zilandi posted on 23-8-2006 08:39 PM

Umur nabi-nabi

Saya pernah terbaca bahawa anggaran tarikh kelahiran nabi-nabi seperti Nabi Adam a.s. lahir pada 4000 SM , saya rasa ini sumber dari bible kot... tapi ahli sejarah Islam juga ada yang guna pakai tarikh ni...  Apakah korang percaya dengan tarikh-tarikh tersebut?

eiyoei posted on 24-8-2006 11:31 AM

ada yang pengatakan nabi adam hidup pada 5872-4942 SM
kiranya umur nabi adam kira2 930 tahun la

:o

eiyoei posted on 24-8-2006 11:37 AM

aku paste dari web indon. Sumber ori tu aku x pasti, tapi utk pengetahuan boleh la

Sebagai sebuah ijtihad dalam bidang sejarah, barangkali buku ini bisa menjawab pertanyaan anda. Salah satunya adalah sebuah tabel yang memuat daftar para nabi dan data mereka masing-masing. Berikut adalah cuplikannya:

1. Nabi Adam

Diperkirakan hidup pada 5872-4942 SM di sekitar wilayah yang kini dikenal sebagai India. Konon disitulah beliau pertama kali turun ke muka bumi. Lalu beliau berjalan ke wilayah yang kini disebut dengan jazirah Arabia dan bertemu dengan istrinya, Hawwa. Mereka lantas menetap di sekitar Ka'bah yang memang telah dibangun sebelumnya oleh para malaikat.

Nama nabi Adam disebutkan sebanyak 25 kali dalam Al-Quran Al-Karim. Diriwayatkan bahwa beliau punya 40 anak dan wafat di jazirah Arabia

2. Nabi Idris bin Yarid bin Mahlail dari keturunan Nabi Syits bin Adam

Diperkirakan hidup sekitar tahun 4533-4188 SM. Beliau dari Anak keturunan Qabil yangtinggal di Babil di Iraq.
Nama beliau disebutkan sebanyak 2 kali dalam Quran.

3. Nabi Nuh bin Malik bin Mutawashlihbin Idris dari keturunan Nabi Syits bin Adam

Diperkirakan hidup pada tahun 3993-3043 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 3650 SM. Diperkirakan beliau tinggal di wilayah yang kini disebut sebagai Iraq. Nama beliau disebutkan sebanyak 43 kali dalam Al-quran dan memiliki 4 anak laki-laki. Para ahli sejarah banyak menyebutkan bahwa beliau wafat di Mekkah

4. Nabi Hud bin Abdullah bin Rabah bin Al-Khulud dari keturunan Sam bin Nuh

Diperkirakan hidup pada tahun 2450-2320 SM. Kaum yang beliau dakwahi disebut dengan Kaum 'Ad yang tinggal di Al-Ahqaf, Yaman.

Nama beliau disebutkan sebanyak 7 kali dalam Al-Quran. Dan diriwayatkan beliau wafat di Timur Hadhramaut, Yaman

5. Nabi Shalih bin Ubaid bin 'Ashif dari keturunan Sam bin Nuh

Diperkirakan beliau hidup pada tahun 2150-2080 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 2100 SM. Beliau ditugaskan berdakwah kepada Kaum Tsamud yang tinggal di Al-Hijir.

Nama beliau disebutkan sebanyak 9 kali di dalam Al-Quran dan wafat di Madain Shalih, Mekkah.

6. Nabi Ibrahim bin Azar bin Nahur dari keturunan Sam bin Nuh

Beliau diperkirakan hidup tahun 1997-1822 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1900 SM. Beliau tinggal di Kaldaniyyun, Ur, negeri yang disebut kini sebagai Iraq.

Nama beliau disebutkan sebanyak 69 kali dalam Al-Quran dan wafat di Alkhalil, Hebron, Palestina

7. Nabi Luth bin Haran bin Azar bin Nahur dari keturunan Sam bin Nuh

Diperkirakan hidup pada tahun 1950-1870 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1900 SM. Beliau ditugaskan berdakwah kepada Kaum Luth yangtinggal di negeri Sadum, Syam, Palestina.

Nama beliau disebutkan sebanyak 27 kali dalam Al-Quran, punya 2 anak perempuan. Beliau meninggal di Desa Shafrah di Syam, Palestina.

