QAX posted on 26-11-2008 03:17 PM

Tajwid.... kedudukannya...

Ambilan dari http://hendry.tblog.com/post/393321

Alhamdulilahi Rabbil ‘alamin, wash-shalatu was-salamu ‘alaa Sayyidina Muhammadin wa ‘alaa aalihi wa shahbihih wa sallam, wa ba’du

Ilmu tajwid dengan beragam istilah yang ada di dalamnya secara teori itu memang ditulis bukan di masa Rasulullah SAW. Di masa Rasulullah SAW masih hidup, tiap orang Arab sudah tahu bagaimana cara membaca atau melafazkan Al-Qur’an dengan baik dan benar. Bahkan meski orang itu belum masuk agama Islam sekalipun. Sebab Al-Qur’an memang diturunkan kepada mereka dan dalam bahasa mereka, meski isinya untuk seluruh manusia sedunia. Maka di masa Rasulullah SAW memang nyaris tidak dibutu*kan ilmu tajwid.

Ketika agama Islam melebarkan sayap ke seluruh dunia, lalu orang-orang non Arab masuk Islam berbondong-bondong, mulailah timbul problem dalam membaca Al-Quran. Lidah mereka sulit sekali mengucapkan huruf-huruf yang ada di dalam Al-Quran. Misalnya huruf ‘dhad

syazmin_husna posted on 26-11-2008 05:41 PM

Balas #1 QAX\ catat

saya ada jumpa soalan di bawah yg diajukan kepada JAIS (Jabatan Agama Islam Selangor)

Hukum membaca Al-Quran tanpa bertajwid        
Soalan 01

Apakah hukumnya membaca Al-Quran tanpa bertajwid yang sepenuhnya kerana baru hendak mempelajarinya?
Jawapan :

Tidak mengapa membaca Al-Quran tanpa bertajwid sepenuhnya, kerana baru hendak mempelajarinya.
dapat difaham daripada pertayaan-pertayaan ini, bahawa saya pembaca tahu juga serba sedikit tajwid,
cuma tidak sepenuhnya sahaja. andaikata ia tidak tahu langsung tajwid pada teorinya dan praktikalnya,
maka janganlah ia membaca Al-Quran kerana ditakuti ia berdosa dengan bacaannya itu, hingga ia telah
belajar tajwid.

mnm77 posted on 26-11-2008 05:49 PM

Originally posted by QAX at 26-11-2008 03:17 PM http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif
Ambilan dari http://hendry.tblog.com/post/393321

Sebagai seorang muslim, maka kewajiban kita adalah membaca Al-Qur’an persis sebagaimana dibacakan oleh Malaikat Jibril kepada Rasulullah SAW. Apa yang kita dengar itulah yang harus diikuti dan dibaca. Lepas dari bagaimana bentuk tulisannya atau apa nama hukumnya. Sebab tulisan dan istilah hukum bacaannya adalah sesuatu yang datang kemudian.

Macamana nak baca Quran macam Malaikat Jibril bacakan kepada Rasulullah?

Tentulah macamana Rasulullah baca. Siapa yang ikut bacaan Rasulullah? Tentulah para Sahabatnya, kemudian diajarkan kepada Tabiin, Tabiit-Tabiin sampailah kepada Ulama2 ustaz2 sampai harini sampailah kepada kita. Pendek kata, kalau tiada teori pun, selagi kita berguru untuk belajar ilmu tajwid yang betul maka Insha Allah kita dapat belajar yang betul.

Teori melalui baris dan hukum2 tajwid memudahkan seseorang itu belajar tajwid disamping masih perlu untuk dengar kepada sebutan yang betul. Kalau tahu hukum2 teori tu, Insha Allah sebutan bacaan jadi betul, dan itulah objektif hukum2 tajwid.

Kalau tak belajar tajwid, boleh juga tapi kena hafal sebijik2 tiap2 kalimah dan ayat Al Quran daripada mereka yang sebutannya betul, sampai habis seluruh AL Quran. Tapi, tentu mudah kalau dah belajar tajwid sebab ayat2 mana yang belum dihafal pun dapat dibacakan dengan betul.

