HangPC2 posted on 28-1-2006 11:45 AM

Pakaian/Aksesori/Senjata/Pengangkutan/Gaya Hidup Masyarakat Melayu Zaman Silam

aku tak terpikir nak buat topic baru pasal sejarah pakaian dan aksesori/senjata masyarakat melayu zaman dahulu. selepas aku menonton drama Purba  korea atau jepun diorang ader identiti pakaian diorang cth orang korea terkenal dengan hanbok, orang Jepun dengan kimono nya . Senjata pulak Orang Korea dengan Pedang Korea (Jingum) Orang Jepun Pedang Jepun (Katana)...

persoalan aku..

*Zaman Orang Melayu sebelum Islam adakah cara pakaian seperti masyarakat Jawa (Majapahit) aksesori dulu adakah macam masyarakat Hindu di India.

*Bilakah Orang Melayu mula2 memakai Songkok sebagai pelengkap pakaian baju melayu yg ader sekarang ni adakah ader pengaruh dari turki (tarbus).

*Apakah pakaian masyarakat melayu dahulu mengikut kelas/darjat/bangsawan contoh paling dekat songket dipakai oleh sultan dan pembesar

*Adakah masyarakat melayu dahulu lelaki berambut pendek (cth macam tipikal drama melayu purba) atau berambut panjang macam M Nasir dalam PGL atau macam P Ramlee dalam Semerah Padi

*Adakah Senjata Seperti Keris hanya melambang darjat penguna keris itu atau hanya digunakan hanya untuk ''Close Combat'' sahaja. adakah masayarakat melayu mempunyai Pedang sendiri  digunakan sebagai senjata rasmi tidak seperti senjata golok, parang, Krewang yg pelbagai guna...

*Adakah Masyarakat Melayu mempunyai golongan seperti pendekar atau ahli pedang cth kalau dijepun ''Samurai'' dan di eropah pula ''Knight''

[ Last edited by  HangPC2 at 2-11-2006 09:22 PM ]

fleurzsa posted on 28-1-2006 04:35 PM

Salam,

Ada sesiapa tahu ttg sejarah berkemban di kalangan perempuan Melayu?

riccckyyy posted on 29-1-2006 04:48 PM

Originally posted by fleurzsa at 28-1-2006 04:35 PM
Ada sesiapa tahu ttg sejarah berkemban di kalangan perempuan Melayu?
hah..... mesti best tau sejarah perempuan melayu dulu2 berkemban kan?
satu contoh gaya perempuan zaman dahulu berkemban yg digambarkan dlm filem Puteri Gunung Ledang.....

http://filemkita.com/pgl/web_01.jpg

seksi gak eh... ada kelas... anggun dan ayu.... :cak:

Joe Hahn posted on 30-1-2006 12:34 AM

kalau org pantai timur..aku tau derang bawak kapak kecik..takpun kelewei....

Joe Hahn posted on 30-1-2006 12:35 AM

err...hangpc2 nak tau zaman org melayu tahun brape...specificnyer ?

my_3A posted on 30-1-2006 03:31 PM

orang zaman dulu mesti berambut pendek dlm masa sama, ada juga yg berambut panjang,

lebih2 lagi yg tugas atau kerjanya sbg Tukang Jahit

alasannya ketika tu dah ada gunting .. :P

my_3A posted on 30-1-2006 03:36 PM

aku ada dengar pasal PEDANG MELAYU...!

  MELAYU pun ADA PEDANG samalah mcm bangsa2 yg lain.

  Melayu BUKAN HANYA ada KERIS bahkan TURUT MEMPUNYAI PEDANG.

  aku pernah tengok dlm MAJALAH 3 ..

  dah lama dah paparan ttg PEDANG MELAYU  dipaparkan dlm M3..

  M3 siap tunjuk beza PEDANG BERIDENTITI MELAYU dgn PEDANG BERIDENTITI CINA dan lain2 ..  :)

HangPC2 posted on 31-1-2006 12:58 PM

Originally posted by Joe Hahn at 30-1-2006 12:35 AM
err...hangpc2 nak tau zaman org melayu tahun brape...specificnyer ?