8. Nabi Ismail bin Ibrahim Azar bin Nahur dari keturunan Sam bin Nuh

Diperkirakan hidup pada tahun 1911-1774 SM dan dianggkap menjadi nabi pada tahun 1850 SM. Beliau tinggal di Amaliq dan qabilah Yaman, Mekkah.

Nama beliau disebutkan sebanyak 12 kali dalam Al-Quran dan punya 12 anak. Meniggal tahun 1779 SM di Mekkah

9. Nabi Ishaq Ibrahim Azar bin Nahur dari keturunan Sam bin Nuh

Diperkirakan hidup pada tahun 1897-1717 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1800 SM. Beliau ditugaskan berdakwah kepada Kan'anniyun di wilayah Al-Khalil Palestina.

Nama beliau disebutkan sebanyak disebutkan sebanyak 17 kali. Punya 2 anak dan meninggal di Alkhalil Hebron Palestina

10. Nabi Ya'qub bin Ishaq bin Ibrahim

Diperkirakan hidup pada tahun 1837-1690 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1750 SM. Beliau ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil di Syam.

Nama beliau disebutkan sebanyak disebutkan sebanyak 16 kali dan punya 12 anak. Beliau wafat di Alkhalil Hebron Palestina.

11. Nabi Yusuf bin Ya'qub bin Ishaq bin Ibrahim

Diperkirakan hidup pada tahun 1745-1635 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1715 SM Beliau ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil dan Heksos di Mesir

Nama beliau disebutkan sebanyak 27 kali di dalam Al-Quran. Punya 2 anak laki dan 1 anak perempuan. Beliau wafat di Nablus Palestina.

12. Syu'aib bin Mikail bin Yasyjar bin Madyan bin Ibrahim

Diperkirakan hidup pada tahun 1600-1490 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1550 SM. Beliau ditugaskan berdakwah kepada Madyan dan Penduduk Aikah Madyan. Nama beliau disebutkan sebanyak 11 kali di dalam Al-Quran. Beliau wafat di Madyan.

13. Nabi Ayyub bin Amwas bin Zarih dari keturunan Ibrahim

Diperkirakan hidup pada tahun 1540-1420 SM. Dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1500 SM. Beliau ditugaskan berdakwah kepada Orang-orang Amoria di Huran, Syam, Palestina. Disebutkan sebanyak 4 kali di dalam Al-Quran. Punya 26 anak. Beliau wafat di Huran di Syam.

14. Nabi Zulkifli bin Bisyr bin Ayyub dari keturunan Ishaq bin Ibrahim

Diperkirakan hidup pada tahun 1500-1425 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1460 SM. Beliau ditugaskan berdakwah kepada orang-orang Amoria di Damaskus & sekitarnya.

Disebutkan sebanyak 1 kali di dalam Al-Quran. Punya 2 anak. Beliau wafat di Damaskus Syiria.

15. Nabi Musa bin Imran dri keturunan Ya'qub bin Ishak

Diperkirakan hidup pada tahun 1527-1408 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1450 SM. Beliau ditugaskan berdakwah kepada Para Firaun Mesir dan Bani Israil di Mesir.

Disebutkan sebanyak 136 kali di dalam Al-Quran. Punya 2 anak. Beliau wafat di Tanah Tih.

16. Nabi Harun bin Imran dri keturunan Ya'qub bin Ishak

Diperkirakan hidup pada tahun 1531-1408 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1450 SM. Beliau ditugaskan berdakwah kepada para Firaun Mesir dan Bani Israil Mesir.

Disebutkan sebanyak 19 kali di dalam Al-Quran dan wafat di Tanah Tih

17. Nabi Daud bin Aisya bin Awid dari keturunan Yahuza bin Ya'qub

Diperkirakan hidup pada tahun 1041-971 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1010 SM. Beliau ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil di Palestina.

Disebutkan sebanyak 16 kali di dalam Al-Quran. Punya 1 anak dan wafat di Baitul Maqdis, Palestina.

18. Nabi Sulaiman bin Daud bin Aisya bin Awid dari keturunan Yahuza bin Ya'qub

Diperkirakan hidup pada tahun 989-931 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 970 SM. Beliau ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil di Palestina.

Disebutkan sebanyak 27 kali di dalam Al-Quran. Beliau wafat di Rahbaam Baitul Maqdis, Palestina.

