peret posted on 2-11-2006 12:49 PM

LEGEND OF KUDA KEPANG

http://www.geocities.com/tengku_mahkota_muar/kuda_kepang.gif

Permainan kuda kepang merupakan salah satu permainan rakyat di negara ini. Jika di negeri Pantai Timur Semenanjung terkenal dengan permainan wau dan wayang kulit, kuda kepang pula mendapat tempat di hati rakyat Johor. Kehalusan seninya begitu terpelihara walaupun arus kemodenan begitu ketara dalam beberapa aspek kebudayaan.

Salah seorang pencinta permainan ini di Pt. Kemang Muar ialah En.Margono bin Hj. Anuar atau lebih mesra dipanggil "Wak Gono". Beliau sudah lama berkecimpung dalam permainan kuda kepang tetapi faktor usia menyebabkan beliau terpaksa melupakan permainan ini. Permainan kuda kepang disebarkan kepada rakan-rakan serta orang-orang kampung dan hingga kini di Kampung Parit Kemang sudah mempunyai sebuah persatuan "Persatuan Kuda Kepang Pt. Kemang Muar". Menceritakan sejarah awal, beliau yang kini berusia 80 tahun menyatakan kuda kepang berasal dari Tanah Jawa Indonesia dan telah dibawa ke Tanah Melayu oleh rakyat Indonesia yang berhijrah ke negara ini. Pada mulanya ia hanya permainan biasa seperti "Sepak Raga". Namun sambutan dari penduduk tempatan menyebabkan ia berkembang dari sebuah kampung ke sebuah kampung.

Pada zaman sekarang, permainan kuda kepang dimainkan di majlis perkahwinan atau sesuatu majlis keramaian. Pemain kuda kepang memerlukan sekurang-kurangnya 25 orang dimana 9 orang menari, 5 orang pemain muzik, 15 orang penjaga kawasan dan dua orang bertindak sebagai "Bomoh Pemulih". Bagaimanapun dalam sesuatu persatuan jumlah ahlinya adalah seramai 40 orang. Seorang daripada penari-penari itu bertindak sebagai pemimpin yang dipanggil "Danyang". Pakaian permainan pula biasanya seragam.

http://www.geocities.com/tengku_mahkota_muar/tari_kuda2.gif

peret posted on 2-11-2006 12:50 PM

PANTANG LARANG KUDA KEPANG

Pantang larang dalam permainan kuda kepang ialah pemain tidak boleh diacah semasa dalam permainan atau ketika sedang mabuk kerana ditakuti akan melarat dan menjadikan keadaan tidak terkawal.

Namun pantang larang yang utama ialah tidak boleh melihat kain berwarna merah kerana ia adalah pantang larang semulajadi. Selain itu tidak boleh terlihat atau melihat kaca atau serpihannya kerana ditakuti akan dimakan oleh pemain.




Apabila muzik mula bergema, masuklah pemain-pemain yang dipimpin oleh "danyang" memasuki gelanggang. Pemain-pemain akan menari menurut rentak dan irama lagu. Tiap-tiap penari akan menunggang atau memacu kuda anyaman(kuda kepang). Tarian yang kerap dipersembahkan dalam sesuatu majlis tarian kuda kepang ialah Tarian Solo, Tarian Selendang, Tarian Pucuk Rebung dan Tarian Kuda Kepang dinamakan "Lenggang Kiprah". Penari-penari menari sehingga mabuk atau tidak sedarkan diri selama 2 jam. Keadaan ini disebut sebagai "naik syeh".Mereka boleh melakukan perbuatan atau gerakan yang aneh dan luar biasa seperti bersilat melompat-lompat setinggi 6 kaki dan sebagainya. Kadang-kadang pihak penganjur akan merentang kain licik untuk pemain menitinya.

Semasa penari dalam keadaan demikian, bunyi-bunyian yang mengiringi tarian ini akan bertambah rancak. Kononnya jika alunan muzik tidak rancak maka penari akan naik berang dan akan menerkam atau menendang  pemain muzik. Kelakuan ini tidak ubah seperti kuda yang sedang berang. Jika keadaan bertambah liar, Tok Bomoh akan mengarahkan pengawal menangkap dan merebahkan mereka ke tanah, seterusnya dijampi. Penari-penari itu akan dipulihkan semula oleh Tok Bomoh dan kembali normal seperti biasa.

