Remy_3D posted on 28-12-2003 02:39 PM

Kamus Bahasa Brunei Online

http://www.fortunecity.com/victorian/vermeer/1320/index.htm

Tanu posted on 28-12-2003 11:48 PM

hmm..kebanyakannya ada...tapi ada jua inada. contohnya kediaku mencari apa makna 'kalamari bari', inada pun. atau kediaku yang inda pandai kan mencari di sana atu?

Remy_3D posted on 29-12-2003 12:09 AM

kalamarin = semalam
bari = hari

yellow belmont posted on 29-12-2003 01:03 AM

Originally posted by Tanu at 2003-12-28 11:48 PM:
hmm..kebanyakannya ada...tapi ada jua inada. contohnya kediaku mencari apa makna 'kalamari bari', inada pun. atau kediaku yang inda pandai kan mencari di sana atu?

mcm ada jua peranah ku mendangar urg berucap "kalamari bari" atu .. :re:

yellow belmont posted on 29-12-2003 01:06 AM

Originally posted by Remy_3D at 2003-12-29 12:09 AM:
kalamarin = semalam


mun "kelimari" sama "kelimarin" = "semalam" bah jua kan? :)

Remy_3D posted on 29-12-2003 01:53 AM

i tak faham ayat u yellow :P apa yang bah tu? setahu aku bah = awu

Muntz posted on 29-12-2003 06:25 AM

auda.. kaula.. tu jer yg aku tau... hehehe...

TenggilingSakti posted on 29-12-2003 08:29 PM

Originally posted by Tanu at 2003-12-28 11:48 PM:
hmm..kebanyakannya ada...tapi ada jua inada. contohnya kediaku mencari apa makna 'kalamari bari', inada pun. atau kediaku yang inda pandai kan mencari di sana atu?
miani liau...

mun nda salah 'kalamari bari' atu artinya 'kelmarin dulu' @ day b4 yesterday...

ngam tah tu...

TenggilingSakti posted on 29-12-2003 08:32 PM

errr....satu lagi....

'mencari' = 'mengunjar' dlm bhs brunei...
ingat tu liau :2lol:...

TenggilingSakti posted on 29-12-2003 08:35 PM

aisehh Muntz...

Originally posted by Muntz at 2003-12-29 06:25 AM:
auda.. kaula.. tu jer yg aku tau... hehehe...
spelling 'auda' tu mun nda silap 'awda' tu...
ringkasan 'awang dayang' :2lol: ...

yellow belmont posted on 29-12-2003 09:31 PM

Originally posted by Remy_3D at 2003-12-29 01:53 AM:
i tak faham ayat u yellow :P apa yang bah tu? setahu aku bah = awu

hehe .. maksud aku camni .. actually aku tanya ko ..
perkataan "kelimari" & "kelimarin" tu .. maksudnya dlm BM sama juga dengan perkataan "semalam" kan? :P

sbb macam aku selalu dengar org Brunei cakap macam tu .. :re:

yellow belmont posted on 29-12-2003 09:35 PM

Originally posted by TenggilingSakti at 2003-12-29 08:29 PM:
miani liau...

mun nda salah 'kalamari bari' atu artinya 'kelmarin dulu' @ day b4 yesterday...

ngam tah tu...

awu banar .. ngam tah tu ;)

yellow belmont posted on 29-12-2003 09:37 PM

Originally posted by TenggilingSakti at 2003-12-29 08:35 PM:
spelling 'auda' tu mun nda silap 'awda' tu...
ringkasan 'awang dayang' :2lol: ...

adih! .. yg ani nda ku tau apa2 .. baru tah jua ku belajar ni jamu :D

virgomal posted on 29-12-2003 09:44 PM

remy...

aku memang tak tau yang bahasa brunei
ni berbeda sangat dengan bahasa melayu
mungkin eh aku pon tak diexpose dengan
bahasa negeri kau tu

yang aku selalu dengar adelah rancangan
masak memasak yang kekadang disiarkan
kat saluran tv singapura
kenapa berbeda sangat dengan aper yang
aku baca... dari posting

Remy_3D posted on 29-12-2003 11:51 PM

Originally posted by yellow belmont at Mon 29th Dec 03 21:31:
hehe .. maksud aku camni .. actually aku tanya ko ..
perkataan "kelimari" & "kelimarin" tu .. maksudnya dlm BM sama juga dengan perkataan "semalam" kan? : ...
yup sama :D