19. Nabi Ilyas bin Yasin bin Fanhas dari keturunan Harun bin Imran

Diperkirakan hidup pada tahun 910-850 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 870 SM. Beliau ditugaskan berdakwah kepada Orang-orang Phiniq di Ba'labak di Syam.

Disebutkan sebanyak 2 kali di dalam Al-Quran. Beliau tidak wafat tapi diangkat ke sisi Allah.

20. Nabi Ilyasa' bin Akhtub dari keturunan Yusuf bin Ya'qub

Diperkirakan hidup pada tahun 885-795 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 830 SM. Beliau ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil dan orang-orang Amoria di Panyas, Syam.

Disebutkan sebanyak 2 kali di dalam Al-Quran. Beliau wafat di Palestina

21. Yunus bin Matta dari keturunan Bunyamin bin Ya'qub

Diperkirakan hidup pada tahun 820-750 SM. Beliau ditugaskan berdakwah kepada orang Asyiria di Ninawa di Iraq. Disebutkan sebanyak 6 kali di dalam Al-Quran. Beliau wafat di Ninawa di Iraq

22. Nabi Zakaria bin Dan bin Muslim dari keturunan Rahbaam bin Sulaiman

Diperkirakan hidup pada tahun 91-31 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 2 SM. Beliau ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil di Palestina.

Disebutkan sebanyak 8 kali di dalam Al-Quran. Punya 1 orang anak dan beliau wafat di Syam.

23. Yahya bin Zakaria bin Dan bin Muslim dari keturunan Rahbaam bin Sulaiman

Diperkirakan hidup pada tahun 1SM - 31M dan diangkat menjadi nabi pada tahun 28M. Beliau ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil di Palestina.

Disebutkan sebanyak 4 kali di dalam Al-Quran. Dan wafat di Damaskus Syiria

24. Nabi Isa bin Maryam binti Imran dari keturunan Sulaiman bin Daud

Diperkirakan hidup pada tahun 1SM-32M dan diangkat menjadi nabi pada tahun 29M. Beliau ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil di Palestina

Disebutkan sebanyak 25 kali di dalam Al-Quran. Beliau juga tidak wafat melainkan diangkat ke sisi Allah.

25. Nabi Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib dari keturunan Ismail bin Ibrahim

Diperkirakan hidup pada tahun 571M-632M dan diangkat menjadi nabi pada tahun 610M. Beliau ditugaskan berdakwah kepada seluruh manusia dan alam semesta. Tinggal di Mekkah dan Madinah. Disebutkan sebanyak 5 kali di dalam Al-Quran. Punya 7 orang anak dan wafat di Madinah.

Demikian sejarah ringkas 25 nabi dan rasul. Semoga bisa menjadi rujukan yang bermanfaat.

Wassalam

waksir posted on 25-8-2006 11:31 AM

jika dicampur semua usia para rasul ni .... tak lah jauh jaraknye dgn kita. Tapi kenapa ahli sains barat kata yg mrk jumpa tulang manusia yg berpuluh ribu atau ratusan ribu tahun lamanye.
Hgg kini aku msh tak percaya dgn kajian sainstis barat tu

kuda-liar posted on 27-8-2006 03:52 PM

....saudara2 sy yg berilmu....tumpang bertanya....DI MANAKAH MAKAM/KUBUR NABI ADAM ?

Icahn posted on 30-8-2006 09:37 AM

hhhmmmmmm...............

milo_888 posted on 30-8-2006 05:30 PM

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN!!!!! JANGAN BIARKAN MINDA KITA DIJAJAH!!!!

z-b-i posted on 6-9-2006 11:29 PM

Originally posted by waksir at 25-8-2006 03:31 AM
jika dicampur semua usia para rasul ni .... tak lah jauh jaraknye dgn kita. Tapi kenapa ahli sains barat kata yg mrk jumpa tulang manusia yg berpuluh ribu atau ratusan ribu tahun lamanye.
Hgg kin ...

-- Probably there were men before Adam, and Adam was the first in our current generation.

Mereka lantas menetap di sekitar Ka'bah yang memang telah dibangun sebelumnya oleh para malaikat.