Menurut keterangan pemain yang mengalami kejadian seperti ini,ketika mabuk mereka bermimpi menunggang kuda sambil menari-nari dengan iringan muzik. Semakin lama bunyian itu sayup kedengaran. Kerana itulah mereka cuba mengejar muzik itu. Jelaslah tarian Kuda Kepang mempunyai semangat yang menjadi asas kepercayaan dan peminat mereka. Selain itu alat-lat kuda kepang mesti disimpan dengan baik kerana ditakuti akan dimarahi oleh 'rohnya'. Ini menunjukkan bahawa permainan kuda kepang mempunyai kepercayaan tersendiri.

Sepertimana cara perubatan tradisional, permainan kuda kepang juga tidak ketinggalan menyelitkan pengerasnya yang diserahkan kepada Tok Bomoh persembahan. Pengeras yang dimaksudkan ialah beberapa butir kemenyan, tempat bara untuk membakar kemenyan, air mentah secerek, nasi campur (nasi yang sudah bercampur lauk ayam dan sayur), kuih campur, serta yang utama sekali ialah wang sebanyak RM2.25 yang diserahkan oleh tuan rumah atau penganjur kepada Tok Bomoh persembahan. Bayaran untuk setiap persembahan atau pertunjukan kuda kepang adalah tidak kurang dari RM200 .

razifah posted on 2-11-2006 02:26 PM

Good info lah.....teringat kuda kepang dalam cite pontianak harum.............:pompom:

selendangmerah posted on 2-11-2006 03:08 PM

selendang x minat sangat kuda kepang..

selendang suka lagi menora @ makyong

peret posted on 2-11-2006 04:11 PM

org kata kuda kepang nih berhantu ... leh kena rasuk ... yer ker?

LanoG posted on 3-11-2006 02:47 PM

panggil seeker le...

ainnia posted on 6-11-2006 11:50 AM

kuda kepang aduh kuda kepang....

ainnia posted on 6-11-2006 11:55 AM

http://www.musicmall-asia.com/malaysia/images/kuda.jpg

HangPC2 posted on 6-11-2006 02:02 PM

aku pernah tengok kuda kepang nih ... depan mata aku asap masuk kebadan orang yang main kuda kepang tak sedar diri... macam khurafat lah... meremang bulu roma aku.....

[ Last edited by  HangPC2 at 6-11-2006 02:04 PM ]

HangPC2 posted on 6-11-2006 02:05 PM

Tarian Kuda Kepang

Kuda kepang merupakan satu permainan tradisi yang amat digemari oleh penduduk Johor, terutamanya yang berketurunan Jawa. Kuda kepang berupa satu patung anyaman yang dibentuk seperti seekor kuda tanpa kaki. Ia diperbuat daripada buluh yang dianyam atau kulit binatang yang dicorakwarnakan untuk menjadi lebih menarik.

Lazimnya satu kumpulan kuda kepang mempunyai 10 hingga 15 orang penari. Salah seorang daripada mereka bertindak sebagai ketua (dayang). Pada peringkat awalnya, semua gerak geri penari adalah atas arahan danyang yang menggunakan tali untuk mengawal permainan. Tarian ini biasanya dipertunjukkan di majlis-majlis keramaian untuk memeriahkan lagi suasana seperti sewaktu menyambut orang-orang kenamaan, meraikan majlis perkahwinan dan di hari-hari perayaan.

Terdapat berbagai pendapat mengenai asal usul tarian ini. Ada pendapat yang mengaitkan asal usulnya dengan “Wali Songo

peret posted on 8-11-2006 09:25 AM

skarang dah jarang ler jumpa orang wat tarian nih...

