Syd posted on 29-7-2007 02:40 PM

Ikan hiasan & akuarium

Ikan hiasan menambah seri
Oleh Norakmah Mat Youb (norakmah@bharian.com.my)

Kolam, akuarium ubah visual taman, ruang walaupun keluasan kediaman terhad


http://www.bharian.com.my/m/BHarian/BHimages/29dimen8a.jpg
ELEMEN air penting bagi menjadikan laman rumah lebih indah dan sedap mata memandang. Deruan airnya yang melekakan dan perubahan refleksi dihasilkannya menambahkan lagi cahaya dan keceriaan terutama kediaman di bandar.

Binaan kolam air umpamanya amat penting sebagai pelengkap seni taman. Namun, jika tidak berkemampuan, memadailah memiliki elemen air pancuran yang mengalir dari pasu atau tempayan atau pun sekadar menempatkan akuarium.

Pengurus Zarifah Aquarium, Muhammad Shahfrin Shariffuddin, berkata elemen air boleh digunakan dalam pelbagai reka bentuk taman dan landskap. Penggunaan air sangat fleksibel dan boleh disesuaikan dengan semua jenis taman kerana mampu mengubah visual sesuatu kawasan walaupun keluasan terhad.

http://www.bharian.com.my/m/BHarian/BHimages/29dimen8b.jpgBagaimanapun, katanya, kolam air semata-mata tidak berupaya menaikkan seri kawasan kediaman. Ia memerlukan aksesori tambahan lain dan juga ikan hiasan yang diletakkan dalam kolam atau akuarium bagi melengkapkan keceriaan.

“Ikan hiasan memang hidupan air yang cantik dilihat, unik dan mempunyai bentuk menarik. Tambah unik ialah warnanya yang pelbagai memukau mata memandang.

“Lenggok renang lembut bukan setakat mengasyikkan mata, malah menenangkan fikiran bagi mereka yang dilanda tekanan. Ada penggemar sanggup menghabiskan wang hanya untuk membeli pelbagai ikan hiasan yang kadangkala mencecah ribuan ringgit seekor,

ayasofiya posted on 31-7-2007 06:11 PM

wahhh.. cantik betul ikan tecit yg colouring tu...

Syd posted on 1-8-2007 10:02 AM

ohh
ikan yang oren2 kat ekor tu eh?

:loveliness:

afnanhadi8206 posted on 1-8-2007 10:05 AM

mmg suka bela ikan.. tapi biler time nak cuti balik kg lamer2  nie problem sikit ah...
takur balik2 cuti... ikannyer kuak lentang plak.... hihihi.. sian dia...:$

bijanpenang posted on 1-8-2007 10:43 AM

Aku pon minat jugak...cadang nak beli aquarium kecil 2 kaki...letak ikan neon tetra dlm 20-30 ekor.. letak pokok hidup...malam2 mesti best tgk kaler diorang bersinar2... nanti dah success projek aku nih..boleh la aku tempek gambau kat sini...tungguuuuu :)

bijanpenang posted on 1-8-2007 10:44 AM

Originally posted by ayasofiya at 31-7-2007 06:11 PM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
wahhh.. cantik betul ikan tecit yg colouring tu...

Tu ikan Guppy namanya...

fossil posted on 1-8-2007 11:57 AM

bestlah aklau ada akuarium kat umah...terapi minda....tapi malasla pulllok nak maintain aquarium tuh..nak kena tukau2 air selalu..:L :L

mYa posted on 1-8-2007 01:36 PM

fossil
setuju..terapi minda..

pakai filter x yah tukar air selalu..tukar pun separuh bukn semua..pun bukan angkat akuarium tu..pakai pam sedut (manual) ...

Syd posted on 1-8-2007 04:01 PM

BELA IKAN GUPPY CEGAH DENGGI
       

SHAH ALAM : Ikan Guppy didapati menjadi 'ubat' terbaik dalam usaha menghapuskan pembiakan nyamuk aedes yang menjadi ancaman kepada penduduk di bandar raya ini.

Sehubungan itu, pemilik premis yang mempunyai kolam hiasan digalakkan turut membela ikan guppy dalam usaha pihak berkuasa membendung pembiakan vektor pembawa denggi berkenaan.

Datuk Bandar, Datuk Salamon Selamat, kewujudan kolam hiasan yang banyak terdapat di premis persendirian dan sekolah dikhuatiri menjadi tempat pembiakan nyamuk.

Sehubungan itu katanya, pihak terbabit perlu mengambil pendekatan disyorkan iaitu memelihara ikan guppy yang dikenali pemangsa bagi jentik-jentik.

"Jika ada yang hendak pelihara ikan hiasan kita tidak halang, tapi kita galakkan mereka meletakkan ikan guppy kerana dikhuatiri kolam terbabit menjadi pusat pembiakan aedes," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan majlis gotong-royong perdana anjuran Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Jalan Kebun, Klang dekat sini, pagi semalam.