-- Why was there any needs for angels to build the structure?  Any other example that they build any other building?

zilandi posted on 20-9-2006 06:40 PM

Saya rasa ilmuwan Islam telah bulat-bulat mengikut apa yang dikatakan oleh ilmuwan Barat. Kalau tak silap saya tarikh-tarikh ini dibuat mengikut beberapa kejadian penting yang disebutkan dalam kitab orang kristian.
Bagaimana pula dengan umur-umur nabi adakah dalam Alquran ada menyebut berapa umur-umur nabi?

wira_legenda posted on 22-9-2006 04:44 PM

Assalamualaikum...nak tanyalah pasal Nabi Ilyas bin Yasin bin Fanhas dari keturunan Harun bin Imran. Apakah peristiwa yang membawa kepada baginda diangkat ke sisi Allah dan tidak wafat. Kalau Nabi Isa a.s taulah ceriternya. Pada yang tau tu...tolong2 la ceriterkan yek.

cak! posted on 26-4-2007 10:53 AM

Reply #10 wira_legenda's post

kalo tak silap semasa kejadian di mana nabi ilyas berada dalam sebuah pokok yg digergaji oleh kaum israel..wallahualam

JunkMail posted on 26-4-2007 05:21 PM

Nabi2 ni ramai betul di palestine... kenapa ye?
aku selalu tertanya2 kenapa nabi2 semua kat tanah arab je.....

migdal_bavel posted on 26-4-2007 06:59 PM

Originally posted by wira_legenda at 22-9-2006 04:44 PM
Assalamualaikum...nak tanyalah pasal Nabi Ilyas bin Yasin bin Fanhas dari keturunan Harun bin Imran. Apakah peristiwa yang membawa kepada baginda diangkat ke sisi Allah dan tidak wafat. Kalau Nab ...

Dlm Islam ak xtau ad hadith x sbut pasal ni...tp menurut tradisi yahudi,
eliyahu hanavi (nabi ilyas a.s.) ni x mati sbb dia hilang dgn tiupan angin mukjizatnya.
dia tinggalkan anak angkatnya elisha (ilyasa`) utk menentang melech achav - raja ahab yg zalim di zamannya.

kononnya die menentang tindakan raja ahab yg meninggalkan tradisi brith millahi avraham yakni upacara berkhatan sbg perjanjian Ibrahim a.s. dgn Tuhan.

die juga menentang penyembahaan ba`al oleh kerabat raja Ahab yg terpengaruh ngn Malkat Izevel (Ratu Jezebel) yg dikahwininya.

Dlm tradisi brith millah, kerusi Eliyahu hanavi disediakan bgnya.Kononnya die akan hadir di setiap majlis berkhatan anak2 yahudi yg disunatkan tika umur 8 tahun.

Org2 Yahudi slalu berdoa akan kedatangannya supaya kemunculan penyelamat agung dicepatkan.Dikatakan Eliyahu Hanavi akan turun ke bumi pada akhir zaman dgn meniup shofar(sangakala) sbagai tanda kedatangan messiah (penyelamat) yg bg penganut kristian ialah jesus christ atau bg kita umat islam Isa al-masih

ad org islam yg percaya, die mungkin adalah hidir a.s sbg ekuivalent kepada St. Elijah (gelaran utk ilyas a.s. oleh xtian) yg kisahnya mirip dgn hidir a.s. dlm Islam iaitu gemar mengembara dan muncul di hadapan sesiapa sahaja utk memberinya pengajaran.

tp ad pendapat mengatakan ad 4 nabi yg hidup-dua di bumi dan dua di langit.

di bumi- hidir dan ilyas a.s.
di langit-idris dan isa a.s. (idris hidup slepas dimatikan dan terus tinggal di syurga)

jadi dia mungkin org yg berlainan drpd hidir a.s.

adapun yg digergaji oleh kaum yahudi dlm pokok ialah nabi zakaria a.s.

dlm penulisan harun-yahya, kewujudan tengkorak2 tu mgkin makhluk2 sbelum adam tp oleh sbab saintis percaya akan teori darwin,jd mereka menyamakan terus homo erectus,peking man, java man neanderthal man etc sbg leluhur yang berevolusi bg homo sapiens (manusia) sbb tu riwayat hidup manusia lebih lama jika dibandingkan dgn catatan sejarah tradisi yahudi yg lengkap dr nabi adam shinggalah skarang.

nabi2 majoriti berasal dr palestine sbb mereka dr kaum bani israel.mgkn ad dr kaum lain tp Tuhan hanya cerita pasal nabi2 dr kalanga n mereka dan sbahagian dr kaum bani ismail

[ Last edited by  migdal_bavel at 26-4-2007 07:02 PM ]

rurouni_khairul posted on 26-4-2007 07:16 PM

Originally posted by JunkMail at 26-4-2007 05:21 PM
Nabi2 ni ramai betul di palestine... kenapa ye?
aku selalu tertanya2 kenapa nabi2 semua kat tanah arab je.....

