LLM posted on 30-11-2006 07:50 PM

Orang Melanau

Korang suma pernah dengar ke pasal orang Melanau, selain dari baca dalam buku sejarah sekolah menengah? Aku nak tahu berapa banyak maklumat yang korang tahu  mengenai bangsa-bangsa bumiputra Sarawak ni.

ni sikit information kat bawah di ambik dari http://www.e-borneo.com/insideborneo/leisure0208.html

Long distinguished from other Borneo tribes because of their staple diet of sago, the Melanau in Sarawak now make up almost six percent of the state's two million population.

Besides being sago eaters, they are also synonymous with "umai" their marinated raw fish dish, which is somewhat similar to the Japanese sushi.

Many present-day Melanau are either Christians or Muslims, having abandoned the original religion called Liko which meant "people of the river".

Considered by anthropologists to be among the original settlers of Sarawak, their culture can traced to the Hindu influence of the Majapahit empire in the Malay archipelago.

According to a Melanau community leader, Ali Suhaili, their culture has survived the passage of time.

This is reflected in our traditional attire known as "baban" and the conical sunhat called "terendak", which is still very popular, he revealed.

He said the traditional "Alu Alu" dance is another way to preserve their culture for posterity while traditional festivals like the Kaul is still being celebrated.

Incorporated into the Sarawak Tourism Calendar, the colourful Kaul is a traditional purification and thanks-giving ceremony celebrated in the second weekend of April every year.

The 'tibou', a traditional giant swing and ethnic games like Melanau martial arts are usually played during such occasions.

In fact legend has it that the name "Melanau" was given to the inhabitants of the coastal swamp flats and river banks of Central Sarawak by one of the former Sultans of Brunei.

Apart from being well-known as sago farmers, they are regarded as fine boat-builders and fishermen.

Their economy is supplemented by padi, rubber and sago palm cultivation.

In their heartland of Mukah, better known as the 'Cradle of Melanau civilisation', the Melanau have abandoned living in their traditional tall houses and now favour coastal kampung-style villages, having adopted a Malay life-style.

The Melanau differ ethnically from the Sarawak Malays, but their dialects, which are distinct from Malay, do not differ sufficiently to constitute a barrier to communication.

Before their conservation to Christianity and Islam, the Liko regarded life and the environment as one.

Followers worship the spiritual world, including the superior tou spirits and the lesser belum spirits that cause sickness.

The pagan Melanau use effigies of sickness spirits when practising healing.

The healing are called berbayoh and berayun.

[ Last edited by  LLM at 30-11-2006 09:51 PM ]

azlina79 posted on 11-1-2008 12:57 PM

http://forum3.cari.com.my/viewthread.php?tid=301037&highlight=%2Bdexa

Shamanz posted on 11-1-2008 03:56 PM

melanau pun ada beberapa etnik lagi,melanau mukah,melanau bintulu,melanau rajang,dan lain-lain,bahasa pun lain2..

mala0n posted on 11-1-2008 11:24 PM

opismet aku melanau...dia ckp org melanau ni equivalent to melayu if kat semenanjung kot...camtula lebih kurang.

aku tgk pic kawen dia, fuio siap ada pedang, keris...err sumpit? ha mcm sumpit pun ado:D

Lloni posted on 11-1-2008 11:36 PM

topik ini teringat kawan lama.....
syarifah modiah syed alwi..sepupu rosmawati ismail.....malanau kanowit! kawan lama...;P

thamrong posted on 12-1-2008 11:00 AM

What distinguish Melanau from other suku kaum di Sarawak?
All Melanaus have square jaws.......after long sacred tradition of sago chewing...hmmmm:funk:

ijad_adiputera posted on 12-1-2008 05:17 PM

Reply #1 LLM's post

Maklumat yang aku tahu mengenai orang Melanau di Sarawak:-
[*]Majoriti orang Melanau beragama Islam manakala yang selebihnya beragama Kristian dan Liko (agama asal orang Melanau).[*]Kebudayaan orang Melanau sangat mirip dengan kebudayaan orang Melayu, khususnya Melayu Sarawak.[*]Orang Melanau sinonim dengan sagu. Sejenis makanan Melanau yang popular diperbuat dari sagu ialah kuih tebaloi.[*]Semua orang Melanau (sama ada penganut Islam, Kristian atau Liko) menggunakan Bin dan Binti pada nama mereka seperti orang Melayu.[*]Bahasa Melanau kini semakin dilupakan kerana rata-rata golongan ibubapa suku tersebut lebih selesa bertutur di dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris dengan anak-anak mereka. Akibatnya, bahasa Melanau diancam kepupusan.[*]Kini semakin ramai orang Melanau yang berasimilasi atau terserap ke dalam komuniti orang Melayu. Ini menjadikan jumlah suku tersebut semakin mengecil setiap tahun.Sekian!!