blakcswan posted on 13-11-2006 11:32 AM

Zaman aku tadika dulu pakcik aku bwk org main kuda kepang mase kenduri kawin ank dia, dorang main waktu siang...aku berdiri tol2 kat dpn dgn abg2 aku, sbb aku sungguh teruja melihat gerak tari dorang, 1st time tengok katekan..x lame tu tarian makin ligat, aku menyorok blkg abg aku...nmpak la penari2 tu dok melibas2...ade yg makan kace, paku, mcm meroyan pun ade...Takut mmg takut, smpe aku x sedar aku dh menangis time tu, nasib x terkencing sekali.
Tu pun aku x serik2 gak...
2nd time aku tengok waktu mlm, sebelah rumah aku buat. aku tengok dr dlm rumah sbb mak aku x bagi kuar...tepi rumah aku tu ade pokok kelapa, nk di jadikan cite, penari yg dh naik syeh tu pi panjat pokok tu n amik buah kelapa. melompat mamat tu trun dr pokok kelapa, aku x tau lah kalu kaki dia patah...tp yg nyatanye dia bole lg berlari2 itik sambil mengupas kelapa tu dgn gigi dia...
Selang beberapa thn..org kg aku dh x buat dah upacara cam ni..dorang dah insap gamaknye...byebye

jofizo posted on 13-11-2006 01:11 PM

dulu kat kampung aku kat johor selalu la ada persembahan kuda kepang nih........ selalu diaorang main kat rumah kenduri (mlm kenduri)........ siap ada yg makan daun lagi, yg sepak2 kelapa mcm main bola pun ada..... yg pasti masa diaorang main tuh, diaorang tak sedar apa2.....

cap_ayam posted on 13-11-2006 04:33 PM

kat mana nak tengok show kuda kepang yang 'ori' sekarang ni? aku teringin nak tengok org main kuda kepang dengan main puteri. Tapi aku sekadar nak melihat sahaja, bukan nak menggunakan medium tu sbg punca penyelesaian masalah heheheh.

btw, ada lagi ke yang berubat dengan cara mcm tu zaman sekarang ni?

jofizo posted on 14-11-2006 03:51 PM

skg susah nak tgk yg real punya, yg ada byk utk pertunjukan kebudayaan shj........ tapi kalau kat kg2 mungkin ada lagi kot....

dakensem123 posted on 16-11-2006 10:41 AM

Teka Teki

Binatang apakah bertelur di bahu?

Jawapan : Kuda Kepang

peret posted on 16-11-2006 11:12 AM

Originally posted by dakensem123 at 16-11-2006 10:41 AM
Teka Teki

Binatang apakah bertelur di bahu?

Jawapan : Kuda Kepang
kalo pompuan maing kuda kepang gane?

hamizao posted on 16-11-2006 03:18 PM

Originally posted by blakcswan at 13-11-2006 11:32 AM
Zaman aku tadika dulu pakcik aku bwk org main kuda kepang mase kenduri kawin ank dia, dorang main waktu siang...aku berdiri tol2 kat dpn dgn abg2 aku, sbb aku sungguh teruja melihat gerak tari dora ...

Pada fikiran Hami, tarian2/pertunjukan2 begini terutama yang berasal dari Jawa dll banyak menggunakan unsur2 anamisma mungkin untuk mendapatkan "semangat" atau "kebolehan" yang luar biasa. Berlain dengan persembahan moden dimana penghayatan watak di pelajari menerusi latihan semata2 ..tak payah guna pawang...tak payah seru semangat itu dan ini. Kiranya penari2 itu selaku tak sedar sebab mungkin semangat benda2 lain dah meresapi anggota2 mereka.......mana boleh macamtu........

deaf4ever posted on 29-11-2006 06:38 AM

Kudang Kepang kalo dah makan kaca ni semua, salah dari segi hukum Islam pada aku, siap tak sedar diri lagik, tapi ada orang masih lakukan pasal tradisi kot atau hiburan.

ni baru jadi kat Spore beberapa hari lepas, satu ibu tunggal ni belanja $8000 untuk majlis berkhatan anak lelaki dia.
Sewa Kudang Kepang je satu hari dah $800.
Description pasal bahagian persembahan Kumpulan Kuda Kepang yang dijemput ni.
Ditubuhkan tahun 1977, purata setiap tahun jemputan persembahan 7 kali ( untuk majlis kawin )
Show bermula tiga petang, 4 ahli kuda kepang gilir2 makan kaca. Satu orang makan sampai masa 45 minit sorang.
Setiap kali makan kaca, kena sebat ngan whip 3meter
Sebelum makan kaca, kena baca2, sedut dan makan asam kemeyan, makan bunga sebelum makan kaca.
kaca bukan sebarang kaca, tapi cuma kaca dari lampu kerosene


Full artikel dia ngan dua gambo.


http://img89.imageshack.us/img89/7445/np519271501010001hy0.jpg

Mum can't persuade son, 9, to go for circumcision ceremony. Until he
Yes man, but can we have kuda kepang dancers?  
*(traditional Javanese dance)
By Zubaidah Nazeer

November 28, 2006      




IT had the trappings of a lavish Malay wedding: Colourful crowds at the void deck, a day's feasting and traditional dancers.

