puansri posted on 27-5-2006 07:58 PM

ANEKA KUIH-MUIH WARISAN MELAYU

Siapa ada resepi lama yang ingin berkongsi ......jangan malu-malu tulis resepi disini

[ Last edited by  Kacip_Fatimah at 30-8-2008 08:34 AM ]

shidaaziz posted on 27-5-2006 08:01 PM

puansri, resepi apa tu? resepi lama ni banyak. shida rasa biar specifik dekat thread sedia ada atau buka thread baru yang khusus.

puansri posted on 27-5-2006 08:22 PM

:pray:kejap saya fikir ......

antaranya peniaram,Kuih kapal Terbang,kuih gula bersira,kuih kelapa(bangkit kelapa),apam betawi,
cakar ayam,cucur jawa,halwa maskat,halwa kundur,engkak,bengkang jawi,wajik dan yang lain Ini mungkin antara kuih lama mungkin tidak saya pun tak pasti .kalau boleh saya ingin berkongsi tentang kuih lama yang zaman sekarang jarang dijumpai.:tq:

tunteja78 posted on 29-5-2006 09:25 AM

Tepung Bunga..kuih tradisi kelantan

semalam buat sbb dah lama sgt tak mkn..arwah tok wea dulu selalu buat sbb simple sesangat..sedap mkn time panas2 :love:

bhn2 (agak2 je sukatannya)

tepung beras pulut
air
sedikit garam
telur
gula
minyak utk menggoreng

cara

1)adunkan tepung beras pulut+air+grm (sama cm nak buat puteri mandi/glutinous ball)
http://img.photobucket.com/albums/v257/tunteja78/DSC02465.jpg

2)bulatkan tepung..then tekan ngan tapak tgn

3)celupkan dalam telur
http://img.photobucket.com/albums/v257/tunteja78/DSC02466.jpg

4)goreng..angkat bila kuih tu dah menggelembung
http://img.photobucket.com/albums/v257/tunteja78/DSC02467.jpg

5)tekan part yg menggelembung..n letak gula
http://img.photobucket.com/albums/v257/tunteja78/DSC02471.jpg

siapppppp

mie07 posted on 29-5-2006 11:06 AM

Originally posted by tunteja78 at 29-5-2006 09:25 AM
semalam buat sbb dah lama sgt tak mkn..arwah tok wea dulu selalu buat sbb simple sesangat..sedap mkn time panas2 :love:

bhn2 (agak2 je sukatannya)

tepung beras pulut
air
sedikit garam
telu ...


oooo kuih ni yg kekadang jadi cam topi tu ye...

mie07 posted on 29-5-2006 11:08 AM

Originally posted by mie07 at 29-5-2006 11:06 AM



oooo kuih ni yg kekadang jadi cam topi tu ye...


ehhhhhh bukan cam ne nak buat kuih cam topi tu......

tunteja78 posted on 29-5-2006 11:10 AM

Originally posted by mie07 at 29-5-2006 11:08 AM



ehhhhhh bukan cam ne nak buat kuih cam topi tu......

tu cucur kan..yg tu susah skit rasanya..org tua2 je tau..tak berminat nak belajar sbb teja tak suka mkn..kl mak beli selalu teja mkn yg garing tepi2 tu je..yg tgh kasik mak mkn :)

eena05 posted on 29-5-2006 11:21 AM

wooooo sonang2 simple2 nihhhh......blehhh try mosti sedappp nihhhh dia ala2 kuih badak ckit dok

nsutra posted on 29-5-2006 12:01 PM

kue kegemaran mak nie..dia selalu buat...
bulan poser ada jual kat pasar ramadhan...tapi korehhhhhh...

zaiima posted on 29-5-2006 12:04 PM

tima kasih teja:love:..meh sini :hug:

MAKLANG posted on 29-5-2006 12:09 PM

teja,tepung bunga ni ada tak macam liat2 skit....

tunteja78 posted on 29-5-2006 12:27 PM

Originally posted by MAKLANG at 29-5-2006 12:09 PM
teja,tepung bunga ni ada tak macam liat2 skit....