[ Last edited by  ijad_adiputera at 13-1-2008 12:22 PM ]

thamrong posted on 13-1-2008 11:40 AM

Realiti politik di Sarawak hari ini, kuasa adalah dalam tangan kaum Melanau.
Sungguh pun jumlah kaum Melanau adalah kecil kalau dibandingkan dengan kaum saperti Cina, Iban dan Melayu, namun monopoli kuasa politik Melanau maseh kuat hingga hari ini. Kaum Iban, kaum majoritas, hilang kuasa politik apabila Stephen Kalong Ningkan di singkirkan. Ada yang mengatakan ini satu conspirasi Federal.....Untuk mengujudkan satu pemerintahan dan pentadbiran yang mirip kapada Melayu dan boleh diterima olah kaum Cina ( political power-broker) pemimpin Melanau di lantik sebagai ketua menteri.
Orang Melayu jumlahnya sangat kecil di Sarawak (political impossibility)dan terpaksa main peranan 'second fiddle'. Kaum majoritas, Iban, sungguh fragmented hari ini  dan munkin satu hari nanti apabila mereka dapat bersatu 'landscape' politik akan berubah di Sarawak. For batter or worse I don't know....

ijad_adiputera posted on 13-1-2008 12:37 PM

Originally posted by thamrong at 13-1-2008 11:40 AM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
Orang Melayu jumlahnya sangat kecil di Sarawak (political impossibility)dan terpaksa main peranan 'second fiddle'.

Aku setuju dengan pendapat kau - Sarawak kini dikuasai oleh kaum Melanau kerana Ketua Menterinya sendiri pun orang Melanau. Tapi seperti yang aku katakan sebelum ni, jumlah orang Melanau semakin lama semakin susut / berkurangan kerana ramai yang berkahwin campur dengan orang Melayu Sarawak.

Penduduk Sarawak sendiri susah nak membezakan di antara orang Melanau dan Melayu Sarawak kerana mereka bertutur dalam bahasa yang sama (bahasa Melayu loghat Sarawak). Kebudayaan Melanau juga mirip dengan kebudayaan Melayu. Lebih penting, majoriti orang Melanau beragama Islam, seperti orang Melayu...

Kalau mengikut perlembagaan, anak-anak kacukan Melanau dan Melayu Sarawak ini secara automatik akan dianggap sebagai orang Melayu. Kesannya, jumlah orang Melayu Sarawak semakin meningkat setiap tahun manakala jumlah orang Melanau pula semakin susut...

[ Last edited by  ijad_adiputera at 13-1-2008 04:07 PM ]

LLM posted on 14-1-2008 11:26 PM

Aku setakat ni masih boleh kata aku orang Melanau sebab aku fasih lagi cakap bahasa Melanau. Kalau aku tak reti cakap Melanau, mungkin aku akan anggap diri aku sebagai seorang Melayu.

sonatta posted on 4-2-2008 03:13 PM

orang Melanau yang terkenal:

- Taib Mahmud (Ketua Menteri Sarawak)
- Affendi Norwawi (ntah eja betul tak)
- Rashid Salleh
- tambah lagi. aku pon lupe daa

n ye politik di Sarawak dikuasai oleh Bumiputra, dan especially orang Melanau. satu fakta yang menarik di Sarawak.

weta_studio posted on 6-2-2008 05:21 PM

org melanau byk bertaburan dan tertumpu di kawasan tengah sarawak hingga ke brunei.Ada rakyat brunei sendiri berketurunan melanau..

setuju..org melanau menguasai politik di Sarawak berbanding kaum iban dan melayu.

cuma kaum ni semakin hari semakin susut disebabkan byk berkahwin campur dgn kaum lain terutama dgn melayu/iban,cina etc.

