hyie posted on 27-3-2008 03:50 PM

Doa Surah Yusuf

hi semua! :)  korg pun tau kan Nabi Yusuf tu mempunyai rupa paras yang sangat menarik sampai terkerat jari si kaum hawa. Ade sesape tau tak doa dalam surah Yusuf yg boleh naikkan seri muka kalo kita amalkan selalu.. sampai skrg aku tercari2 x jumpa ..  :'(

tima kasih noo .. :$

white_orkid posted on 27-3-2008 04:08 PM

air sembahyang dan selalu baca Quran, automaticly muka berseri2.....

Gravedigger posted on 27-3-2008 04:12 PM

Originally posted by hyie at 27-3-2008 03:50 PM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
hi semua! :)  korg pun tau kan Nabi Yusuf tu mempunyai rupa paras yang sangat menarik sampai terkerat jari si kaum hawa. Ade sesape tau tak doa dalam surah Yusuf yg boleh naikkan seri muka kalo k ...

Just amalkan ajer lah membaca quran selalu dan insyaAllah akan menaikkan seri muka anda. Di sana ada perbezaan antara orang2 alim yang selalu membaca al-quran dan orang2 lalai yang tidak mahu membacanya.

Berkenaan dengan surah Yusuf ni, pernah dengar dari seorang alim bahawa jika mahu anak yang dilahirkan mempunyai rupa paras yang cantik maka sebaiknya si ibu perlulah selalu membaca surah ini ketika mengandungkan anak tersebut. Ilmu psikologi moden pun membenarkan perbuatan ini kerana pengaruh dari ibu ketika mengandung amat memberi kesan yang besar terhadap pertumbuhan bayi yang bakal dilahirkan.

deions posted on 27-3-2008 04:16 PM

aku pun dah lupa mana aku dpt yang ni... cuba la..

Adab bersolek dalam islam
Adab ini adalah amalan yang diamalkan oleh Nabi Yusuf A.S. yang telah diangkatkan darjat dari hamba menjadi seorang pembesar. Barangsiapa yang mengamalkannya setiap hari dan sebati dalam hidupnya, maka mereka akan sentiasa dipandang manis, berseri dan dikasihi pada setiap mata yang memandangnya. Ia juga merupakan rahsia awet muda dan Insya Allah apa yang dihajati akan tercapai.
Amalan:
Apabila menghadap cermin bacalah:
1.        Selawat 3 X
2.        Bismillahirahmanirahim segala puji bagi Allah yang memperbaiki tingkah laku, maka perhaluskan budi pekertiku.
Sentuh muka dengan jari dimulakan dengan
1.        Mulut
2.        Hidung
3.        Mata
4.        Dahi
Mulalah bersolek. Setelah selesai Baca Bismillahirahmanirahim Doa nabi Yusof (surah Al Baqarah ayat 165) 10X Sambil niat apa yang terjadi sambil merenung ke
1.        Mulut
2.        Hidung
3.        Mata
4.        Dagu

kalau dlm surah Yusuf plak, aku lupa sama ada ayat 3/4, tapi rasanya ayat 4... nanti aku check balik..  elok diamalkan utk seri muka... esp masa cuci muka or berwuduk... ayat dia bermula camni : ..."Inni roaituala..... sampai ... li sa jidin.. pendek je ayatnye... cubalah... insyaallah berkesan..

[ Last edited by  deions at 27-3-2008 04:17 PM ]

deions posted on 27-3-2008 04:33 PM

dah check dah... surah yusuf, ayat 4.  Tapi mula baca dgn "Inni roaitu.... maksudnya : Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan dan melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku.


http://i235.photobucket.com/albums/ee271/yunieyu/0.gif

semoga kita sama2 dapat keberkatanNya...

limegreen posted on 27-3-2008 05:07 PM

masa aku pregnant..setiap pagi aku amalkan ayat-4 surah nabi yusuf.. tu gambar kat sebelah tu hasilnya :lol: ...kakak aku kata..kalau nak dpt anak muka manis amalkan surah tu every morning ..tapi ape2 pun..Allah yg menentukan..wallahualam

Bruxelle posted on 27-3-2008 05:27 PM

Reply #5 deions's post

deions, saya suka tengok ayat alquran yg you paste tu, you dapat dari website mana? tolong bagi link..:)

mnm77 posted on 27-3-2008 06:12 PM

Originally posted by hyie at 27-3-2008 03:50 PM http://forum6.cari.com.my/images/common/back.gif
hi semua! :)  korgpun tau kan Nabi Yusuf tu mempunyai rupa paras yang sangat menariksampai terkerat jari si kaum hawa. Ade sesape tau tak doa dalam surahYusuf yg boleh naikkan seri muka kalo kita amalkan selalu.. sampai skrgaku tercari2 x jumpa ..  :'(

tima kasih noo .. :$

Salam...