Zaman Keraajan Melayu (Pada zaman pertengahan) atau zaman kegemilangan melayu melaka

mungkin cara hidup / pakaian berbeza kedua2 zaman..

HangPC2 posted on 31-1-2006 01:00 PM

Originally posted by my_3A at 30-1-2006 03:36 PM
aku ada dengar pasal PEDANG MELAYU...!

  MELAYU pun ADA PEDANG samalah mcm bangsa2 yg lain.

  Melayu BUKAN HANYA ada KERIS bahkan TURUT MEMPUNYAI PEDANG.

  aku ...

aku pun dulu pernah dengar pedang melayu tapi tak pernh tengok dan tak jumpa info pasal pedang melayu ni....

mok_nik posted on 31-1-2006 02:06 PM

nie koleksi senjata lama arwah ayah mok nik yang sekarang nie jadi hiasan kat ruang tamu umah mok nik

http://images.snapfish.com/345%3B8%3C2%3B4fp335%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B9%3C%3B4%3A6nu0mrj

http://images.snapfish.com/345%3B8%3C2%3B4fp337%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B9%3C%3B4%3A7nu0mrj

http://images.snapfish.com/345%3B8%3C2%3B4fp338%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B%3A356%3B9nu0mrj

http://images.snapfish.com/345%3B8%3C2%3B4fp338%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B9%3C%3B4%3B3nu0mrj

koleksi lembing nie ada yang berusia beratus tahun dan yang bertutup kat mata tuh ada kesan darah

HangPC2 posted on 31-1-2006 02:18 PM

Originally posted by mok_nik at 31-1-2006 02:06 PM
nie koleksi senjata lama arwah ayah mok nik yang sekarang nie jadi hiasan kat ruang tamu umah mok nik

http://images.snapfish.com/345%3B8%3C2%3B4fp335%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWS ...


:o mak oik banyak tul koleksi Lembing Melayu.....

mok_nik posted on 31-1-2006 08:56 PM

ini lagi koleksi keris yang ada dalam simpanan mok nik ... yang berusia berpuluh tahun, dan diturunkan dari satu generasi ke generasi

http://images.snapfish.com/345%3B947%3B7fp337%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B%3A4%3B9%3A6nu0mrj

http://images.snapfish.com/345%3B947%3B7fp338%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B%3A4%3B9%3A7nu0mrj

mok_nik posted on 31-1-2006 08:59 PM

http://images.snapfish.com/345%3B947%3B7fp338%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B%3A4%3B9%3A8nu0mrj

http://images.snapfish.com/345%3B947%3B7fp338%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B%3A4%3B9%3B3nu0mrj

http://images.snapfish.com/345%3B947%3B7fp337%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B%3A5%3A9%3B7nu0mrj

mok_nik posted on 31-1-2006 09:01 PM

Originally posted by HangPC2 at 31-1-2006 01:00 PM


aku pun dulu pernah dengar pedang melayu tapi tak pernh tengok dan tak jumpa info pasal pedang melayu ni....


nie ker rupa pedang melayu .... nie satu satunya pedang yang mok nik ada dari arwah ayah

http://images.snapfish.com/345%3B947%3B7fp338%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B%3A5%3A%3A27nu0mrj

http://images.snapfish.com/345%3B947%3B7fp335%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B%3A5%3A%3A28nu0mrj

mok_nik posted on 31-1-2006 09:02 PM

Originally posted by Joe Hahn at 30-1-2006 12:34 AM
kalau org pantai timur..aku tau derang bawak kapak kecik..takpun kelewei....

kapak camni ker?

http://images.snapfish.com/345%3B947%3B7fp337%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B%3A5%3A%3A44nu0mrj

mok_nik posted on 31-1-2006 09:04 PM

yang nie mok nik tak tahu apa.... tapi mok nik tetap simpan sebab senjata lama

http://images.snapfish.com/345%3B947%3B7fp338%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B%3A5%3A%3A65nu0mrj
http://images.snapfish.com/345%3B947%3B7fp336%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B%3A5%3A%3A54nu0mrj

mok_nik posted on 31-1-2006 09:06 PM

ini lagi tak tahu panggil apa .. semacam aje rupanya .. mata nya bersegi segi

http://images.snapfish.com/345%3B947%3B7fp338%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B%3A5%3A%3A68nu0mrj

J_Sky posted on 31-1-2006 09:12 PM

..ini ha org panggil pajak lengkong....sekali kena terburai perot ni........












