nikond40 posted on 25-2-2008 08:46 PM

Tidur menghadap ke kiblat

Assalamualaikum wbt,

saya ingin bertanya...bagaimanakah yang dimaksudkan dengan tidur menghadap ke kiblat? adakah apabila kita baring mengiring kekanan lalu muka kita menghadap kiblat atau tidur kaki menuju ke arah kiblat?

ada org kata tidur kaki menuju ke arah kiblat adalah seperti kedudukan mayat, maka tak boleh tidur dlm keadaan demiikian..tp ada yg kata bagus kerana sekiranya kita meninggal ketika tidur, maka kedudukan kita terus seperti kedudukan mayat..

harap saudara/ri sekalian dpt membantu...

Sasori posted on 25-2-2008 09:07 PM

yg aku xleh tido dgn kaki mengadap ke kiblat.

kupia posted on 25-2-2008 09:12 PM

Kita diperintahkan mengadap kiblat ketika solat... perintah ni ada dalam Quran.
Pasal tidu mengadap kiblat ni tak pasti rasanya tak ada, kalau ada dalil sila kemukakan..

bzzts posted on 25-2-2008 09:26 PM

Reply #3 kupia's post

aku pun nak jugak tengok bukti hadis atau nas yg soheh ni.

tapi, kalu betol la itu amalan nabi dan disahkan sbg "sunnah", tak salah kalau kita tak ikut pun. sebab tak wajib.

letak kaki atau tidur dgn kaki menghadap ke kiblat, ramai orang larang. kenapa di kata tak baik? mungkin atas dasar hormat pada kiblat kot? sapa2 bleh kasi penjelasan....

ussopp posted on 25-2-2008 09:30 PM

mengahadap kaki ke kiblat tak berdosa....yg tu yg sy tau....

namun kalau ada rasa hormat tu mesti rasa janggal,,,biasalah tue...

jgn disalahkan pula org yg kaki menghadap kiblat.....tak dosa...

namun kalau ada yg mengelak sebab dia nak hormat, maka tu pilihan dia....mungkin dia lebih selesa gitu....

yg penting jgn kondem org utk hal2 begini.....

indah1285 posted on 26-2-2008 12:35 AM

dipesan masa In kecik dulu....

tido mengereng ke kanan mengadap ke kiblat...

jgn mmbelakangkan kiblat ..

sampai sekarang buat.... dan tak pernah terfikir nak tahu kesahihannya... sbb merasakan semua ni baik2 aje....

bukan masalah berdosa ke tak... mmg tidak dosa pun tido membelakang kiblat.... tetapi hidup sebagai muslim ada peradabannya...

peradaban inilah yang membezakan kita dengan org2 non muslim....

ibnur posted on 26-2-2008 08:37 AM

mungkin sebagai peringatan semasa dalam kubur yang kedudukannya adalah demikian.

pizzafin posted on 26-2-2008 09:36 AM

Aku pernah dengar suami kata tidor mengadap kiblat ni adalah hanya adab seperti makan,minum,bersetubuh dll. Hidup kita mestilah ada adab sebab kalau takder peraturan2 adab maka jadilah manusia yang tidak beradab.

ikhwanindo posted on 26-2-2008 09:52 AM

Originally posted by nikond40 at 25-2-2008 19:46 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif
Assalamualaikum wbt,

saya ingin bertanya...bagaimanakah yang dimaksudkan dengan tidur menghadap ke kiblat? adakah apabila kita baring mengiring kekanan lalu muka kita menghadap kiblat atau tid ...

Assalamu'alaikum warahmatullah,
Setahu ana tidak ada sunnahnya tidur dengan menghadap ke kiblat, yang ada sunnahnya itu tidur menghadap ke kanan. Sebagaimana hadits yang diriwayatkan Al-Bara

pizzafin posted on 26-2-2008 10:02 AM

Reply #9 ikhwanindo's post

Susahlah istilah2 bahasa indon ni...tak faham haku.

ikhwanindo posted on 26-2-2008 10:32 AM

Dan juga aktivitas tidur begitu personal, sebab berbeda pada tiap individu. Tidur seseorang dipengaruhi oleh usia, pekerjaan, serta temperamen. Yang cukup mencengangkan adalah fakta bahwa ternyata orang yang beraktivitas dengan otak memerlukan tidur yang lebih banyak dari orang yang beraktivitas dengan fisik.