Nak tanya sikit, apa tujuan nak naikkan seri muka?

Tidak dinafikan, semua orang ingin mempunyai wajah yang indah dipandang. Yang paling hensem, Nabi Yusuf, dari keturunan Bani Israel.

Kepada yang hensem, banyak fitnah mungkin terkena. Nabi Yusuf yang Siddiq (benar) pun difitnah. Jadi, disamping inginkan wajah yang indah yang satu hari akan lenyap dek tua, usahakan juga untuk ambil tahu apakah amalan2 yang akan menyerikan wajah kita di akhirat yang kekal abadi.....

AniSani posted on 28-3-2008 12:24 AM

Originally posted by hyie at 27-3-2008 03:50 PM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
hi semua! :)  korg pun tau kan Nabi Yusuf tu mempunyai rupa paras yang sangat menarik sampai terkerat jari si kaum hawa. Ade sesape tau tak doa dalam surah Yusuf yg boleh naikkan seri muka kalo k ...
Mesti orang-orang negro kat dunia ni tak pandai baca surah yusuf :laugh3:

ibnur posted on 28-3-2008 10:22 AM

Reply #9 AniSani's post

negro pun ada yang hensem apa.

hyie posted on 28-3-2008 10:44 AM

Reply #8 mnm77's post

tujuan naikkan seri muka .. supaya org nampak kita sentiasa berseri2 .. sedap mata memandang. bukan berseri sebab botox etc sbb yg tu x original. kalo muka kite berseri, hati kita pun senang .. :) :$

utk yg lelain tu .. tajuk thread aku pun berkenaan doa surah Yusuf. so fokus pd surah Yusuf sahaja .. bab amik air sbyg, baca al-Quran tu smua org tau ..

x smestinya aku mintak utk naikkan seri muka aku sendiri, utk berubat pn buleh juga .. so, benda ni universal .. jgn hanya fokus pd satu perkara sahaja .. :)

[ Last edited by  hyie at 28-3-2008 10:49 AM ]

hyie posted on 28-3-2008 10:46 AM

Originally posted by AniSani at 28-3-2008 12:24 AM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif

Mesti orang-orang negro kat dunia ni tak pandai baca surah yusuf :laugh3:


ishh x baik ko ni :@  org negro pn ade masuk Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan kt PWTC nuu .. siapa kita utk menghukum mereka .. :$ :'(

hyie posted on 28-3-2008 10:51 AM

Reply #5 deions's post

time kasih .. :)  terjawab gak akhirnya hehe .. time kasih pd yg lelain tuu ..

AniSani posted on 28-3-2008 12:46 PM

Originally posted by ibnur at 28-3-2008 10:22 AM http://forum6.cari.com.my/images/common/back.gif
negro pun ada yang hensem apa.
Boleh bagi ratio tak orang-orang yang hitam macam orang negro handsome berbanding orang-orang kulit putih , adakah ia 1:100 , 1:100000 atau berapa ? Buka mata besar-besar , tengok dunia ni betul-betul

deions posted on 28-3-2008 02:06 PM

Originally posted by Bruxelle at 27-3-2008 05:27 PM http://forum6.cari.com.my/images/common/back.gif
deions, saya suka tengok ayat alquran yg you paste tu, you dapat dari website mana? tolong bagi link..:)

saya ambik ayat tu kat sini :
http://www.pmo.gov.my/WebNotesApp/RqrMainM.nsf/9ca3c988a579811f48256722002425dc/baf205f0fb9b8a33482566cd00324257?OpenDocument

deions posted on 28-3-2008 02:11 PM

Reply #14 AniSani's post

bukan ke semua ciptaan Allah itu indah2 belaka... beauty is in the eye of the beholder.. apa yg cantik di mata kita tak semestinya cantik di mata org lain... lagi pun, surah Yusuf ni adalah satu usaha kita untuk menyerikan wajah... semuanya terserah kepada Allah... yang baik itu semua dari Allah.. yang buruk itu dari saya sendiri... wallahualam... :loveliness:

