Bruxelle posted on 29-1-2008 04:15 PM

Soalan tentang solat jemaah bagi perempuan.

Saya nak tanya kalau solat bagi jemaah wanita yg berimamkan wanita, pada waktu Maghrib, Subuh dan Isyak adakah kita baca fatihah setelah selesai imam baca fatihah atau kita baca fatihah serentak? Saya musykil sebab kaum perempuan baca secara perlahan di dalam sembahyang. Kita mungkin tak dengar imam perempuan baca fatihah. Atau bolehkah imam perempuan menguatkan suara di dalam sembahyang supaya boleh di dengar makmum?


[ Last edited by  Bruxelle at 29-1-2008 05:28 PM ]

basiron posted on 29-1-2008 04:29 PM

tolong saper2 jawab .. sebab benda ni berlaku dalam kehidupan seharian kita

zerozone posted on 29-1-2008 09:33 PM

Imam wanita boleh menguatkan suaranya jika tidak terdapat golongan ajnabi berhampiran tempat mereka solat. Makmum wanita jika tidak mendengar bacaan imam nya, boleh terus membaca fatihah.

kupia posted on 29-1-2008 09:49 PM

Imam wanita sesama wanita berdiri dalam saf depan yang sama dengan jemaah lain, bukan berdiri sorang didepan...  solat maghrib, isyak, subuh kena jahar bacaan (baca kuat)..

Kalau ikut manhaj syafie, makmum kena baca fatihah lepas imam baca samada dengar atau tidak imam baca...

Ikut jemaah kami kalau dengar imam baca fatihah makmum tak payah baca fatihah lagi sebab kena tumpu perhatian dengar imam baca surah pulak ... :lol:

penpink posted on 30-1-2008 09:57 AM

owh baru ku tahu

ibnur posted on 30-1-2008 10:08 AM

Reply #4 kupia's post

ikut jemaah aku...  aku sorang baca fatihah  :D

purplehyppo posted on 30-1-2008 10:14 AM

Reply #4 kupia's post

jemaah ape nie?sbb sy pon diajar camnie..
says that kalo kite bc fatihah lps fatihah imam..so xde sape nk dgr surah laen drpd imam..jauh lg nk membetulkan kalo ade kesilapan..

bawanghitam posted on 30-1-2008 10:18 AM

lepas tu lagi satu kalau saf jemaah kene berat ke tengah ker atau ke kanan? means balance kan yang tengah ke atau pergi ke belah kanan dulu?

indah1285 posted on 30-1-2008 03:01 PM

Originally posted by kupia at 29-1-2008 09:49 PM http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif
Imam wanita sesama wanita berdiri dalam saf depan yang sama dengan jemaah lain, bukan berdiri sorang didepan...  solat maghrib, isyak, subuh kena jahar bacaan (baca kuat)..

Kalau ikut manhaj s ...

adehh... men ikut2 jemaah lak.... buat poning pale org len jek....:mad:


to tuan umah....

solat wanita berjamaah... imamnya hanya tinggi setapak kaki sahaja dengan kedudukan rapat dgn makmum... disebelah kanan pastikan tukang iqamahnya boleh ganti imam bila ada ssuatu berlaku kpd imam, sperti tiba2 imam lupa bacaan ...etc

bacaan untuk solat maghrib, isyak dan subuh tetap jahr (kuat) seadanya...

Bruxelle posted on 30-1-2008 06:48 PM

so kena baca jahr lah ye. ok, terima kasih indah, zerozone dan kupia.

always_typo posted on 31-1-2008 09:24 AM

Originally posted by kupia at 29-1-2008 09:49 PM http://forum4.cari.com.my/images/common/back.gif
Ikut jemaah kami kalau dengar imam baca fatihah makmum tak payah bacafatihah lagi sebab kena tumpu perhatian dengar imam baca surah pulak ..

Last-last makmum tak pandai baca fatihah.

Satu cara nak bagi makmum tumpu perhatian dengar imam baca surah adalah imam pause panjang sikit (dlm 1/2 minit) lepas fatihah tu utk bagi sedikit masa kepada makmum untuk baca fatihah sebelum start baca surah. Ada imam yang practice macam ni.  Masa tu imam tu boleh baca bahagian depan surah tu secara perlahan untuk dirinya saja   sebelum mengulang bacaannya dengan kuat selepas makmum agak-agak dah selesai baca alfatihah.

Ada ustaz saya yang suggest imam buat macam tu. Ikut mazhab syafie, tak ada problem baca surah dua kali.

kupia posted on 31-1-2008 10:58 AM

Originally posted by always_typo at 31-1-2008 09:24 AM http://forum4.cari.com.my/images/common/back.gif
Last-last makmum tak pandai baca fatihah.

Satu cara nak bagi makmum tumpu perhatian dengar imam baca surah adalahimam pause panjang sikit (dlm 1/2 minit) lepas fatihah tu utk bagisedikit masa kepada makmum untuk baca fatihah sebelum start baca surah.Ada imam yang practice macam ni.  Masa tu imam tu boleh baca bahagiandepan surah tu secara perlahan untuk dirinya saja   sebelum mengulangbacaannya dengan kuat selepas makmum agak-agak dah selesai bacaalfatihah.