But instead of a groom, there was just an 8-year-old boy, regally dressed in purple Malay attire - complete with headgear and a replica keris (traditional sword).

Beside him, a pretend 'bride': His sister, 6, in a purple baju kurung and a tiara.

Yesterday afternoon, the duo paraded around their Choa Chu Kang Drive block, in a procession featuring 30 traditional dancers.

  
--Hedy Khoo
CHILDISH 'PRICE'

The entire two-day affair cost $8,000 and was organised by the boy's mother, Ms Suryana Rahmat.

As she explained to The New Paper, it was young Muhd Danial's 'price' for going ahead with his circumcision.

All Muslim boys are circumcised before reaching puberty, but he had told his mother that he was too scared.

Yesterday, Ms Suryana, 27, recalled: 'We had been persuading him to do this for a few years but he kept saying 'No' because he was too scared.'

But then, 'some weeks ago, before Hari Raya, he suddenly said he was all right with circumcision, but he had some conditions.'

And what conditions!

Circumcision is usually accompanied by prayers at home and food served among family members.

In the kampung era, after a circumcision boys would often be treated like princes and paraded around the village. But such ceremonies are now rare.

Still, Muhd Danial wanted the traditional pomp of a wedding celebration to extend over two days, with relatives as guests, complete with the traditional Javanese horse dance known as kuda kepang.

A kuda kepang performer mimics the movements of a horse. He or she straps on props shaped like a horse.

Yesterday, gongs were struck and the performers also carried out rituals like whipping themselves and eating glass.

INSPIRED BY WEDDING PHOTOS

Why a wedding, and why the dance?

Said Ms Suryana, a just-divorced hotel reservation clerk: 'He was looking through my wedding photos and he saw a kuda kepang performance picture. He was so curious and kept asking about it because many Malay weddings don't do this any more.

'Then he said he had one wish: to see a kuda kepang performance during his 'sunat' (circumcision). Since it was so difficult to get him to say yes to sunat, I decided to grant his wish.'

She added: 'I don't think there will be another chance for him to see this because I don't know if I'll remarry and have this sort of ceremony.'

Also, she said Muhd Danial seldom asked for anything expensive.

The kuda kepang troupe cost $900 to hire for the whole day. The feast cost $6,000, for 600 guests.

Ms Suryana, whose two children and parents live with her in her five-room flat, was divorced from her husband of 10 years in March this year.

She said yesterday's ceremony was also 'my way of telling people not to pity me... I have moved on with my life and we, as a family, are coping fine.'

She and her parents shared the cost of the ceremony.

Even after the 'deal' was struck, it took three trips to a clinic before Muhd Danial was finally circumcised.

The first time, on 18 Nov, he took fright and hid behind the door to the doctor's room, not budging till he was assured the procedure would not be done then. His second attempt, last Tuesday afternoon, ended in tears.

It was third time lucky that evening at the same clinic.

Said his mother: 'I told him, 'You said you want to be the man in the house, you have to 'sunat'. So he told me, 'yes' because he wanted to take care of me and his sister.'

Planning for the bash then began.

The kuda kepang group was hired through Muhd Danial's grandfather's contacts. The main cook was his grandmother's friend.

His grandparents and aunts stayed up till late for three nights to prepare the food.

Said Madam Rabyah Walijo, 56, Muhd Danial's grandmother: 'It's a good thing he finally agreed to do this sunat. Since he is my only grandson, we thought why not have something for him to remember.

'Besides this is a chance for us to gather family and share our joy with them with a feast.'

ONLOOKERS

Saturday's celebrations were at home. Yesterday's more public activities went on for most of the day.

Onlookers started gathering as soon as the kuda kepang performers started beating their gongs and dancing, around 11am.