Originally posted by mok_nik at 31-1-2006 09:04 PM
yang nie mok nik tak tahu apa.... tapi mok nik tetap simpan sebab senjata lama

http://images.snapfish.com/345%3B947%3B7fp338%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B%3A5%3A%3 ...

riccckyyy posted on 31-1-2006 10:53 PM

mod mok_nik,
lama tak nampak, sekali timbul, keluar dgn segala senjata harta pusaka keturunan nenek moyang. terima kasih kerana sanggup berkongsi.

Originally posted by mok_nik at 31-1-2006 09:04 PM
yang nie mok nik tak tahu apa.... tapi mok nik tetap simpan sebab senjata lama
http://images.snapfish.com/345%3B947%3B7fp338%3Enu%3D324%3A%3E8%3C%3B%3E%3B%3C9%3EWSNRCG%3D323349%3B%3A5%3A%3A65nu0mrj

senjata ini dinamakan kerambit.......

Kerambit
From Wikipedia, the free encyclopedia.
The kerambit (also karambit or korambit) is a knife found among the cultures of Indonesia, Malaysia, and the Philippines. In all of these cultures it may have been used as an agricultural tool as well as a weapon.

The kerambit is characterized by a sharply curved, usually double-edged, blade, which, when the knife is properly held, extends from the bottom of the hand, with the point of the blade facing forward. In Southeast Asia kerambits are encountered with varying blade lengths and both with and without a retention ring for the index finger on the end of the handle opposite the blade.

The kerambit has attracted interest in the West recently as a martial arts weapon. Most kerambits produced in the West for use as weapons are based on the small Filipino variety, which features a short blade and index finger ring. Both fixed blade and folding (generally single-edged) kerambits are produced by a number of makers.

Generally, the short Filipino kerambit has found favor in the West with some martial artists because it is believed that the biomechanics of the weapon allow for more powerful cutting strokes, particularly against an attacker's limbs, even with a short blade; because the index finger ring makes it very difficult to disarm; and because it allows a finer measure of control as compared with a straight knife.

From a self-defense standpoint, the smaller, single-edged versions of this knife are thought to be more intuitive to an untrained wielder, when used in a slashing action much like the claws of an animal. The type of damage is also theorized to be more conducive in defending oneself, where lethality is less important and can even be a liability. Proponents argue that stab wounds or ôslicing

mok_nik posted on 1-2-2006 10:55 PM

Originally posted by riccckyyy at 31-1-2006 10:53 PM
mod mok_nik,
lama tak nampak, sekali timbul, keluar dgn segala senjata harta pusaka keturunan nenek moyang. terima kasih kerana sanggup berkongsi.



senjata ini dinamakan kerambit.......

K ...

hi riccckyyy... mok nik ada selalu...jenguk sekejap sekejap sebab akhir2 ini sibuk..sebab itu mok nik tak aktif berforum sangat. kebetulan dalam laptop nie dah ada semua gambar2 koleksi senjata dan bila  HangPC2 buka thread nie, mok nik terus aje masuk mencelah :)

terimakasih juga kerana memberitahu mok nik nama senjata tuh..kerambit .. arwah ayah tahulah semua nama2 senjata nie tapi bila sampai pada mok nik tahu simpan aje buat koleksi :rf: masa arwah ayah ada siap dengan sejarah setiap satu senjata tuh dia akan cerita pada kami tapi biasalah kami buat masuk telinga kanan kuar telinga kiri,sekarang nie baru menyesal :o