veitchac posted on 6-2-2008 05:54 PM

org melanau nie macam yahudi...bila dah pegang kuasa politik macam2 karenah walaupun derang nie minoriti...oleh sbb derang nie berpecah kpd 2 agama, ada yg kristian ada yg islam...so susah sket nak differentiate derang...napa aku cakap macam yahudi? bila idup susah, kadang2 derang nak dikenali sama macam org melayu sarawak, konon nya rumpun bangsa x jauh sangat, mcm bersaudara..okay elok lagi la tue, org susah patut ditolong....now..bila majoriti derang dah senang, then derang hanya nak dikenali sebagai melanau...sama macam yahudi kat poland..dulu bila susah derang affiliate kan bangsa derang sebagai jewish polish...bila dah senang ada negara sendiri...derang ngaku derang hanya jewish...:lol: :lol: :lol: :lol:

ijad_adiputera posted on 6-2-2008 10:50 PM

Reply #13 veitchac's post

Memang betul pun. Aku tak nafikan apa yang kau katakan. Selepas jawatan Yang Di-Pertua Negeri Sarawak dipegang oleh orang Melanau, mereka mula mengaku diri mereka sebagai Melanau.

Sedangkan sebelum tu, mereka malu nak mengaku diri mereka sebagai Melanau kerana mereka rasa dipencilkan. Mereka anggap diri mereka sebagai Melayu. Malah, mendaftarkan status kaum anak mereka sebagai Melayu...

papa@mama posted on 6-2-2008 11:44 PM

sensitif dah jadi isu nie. baik aku takyah masuk campur. tak pasal2 nanti dicop as a racists:lol: :lol:

Nape?Tak caye? posted on 7-2-2008 11:29 PM

Reply #13 veitchac's post

ceh .. melanau tetap melanau .. melayu tetap melayu...


bahasa melayu sarawak dengan bahasa melanau jauh beza nya umpama langit dengan bumi..

pandai pandai ko samakan melanau dengan yahudi...:@ :@ :@
aku sekel kepala ko kang :lol: :lol:

Nape?Tak caye? posted on 7-2-2008 11:32 PM

Reply #14 ijad_adiputera's post

takda malunya mengaku melanau...
cis:mad:
aku pun melanau..
manusia tetap sama tak kira melayu iban melanau dayak atau laiin lain sama saja...
ada yang baik ada yang jahat....
yang penting lihat dalam diri sendiri ...nilaikan

veitchac posted on 8-2-2008 12:16 AM

Reply #16 Nape?Tak caye?'s post

keh keh keh keh :lol: :lol: :lol: :lol:

sorry pok...sak ati ngan pehin kita ya...tersembur semoa org :lol: :lol:

musangbuluayam posted on 8-2-2008 01:53 AM

Originally posted by Nape?Tak caye? at 7-2-2008 11:32 PM http://forum4.cari.com.my/images/common/back.gif
takda malunya mengaku melanau...
cis:mad:
aku pun melanau..
manusia tetap sama tak kira melayu iban melanau dayak atau laiin lain sama saja...
ada yang baik ada yang jahat....
yang penting ...


tahler...tp maybe ade segelintir....
ikut situasi la....

ijad_adiputera posted on 8-2-2008 09:15 AM

Originally posted by Nape?Tak caye? at 7-2-2008 11:32 PM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
takda malunya mengaku melanau...
cis:mad:
aku pun melanau..
manusia tetap sama tak kira melayu iban melanau dayak atau laiin lain sama saja...
ada yang baik ada yang jahat....
yang penting lihat dalam diri sendiri ...nilaikan

Sebenarnya apa yang aku cakap tu adalah berdasarkan kajian dari pelbagai pihak dan pengakuan dari orang-orang Melanau sendiri. Kaum-kaum lain di Sarawak pun ramai yang kata begitu. Ia adalah fakta sebenar dan bukan cerita yang dibuat-buat. Kalau cerita tu tak betul, aku pun tak berani nak cakap banyak. Nanti orang kata aku bersikap perkauman pula.

Suatu masa dulu, majoriti orang Melanau memang tak mengaku diri mereka sebagai Melanau. Mereka anggap diri mereka sebagai Melayu kerana mereka rasa nama Melanau menjadikan mereka sebagai satu kaum yang terpencil dan tersisih. Antara cara-cara yang dilakukan oleh mereka untuk menjadi 'Melayu' ialah:-
[*]Mereka bertutur dalam bahasa Melayu Sarawak dalam kehidupan seharian;[*]Mereka mengamalkan kebudayaan Melayu Sarawak dalam kehidupan seharian (budaya Melanau sendiri banyak dipengaruhi oleh budaya Melayu Sarawak);[*]Apabila ditanya tentang status kaum mereka, mereka akan terus kata mereka ialah Melayu (terutama sekali Melanau Muslim);[*]Ada yang berkahwin dengan orang Melayu Sarawak untuk 'keluar' dari kelompok kaum mereka sendiri;[*]Ada juga yang  meletakkan status kaum anak mereka sebagai 'Melayu'.Sehinggalah satu masa apabila jawatan Yang Di-Pertua Negeri Sarawak mula dipegang oleh orang Melanau dan semakin ramai orang Melanau yang berjaya dalam pelbagai bidang. Orang Melanau anggap itu satu kejayaan besar buat kaum mereka. Melihat kepada kebolehan dan keupayaan kaum mereka sendiri telah mendorong mereka untuk 'keluar' dari kelompok Melayu dan kembali mengakui diri mereka sebagai orang Melanau.