Some 40 to 50 people watched the performance, which went on till 6pm. People from the opposite block were also peering out.

At 2pm, Muhd Danial and sister Qistina Nuruljannah, 6, walked around in front of the block, in between the performers.

One neighbour, Madam Munah bte Talib, 47, lingered an hour with two grand-daughters.

She said: 'This reminds me of kampung times when something like the sunat was done with so many traditions and customs.'

After his 'parade', Muhd Danial was mobbed by eager young cousins, who jostled to take pictures with the prince of the day.

Said his grand-aunt, Ms Murtini Mohd, 31: 'Danial is a sweet boy who doesn't ask for a lot of things. I think his mother just wanted to shower her love on her only son.'

The boy, who is in Primary 3, does not realise how much all this is costing his mother. 'I don't know how much,' he said. 'Mama said okay. I'm just excited to see the kuda kepang .'

When he was asked about his circumcision, he grimaced, saying: 'It was painful, but I didn't see any blood. I'm okay now. I can take care of Mama because I am the boss of the house.'

Ms Suryana may have to deal with her daughter next.

She said: 'Now she's asking me for a big celebration for her birthday!'



--------------------------------------------------------------------------------
This show's usually put on for weddings

CIRCUMCISION is the surgical removal of the foreskin.

It is something every Muslim male must undergo as he is about to reach puberty and is considered a symbolic transition from boyhood to adolescence.

The kuda kepang dance is now seldom associated with circumcision.

The leader of the group which performed yesterday, Mr Riswan Ahmad, 55, told The New Paper that it was their first performance for a sunat or circumcision ceremony in a long time.

His group was founded in 1977.

They do up to seven performances a year, all for weddings.

In the kampungs of the past, it was common to find circumcisions being celebrated in this way, with kuda kepang performances.

The circumcision was done by the village's traditional healer, also known as a tok mudin.

The day before the rite, the boys were treated like princes and paraded around the village in an elaborate procession.

The boy usually donned an outfit as grand as that of a bridegroom and after his procession, he would be seated on a pelamin (a dais similar to the one used in a Malay wedding).

There could be a dikir barat (Malay choral singing), marhaban (hymns in praise of Prophet Muhammad), silat or kuda kepang performances like what was seen at Muhd Danial's.

Nowadays, most parents send their boys to doctors in private clinics to be circumcised or opt for after-birth circumcisions.

And they may hold small ceremonies in their homes, with group prayers being recited after the boy is circumcised.




--------------------------------------------------------------------------------
But only kerosene lamp glass please
By Zubaidah Nazeer


WATCHING him chew glass would make you grimace. But kuda kepang performer Rosmaini Bahtiar, 29, does not flinch.

Although his tongue gets small cuts from the broken glass, he declares he feels nothing as he stuffs shards of glass into his mouth and chews gingerly.

After each mouthful, a group member whips him hard with a 3m-long whip.

Yesterday, the unusual show was staged as part of a kuda kepang (traditional Javanese horse dance) performance at a circumcision ceremony here.

The show began around 3pm and lasted some three hours. Four performers took turns to chew glass - each performance lasting up to 45 minutes.

Glass chewing is part of the ritual of some kuda kepang performers. This Javanese ritualistic dance is usually performed at weddings or palace gatherings, said group leader Riswan Ahmad.

The Singaporean, who runs a food stall in Choa Chu Kang, learnt it from Javanese friends in the '60s and now coaches those interested in the craft, like Mr Rosmaini.




bersambung

deaf4ever posted on 29-11-2006 06:39 AM

sambungan



http://img296.imageshack.us/img296/4548/np519272601010001ev0.jpg

PRAYERS, INCENSE SMOKE
Before chewing glass, Mr Rosmaini had to utter some prayers, breathe in and 'swallow' incense smoke and then chow down bits of flowers and grass.

  
He does so while wearing his horse costume.

As his group mates beat a gong, he cocks his head from side to side to its steady rhythm with eyes closed and mouth busily chewing.

Next, he is whipped after each mouthful he chews. Doesn't he feel pain when he chews glass?

No, he said.

'The pain only sets in after the performance. During the dance, I feel no pain, nothing.'

But is it real glass, or is it sugar?

Mr Rosmaini, a full-time syce (a groom or stable hand) chuckled at this.

