati anak