waterboy posted on 5-10-2007 10:33 AM

Makanan ikan puyu

Salam sumer.....saya nak tahu..ikan puyu makanannya apa ya....:o

asri_041 posted on 5-10-2007 10:54 AM

Reply #1 waterboy's post

ikan puyu ni boleh mkn nasi...
atau pun lebihan makanan@sisa2 makanan....
nak senang p mintak kat kedai2 makan...
diorg mesti akan buang jugak bnde tu....

decrypt posted on 5-10-2007 10:59 AM

besa aku bagi anak ikan..beli kat kedai 15 ekor RM1.00

orang kata pelihara ikan puyu dalam rumah tak akan kena sihir pukau...

waterboy posted on 5-10-2007 11:03 AM

Reply #2 asri_041's post

ok thanx...sayur atau daun2 atau serangga cmna pula??

waterboy posted on 5-10-2007 11:04 AM

Reply #3 decrypt's post

oic...nanti saya try cari...

fariepari posted on 5-10-2007 11:31 AM

bagi makananan ikan pun bleh..
bagi nasi pun bleh..
bagi kangkung pun bleh..
bagi lalat pun bolehhhhhhh :loveliness:

selain elak pukau, boleh gak mempedaya toyol..sbb kata org, toyol akan leka nengok n memain ngan ikan puyu nih..

waterboy posted on 5-10-2007 02:55 PM

Reply #6 fariepari's post

ok thanx for ur info...:loveliness:

a.ceCCo posted on 5-10-2007 04:10 PM

penah kecik2 cecco bela...tak sampai sehari dah kena makan kucing...

estnee posted on 18-10-2007 10:55 PM

ikan nie senang idup...
bg ape je..smua pun dia mkn..senang..:laugh3: :laugh3:

coelacanth posted on 20-10-2007 10:42 AM

pastu air cepat kotor....tau2 dah beranak pinak kat dalam tank tuh...heheheheh...

waterboy posted on 22-10-2007 03:29 PM

Reply #11 coelacanth's post

a ah la btol..mmg cepat kotor...kdg2 tu seronok tgk ikan ni melompat kat permukaan...kalau bernasib baik nampak la...

zairizain posted on 13-12-2007 10:50 PM

bagi je kelkatu

mimi_19 posted on 14-12-2007 11:59 AM

haritu mi ade beli 4 eko ikan puyu letak dalam water fountain punye kolam..tapi sehari lepas tu, puas cari takde larr....maner dia pegi yer??satu pun takde..mi ada boh makanan yg dlm paket kecik colorfull tu, tapi tak mkn pung..

nak kata kucing makan tak logik lak..kucing mi baekkkk:P

millennium girl posted on 14-12-2007 12:11 PM

Reply #13 mimi_19's post

Ni mcm kes kat umah makcik aku la nih... tau2 je ilang... :o pelik betol.. puas laa dicari keliling akuarium..takde pon jumpa.. tiap2 ari ilang sekor..

wolfheart posted on 15-12-2007 11:39 AM

Reply #13 mimi_19's post

bela kat dalam atau luar rumah?
mungkin ada biawak datang makan?

ah_mao posted on 20-12-2007 06:09 PM

ikan puyu abah ku diletakkan dalam baldi.:L ;P ;P ;P

sian je nengok ikan2 tu..

tapi kitorang bela ikan puyu nih,
tak penah la hidup lama..
bg makanan pun tak jalan..
pasal apa haa?

tak berapa suka sgt..sbb cepat busuk..:L

fariepari posted on 21-12-2007 11:33 AM

seeloknye ikan puyu nih kena letak dlm bekas yg bertutup..tp bagi la lubang udara kt atas penutup tu..kang mati plak ikan tu..
reason why adalah ikan nih bleh melompat keluar..tu la yg jadik kes ikan u all ilang tu..sbbnye kan, farie pun penah kene camtu ;P

masa tu x tau..letak la ikan tu dlm baldi..tanpa tutup..3 eko dlm baldi tu..letak kt ruang tamu..(tah pape ek..)
esok paginye tgk 2 eko dh xde..
cari punye cari, seko farie jumpe kat dapur..
seko kt bwh kerusi..
tp puyu nih panjang umur..idup lagi sampai skrg ;P

ikan puyu nih gak kalau bleh letak la satu bekas seko..
kalau x nnt diaorg gaduh..

kucing farie pun suke main ikan puyu nih..
kalau puyu yg kecik2 mmg jadik habuan kucing2 farie laaa

ababeel posted on 21-12-2007 03:05 PM

bg mkn lumut...klu dpt cri la..org mancen puyu gna lumut je..blh try..

meowlin posted on 28-12-2007 01:41 PM

makan nyamuk kot.. ;P

shahiela posted on 28-12-2007 02:49 PM

dulu, selalu turun bendang, byk dpt ikan puyu. mmg x mkn ikan puyu, so bawak balik bela.. bagi nyamuk jee.. kg banyak nyamuk bandar tak tau la. nasi pun bubuh gak. layan gak puyu tuh.tak lama bela, malas nk bela.lepas balik kat parit. huhuh.. ;P

jgn lupe tutup bekas die ok. dulu kawan saya bela, x tutup bekas. alih2 mati bawah sofa. hohoh ikan yg paling lasak tuh pun boleh mati kalu kawan saya bela binatang!!:lol:

arasham posted on 30-12-2007 10:14 PM

aku pernah bela ikan puyu dulu masa tu duk apt ting 7.
ikan aku letak dlm pasu. esoknya aku tengok ikan dah tak de.
bila turun kat parking aku jumpa bangkai ikan puyu kat bawah
apt. dia bunuh diri rupanya terjun dari ting 7;P  la ni aku
bela lam pasu besar dan buh pokok kiambang:D

MrWannabe posted on 30-12-2007 10:23 PM

aku teringin plak nak bela ikan puyu.ada gambar?ehehe

Acun posted on 13-1-2008 08:23 AM

Originally posted by millennium girl at 14-12-2007 12:11 PM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
Ni mcm kes kat umah makcik aku la nih... tau2 je ilang... :o pelik betol.. puas laa dicari keliling akuarium..takde pon jumpa.. tiap2 ari ilang sekor..

erkkk betulla...kat umah aku pun jadik camni....14 ekor ilang begitu sahaja.....nak kata melompat..tahu jelah akurium bertututup. bangkai ikan terjatuh pun takde...kucing pun aku tak bela....:L:L:L

misteri nusantara betul....

Acun posted on 13-1-2008 08:32 AM

Originally posted by fariepari at 5-10-2007 11:31 AM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif


selain elak pukau, boleh gak mempedaya toyol..sbb kata org, toyol akan  ...

2 ni lah kelebihan bela ikan puyu mak aku kata....sbb dia yg beria2 nak bela ikan ikan nih dulu.....skunk aku ada 10 ekor ikan puyu...3 ekor sepat (2 sepat kaler oren)....1 ikan bandaraya (utk sedut lumut)......ikan2 kampung je wehhh;P

MrWannabe posted on 13-1-2008 10:37 AM

hehe aku ada 1 puyu  1  pelaga.hgehe
Page: [1] 2
View full: Makanan ikan puyu