He said: 'Not sugar! It's the real thing. It's glass and yes, we swallow it. Not painful if you have been properly trained and you have a good leader.

'Most importantly, you have to have the faith to do it.'

The glass, he said, is from traditional kerosene lamps which they get from Indonesia. He said they could not find them here.

'No particular brand, just so long as it is kerosene lamp glass,' he added.

Group leader Riswan begins the dance by chanting some prayers to bless the performance area before his group-members start dancing.

Said Mr Rosmaini, who joined this kuda kepang group only two years ago: 'This chewing glass is not for everyone. Only those that the headman thinks can control themselves when they go into a trance, can do this.'

He said only 10 of the 30-strong group can do it.

Mr Rosmaini usually avoids spicy food after his glass-chewing feat to avoid the 'piercing pain'.

'After the performance, I usually drink a lot of water because it is so tiring,' he said.

Mr Rosmaini, a Malay of Javanese descent, said this performance is not restricted to Javanese people. He does it every two to three months.

Said Mr Riswan: 'We do not do the glass chewing unless the hosts want it. It's done more for crowd entertainment. Usually when you mention kuda kepang performance, the crowd expects these antics too.'

Though Mr Riswan stopped performing 14 years ago, he still coaches and watches over his group.

He notes that not all kuda kepang groups do the rituals nowadays. Most just do the dance.

In a 2001 Berita Harian report, the Islamic Religious Council of Singapore was quoted as questioning the ritualistic practices of kuda kepang and saying that some of these, like being in a trance, chewing glass and being whipped without feeling pain are unIslamic.

thessailly posted on 25-5-2011 08:19 AM

ini sampuk punya barang

etoz posted on 26-5-2011 02:06 PM

good info......

airuszzdy posted on 26-5-2011 04:53 PM

first time aku tgk pertunjukan kuda kepang ni mase umo aku 10 thn kat taman mini malaysia, melaka tu .. time tu kakak aki mmg pakai baju corak merah, seluar merah menyala..
time kitorg nk dtg dekat tu org tu dh kata yg baju merah tu jgn dtg dekat..tp mmg gaya time tu dh makan bunga la makan kaca la.. pastu one of the performer tu pndg tepat kak kakak aku..mcm nk menyerbu serang jek..terus la kitorg naik kt salah sebuah umah kat situ... menggigil kakak aku..
arwah ayah aku time tu mcm tk puas hati gak..dia ckp la..kalo pon pertunjukkan tk yah la smpai nk naik sheikh bagai... org awam ramai..tk tk tau pantang larang korang..
betul gak.. dh nama pertunjukan ... ni smpai menakutkan org..
abes jek show tu kakak aku keluar la dr umah tu ... ade plak budak2 main kuda kepang tu leh buat lawak.. " haa tu baju merah..ape lagi serang la"
arawha bapak aku dgr la..smpai dia tnya kt budak tu .. "eh bleh plak ko secara siuman nmpk org baju merah ..ade niat nk serang..td tu mmg sengaja ke atau mmg naik sheikh: ..
terus diorg diam..
tp ye la pd aku.. mmg aku ade dpt info... pemain dlm tarian ni lelama akan naik sheik spt ade "penunggu" dlm tarian ni.. cuma tk sesuai kot kalo org ramai ade budak kecik sume .. menakutkan org..
tp mmg aku nmpk la diorg mkn kaca... ade tu leh melompat naik atas tiang gelanggang tu (ala paras pinggang jek kot) ..tp mmg lompat secara automatic la ... pastu leh menari ngan satu kaki ... mungkin mmg show yg naik sheikh laa...

7teen posted on 27-5-2011 02:08 PM

Aku juz nk share ckit je tentang kuda kepang nie setahu aku lah..kuda kepang nie ada yg ditarikan secara biasa dan x kurang pulak yg ditarikan dgn menyeru roh2..sebab apa kena seru roh2 nie aku pun tak brapa nk taw...Insya-Allah,kalau aku blik batu pahat,johor dkt kampung atuk aku..aku akan tanyakan pd atuk yg ada pentas tarian tue..aku akn tepekkan gambar ckit sbg penyeri thread ney...Mohon izin yerk TT?


(posted by mobile)
Page: [1]
View full: LEGEND OF KUDA KEPANG