AniSani posted on 28-3-2008 03:23 PM

Originally posted by deions at 28-3-2008 02:11 PM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
bukan ke semua ciptaan Allah itu indah2 belaka... beauty is in the eye of the beholder.. apa yg cantik di mata kita tak semestinya cantik di mata org lain... lagi pun, surah Yusuf ni adalah satu  ...
Tolong jangan buat lawak lah , sedangkan orang yang bukak thread ni pun konon-kononnya nak berusaha supaya jadi lebih cantik
Manusia memang suka pada kecantikan dan akan memujanya tapi bukan semua manusia dihadiahkan perkara itu

Sedangkan ia satu aset yang sangat penting , fikir-fikirkanlah , jangan jadi hipokrit yang mementingkan diri sendiri je

deions posted on 28-3-2008 03:30 PM

Reply #17 AniSani's post

terima kasih kerana mengingatkan... insyaallah sy takkan jadi manusia hipokrit... kalau awak rasa benda ni lawak, teruskan gelak awak... selamat berbahagia..

noriabdullah posted on 28-3-2008 04:24 PM

nih aku nak jawap :

Apa2 yg ada dalam Al-Quran itu buka boleh kita secara suka2 buatandaian dan tafsir sendiri secara memandai. Semua ini wajib kita dalamiilmu secara berguru. Tidak boleh dengan cara membaca terjemahan selepasitu kita membuat kesimpulan sendiri. Antara membaca terjemahaanAl-Quran secara sendirian dan menghadiri kuliah tafsir Al-Quran banyakbezanya.

Tafsir Al-Quran ini pula ada berbagai. Antara yang paling terkenalialah Tafir At-Tabari, Ibn Kathir, Al-Qurtubi dan Al-Jalalain. Merekaini membincangkan ayat demi ayat serta menumpukan huruf2 tertentu didalamnya dengan membuat rujukan kepada hadis2 Nabi SAW dan pandanganulamak muktabar.

Kalau kita buka kitab Tafir Ibn Kathir yg beberapa jilid tu, pada tiap2 jilid ia mengadungi peringatan berikut :

Sesiapa yang memahami ayat Al-Quran semata2 dgn pendapatnya, maka ia telah keliru (silap) (HR Ibn Jarir )

Sesiapa yang memahami ayat Al-Quran hanya dgn pendapatnya dengandasar yang ia tidak ketahui, maka hendaklah ia menempahkan dirinyadalam neraka ( HR At-Termizi, An-Nazai dan Ibn Jarir )

Sampai begini takutnya ulamak seperti Ibn Kathir ini kepadasesiapa yg membuat kesilapan di dalam memahami erti kandungan ayatAl-Quran.

Memang benar ada beberapa ayat2 Al-Quran yang boleh dijadikan doa tertenu untuk kegunaan kita. Misalnya :

Ya Tuhan kami, limpahkanlah kesabaranatas diri kami dan teguhkanlah pendirian kami dan tolonglah kamiterhadap orang2 kafir. ( Al-Baqarah 250 ) Doa Thalut ketika hendak menghadapi tentera Jalut.

Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telahmenganiaya diri kami sendiri dan jika Engkau tidak mengampuni kami danmemberi rahmat kepada kami, nescaya masuklah kami dari kalangan orang2yang rugi. ( Al-A'raaf 23 ) - Doa Nabi Adam a.s ketika dikeluarkan dari syurga

Ya Tuhanku, lapangkanlah dadaku, danmudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskalah kekakuan dari lidahku,spuaya mereka mengerti perkataanku ( Thahaa 25-28 ). - Doa Nabi ketika hendak bertemu Firaun.

Semua ini adalah antara ayat2 Al-Quran yg diakui merupakan doa.

Tetapi bagaimana pula dengan Surah Yusuf ayat 4 yang dikatakan doa utk awet muda :

( Ingatlah ) ketika Yusuf berkata kepada ayahnya : Wahai ayahku,sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang, matahari dan bulan,ku lihat semuanya sujud kepada ku. ( Yusuf 4 )

kalau dlm surah Yusuf plak, aku lupa sama ada ayat 3/4, tapi rasanyaayat 4... nanti aku check balik..  elok diamalkan utk seri muka... espmasa cuci muka or berwuduk... ayat dia bermula camni : ..."Inniroaituala..... sampai ... li sa jidin.. pendek je ayatnye... cubalah...insyaallah berkesan..

