eastrun posted on 7-11-2007 10:03 AM

Doa pengasih

Assalammualaikum,

Korang pernah dengar tak doa ni. Doa Pengasih Nabi Yusuf:

Wa Nuuru Yusufa 'Ala Wajhi, Famarrani Yuhibbuni

Aku dapat dari e-mel...Apa maksudnya ye?.Kalau ada sesiapa yang tahu, bolehlah dikongsikan bersama di sini

Thanks...

Shieda posted on 7-11-2007 10:25 AM

Reply #1 eastrun's post

Waalaikumsalam...

Menurut kata kawan shieda yg mmg expert maksudnya ialah

"dan nur(cahaya) Yusoff pada wajahku maka gerakkan lah dia kepada ku dan mengasihiku"

sesuai di amalkan supaya orang syng n suka nak berkawan dgn kita.....

Shieda posted on 7-11-2007 10:27 AM

Reply #1 eastrun's post

Waalaikumsalam...

Menurut kata kawan shieda yg mmg expert maksudnya ialah

"dan nur(cahaya) Yusoff pada wajahku maka gerakkan lah dia kepada ku dan mengasihiku"

sesuai di amalkan supaya orang syng n suka nak berkawan dgn kita.....

mulberi posted on 7-11-2007 10:28 AM

Kalau nak translatekan sebijik2..
Waa nuuru Yusufa ala wajhi - & cahaya yusuf ke atas wajahku
Famarrani - ??? ( tak pasti lak maknanya.. kalau dlm tulisan arabic leh faham kot)
Yuhibbuni - kasihilah aku (kalau tak silapla)
Kalau salah, mintak tlg betulkan..

Ayat 31 dlm surah ali Imran pun boleh jadikan ayat pengasih
Lepas "Qul in kuntum tuhibbunallaha fattabi 'uu nii (niatkan nama org tu.. cth: nama isteri/ suami)

eastrun posted on 7-11-2007 10:30 AM

Reply #2 Shieda's post

Terima kasih banyak-banyak...saya musykil jer...takut-takut syirik...Banyak saya dapat benda ni sbnrnya

antikent posted on 7-11-2007 11:11 AM

Originally posted by mulberi at 7-11-2007 10:28 AM http://forum4.cari.com.my/images/common/back.gif
Ayat 31 dlm surah ali Imran pun boleh jadikan ayat pengasih
Lepas "Qul in kuntum tuhibbunallaha fattabi 'uu nii (niatkan nama org tu.. cth: nama isteri/ suami)
Ayat ni sering saje disalah gune oleh org kite sbg ayat pengasih...
tiada satu pn ayat pengasih yg thabit dr dalil2 sahih...
melainkn ia direka2 oleh org xbertanggungjwb utk tujuan tertentu...
adapn ayat sura ali imran tue bknla ayat pengasih...
malah ia adalah kalimat Allah kpd rasulnya...
spy memberitakn kpd umatnya...
"Katakn(wahai Muhammad), jikalau kamu cintakn Allah, maka ikutlah aku( sunnahku), nescaya Allah akan mengasihimu dan mengampunkan dosa2 mu"....
dan beringat juga bhw Allah juga berpesan kpd kite sume...
sesape yg menukar ayat2 Allah maka azab yg pedih menantinya di akhirat( sura baqarah)...
Wallahua'lam

athieyra posted on 7-11-2007 11:45 AM

huhu.. x tau ar.. tp pnh dgr.. byk sbnrnya doa pengasih ni.. tp x penah amalkan :shakehead3:

goldraja posted on 7-11-2007 12:24 PM

ada ke doa pengasih dlm al-quran? tak pernah tahu pulak.. kalau ayat 31 surah ali imrah itu dikatakan sebagai ayat pengasih, tafsir ayat tersebut tidak mengatakan begitu.. ada juga yg kata ayat 4 surah yusuf sebagai ayat pengasih, tp tafsirnya tidak begitu.. begitu juga surah taha ayat 39, tafsirnya tidak menjurus kpd amalan pengasih..