Remy_3D posted on 29-12-2003 11:51 PM

Originally posted by virgomal at Mon 29th Dec 03 21:44:
aku memang tak tau yang bahasa brunei
ni berbeda sangat dengan bahasa melayu
mungkin eh aku pon tak diexpose dengan
bahasa negeri kau tu

yang aku selalu dengar adelah rancangan
masak memasak ...
dalam rancangan tv selalunya orang akan pakai bahasa melayu standard :D

deaf4ever posted on 30-12-2003 12:07 AM

Originally posted by Remy_3D at 29-12-2003 11:51 PM:
dalam rancangan tv selalunya orang akan pakai bahasa melayu standard :D

tu la..
aku suka tengok tv, bahas tahunan sekolah2 BruneiSpore.
Bila tengok budak2 Brunei berbahas, macam best gitu.

Tanu posted on 30-12-2003 12:53 PM

bah...kalau 'kalamari bari' tu maknanya hari smalam/kelmarin lah.

hmmm...ani tah akibatnya kalau luan jarang berjumpa saudara mara. sekali berjumpa nah...

hmm...terima kasih biskita semua. nasib baik ada bod ni.

so, apa kata lepas ani kitani kurapak brunei saja dalam thread ani? boleh jua 'fluent' kan kurapak brunei orang macam kediaku ani.

emas_putih posted on 30-12-2003 02:43 PM

auw eh...banar tuk.....kedaiku pun kan belajar jua.....

Remy_3D posted on 31-12-2003 07:17 PM

hehe no comment, sapa nak start?

TenggilingSakti posted on 31-12-2003 08:29 PM

adedehhh...

Originally posted by yellow belmont at 2003-12-29 09:37 PM:
adih! .. yg ani nda ku tau apa2 .. baru tah jua ku belajar ni jamu :D
kau ani bekelakar gayanya liau :lol: ...

aimez posted on 1-1-2004 03:05 AM

salam,

mcm siok jua topik kamu ani, mun biskita disana atu nda gagau bulih kediaku join kah? mun nda dpt, nda ku majal plang tu..:D

bah, berinut ku dulu liaw..baik2 tah kamu ah.

Tanu posted on 1-1-2004 02:28 PM

hihhihihi...mekacih tenggiling...

bah mari tah kitani kurapak brunei nah. cuma topik nganya inada. habis atu mau kurapak pasal apa la ni? biskita semua ada idea ka? kediaku ani kalau dibawa kurapak brunei ani main campur semua. asal ada bunginya saja jadi la. ya tah selalu diketawakan saudara-mara ku. bila dipikirkan balik andangnya cali jua eh...

tapi, teringat raya lepas, kami mengunjar saudara nini laki di brunei. jejak kasih bah...macam2 cerita lakat diurang damit keluar. kami anak2 damit ani diam saja...ketawa saja meliat orang2 tua kurapak. :) 3 hari di brunei baru tah habis dijalani semua rumah saudara mara di sana. atu inda masuk lagi yang di labuan n sabah. mengalih rasanya menaiki atu sampai karang ani inda dapat kulupa. ya jua jadi driver urang tua...isk...bayangkan saja la...

apa lagi oh...inada idea sudah ni...lain kali saja tah kediaku bercerita lagi. harap2 biskita semua terhibur jua mendengar cerita kediaku yang inda seberapa ani. sekadar cukup untuk berlatihkan lidah untuk belajar kurapak brunei. :)

Guantanamera posted on 1-1-2004 05:25 PM

waaahhhh!!!
pening sepening peningnye...ekekeekk

gua tak faham sepatah haram pong bhs korang ni...
ape yg korang sembang ni??
sulitnye bunyi..ekekek

kecik2 dulu..gua penah ade bestfren org brunei..
tapi kitorg speaking london gitu..hehe
penah try nak sembang dlm BM..
tapi..dia tak paham gua...gua tak paham dia..
last2 kitorg speaking balik...ekekekek

kuridak posted on 2-1-2004 09:20 PM

Originally posted by aimez at 1-1-2004 03:05 AM:
salam,

mcm siok jua topik kamu ani, mun biskita disana atu nda gagau bulih kediaku join kah? mun nda dpt, nda ku majal plang tu..:D

bah, berinut ku dulu liaw..baik2 tah kamu ah.

gagau atu apa ah? majal apa? aku ani keturunan brunei jua tapi batah sudah hidup inda bekurapak brunei......
Page: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
View full: Kamus Bahasa Brunei Online