4u2luv posted on 13-9-2007 11:14 AM

Merged : Teknik Pembiakan Tanaman

Post Last Edit by razifah at 21-7-2010 11:55

Hi...smua..
Kepada sesiapa yang punyer ilmu bkenaan teknik pembiakan tumbuhan tak kira la
pokok bunga, sayur, rumput atau  pokok hiasan lain bleh kongsi bsama agar
kita smua dpt menambahkan lagi koleksi yg ada.
Klau korang amik kat maner-2 sumber eloklah dinyatakan rujukan tersebut.

KERATAN BATANG
Menggunakan bahagian tumbuhan seperti batang, ranting dan dahan tanaman

- Jenis keratan batang
      i.      Keratan Kayu Lembut - bahagian termuda sekali atau masih hijau
                                             - panjang keratan 10-15 cm, 2-3 helai daun
                                             - contoh : Altenanthera sp., Portulaca sp. dan Coleus sp.
     ii.      Keratan Kayu Sederhana  - bahagian dahan atau ranting yang baru matang
                                                  - panjang keratan 10-20 cm, beberapa helai daun
                                                  - contoh : Hibiscus sp., Duranta sp. dan Ixora sp.
    iii.      Keratan Kayu Keras  - bahagian batang atau dahan yang telah matang
                                           - semua daun hendaklah dibuang
                                           - contoh : Pterocarpus indicus, Tecomaria capensis dan Baphia nitida

  - Medium penyemaian
    * medium mpunyai saliran baik, gembur, tdak mgandungi biji benih rumpai & agen penyakit serta serangga                                      
    * medium yang sesuai ?1 bahagian pasir dan 1 bahagian bahan organik

  - Hormon pengakaran
    * digunakan untuk membantu dan menggalakkan pengeluaran dan pertumbuhan akar
    * jenis hormon ?Seradix 1, 2, 3 dan Hormoton A dan B
  
  - Menyemai keratan
   * sebelum menyemai, celup bahagian bawah keratan dengan hormon penggalak akar
   * masukkan ke dalam lubang atau alur yang disediakan

  - Pembentukan akar
   * akar keratan akan mula tumbuh dalam masa 1 minggu hingga 6 minggu
   * keratan yang tidak mudah dicabut menunjukkan ianya telah mula berakar

SUMBER : SMK PUCHONG UTAMA 1..

Klau korang ada ilmu untuk pembiakan sesuatu jenis pokok dgn lebih jelas pun lebih baik...
ni skadar pengetahuan ringkas..

p/s merged
[ Last edited by  4u2luv at 13-9-2007 11:19 AM ]

4u2luv posted on 13-9-2007 11:25 AM

KERATAN DAUN

- Dilakukan pada daun yang berlendair

4u2luv posted on 13-9-2007 11:31 AM


TUT

- Teknik pembiakan yang dilakukan pada dahan atau ranting yang masih terlekat pada induk
  - Bahagian yang terlibat mendapat makanan dan air dari pokok induk
  - Apabila tut telah berjaya, ia dipisahkan daripada pokok induk
  - Kelebihan tut
                            i.      Ciri pokok induk diwarisi sepenuhnya
                            ii.      Tanaman baru lebih cepat matang
  - Kekurangan tut
                            i.      Tidak boleh dibiakkan dalam kuantiti yang banyak pada sesuatu pokok induk
                            ii.      Tanaman lebih mudah tumbang kerana tidak mempunyai akar tunjang
                            iii.      Memerlukan kemahiran membuat tut

- Medium pengakaran
                            i.       nisbah yang sesuai ialah 1 bahagian tanah loam dan 1 bahagian bahan organik
                            ii.       medium digaul rata dan dicampur sedikit air supaya melekit untuk dibentuk bebola

- Pemilihan dan penyediaan dahan
                            *       pilih dahan pokok induk yang sihat, ukuran diameter 1 cm dantiada ranting kecil pada bahagian yang
                                     hendak dilakukan tut
                            *       buat dua kelaran mengelilingi dahan pada jarak 2.5

4u2luv posted on 13-9-2007 11:31 AM

CANTUMAN MATA TUNAS

  - Bermaksud memindah dan mencantumkan mata tunas sesuatu pokok yang baik bakanya kepada pokok penanti bagi mendapatkan anak
    pokok yang tulen dan baik bakanya
  - Kelebihan
        i.      Mudah untuk mendapatkan benih dari baka terpilih
        ii.     Anak pokok mempunyai sifat yang sama seperti induk
        iii.     Boleh menghasilkan pokok yang mempunyai beberapa warna bunga atau daun pada satu pokok