Sekarang zaman moden dah ada macam2 cara untuk mendengarkan sebutan bacaan Al Quran yang betul.

mnm77 posted on 26-11-2008 05:52 PM

Reply #2 syazmin_husna's post

Ada hadith berbunyi sesiapa yang 'faulter' macam 'merangkak' atau banyak salah, tapi tetap berusaha belajar untuk betulkan bacaannya dapat 2 ganjaran

(Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmidhi, Nasai, Ibn Majah)


Ganajaran itu adalah kerana:

1. Setiap apa yang dibacanya (dengan niat belajar walaupun ada kesalahan)
2. Usahanya dalam kesusahan untuk baca

[ Last edited by  mnm77 at 26-11-2008 05:59 PM ]

mnm77 posted on 26-11-2008 06:10 PM

Meaning of Tarteel

In this commentary, Shah Abdul Aziz (Rahmatullah alaih) has written that 'tarteel' literally means reading with good and clear pronunciation, while according to Islamic principles it means reading in accordance with certain rules as follows:

(1) The letters of the alphabets should be correctly uttered to ensure their correct pronunciation
(2) Stopping correctly at the pauses
(3) The correct pronunciation of the vowel sounds
(4) Raising the voice slightly so that the words of Qur'an uttered by the mouth may reach the ears and thus influence the heart.
(5) Setting the sound in a way that it may become full of pathos and may affect the heart quickly, because a pathetic voice influences the heart at once, moves and strengthens the soul more affectively. The physicians are of the opinion that if a medicine is required to affect the heart quickly, it should be given a sweet smell by means of a perfume, for the heart is sensitive to sweet smell and if the medicine is required to affect the liver, it should be sweetened with sugar because the liver likes sweet things. Therefore, if a perfume is used at the time of recitation, it will have a better influence on the heart.
(6) Tashdeed ((doubling of letters) and madd (prolongation of letters) should be fully pronounced because this reveals the grandeur of the Qur'an and adds to its effectiveness.
(7) As stated earlier, the reader's heart should respond to the ayat indicating mercy of Allah or chastisement by Him.

The above-mentioned seven rules constitute the correct way of reciting the Qur'an, which is called tarteel, and the sole object of all this is to reach the correct understanding and grasp of the deeper meaning of the Holy Qur'an.

Hadhrat Umm-e-Salamah (Radhiyallaho anha) was once asked by someone as to how Rasulullah (Sallallaho aleihe wasallam) used to recite Qur'an. She said, "In a way that all vowel sounds were clear and the pronunciation of each letter was distinct." It is desirable to recite the Qur'an with propriety even if one may not understand the meaning.

Ibn Abbas (Radhiyallaho anho) said that he preferred to recite with propriety, short surahs like Al-Qaari'ah or Izaa zulzilah rather than to recite (otherwise long) surahs like Aal-e-Imran without it.

Sumber diambil dari Fadhilat Al Quran (Shaykh Muhammad Zakariyya), terjemahan bahasa Inggeris.

[ Last edited by  mnm77 at 26-11-2008 06:15 PM ]

QAX posted on 26-11-2008 07:42 PM

Reply #2 syazmin_husna's post

so.... makna hukumnya wajib la ek...?

QAX posted on 26-11-2008 07:47 PM

Reply #3 mnm77's post

macam mana kte tahu... hukum tajwid yg ada skrang neh adalah SAMA seperti apa yg jibril bacakan... lagipon tajwid nih di'develop' selpas zaman Nabi...

lagi satu... wajib ke kte kena patuhi harkat-harkat contohnya... yg mana klao kte tak comply jadi berdosa...?

dan lagi satu.. let say kalo kte baca alfatihah... mungkinlah kata mad 'arid lilsukun kte tak cukup harkat... tak sah ke solat kte?....

aku pon pening ngan soalan aku neh... :L

ibnur posted on 26-11-2008 09:30 PM

Balas #7 QAX\ catat

bila masa tajwid di develop selepas zaman nabi s.a.w.?  boleh bagi rujukan mana dapat?