Tidur mempengaruhi metabolisme tubuh dan merangsang daya asimilasi. Maka tak heran jika para ahli kesehatan mengatakan bahwa tidur terlalu lama tidak sehat. Hal tersebut karena tubuh kita menyerap/mengasimilasi limbah dan udara kotor kembali, sehingga ketika terjaga badan justru lesu. Para ahli menyarankan untuk menata selang-selang (periode) aktivitas dan istirahat dalam durasi yang lebih pendek. Contoh terbaik dari metode ini ialah seperti yang dilakukan oleh Rasulullah Muhammad SAW. Rasulullah SAW tidur tidak terlalu malam, lalu bangun beberapa saat setelah lewat tengah malam untuk melakukan shalat tahajud, kemudian esok hari ketika menjelang tengah hari beliau tidur sejenak.
Posisi tidur juga berpengaruh terhadap kesehatan. Tidur berbaring dengan posisi telentang kurang sehat, sebab menekan atau menyesakkan tulang punggung, bahkan kadangkala bisa menyebabkan kita ingin ke toilet/WC. Tidur tengkurap atau menelungkup tidak baik untuk pernapasan. Tidur dengan bertumpu pada sisi kiri badan (menghadap ke kiri) dapat menghimpit posisi jantung sehingga sirkulasi darah terganggu dan pasokan darah ke otak berkurang. Dengan berkurangnya pasokan darah ke otak, tidur pada posisi kiri dapat pula mengakibatkan kita sering mengalami mimpi-mimpi tidak baik (nightmares), serta berjalan dalam keadaan tidur (somnabulisme).
Posisi tidur terbaik menurut riset ilmiah adalah dengan bertumpu pada sisi kanan tubuh (menghadap ke kanan). Fakta yang telah diuji melalui riset medis modern ini bersesuaian dengan anjuran Rasulullah SAW dalam sunnah, jauh sebelum era riset dan teknologi seperti sekarang. Rasulullah Muhammad SAW menganjurkan kepada para pengikut beliau untuk tidur berbaring pada sisi badan bagian kanan. Dalam sunnah, posisi tidur diusahakan agar kepala menghadap ke utara dan kaki mengarah ke selatan, sehingga tubuh tidak menolak arus/medan magnet konstan mengaliri sekujur tubuh dari kutub magnetik utara menuju ke selatan dan berpengaruh baik terhadap sistem syaraf kita.

ikhwanindo posted on 26-2-2008 10:47 AM

Originally posted by pizzafin at 26-2-2008 09:02 http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
Susahlah istilah2 bahasa indon ni...tak faham haku.

Tak faham bertanya lah :)

nikond40 posted on 26-2-2008 07:20 PM

jadi..kesimpulan nye yg dpt saya kumpul, adalah baik tidur mengriing ke kanan/ menghadap kiblat..

tp boleh ke tidur kaki terlunjur ke arah kiblat? saya ada tanya pak arab kat sini,.,katanya takpe..just musykil..

nikond40 posted on 26-2-2008 07:29 PM

bukan apa, saya baru je renovate bilik tidur, so sekarang ni posisi katil akan menyebabkan saya menjulur kaki ke arah kiblat..dan sekiranya ini tidak elok, maka saya  akan ubah balik kedudukan tu..tp suka susunan bilik sekrang, jadi makin luas...just tak nak nanti membuat sesuatu yg salah di sisi agama

btw, mlm tadi try la tdo kaki mhadap ke kiblat nih..bgn pagi je bdan rasa cam keras..teringat ngn mati..tp senang tjaga..tak tau le tjaga sebab apa..either ada kena mengena ke tak dengan kedudukan tidur..tp still lagi tidur mengiring kekanan..

Acong posted on 26-2-2008 09:39 PM

dari segi perubatan barat pula......... perbuatan tido dgn mengiring ke arah kanan adalah lebih baik utk jantung kerana mengurangkan tekanan badan pada jantung, yg terletak pada sblh kiri sternum, semasa tido......


sape yg ada strok, elak dari tido mengiring ke kiri.......

Acong posted on 26-2-2008 09:42 PM

kedudukan jantung manusia........

http://apps.uwhealth.org/health/adam/graphics/images/en/8772.jpg
Page: [1]
View full: Tidur menghadap ke kiblat