- Cara membuat cantuman mata tunas
        i.      Pokok penanti dan kayu mata tunas perlu dalam keadaan subur dan sihat
        ii.     Semasa mencantum, lapisan kambium mestilah bersih
        iii.     Kedua-dua lapisan kambium mestilah kena dan melekap antara satu sama lain
        iv.     Lilit cantuman dengan pita, pisau mesti bersih dan tajam
        v.     Lakukan kerja di tempat teduh
  - Penyediaan pokok penanti

4u2luv posted on 13-9-2007 11:33 AM

CANTUMAN BAJI DAN SANDINGAN
  
  - Cantuman baji dilakukan untuk menukarkan pokok besar
  - Cantuman sanding dilakukan untuk mencantum beberapa varieti menjadi satu pokok
  - Tumbuhan yang sesuai untuk cantuman baji

alifinara posted on 13-9-2007 11:59 AM

Baguslah ada panduan mcm ni. Tq Luv...

alinone78 posted on 14-9-2007 08:33 AM

tut

errrrrrr ........ maksimum buat tut kat satu dahan brp eh??? hari tuh teman telah menge'tut' pokok kesidang kat umah ... tanya toke nurseri tuh kalo batang tuh panjang bleh wat 2-3 tut sekali gus ... then teman pun appppa lagi ... siap amik kayu pembaris n ukur ... dapat la 4 tut!!!! tinggi kesidang tuh 4m lebih kurg ler ....

rerasanyer idup tak pokok asal??? menjadi tak tut tuh????

:'(   nak wat cam ner??? teeepaahhhh terrteeeeppoooooo

4u2luv posted on 14-9-2007 12:02 PM

Originally posted by alinone78 at 14-9-2007 08:33 AM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
errrrrrr ........ maksimum buat tut kat satu dahan brp eh??? hari tuh teman telah menge'tut' pokok kesidang kat umah ... tanya toke nurseri tuh kalo batang tuh panjang bleh wat 2-3 tut sekali gus ...


tak penah lak mak luv wat bebanyak cenggitu...
ko try la satu dulu...
klau dah mjadi...bleh la try 2..pastu 3..
klau btg besar mungkin bleh byk kot..

dulu luv penah try...:$
jadik berakar...
tp bila pindah ke tanah..tak idup plak...:L
coz mungkin tak pandai jaga or akar blom cukup matang...
ader sesape terer mengetut ni:P

leaika posted on 12-11-2007 04:37 PM

korang pernah x beli benih yg dlm peket kat pasaraya mcm tesco, k4 etc..hidup x tanam..coz saya dah banyak kali beli benih yg dlm peket tu..bila semai x naik2 pun:'( :'(  frust btul punyala semangat nak tanam bunga siap beli tanah, pasu at last x idup..ape yg x kena ek?

razifah posted on 13-11-2007 09:07 AM

Reply #9 leaika's post

Nasib2 jugalah...pernah sekali tue..beli yg maham...beria2lah tanam ..sekali pucuk apa pun tak nampak...rase mcm nak bakar jer jj melaka :@

afyyzuul posted on 13-11-2007 09:33 AM

Reply #10 razifah's post

Err kalau panduan pembiakan ni bergambar rasanya lagi best kan?

4u2luv posted on 13-11-2007 03:17 PM

Originally posted by afyyzuul at 13-11-2007 09:33 AM http://forum4.cari.com.my/images/common/back.gif
Err kalau panduan pembiakan ni bergambar rasanya lagi best kan?


luv ader juper kat buku/majalah..
nanti klu senang luv scan jerk gambornyer..
sesama la kite menepeknyer kat sini..

skurang-2nye tak perlu lah kita nak
mbeli smua pokok yg kita inginkan..
lagik best klau kita biak sndiri

afyyzuul posted on 13-11-2007 03:54 PM

Reply #12 4u2luv's post

Ya betul tu. Sapa nak pokok kita gi aje umah member-member. Tak yah g nurseri.:lol: :lol:

4u2luv posted on 14-11-2007 02:46 PM

Originally posted by afyyzuul at 13-11-2007 03:54 PM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
Ya betul tu. Sapa nak pokok kita gi aje umah member-member. Tak yah g nurseri.:lol: :lol:

;P ;P ;P
amalan ni bleh digunakan trutama
musim-2 raya..
sambil makan-2...minum2...manis-2 kan mulut puji
pokok munger tuan umah...
puji skali tuannyer...

gerenti dpt..:lol: :loveliness:

afyyzuul posted on 14-11-2007 05:02 PM

Originally posted by 4u2luv at 14-11-2007 02:46 PM http://forum4.cari.com.my/images/common/back.gif


;P ;P ;P
amalan ni bleh digunakan trutama
musim-2 raya..
sambil makan-2...minum2...manis-2 kan mulut puji
pokok munger tuan umah...
puji skali tuannyer...