Ada ustaz saya yang suggest imam buat macam tu. Ikut mazhab syafie, tak ada problem baca surah dua kali.

Jadi masalahlah bila bab hukum tentang solat ikut ustaz yang suggest, jadilah anggapan makmum tak pandai baca fatihah... :lol:
Ulamak muktabar bahas pasal masalh ni pun makan sampai 30/40 muka surat, kalau dapat bawak sini sebahagian pun bagus jugak untuk orang belum pernah ambik tau...

always_typo posted on 31-1-2008 11:27 AM

Reply #12 kupia's post

makmum tak pandai baca fatihah tu bukan ustaz punya suggestion tapi saya punya anggapan. Sebab ada orang cakap kat saya bagi mazhab Hanafi makhraj bacaan Al Fatihah tidak penting, tetapi bagi mazhab Syafie penting dan wajib dipelajari dan disempurnakan setakat mana mampu.

Tentang bacaan al Fatihah dalam solat ni, sefaham saya Mazhab Maliki dan Hanafi berpegang kepada ayat Al Quran
A’raf Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.

Tapi adakah ini bermakna kita tidak boleh membaca al quran (di masjid misalnya) ketika orang lain sedang membaca al quran berdekatan kita? Kita kena berhenti, diam dan dengar? Bukankah makmum sedang membaca Al Quran juga (Al fatihah) dalam solat? Bila dah habis baca, dengarlah surah bacaan imam tu. Salahkah?

Ajarkan saya yang jahil ini, tuan kupia, akan pegangan sebegini.

Ini yang boleh menimbulkan kontroversi yang menyebabkan ada ustaz yang suggest imam agar bagi ruang lepas fatihah tu, agar para pendokong Maliki dan Hanafi  dan Syafie ada ruang untuk baca alfatihah dan sama-sama mendengar bacaan surah bacaan imam. Keluar dari khilaf adalah cara untuk mengelakkan persengketaan yang tak sudah.

kupia posted on 31-1-2008 12:00 PM

Originally posted by always_typo at 31-1-2008 11:27 AM http://forum4.cari.com.my/images/common/back.gif
Al Quran
A’raf Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan diaserta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supayakamu beroleh rahmat.

Tapi adakah ini bermakna kita tidak boleh membaca al quran (di masjidmisalnya) ketika orang lain sedang membaca al quran berdekatan kita?Kita kena berhenti, diam dan dengar? Bukankah makmum sedang membaca AlQuran juga (Al fatihah) dalam solat? Bila dah habis baca, dengarlahsurah bacaan imam tu. Salahkah?

Nak lepaskan marah ke tak puas hati dengan saya tak apa tak ada masalah... :lol:  tapi janganlah pegi jauh-jauh sangat... tak pernah saya kata salah orang baca quran dalam mesjid,  tak pernah saya kata salah makmum baca fatihah ni...

Ajarkan saya yang jahil ini, tuan kupia, akan pegangan sebegini.

Ini yang boleh menimbulkan kontroversi yang menyebabkan ada ustaz yangsuggest imam agar bagi ruang lepas fatihah tu, agar para pendokongMaliki dan Hanafi  dan Syafie ada ruang untuk baca alfatihah dansama-sama mendengar bacaan surah bacaan imam. Keluar dari khilaf adalahcara untuk mengelakkan persengketaan yang tak sudah.

Kita bukan nak mengajar sesiapa kat sini dan bukan nak bersengketa pun, cuma nak berforum dan bertukar maklumat dan kita sentiasa menghormati khilafiah tak pernah bangkang.   Bukankah lebih baik awak bawakan dalil2 tentang makmum dikehendaki baca fatihah dalam solat jemaah maghrib, isya', subuh, saya nanti bawa pulak dalil2 yang bertentangan kalau ada terjumpa, jadi orang yang belum tahu jadi dapat tahu apa yang dikatakan khilaf tu... tak gitu?...



[ Last edited by  kupia at 31-1-2008 12:04 PM ]

purplehyppo posted on 31-1-2008 12:16 PM

Reply #14 kupia's post

both korang berdua punye 'ajaran/fahaman(?)' sy ade blaja..tp xtau namenyee..
kalo xsilap laa..my dad kot ckp..
kalo jadi makmum: kalo dgr fatihah imam..xbc pon xpe..then dgr surah imam bace..
kalo jadi imam: lps fatihah..benti lame sket bajet2 makmum da abeh bace fatihah..
so which side i am:L :L :L
conclusion: bwat ape yg you guys yakin..and make sure yakin tu bkn yakin kosong..just my opinion:loveliness:

always_typo posted on 31-1-2008 12:26 PM

Originally posted by purplehyppo at 31-1-2008 12:16 PM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
both korang berdua punye 'ajaran/fahaman(?)' sy ade blaja..tp xtau namenyee..
kalo xsilap laa..my dad kot ckp..
kalo jadi makmum: kalo dgr fatihah imam..xbc pon xpe..then dgr surah imam bace..
...