tekstur dia lebih kurang puteri mandi..butir nako..n kuih yg guna tepung pulut maklang..liat2 skit..tp bukan la koreh pong..sedappp..try la..setelah berthn tak mkn semalam pakat ngan kasen buat..tingat nostalgia masa arwah nenek ada

tunteja78 posted on 29-5-2006 12:30 PM

Originally posted by zaiima at 29-5-2006 12:04 PM
tima kasih teja:love:..meh sini :hug:

pernah mkn gak ekk?..teja mula2 dok ingatkan kuih ni tak glemer..sbb simple sesangat..cm kuih org malas :bgrin:

cguct1970 posted on 29-5-2006 02:30 PM

Emm..bahan-bahannya hampir sama dengan kuih Jawa Getas-getas..tapi kena tambah dengan kelapa muda dan sira air gula ..macam keria.

crab posted on 29-5-2006 02:46 PM

uish..
lamanya tak makan kueh ni..
payah nak cari skrg ni.. :)

MAKLANG posted on 29-5-2006 02:49 PM

Originally posted by tunteja78 at 29-5-2006 12:27 PM


tekstur dia lebih kurang puteri mandi..butir nako..n kuih yg guna tepung pulut maklang..liat2 skit..tp bukan la koreh pong..sedappp..try la..setelah berthn tak mkn semalam pakat ngan kasen buat ...

buleh gak tu...tepung pulut banyak kat umah nih..oghang bagi...tak tau nak buat mende...nanti nak try ler tepung munge ni pulak..tak pernah makan pung..

tunteja78 posted on 29-5-2006 03:48 PM

kuih ni masa goreng akan gelembung tau..kl tak gelembung mean lom masak..part yg gelembung tu la bila dah angkat akan letuk..nnt taruk gula atas tu laa

tunteja78 posted on 29-5-2006 03:49 PM

Originally posted by crab at 29-5-2006 02:46 PM
uish..
lamanya tak makan kueh ni..
payah nak cari skrg ni.. :)

buat la..senang je..teja pong rasa cm nak buat lg..tepong ada byk lg kt umah

zaiima posted on 29-5-2006 05:00 PM

Reply #10 tunteja78's post

bukan pernah makan..zaman kecik2,baru2 belajar bpuasa, kuih nilah kuih kesukaan.takder kuih ni utk bbuka,panjanglah muncungnya.

jenuhlah chek dok offer kuih lain tp kuih ni jugaklah pilihan hati

balik nanti,wajib try ni teja..tepung pulut byk kat rumah.kes ttukar dgn tepung beras :)

zunur posted on 29-5-2006 05:07 PM

Originally posted by cguct1970 at 29-5-2006 02:30 PM
Emm..bahan-bahannya hampir sama dengan kuih Jawa Getas-getas..tapi kena tambah dengan kelapa muda dan sira air gula ..macam keria.

ha'ah baru saya ingat memang sama mcm kuih jawa getas-getas tu...sedap makan panas-panas time hujan turun... :O)

zul_khaleeda posted on 29-5-2006 05:27 PM

teja,


terliur gak nak buat ni...senang sangat..tapi sapa nak makan.

hanya aku sorang...dan aku tambah gemok lah macam nih..hu..hu..huu

tunteja78 posted on 29-5-2006 05:30 PM

alaa..setakat sepinggan tu xde nak gemoknyaaa.. :bgrin:

trajet posted on 30-5-2006 07:52 AM

nampak macam senang aje. tapi byk gula . tak manis ke ?

tunteja78 posted on 30-5-2006 07:56 AM

gula tu boh ikut citarasa sendirilaa..teja hr tu boh stgh sudu teh je..just nice

Melur01 posted on 30-5-2006 07:58 AM

tun teja...

selalu tengok kuih kelate ni ingatkan susah nak buat ..rupanya senang je..ye... memang nampak sedap...


http://img.photobucket.com/albums/v257/tunteja78/DSC02471.jpg
Page: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
View full: ANEKA KUIH-MUIH WARISAN MELAYU