Seperti kata weta_studio, jumlah kaum Melanau semakin hari semakin susut kerana perkahwinan campur di antara orang Melanau dengan kaum-kaum lain khususnya Melayu dan Iban. Malahan, orang-orang Melanau sendiri mengakui kebanyakan generasi muda mereka telah hilang keupayaan bertutur dalam bahasa Melanau. Kebanyakan generasi muda Melanau kini lebih selesa bertutur dalam bahasa Melayu Sarawak atau bahasa Inggeris.

P/S: Apa yang aku ceritakan ni adalah fakta, bukan dibuat-buat. Aku minta maaf kalau ada orang Melanau yang marah kat aku dan kata aku bersikap perkauman. Aku tak berniat nak timbulkan isu perkauman dalam "thread" ni. Aku hanya sekadar nak berkongsi apa yang aku baca dan apa yang aku tahu....

[ Last edited by  ijad_adiputera at 8-2-2008 09:19 AM ]

Nape?Tak caye? posted on 8-2-2008 02:37 PM

Originally posted by veitchac at 8-2-2008 12:16 AM http://forum4.cari.com.my/images/common/back.gif
keh keh keh keh :lol: :lol: :lol: :lol:

sorry pok...sak ati ngan pehin kita ya...tersembur semoa org :lol: :lol:
adakah mintak maaf ngan aku...
ko pegi mintak maaf ngan semua urang melano...
polah press confrence ( betul x ijaan aku) :lol:

Nape?Tak caye? posted on 8-2-2008 02:48 PM

Originally posted by ijad_adiputera at 8-2-2008 09:15 AM http://forum4.cari.com.my/images/common/back.gif


Sebenarnya apa yang aku cakap tu adalah berdasarkan kajian dari pelbagai pihak dan pengakuan dari orang-orang Melanau sendiri. Kaum-kaum lain di Sarawak pun ramai yang kata begitu. Ia adalah  ...

kajian dari mana yang ko ambik... dari kata dengar kah?

mungkin yang ko dengar atau kaji tu hanya dari cakap cakap segelintir orang yang tinggal dibandar ( yang berhijrah kat bandar ) dan tak dinafikan ada sesetengah dari mereka malu tp kebanyakan nya masih ltetap " kemelanauan" :lol:  mereka contoh yang paling dekat akulah..:)
aku dilahir dan dibesarkan dikalangan orang melayu di kuching , walupun diluar aku becakap melayu namun dirumah bahasa harian adalah bahasa melanau mak pak aku .
Aku segan nak mengaku aku melayu kerana apa? kerana aku melanau dan tak mungkin akan jadi melayu walaupun agama ku islam.
aku nasihatkan ko buat kajian yang baik punyer...:lol:

jangan kerana benci ngan CM yang melanau tu lalu buat kesimpulan  k..

Nape?Tak caye? posted on 8-2-2008 02:51 PM

Originally posted by musangbuluayam at 8-2-2008 01:53 AM http://forum4.cari.com.my/images/common/back.gif



tahler...tp maybe ade segelintir....
ikut situasi la....

mungkin...

...apa masalahnya dilahirkan jd melanau  ...tiada bezanya...
tak kira bangsa apa atau kaum apa sekalipun kita dilahirkan yang penting hati mau baik ...
jadi kaum yang dipandang mulia sekalipun kalo perangai macam setan malah mengalahkan setan pun takder maknernya..:lol: :lol: :lol:

ajez posted on 8-2-2008 07:58 PM

aku kawin ngan org melanau:funk: :funk: :L :L :loveliness: :loveliness:

baksamakmu posted on 9-2-2008 03:45 AM

banyak beza nya bos...yg penting pehin sarawak...Taib Mahmud...TAMAK....kalau ko mati,memang mcm Suharto la ko tuh..TAIB
Page: [1] 2 3 4 5 6 7 8
View full: Orang Melanau