putra_bengal Publish time 19-6-2007 08:46 PM

khasiat dan rahsia ikan duyung!!!

Hampir 85% penduduk di bumi pada hari ini tidak tahu dan tidak mempercayai ikan duyung.Ada yang mengatakan bahawa ikan duyung adalah hasil kajian ahli sains antara DNA manusia dan ikan yang tidak berjaya.Ikan duyung tidak boleh dicari dan hanya ALLAH sahaje yang menemukan makhluknya itu dengan manusia yang dikehendaki.Ikan duyung telah berjaya dibukti hidup di dalam dunia yang nyata ini dengan gambar dan juga nelayan yang tidak sengaja menangkapnya.Kebanyakan ikan duyung terdapat di indonesia.Ikan duyung suka tinggal di tempat seperti pulau yang tidak dihuni manusia dan juga pulau yang sunyi dan bersih.

15%orang yang tahu mengenai khasiat ikan duyung kebanyakannya adalah ahli perubatan traditional melayu ,orang laut,nelayan,bomoh dan dukun.Amat sukar bagi generasi orang muda skarang untuk mempercayai wujudnya ikan duyung kerana kebanyakan ikan duyung asal dari alam fantasi(kartun,cartoon,mainan).

Saya hanya tahu satu tempat di singapura yang menjual tulang ikan duyung(sekecil jari ibu dan bulat bewarna putih).Ia adalah sebuah kedai cincin yang membuat cincin pengasih ,pedinding,pemukul dan barang-barang hikmah dan sejenisnya.

Rambut dan tulang ikan duyung digunakan sebagai pengasih.Tulangnya dibentuk untuk membuat batu cincin dan rambutnya untuk minyak pengasih.Rambut ikan duyung bau hamis dan ia tidaklah panjang.Ikan duyung sungguh mujarab kepada ahli perubatan traditional melayu.Banyak kisah dan juga gambar tentang ikan duyung telah disebarkan ke masyarakat,hanya ia adalah unutk individu mempercayai atau tidak.Mata air ikan duyung juga digunakan sebagai pengasih.Semasa ikan duyung dibawa ke darat untuk disembelih,air mata akan keluar dan pada masa itulah ia ditadah oleh orang yang ingin mengambilnya.Ikan duyung wujud tetapi mukanya tidaklah secantik dan ayu seperti digambarkan di dalm banyak cerita.Ikan duyung juga mempunyai jantina.Hampir kesemua bahagian ikan duyung sungguh berguna untuk purubatan.

Infomasi tentang ikan duyung boleh dicari di yahoo.com.

fish_o7 Publish time 19-6-2007 09:39 PM

kire ikan duyung ni binatang je lah ..... bkn makhluk intelligent or makhluk yg mempunyai akal fikiran ...yg boleh menilai, berinteraksi dan bersocial

GRINDSAKHTANIC Publish time 19-6-2007 09:43 PM

kalaulah ikan duyung nih ujud,apsal kejam sangat sampai sembelih ikan duyung??tak kesian ker bila ikan duyung menangis??tak takut ker ikan duyung nih akan mwengganas??

putra_bengal Publish time 19-6-2007 09:55 PM

apa yg aku baca itulah yg aku tulis

silvermuse Publish time 20-6-2007 10:33 AM

uish.jahat la sape yg gi sembelih ikan duyung ni

siape_aku Publish time 20-6-2007 01:45 PM

sembelih nak buat ape bro??? bole mkn ke??? ke saje nak kasi die nangis utk tadah airmata die??? tapi kalau tak cantik mcm dlm cite tu..kire mmg bdn duyung tu menyerupai lelaki dan perempuan normal ke???

fish_o7 Publish time 20-6-2007 03:26 PM

Reply #3 GRINDSAKHTANIC's post

nnt kuar lak movie ...bertajuk "malaya dilanggar duyung" dimana ikan duyung melompat dr laut dan menampar manusia ngan ekor dier ..... ramai laa org mati dipantai disebabkan ditampar duyung

fish_o7 Publish time 20-6-2007 03:27 PM

Reply #3 GRINDSAKHTANIC's post

nnt kuar lak movie ...bertajuk "malaya dilanggar duyung" dimana ikan duyung melompat dr laut dan menampar manusia ngan ekor dier ..... ramai laa org mati dipantai disebabkan ditampar duyung

GRINDSAKHTANIC Publish time 20-6-2007 07:24 PM

Originally posted by siape_aku at 20-6-2007 01:45 PM
sembelih nak buat ape bro??? bole mkn ke??? ke saje nak kasi die nangis utk tadah airmata die??? tapi kalau tak cantik mcm dlm cite tu..kire mmg bdn duyung tu menyerupai lelaki dan perempuan norm ...
sembelih ikan duyung buat ikan kering...sedap tuh...ekekekekeke!!!