Kalau ko tengok kat peta dunia, wilayah-wilayah dimana Nabi2 nie muncul ialah betul2 di lokasi tengah (Timur Tengah). Adakah ade rahsia disebalik semua ini? :o

ijad_adiputera posted on 27-4-2007 04:55 AM

Originally posted by waksir at 25-8-2006 11:31AM
jika dicampur semua usia para rasul ni .... tak lah jauh jaraknye dgn kita.Tapi kenapa ahli sains barat kata yg mrk jumpa tulang manusia yg berpuluh ribuatau ratusan ribu tahun lamanye.
Hgg k ...

Mengikut kajian yg dilakukan terhadap isi kandungan Al-Quran oleh org-org Islam sendiri, sebelum Nabi Adam A.S kita dicipta oleh Allah S.W.T, sudah terdapat kira2 40 'Adam' dan keturunan mereka yg menghuni Bumi ini sebelum kita. 40 'Adam' ini adalah spesis 'manusia' yg berlainan dari kita skrg ni. Jika dibandingkan antara Nabi Adam A.S kita dengan 40 spesis 'Adam' yg lain, ternyata Nabi Adam A.S (spesis kita) adalah yg plg sempurna dan bijak. 40 spesis 'Adam' yg lain sudah Allah S.W.T pupuskan mereka. Sbbnya, hanya Dia yg maha mengetahui....

Ada kajian dilakukan oleh org2 Islam menunjukkan bahawa anggaran jarak antara kita dengan Nabi Adam A.S hanyalah kira2 8000 tahun. Kajian juga menunjukkan Bumi ini sudah berusia lebih 1 bilion tahun sedangkan Nabi Adam A.S kita hanya diturunkan kebumi kira2 8000 tahun yg lalu. Ini bermakna tulang-temulang yg dijumpai oleh saintis2 barat itu (yg berusia lebih 100,000 tahun) sbnrnya adalah milik keturunan 'adam-adam' yg lain sblum Nabi Adam A.S kita....

Penemuan dan kajian yg dilakukan oleh para saintis Barat itu tak ada salahnya. Malahan membuktikan kebenaran kitab suci Al-Quran dan juga kata2 'Islam dan sains itu selari'...

Tapi, Ijad tetap percaya bahawa 40 'adam' tersebut BUKANLAH manusia sebenar tetapi mungkin mahkluk2 Allah yg hampir menyerupai manusia yg pernah diperintahkan Allah utk menjadi khalifah di muka bumi ini.... Al-Quran sudah menerangkan dgn jelas bahawa Nabi Adam A.S kita adalah manusia pertama di dunia ini. Wallahu'alam...


Originally posted by JunkMail at 26-4-2007 05:21 PM
Nabi2 ni ramai betul di palestine...kenapa ye?
aku selalu tertanya2 kenapa nabi2 semua kat tanah arab je.....

Ijad pernah terbaca 1 buku tentg sbb2 mengapa Kaabah dibina di Mekah (dh lupa tajuk bukunya...)....
Ijad cuba mengaitkan pembinaan Kaabah di Mekah dengan majoriti nabi2 yg ada di Semenanjung Tanah Arab...

menurut buku tersebut, salah 1 sbb mengapa kaabah dibina di kota Mekah  adalah kerana kedudukan semenanjung tanah arab dan kota Mekah itu  sendiri yg terletak betul2 di tgh2 dunia... tak percaya, cuba korg lihatpeta dunia!

Jadi, sbb kemungkinan ramai nabi2 lahir dan hidup di semenanjung tanah arab adalah demi memudahkan ajaran Islam mudah disebarkan ke seluruh pelusuk dunia. Wallahu'alam!!..