cik_ani73 posted on 7-11-2007 01:45 PM

pernah dengar. tapi x amalkan

cik_ani73 posted on 7-11-2007 01:46 PM

pernah dengar. tapi x amalkan

mulberi posted on 9-11-2007 10:00 AM

Pd pendapat mulberi, bukanlah exactly ayat pengasih yg cam ilmu pengasih tu.. Sekali kita baca, hembus kat org tu, terus je dia syok kat kita.. Bukan gitu..
Kalau sape2 slalu tgk WHI, Al-Hidayah @ Forum Perdana, Ustzh Siti Norbaayah tu slalu ajarkan kalau nak suami slalu igt kt kita.. (terutama bg isteri2 yg suaminya ada affair) amlkan surah Ali Imran ayat 31 tu.. Atau nak berbaik2 dgn mentua etc..
Wallahualam..

saifulms posted on 9-11-2007 03:40 PM

kalau amalkan ayat pengasih, tetapi perangai macam syetan, ada jugak ker orang yang nak kasihkan dia??

ikhwanindo posted on 9-11-2007 05:28 PM

Originally posted by antikent at 7-11-2007 10:11 http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif

Ayat ni sering saje disalah gune oleh org kite sbg ayat pengasih...
tiada satu pn ayat pengasih yg thabit dr dalil2 sahih...
melainkn ia direka2 oleh org xbertanggungjwb utk tujuan tertentu.. ...

Sahiiih...youre so right. Al Quran adalah tuntunan hidup manusia, hudalinnaas...dan menggunakan ayat-ayat ini untuk keperluan pengasih, ataupun untuk masakan supaya enak, atau for fighting (mereka katakan baca surat Al fill), dan lain-lain tidak ada sunnahnya dari Nabi -shalallahu alaihi wasallam-. Sedangkan bacaan quran untuk ruqyah penyembuhan orang yang tersusup setan, atau terkena sihir, atau 'ain, dan bermacam-macam pengobatan untuk penyakit jiwa dan fisik itu memang di syariatkan. caranya...misal...antum terkena sengat kalajengking, maka dibacakan al fatihah di tempat sakitnya. Ataupun membaca al fatihah, atau ayat kursyi ataupun ayat Quran lainnya lalu hembuskan ke dalam gelas berisi air dengan sedikit menyemburkan air ludah, lalu di minum, ini juga ada di ajarkan oleh Nabi. dan juga ada beberapa doa khusus dari hadits Nabi yang juga di syariatkan. :)

ikhwanindo posted on 9-11-2007 05:37 PM

Originally posted by saifulms at 9-11-2007 14:40 http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
kalau amalkan ayat pengasih, tetapi perangai macam syetan, ada jugak ker orang yang nak kasihkan dia??

Logika yang benar :loveliness: Kalau itu benar di syariatkan, PERCAYALAH PASTI TERJADI. Naah...silahkan aja di amalkan kalau tak percaya, apakah benar nanti kita PASTI akan disayang? ;P

indah1285 posted on 9-11-2007 06:17 PM

Reply #14 ikhwanindo's post

xmo cuba sama In ka mas.......:P :P

mulberi posted on 10-11-2007 07:26 AM

Reply #13 ikhwanindo's post

Mulberi setuju sgt.. Tapi tang ayat yg dikatakan ayat pengasih tu.. rasanya tu sebagai simbolik je kot.. Biasanya kalau kita dah amalkan membaca ayat2 Quran ni.. hati kan lebih tenang ( tgk niat jugakla) Kalau hati tenang, boleh nampak kat wajah tu.. Tu agaknya yg org suka tgk muka kita.. Agaknya la..
Sama gak macam amalan baca "Alam nasyrah".. hembus kat ubun anak waktu dia tido, ikhtiar utk lembutkan hati anak yg degil @ takmo dgr ckp. Begitu juga amalan membaca " Lau anzalna haazal Quran.." surah al-Hasyr tu.. utk lembutkan hati org yg panas baran ataupun dibaca & ditiup pd air, buat cam air selusuh.. minta ALLAH mudahkan bersalin.
Namanya pun amalan.. Kalau amalan tu, tentulah yg kita selalu buat.. dah jadi sebati dlm hidup kita..
Kalau org perangai cam setan.. nak ke dia jadikan Quran sebagai amalan? Kalau dia dah amalkan.. rasenye takle perangai dia jadik camtuh..
Wallahualam.....