GRINDSAKHTANIC Publish time 20-6-2007 07:25 PM

Originally posted by fish_o7 at 20-6-2007 03:27 PM
nnt kuar lak movie ...bertajuk "malaya dilanggar duyung" dimana ikan duyung melompat dr laut dan menampar manusia ngan ekor dier ..... ramai laa org mati dipantai disebabkan ditampar duyung
wakakaka...malaya jer....sabah sarawak tak kene...ekekekekke.....fuuh...selamat......

Mr.Forensics Publish time 20-6-2007 07:31 PM

masak kicap best ikan duyung ni

GRINDSAKHTANIC Publish time 20-6-2007 07:33 PM

Originally posted by Mr.Forensics at 20-6-2007 07:31 PM
masak kicap best ikan duyung ni
ikan duyung masak kicap tak sedap laa......rasa kicap lebih dari rasa ikan tuh??cuba ko try ikan duyung masak tauchu......huh.......sedap hingga menjilat kaki!!!!

Mr.Forensics Publish time 20-6-2007 07:34 PM

Reply #12 GRINDSAKHTANIC's post

ye ke...masak 3 rasa best gak:D

GRINDSAKHTANIC Publish time 20-6-2007 07:35 PM

yer.....3 rasa....
masak tauchu lepas tuh bubuh kulat...lepas tuh masak dengan sos tiram...bukan tahap menjilat kaki dah.....sampai jilat leher orang lain dahh!!!

nik2121 Publish time 20-6-2007 09:17 PM

Erk... Bkn dah ada ke crite yg org smelih ikan ni? Pernah masuk Mastika

fish_o7 Publish time 21-6-2007 01:05 AM

Reply #10 GRINDSAKHTANIC's post

kt sabah sarawak masalah skit ..... byk sgt perakang tu lah takut serang tu ..... tk pasal ilang dubur derang heheh

GRINDSAKHTANIC Publish time 21-6-2007 06:26 PM

Originally posted by fish_o7 at 21-6-2007 01:05 AM
kt sabah sarawak masalah skit ..... byk sgt perakang tu lah takut serang tu ..... tk pasal ilang dubur derang heheh
wakakakak.....nanti boleh buat filem duyung vs. perakang : manusia di pertengahan....

bhc_keorange Publish time 23-6-2007 12:20 AM

duyung aku tak tau dugong tau la

putra_bengal Publish time 24-6-2007 09:50 PM

Reply #18 bhc_keorange's post

dugong goreng pun sodap;P

GRINDSAKHTANIC Publish time 24-6-2007 10:00 PM

huisshh...terus aku tak lalu makan...tak dapat aku bayangkan kepala dugung tengah senyum sambil kene masak tauchu....uweekkkk...:puke:

putra_bengal Publish time 24-6-2007 10:06 PM

Reply #20 GRINDSAKHTANIC's post

tapi dulu ada beb org mkn dugong.. buat ubat katanya

alphawolf Publish time 25-6-2007 11:29 AM

Duyung nak dimaksudkan ni dugong la....

Airmata duyung tu sama le macam airmata penyu....

GRINDSAKHTANIC Publish time 25-6-2007 08:25 PM

kalau paru paru duyung plak??payudara duyung plak aku dengaq boleh buat wanita punya payudara lebih tajam giteww....

bhc_keorange Publish time 25-6-2007 08:48 PM

Reply #23 GRINDSAKHTANIC's post

:lol: :lol: :lol: :lol :lol :lol :2lol: :2lol:

octavianus_83 Publish time 25-6-2007 09:34 PM

kesian ikan duyung.....:I
Pages: [1] 2 3 4
View full version: khasiat dan rahsia ikan duyung!!!