[ Last edited by  ijad_adiputera at 27-4-2007 05:07 AM ]

remizati posted on 27-4-2007 04:13 PM

sebut pasal nabi sulaiman a.s dan nabi daud a.s...dua 2 nabi nie dari keturunan yahuda..patutler org israel nie cerdik ek...kalau ikutkan hanya nabi muhammad s.a.w yg asal dari nabi ismail a.s yang lain semua dari nabi yaakub a.s........kalau tak silap kebanyakkan 'magic spell' sekarang nie berasal dari orang israel kan...maybe ini antara sebab org yahudi byk dipulaukan sbb byk guna 'magic'....kalau tak silap nabi muhammad s.a.w pernah di sihirkan oleh orang yahudi...:@

newyork posted on 28-4-2007 10:07 AM

Reply #14 rurouni_khairul's post

aku rasa aku bleh jawab..dulu pak arab ni suka sgt sembah berhala..degil..berpuak2..(sampai sekarang pun berpuak lagi)..memang sesat sgt2..kalau dibumi lain,mcm agama disebarkan,bangsa lain bleh menerima dgn senangnya..kira di arab ni macam center la utk menurunkan agama,,..kala ko ingat balik2 la..zaman jahiliyah tu,sampai bunuh anak perempuan la..ade ke? ape yg aku tau kat negera lain tadek camtu..sgt teruk ketika zaman jahiliyah tu...

p/s-kalau ada yg salah please make correction ye...

cmf_marshmallow posted on 15-6-2012 12:41 PM

Mengikut kajian yg dilakukan terhadap isi kandungan Al-Quran oleh org-org Islam sendiri, sebelum ...
ijad_adiputera Post at 27-4-2007 04:55 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif

menarikni, mmg selamani terpk-pk tentang kelahiran sebenar nabi adam a.s sebab kalu kita belek buku sejarah belajar masa lower form dulu paleolitik tu 35,000 thn dulu.. & of cos ada 'manusia' nya, zaman batu.. tpkan..bukanke nabi2 ni ada beratus ribu yg pernah wujud. cuma yg wajib diketahui hanyalah 25 rasul. Ada 1 kisah nabi yg popular tp tak termasuk dlm 25 yg wajib diketahui ialah nabi khidir..betulkan saya jika ada fakta2 yg salah..

so sebenarnya nabi adam lahir lbh krg 8000 thn dulu atau berjuta2 thn dahulu???

PostBanhammer posted on 14-7-2012 08:47 AM

Arghh!!! Nape info berhenti kat sini je? Sape2 yang ade hujah2 lagi sile tampil...

salimrock posted on 4-9-2012 04:13 AM

aku pn tak percaya bumi ujud jutaan tahun dahulu...8000 - 10,000 tahun tu mgkn la...

LanzSlumber posted on 4-9-2012 08:55 AM

sila berhujah berlandaskan al-quran dan sunnah..... jangan terpengaruh dengan crita2 israeliyyat.
apa pentingnya umur jika tiada buktinya secara jelas dalam al-quran atau hadis nabi yang sohih.
yang pentingnya ADAKAH KITA MENGIKUT SUNNAH NABI DAN AJARANNYA? atau buang ketepi?

selamat beramal
:sweat3:

snipersnake posted on 5-9-2012 05:15 PM

tak semua kisah Israiliyat tuh kena tolak.

adlythegreat posted on 5-9-2012 10:18 PM

nice info. :lol:

ct_og posted on 28-9-2013 10:59 AM

Nabi Adam dan Hawa diturunkan berhampiran Kaabah dan tinggal di sana. Sesungguhnya Kaabah pusat bumi yang kedudukannya terletak betul-betul dibawah Arasy Allah. Disebabkan itu ramai rasul dari keturunan Nabi Adam as tinggal di kaabah manakala keturunan mereka bertibaran ke seluruhan dunia.

Zaman Nabi Adam dah ada Kaabah tapi runtuh dalam banjir besar di zaman Nuh. Nabi Ibrahim dirikan semula Kaabah dan ada sehingga kini. Sebelum Nabi Adam duduk, bumi dah lama ada dan diduduki oleh bangsa jin. Tapi mereka membuat kebinasaan dan gagal takbir bumi, lalu Allah utuskan selepas mereka itu bangsa manusia pula.

Hanya Allah Yang Lebih Tahu...

miss_myvi posted on 28-9-2013 11:12 AM

gud info...{:thumbo
Page: [1] 2
View full: Umur nabi-nabi