HangPC2 posted on 2-2-2006 10:47 AM

Originally posted by mok_nik at 31-1-2006 09:01 PM

nie ker rupa pedang melayu .... nie satu satunya pedang yang mok nik ada dari arwah ayah

http://img52.imageshack.us/img52/4108/koleksimoknikpedangmelayu017yb.jpg

http://img78.imageshack.us/img78/2672/koleksimoknikpedangmelayu029cd.jpg



macam Pedang arab/parsi ''Shamsir'' atau macam pedang india ''Tulwar''

Shamsir

http://img52.imageshack.us/img52/2816/shamsirdsc004266tp.th.jpg

Tulwar

http://img78.imageshack.us/img78/3545/tulwarph09lr.th.jpg

[ Last edited by HangPC2 at 2-2-2006 10:52 AM ]

HangPC2 posted on 2-2-2006 11:11 AM

akhirnya aku jumpa jugak info Pedang Melayu

Pedang Suduk

= Pedang Dipakai Oleh Pendekar Jawa, Bali Dan Madura diselitkan Sekali Dengan Keris

http://img52.imageshack.us/img52/8465/pes017ys.jpg

http://img505.imageshack.us/img505/9413/pes027im.jpg

http://img91.imageshack.us/img91/5488/pes030qx.jpg

http://img91.imageshack.us/img91/5443/pes043kt.jpg

http://img505.imageshack.us/img505/4517/pes057yu.jpg

Pedang Sabet

http://img97.imageshack.us/img97/1774/ped017kl.jpg

http://img53.imageshack.us/img53/716/ped021mv.jpg

http://img53.imageshack.us/img53/3062/ped037jp.jpg

http://img97.imageshack.us/img97/4817/ped049hk.jpg

http://img212.imageshack.us/img212/1015/ped059un.jpg

http://img212.imageshack.us/img212/8135/ped064kl.jpg

http://img212.imageshack.us/img212/9418/ped079yu.th.jpg

http://img212.imageshack.us/img212/7789/ped091ub.jpg

http://img212.imageshack.us/img212/2285/podang1ea.jpg

Credit

http://old.blades.free.fr/

[ Last edited by  HangPC2 at 10-7-2006 10:30 AM ]

HangPC2 posted on 2-2-2006 11:17 AM

Gambaran Pendekar Di Nusantara..

Pendekar Bali

http://img69.imageshack.us/img69/7238/warriorbali1yu.th.jpg

Pendekar Batak

http://img512.imageshack.us/img512/9049/batakwarrior4wq.th.jpg

Prajurit Keraton Jogya (Pengawal Sultan)

http://img19.imageshack.us/img19/4916/warriorjava5uq.th.gif

battleship posted on 2-2-2006 12:13 PM

org melayu pun ader jugak pedang mata dua mcm yg org putih punyer tu, aku tak ingat apa nama nyer, pedang jenis tu adalah senjata kegemaran lanun2 melayu dulu2.....

my_3A posted on 2-2-2006 09:27 PM

Originally posted by HangPC2 at 2-2-2006 11:11 AM
akhirnya aku jumpa jugak info Pedang Melayu

Pedang Suduk

= Pedang Dipakai Oleh Pendekar Jawa, Bali Dan Madura diselitkan Sekali Dengan Keris

http://im ...


HangPC ,

Pedang Melayu yg dipaparkan kat dlm M3 dulu bukan macam  semua tu...

Pedang Cina bentuknya lain ,

Pedang Jawa bentuknya lain ,

dan Pedang Melayu pun lain bentuknya ...

tapi tak tau pulak aku nak gambarkan bentuk2 ketiga-tiga pedang tu ...

mungkin boleh mintak  MAJALAH 3  siarkan lagi DOKUMENTARI PEDANG MELAYU  ..?


apa kata korang mintak M3 siarkan semula pd tarikh tertentu  ...? :)
Page: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
View full: Pakaian/Aksesori/Senjata/Pengangkutan/Gaya Hidup Masyarakat Melayu Zaman Silam