Tenguk semula ayat Surah Yusuf nih dan bandingkan doa2 yg di atas tadi. Apa bezanya ? Nabi Yusuf menyatakan tentang mimpinya kepada ayahnya. Manakala doa2 yg aku sebutkan tu adalah sememangnya doa memohon kepada Allah SWT.

aku pun dah lupa mana aku dpt yang ni... cuba la..

Adab bersolek dalam islam
Adab ini adalah amalan yang diamalkan oleh Nabi Yusuf A.S. yang telahdiangkatkan darjat dari hamba menjadi seorang pembesar. Barangsiapayang mengamalkannya setiap hari dan sebati dalam hidupnya, maka merekaakan sentiasa dipandang manis, berseri dan dikasihi pada setiap matayang memandangnya. Ia juga merupakan rahsia awet muda dan Insya Allahapa yang dihajati akan tercapai.
Amalan:
Apabila menghadap cermin bacalah:
1.        Selawat 3 X
2.        Bismillahirahmanirahim segala puji bagi Allah yang memperbaiki tingkah laku, maka perhaluskan budi pekertiku.
Sentuh muka dengan jari dimulakan dengan
1.        Mulut
2.        Hidung
3.        Mata
4.        Dahi
Mulalah bersolek. Setelah selesai Baca Bismillahirahmanirahim Doa nabiYusof (surah Al Baqarah ayat 165) 10X Sambil niat apa yang terjadisambil merenung ke
1.        Mulut
2.        Hidung
3.        Mata
4.        Dagu

Apa2 yang kita dapat berkenaan ayat Al-Quran atau hadis, semahu2nyacarilah sandaran yang sohih. Tidak boleh main ikut rasa hati kitasahaja. Hal yang serupa adalah kononnya membaca Surah Maryam memudahkanketika bersalin dan lain2 kepercayaan yang tidak tahu mana asalkesahihnya fikirlah banyak2 kali sebelum mengamal dan menyebarkankepada orang lain.

Akhirnya, aku nak quote sekali lagi hadis di atas :

Sesiapa yang memahami ayat Al-Quran hanya dgn pendapatnya dengandasar yang ia tidak ketahui, maka hendaklah ia menempahkan dirinyadalam neraka ( HR At-Termizi, An-Nazai dan Ibn Jarir )

Wallahu A'lam.

AniSani posted on 28-3-2008 09:35 PM

Originally posted by deions at 28-3-2008 03:30 PM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
terima kasih kerana mengingatkan... insyaallah sy takkan jadi manusia hipokrit... kalau awak rasa benda ni lawak, teruskan gelak awak... selamat berbahagia..
Bila kau mementingkan diri kau je dan lupa pasal masalah orang lain , kau dah jadi hipokrit. Tapi memang dunia ni memang perlukan manusia hipokrit juga , kalau tidak , tak cukup korum

ibnur posted on 29-3-2008 01:08 AM

Reply #14 AniSani's post

ooo...  cik Ani minat dengan yang kulit putih la ye..   ...  dah takdir kot ...:P

illa posted on 30-3-2008 09:14 AM

Originally posted by deions at 27-3-2008 04:33 PM http://forum6.cari.com.my/images/common/back.gif
dah check dah... surah yusuf, ayat 4.  Tapi mula baca dgn "Inni roaitu.... maksudnya : Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan dan melihat mereka tunduk memberi ho ...

aku penah tgk tv..kalau x silap program Al-Hidayah TV3, Dr Ma#ah ckp ayat 4 surah Yusof ni jugak boleh dibaca utk yang sedang cari jodoh...:)

AniSani posted on 30-3-2008 03:11 PM

Originally posted by ibnur at 29-3-2008 01:08 AM http://forum6.cari.com.my/images/common/back.gif
ooo...  cik Ani minat dengan yang kulit putih la ye..   ...  dah takdir kot ...:P
Dan kau tentunya suka orang tu kalau kulit dia hitam gelap , gemuk , hidung pesek , tolong jangan buat lawak lah

ibnur posted on 30-3-2008 03:49 PM

Reply #23 AniSani's post

bukan buat lawak, ...  dah takdir.

AniSani posted on 3-4-2008 07:16 PM

Tiada paksaan kerana orang hipokrit memang tak sedar ia sedang hipokrit sekarang
Dan paling malang , ia jadi hipokrit sepanjang hayatnya

Tapi aku tau dan sedar , ia tetap tidak akan berubah , pasal tu aku malas nak bincang panjang-panjang
Page: [1] 2 3
View full: Doa Surah Yusuf