choclate_mocca posted on 16-4-2007 02:34 PM

Darah Pekat..

sori yer kalau dah ada topik ni, tapi dah search2 mcm tak jumpe..

just nak tanye, pasal darah pekat..ape puncanyer yer??sbb smlm gi amik darah, doktor tu kate darah aku pekat + hitam (tak merah mcm darah biasa)..kenape eh??adakah ni satu penyakit??salah makan??keturunan??atau kurang exercise??

dr bleh tolong jawab tak??dan cemane cara nak mengatasinyer...tq yer.. :)

naiza posted on 16-4-2007 06:44 PM

kan ada ubat untuk mencairkan darah....????

aku rasa mungkin badan ko byk toksin kot????

zerozone posted on 16-4-2007 08:09 PM

Darah pekat selalunya dikaitkan dengan 'polycythemia' dimana kandungan sel darah merah lebih dari normal. Darah warna hitam tu mungkin disebabkan darah diambil dari saluran vena. Untuk mencairkan darah... banyak makan sayur, buah2an dan ikan. Kurangkan makan daging. Aspirin pada dos rendah (eg 75-100mg) boleh juga menolong mencairkan darah.

bubpallo posted on 17-4-2007 08:32 AM

Originally posted by zerozone at 16-4-2007 08:09 PM
Darah pekat selalunya dikaitkan dengan 'polycythemia' dimana kandungan sel darah merah lebih dari normal. Darah warna hitam tu mungkin disebabkan darah diambil dari saluran vena. Untuk mencairkan ...


Dulu Bub penah di ambil darah oleh doc, pekat n itam jgak. Bb tanya doc tu naper itam. doc kata Bub takut. mmng pon  Bub takut, takut jarum..huhuhuuh...tapi mmng btol ker kalu takut darah jadi itam...jeng jeng jeng... kalu cenggini surenyer vampire tak isapnya darah Bub....hahaha... tapi 4 sure, takut gak eh kalu darah jd itam nie sbb penyakit ker tak normal ape2 bende. tapi lepas kuar checking, dlm result x ader paper pon penyakit....semua normal...mmmmmm...

choclate_mocca posted on 17-4-2007 12:03 PM

Reply #3 zerozone's post

TQ..
ape efek nyer yer kalau darah pekat??
takut jugak kalau ada pape masalah..

choclate_mocca posted on 17-4-2007 12:04 PM

Reply #4 bubpallo's post

hurmm..tu la yg risau tu..kot2 ada penyakit ke kan?

choclate_mocca posted on 17-4-2007 05:11 PM

sedikit info pasal darah pekat:

Thick blood, also known as hypercoagulability, is a condition where the blood is more viscous (thicker and stickier) than normal. The unusual increase in the thickness of blood is due to an abnormality in the clotting process. The thickened blood hinders the circulation of oxygen, nutrients, and hormones and prevents them from being transferred successfully to tissues and cells throughout the body. This may result in widespread nutritional and hormonal deficiencies as well as Hypoxia, a condition in which cells have a low level of oxygen.

When the circulatory system is functioning normally, the clotting process begins only when a cut occurs in a blood vessel. Thrombin, a blood enzyme, is released into the bloodstream. It promotes a biochemical reaction which results in the formation of clotting agents. The sole purpose of clotting agents is to create a single clot. When the job is done, the clotting process should come to a halt. But for those with chronic conditions, these clotting agents do not turn off, but rather begin to coat the capillaries with a fibrin layer. This causes the blood to become thick and provides an ideal environment in which pathogens can “hide

zerozone posted on 17-4-2007 05:19 PM

Diantara komplikasi polycythemia:

1) Blood clots. Polycythemia menyebabkan darah lebih pekat dari normal, ini menyebabkan perjalanan darah jadi perlahan dan meningkatkan risiko darah senang beku. Darah beku boleh menyebabkan stroke, heart attack, pulmonary embolism,deep vein thrombosis.

2) Splenomegaly.

3)  Polycythemia boleh menyebabkan gatal kulit.

4) Ulcer perut, gout dan batu karang buah pinggang

aiman_jannah posted on 19-4-2007 10:15 PM

aku pun rs cam drh pekat jer..selalu gatal kulitdoc ckp allergeic..smpai skrg kena amik ubat selsema utk kasi hlg gatal..ader x sesape tahu rwtn lain..

dayang_baiduri posted on 19-4-2007 10:17 PM

Reply #9 aiman_jannah's post

ade org ckp mkn madu.nape kena ambik uba selsema?

aiman_jannah posted on 19-4-2007 10:55 PM

doc ckp allergic..sbb tu kena amik uabt selsema utk hlgkan gatal2..selain madu, aper lg makanan yg sesuai utk mencairkan darah..risau jgk kalu trpksa brgntung dgn ubat..

dayang_baiduri posted on 19-4-2007 11:02 PM

Reply #11 aiman_jannah's post

teruk ke gatal tu...mcm badam ker?

aiman_jannah posted on 19-4-2007 11:15 PM

teruk gak ler..jd cam bengkak2 kat bibir, mata..nk mkn skrg ni pun rs tkt coz doc ckp allergic,tp x tau  allergic aper..pnh try rawatan tradisional, dia ckp darah pekat..

dayang_baiduri posted on 19-4-2007 11:30 PM

ubat tu tak sesuai kot....

aiman_jannah posted on 20-4-2007 12:46 PM

x tau ler..sy tanya kalu ader antibiotik,tp doc ckp x yah amik antibiotik..skrg ni mmg brgntg dgn ubat spital ler..ingat nk try madu plak lps ni..ader x sesaper yg tahu kat mana blh dapatkan madu keluaran pusat rawatan manjero jitra,kedah

dayang_baiduri posted on 20-4-2007 01:51 PM

Reply #15 aiman_jannah's post

nape?madu dia best ker?

choclate_mocca posted on 20-4-2007 02:55 PM

tula..sape2 tau eh rawatan nak kurangkan kepekatan darah..takut la nanti ada complication ke nak mengandung..huhuh..

dayang_baiduri posted on 20-4-2007 03:18 PM

Reply #17 choclate_mocca's post

nape?????
tengah rancang ker/

aiman_jannah posted on 20-4-2007 08:50 PM

tul tu choclate..aiaman pun tgh berusaha utk mengandung ni..tkt gak bila dok baca tntg mslh drh pekat ni..

dayang_baiduri posted on 20-4-2007 09:22 PM

Reply #19 aiman_jannah's post

dah brape jauh jarak anak yang kecik...tak cuba herba akar kayu ker?

aiman_jannah posted on 21-4-2007 09:27 PM

belum ader rezeki lagi..tgh berusaha ler ni..

dayang_baiduri posted on 21-4-2007 10:47 PM

Reply #21 aiman_jannah's post

pernah amal per?herba pe yang pernah ambik?

aiman_jannah posted on 23-4-2007 08:05 PM

x amik aper2 herba..tgh try amik madu &habbatussauda' skrg ni..Alhamdullah dah ok..

dayang_baiduri posted on 23-4-2007 09:32 PM

Reply #23 aiman_jannah's post

bagus tu....Alhamdulillah....syukur

aiman_jannah posted on 26-4-2007 11:40 PM

ader kompliakasi x kalu mengandung dan ader mslh darah pekat?
Page: [1] 2
View full: Darah Pekat..