Syd posted on 1-8-2007 04:03 PM

Saiz akuarium mesti betul
08 July 2005



MULAI minggu ini, Joran akan mewujudkan satu ruangan baru ‘Akuarium

Syd posted on 1-8-2007 04:15 PM

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Angel_fish.JPG

Ikan Angel (Pterophyllum Sclare) berbentuk pipih dan hujung mulutnya tajam. Sirip dorsal dan analnya terbuka lebar ke arah ekor. Di bahagian dada terdapat sepasang sirip yang terjuntai menjangkau ke ekor berwarna putih. Warna di bahagian bawah tubuhnya kelabu berkilat. Di bahagian atas kepalanya coklat kehitaman. Ikan ini boleh membesar sehingga 15cm. Morfologinya yang berbentuk cakera dan suka berenang di pertengahan akuarium menjadikan ia sangat digemari sebagai ikan hiasan. Ikan ini tahan lasak dan pemakanannya mudah. Ia diberi makan Blood worm, Daphnia sd., Moina sp., jejentik dan pelet. Ikan ini sesuai diternak secara berkumpulan. Ikan jantan mempunyai badan lebih besar daripada ikan betina. Jika dipandang dari atas kelihatan perutnya pipih dan kepalanya lebih besar. Bahagian atas antara mulut dan sirip dorsal (dahi) berbentuk cembung. Warnanya lebih terang. Liang genitalnya kecil panjang dan berbentuk 'V'. Ikan betina bersaiz lebih kecil. Pandangan dari atas kelihatan perutnya lebih besar dan kepalanya lebih kecil. Bahagian antara mulut dan sirip dorsal rata. Warnanya tidak secerah ikan jantan. Liang genitalnya lebih tebal dan membengkak berbentuk 'U' apabila ikan telah matang. Tabiat ikan betina juga kurang agresif daripada ikan jantan.

Syd posted on 3-8-2007 02:34 PM

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/db/Mango_koi.jpg

Syd posted on 3-8-2007 02:36 PM

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Japanese_water_garden_with_carp.jpg

peret posted on 21-8-2007 12:12 AM

aquarium umah aku..

http://img501.imageshack.us/img501/4931/16072007402pa2.jpg

peret posted on 21-8-2007 12:13 AM

http://img411.imageshack.us/img411/1731/16072007401gw7.jpg

razifah posted on 21-8-2007 01:26 PM

Dulu mak n ayah cukup suka bela ikan mas.....;P

bubpallo posted on 21-8-2007 01:57 PM

Originally posted by peret at 21-8-2007 12:12 AM http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif
aquarium umah aku..

http://img501.imageshack.us/img501/4931/16072007402pa2.jpg



http://rds.yahoo.com/_ylt=A9G_RquJfspGdj0A3xqjzbkF/SIG=12nd29sdj/EXP=1187762185/**http%3A//www.emediawire.com/prfiles/2004/09/15/158625/sperm_whale.jpg
nie plak akuarium umah Bub...;P ;P ;P

sori syd... mmmmm.......

hananie posted on 21-8-2007 03:35 PM

nie ikan yang dibela....
akuarium dlm rumah

http://img467.imageshack.us/img467/1826/ikanpu7.jpg

Ryna_s posted on 21-8-2007 04:33 PM

http://www.fishchannel.com/images/fish-species/freshwater/betta.jpg   

Scientific Name:  Betta splendens
Family: Belontiidae
Size: 2

Ryna_s posted on 21-8-2007 04:57 PM

http://sp1.mm-a1.yimg.com/image/2189467316


ikan nih mahal ooooo.....:L

arnabkiut posted on 21-8-2007 05:04 PM

aquarium aku lakkk..ni sebenarnye makanan kelisa tp berseri jugak aquarium aku ade ikan2 kenit nie

http://img502.imageshack.us/img502/867/22072007664cp2.jpg

arnabkiut posted on 21-8-2007 05:09 PM

selain ikan..
aku de bela lobster 2 eko....

http://img236.imageshack.us/img236/4759/22072007662pv1.jpg

bijanpenang posted on 21-8-2007 10:54 PM

Kalui

http://i165.photobucket.com/albums/u48/bijanfx/kalui01.jpg

Ikan ni slalu aku bagi makan bunga raya puteh..hehehe

arnabkiut posted on 21-8-2007 11:56 PM

bunge raye putih je ke??
kaler lain tkleh??

bijanpenang posted on 22-8-2007 07:45 AM

Reply #24 arnabkiut's post

hahaahh..aku memang dok agak akan ada orang tanya soalan nih..heheh

sebenarnya kat rumah aku ada bunga raya puteh saja...:lol:
sebab selalu ambik daun bunga raya puteh ni bila anak2 aku demam....letak kat kepala...(bagi sejuk)
Page: [1] 2
View full: Ikan hiasan & akuarium