antikent posted on 10-11-2007 12:01 PM

saya cdgkn org yg pandai buat ayat pengasih nih...
ape kate kite mintak die pegi bace kat satu empangan ke...
biar satu mesia dpt minum air tuh...
mudah2an sume org akn berkasih sayang...adakah gitu?

eastrun posted on 10-11-2007 02:07 PM

Reply #1 eastrun's post

Aku tak kata pun dengan menggunakan ayat-ayat itu, kita akan dapat membuat orang berkasih-kasihan. Tapi kita mesti ingat, Al-Quran adalah mukjizat dan digunakan sebagai penawar bagi orang - orang yang beriman, jadi tidak salah kalau kita cuba yang berasaskan Quran dan Hadis..yang penting tak mencampur aukkan dengan makhluk yang lain sudahlah... Ini juga ilmu, kan...

eastrun posted on 10-11-2007 02:09 PM

Reply #16 mulberi's post

Mulberi, saya setuju.Saifulms, kalau orang tu dah perangai macam setan, nyata-nyatalah dia tak nak ikut Al-Quran apalagi menggunakannya dalam hidup seharian dia. Tapi kalau dia ikut dan amalkan kan bagus...

eastrun posted on 10-11-2007 02:10 PM

Reply #17 antikent's post

Boleh juga...tapi hasilnya janganlah diharapkan sangat sebab itu sebagai usaha sahaja. Yang menentukan adalah yang di atas sana

saifulms posted on 10-11-2007 05:33 PM

Originally posted by ikhwanindo at 9-11-2007 05:28 PM http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif


Sahiiih...youre so right. Al Quran adalah tuntunan hidup manusia, hudalinnaas...dan menggunakan ayat-ayat ini untuk keperluan pengasih, ataupun untuk masakan supaya enak, atau for fighting (m ...

Aku setuju dengan engkau...

saifulms posted on 10-11-2007 05:34 PM

Originally posted by ikhwanindo at 9-11-2007 05:37 PM http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif


Logika yang benar :loveliness: Kalau itu benar di syariatkan, PERCAYALAH PASTI TERJADI. Naah...silahkan aja di amalkan kalau tak percaya, apakah benar nanti kita PASTI akan disayang? ;P

Hehe..
nak kena amal ke? tapi sekarang pengasih yang paling mujarab adalah;

DUIT.... :lol:

saifulms posted on 10-11-2007 05:41 PM

Originally posted by eastrun at 10-11-2007 02:09 PM http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif
Mulberi, saya setuju.Saifulms, kalau orang tu dah perangai macam setan, nyata-nyatalah dia tak nak ikut Al-Quran apalagi menggunakannya dalam hidup seharian dia. Tapi kalau dia ikut dan amalkan k ...

Ni ada cerita;

sorang kawan tu dia amal ilmu pengasih, dia dapat dari tok guru silatnya.. Kira cam dia dapat ilmu batin ler.. Dia amal lepas waktu magrib, tapi tak sholat magrib.. Ayat tu adalah ayat 31 dari surah Ali Imran juga ada ayat yang lain2..

Tapi lepas tu dia jadik playboy lar pulak.. Awek keliling pinggang... :@



Sekian cerita ringkas dariku..

ianho posted on 10-11-2007 06:28 PM

ayat alquran tu bukan ke petunjuk / penyembuh . . tentu la boleh digunakan untuk pelbagai kegunaan . . kan ada riwayat yang menyatakan bahawa sohabat nabi pernah menyembuhkan penyakit ahli suatu kaum menggunakan alfatihah dan dihadiahkan kambing . . . . boleh je gunakan ayat alquran dengan penuh keyakinan untuk hajat kita

Kerengge posted on 10-11-2007 06:37 PM

ayat al-Quran adalah syifaq.....yg ada kuasa penyembuhan dgn izin Allah......selagi ia digunakan utk kebaikkan......Insyallah

cuma seperkara yg perlu dingatkan.........jgn sekali2 menggunakan jampi serapah bagi tujuan ilmu pengasih........krn didalamnya ada perdampingan dgn syaitan....yg akhirnya akan merosakkan diri dan org lain...........:(
Page: [1] 2
View full: Doa pengasih