Ini jawapan dari Ustaz  Mohd Farid Ravi Abdullah pasal hal yang lebih kurang macam ni juga.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0125&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_02.htm
Saya harap dalil ni cukuplah untuk dibuat pegangan bagi orang awam macam saya ni. Mungkin tuan kupia boleh share dengan kita dalilnya pulak. yang pasti kuat juga, kalau tidak masakan Imam Maliki dan Hanafi menggunakannya.

SOALAN
ADAKAH dibolehkan makmum membaca surah al-Fatihah sebelumimam habis membaca surah al-Fatihah tersebut? Ini kerana kebiasaannyaapabila makmum membaca surah al-Fatihah selepas imam tamat membacasurah tersebut menyebabkan makmum tidak sempat untuk menghabiskanbacaan untuk rukuk bersama-sama dengan iman. Oleh itu, apa perludilakukan dan apakah hukumnya?

JAWAPAN

Adab menjadi imam ialah memahami hak makmum dalam solat. DalamMazhab al-Syafie imam hendaklah memberi sedikit masa kepada makmumselepas membaca surah al-Fatihah untuk membolehkan makmum membacanya.Ini kerana solat tidak sah jika tidak membaca surah al-Fatihah. Iniberdasarkan hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Tidak dikira solatseseorang itu melainkan dengan adanya al-Fatihah

purplehyppo posted on 31-1-2008 01:16 PM

Reply #16 always_typo's post

owh maksudnye..kalo lps imam bc fatihah xde ruang utk kite bace fatihah..
kite kene bace jugak time imam bace surah lain kan??
okeyh..thanks..

what if imam tu bace surah pendek gile..die rukuk..kite xabih bc fatihah lg??
nk abihkan or nk ikut rukun..
sbb if im not mistaken..solat akan batal kalo tertinggal 2rukun..kan?

always_typo posted on 31-1-2008 01:29 PM

Reply #17 purplehyppo's post

Kalau kita masbuk, tak payah habiskan bacaan fatihah, terus ruku' ikut imam. Bacaan alfatihah ditanggung oleh imam. Kalau bukan masbuk, perlukan habiskan bacaan al fatihah.

Batal berjemaah kalau tertinggal 2 rukun yang panjang, iaitu dlm kes ni ruku' dan sujud yg pertama.

Kalau tak sempat juga habiskan fatihah, 2 pilihan.
Sebelum imam duduk dari sujud pertama rakaat tersebut, anda perlu ruku' walaupun masih tak habis baca fatihah. Kalau tidak solat jemaah anda batal.

Rakaat tu anda tak dapat dan kena tambah satu rakaat lagi lepas imam bagi salam.

Yng kedua, anda juga boleh mufaraqah sebelum dia duduk dari sujud pertamanya itu. Anda hilang pahala berjemaah.

Wallahua'lam.

purplehyppo posted on 31-1-2008 02:27 PM

Reply #18 always_typo's post

thanks!!
wassalamm:loveliness:

kupia posted on 31-1-2008 02:45 PM

Makmum wajib membaca Fatihahsekiranya ia tidak mendengar imam membacanya.

Sebaliknya beberapa dalil makmum tidakboleh membaca Fatihah sekiranya ia mendengar imam membacanya.

Ini adalah pendapatkebanyakan ulama seperti Imam Malik, Imam Hambali dan beberapa imam yang lain.

Mereka beralasan denganfirman Allah: `Apabila dibacakan ayat-ayat al-Quran, hendaklah kamu dengar dandiam supaya kamu diberi rahmat.

Bruxelle posted on 31-1-2008 04:10 PM

Originally posted by bawanghitam at 30-1-2008 10:18 AM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
lepas tu lagi satu kalau saf jemaah kene berat ke tengah ker atau ke kanan? means balance kan yang tengah ke atau pergi ke belah kanan dulu?

setau saya kena balancekan kiri dan kanan supaya imam di tengah2. kalau sorang aje makmum, dia duk di belah kanan imam.

thedude posted on 1-2-2008 12:26 AM

Reply #21 Bruxelle's post

Seingat saya ... cuba balancekan supaya imam di tengah2 ... kalau takleh balance .. utamakan bahagian kanan imam .. :loveliness:

lady_aryani posted on 1-2-2008 12:43 AM

Reply #4 kupia's post

ok.. mcmana solat sunat seperti solat terawih, perempuan bole jd imam tak???

kupia posted on 1-2-2008 12:56 AM

Originally posted by lady_aryani at 1-2-2008 12:43 AM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
ok.. mcmana solat sunat seperti solat terawih, perempuan bole jd imam tak???

Tak ada masalah memang boleh, sama juga kaedahnya sesama jemaah wanita.  Kalau ada yang hafal quran kan lagi bagus... :lol:

bawanghitam posted on 11-2-2008 03:55 PM

Reply #22 thedude's post

mekaseh thedude, bruxxelle
Page: [1] 2
View full: Soalan tentang solat jemaah bagi perempuan.