gerenti dpt..:lol: :loveliness:

Mcm pernah buat aje luv.

afyyzuul posted on 14-11-2007 05:03 PM

Originally posted by 4u2luv at 14-11-2007 02:46 PM http://forum4.cari.com.my/images/common/back.gif


;P ;P ;P
amalan ni bleh digunakan trutama
musim-2 raya..
sambil makan-2...minum2...manis-2 kan mulut puji
pokok munger tuan umah...
puji skali tuannyer...

gerenti dpt..:lol: :loveliness:

Mcm pernah buat aje luv.

afyyzuul posted on 14-11-2007 05:04 PM

Originally posted by 4u2luv at 14-11-2007 02:46 PM http://forum4.cari.com.my/images/common/back.gif


;P ;P ;P
amalan ni bleh digunakan trutama
musim-2 raya..
sambil makan-2...minum2...manis-2 kan mulut puji
pokok munger tuan umah...
puji skali tuannyer...

gerenti dpt..:lol: :loveliness:

Mcm pernah buat aje luv.

afyyzuul posted on 14-11-2007 05:05 PM

Originally posted by 4u2luv at 14-11-2007 02:46 PM http://forum4.cari.com.my/images/common/back.gif


;P ;P ;P
amalan ni bleh digunakan trutama
musim-2 raya..
sambil makan-2...minum2...manis-2 kan mulut puji
pokok munger tuan umah...
puji skali tuannyer...

gerenti dpt..:lol: :loveliness:

Mcm pernah buat aje luv.

sergen posted on 15-11-2007 12:33 AM

kita try cantum tunas x jadila....

pokok limau purut cantum kpd limau nipis...tpt sambung tue kita wat macam baji "V" gitu... tapi kering je leps tue.

sapa yg dah pandai tue kasila tipsye.... :)

afyyzuul posted on 15-11-2007 09:21 AM

Reply #19 sergen's post

Sapa yg terer bab cantuman tunas ni leh ler explain. So far tak pernah try cantuman tunas. Yg pernah buat is keratan batang, keratan urat daun and spora.

afyyzuul posted on 15-11-2007 09:22 AM

Reply #19 sergen's post

Sapa yg terer bab cantuman tunas ni leh ler explain. So far tak pernah try cantuman tunas. Yg pernah buat is keratan batang, keratan urat daun and spora.

afyyzuul posted on 15-11-2007 09:22 AM

Reply #19 sergen's post

Sapa yg terer bab cantuman tunas ni leh ler explain. So far tak pernah try cantuman tunas. Yg pernah buat is keratan batang, keratan urat daun and spora.

afyyzuul posted on 15-11-2007 09:23 AM

Reply #22 afyyzuul's post

Apsal double post lak ni.......:mad: :mad:

4u2luv posted on 15-11-2007 09:32 AM

ni kita wat kaedah keratan btg..
tuk 2 jenis pokok..

yg ptama..
luv tak tau apa nama pokoknyer...tp memang slalu kita lihat..

luv amik pokok kat kg...
kemudian kerat kepada 4 bahagian...
guna gergaji..biar rata..

pertama : Pucuk atau hujung la..(bhagian dedaun).
cantas skit dedaun ..tinggalkan sikit..
mula-2 daunyer smua kaler ijau..sebab duduk tmpt teduh..
letak kat tmpt panas...gerenti tukar kaler belang-2..
yg ni luv terus masuk pasu...
slepas beberapa ari dia bleh segar dah

http://i228.photobucket.com/albums/ee242/dhiza_95/PB140023.jpg

Kedua : Bahagian pangkal atau akar
mula-2 memang kompiden idup coz ada akar yg byk.
slepas 3 minggu baru nampak pucuknyer.

http://i228.photobucket.com/albums/ee242/dhiza_95/PB140024.jpg

Ketiga... dan Keempat
lebih kurang sama panjang...
sapu penggalak akar kat pangkal..
masuk dlm polibag itam..
pastu letak la bwh tmpt redup...
siran cam biasa..
klau bleh jgn kena langgar la..
lepas 4 minggu baru tumbuh cenggini..

http://i228.photobucket.com/albums/ee242/dhiza_95/PB140022.jpg

sekarang keempat pokok tu idup...
tak sabar nak nengok dia menguning..

klau korang dpt btg lagik besaq lagik baguz..
luv ingat nak beli kat org kg yg ada pokok besar peha
pastu nak wat...
luv penah nampak ada nurseri wat cenggitu..
dia nak jual rm 250.00.


woookeh....moga korang bleh cuba plak

4u2luv posted on 15-11-2007 09:39 AM

napo susah benget nak masuk skang:L
Page: [1] 2 3
View full: Merged : Teknik Pembiakan Tanaman