QAX posted on 27-11-2008 09:15 AM

Reply #8 ibnur's post

tuh atas tuh...

syazmin_husna posted on 27-11-2008 10:12 AM

Ini sbg selingan : copy dari blog wajib tajwid

Mengapa Kita Membaca Al-Quran, sedangkan kita tidak memahami sepenuhnya apa yang dibaca?

Ada seorang Atuk tua tinggal bersama cucu lelakinya di sebuah bukit di pendalaman. Setiap pagi Atuk bangun awal pagi duduk di meja makan dan membaca Al-Quran. Cucunya ingin menjadi seperti Atuk dan meniru seberapa boleh akan bacaan yang dibaca oleh Atuknya.

Pada suatu hari cucunya bertanya, ‘Atuk! saya cuba membaca Al-Quran macam Atuk baca tapi saya tak faham pun, dan jika saya faham sekali pun saya akan lupa sebaik sahaja saya menutupinya.  Apa bagusnya bila kita membaca Al-Quran?

syazmin_husna posted on 27-11-2008 10:18 AM

Balas #6 QAX\ catat

Allah berfirman : Bacalah Al Qur’an itu dengan tartil. (Al-Muzzammil : 4)

Tartil itu bermaksud memelihara hukum tajwid

QAX posted on 27-11-2008 10:29 AM

Reply #10 syazmin_husna's post

bukan mempertikaikan perlu baca atau tak... cuma wajib bertajwid atau tak... dan ada kah wajib tuh sehingga bacaan kte dalam solat pon perlu bertajwid.... kalo tak bertajwid adakah tak sah solat...?

sirri_khafi posted on 27-11-2008 10:46 AM

Reply #12 QAX's post

wajib ...

FIRMAN ALLAH SWT :

"  WA  ROTTILIL  QUR'AAANA  TARTIIILAAAA . "  ( dan bacalah ALQURAN itu dgn TARTIL/TAJWID ... )  

SURAH AL MUZAMMIL AYAT 4 ...



tajwid @ tartil itu adalah perintah ALLAH SWT ... semestinya wajib ... makanya, bacaan ALQURAN di dlm solat yg sah itu mestilah BERTAJWID @ TARTIL ...


statement hendry blog itu mcm berbau wahabi jer ....   





WALLAHU A'LAM ....

mnm77 posted on 27-11-2008 10:55 AM

Originally posted by QAX at 26-11-2008 07:47 PM http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif
macam mana kte tahu... hukum tajwid yg ada skrang neh adalah SAMA seperti apa yg jibril bacakan... lagipon tajwid nih di'develop' selpas zaman Nabi...

Sila rujuk post #3 untuk jawapan.

lagi satu... wajib ke kte kena patuhi harkat-harkat contohnya... yg mana klao kte tak comply jadi berdosa...?

Sila fahamkan maksud tarteel. Berdosa baca Quran bila niat tak betul.

dan lagi satu.. let say kalo kte baca alfatihah... mungkinlah kata mad 'arid lilsukun kte tak cukup harkat... tak sah ke solat kte?....

Soal yang lebih penting adalah berusaha membaca dengan tarteel atau tajwid yang sebaik mungkin. Kalau kita letakkan dosa dahulu, maka itu dah jadi satu alasan untuk tidak belajar. Sila rujuk post #4 berkenaan mendapat pahala walaupun merangkak. Kalau merangkak tu sudah tentu tak dapat nak baca ikut madd (panjang harkat) yang betul?

Kalau Al Fatihah masih tak betul, maka WAJIB belajar Al Fatihah supaya betul bacaan tu.

QAX posted on 27-11-2008 10:59 AM

Reply #14 mnm77's post

bukan tak nak belajar... tapi mungkin satu-satu masa kte terburu2 nak bersolat... baca alfatihah pon cepat2.. mesti tajwid tak sempurna kan... so cemane? tak sah la ek...?

mnm77 posted on 27-11-2008 11:00 AM

Originally posted by QAX at 27-11-2008 10:29 AM http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif
bukan mempertikaikan perlu baca atau tak... cuma wajib bertajwid atau tak... dan ada kah wajib tuh sehingga bacaan kte dalam solat pon perlu bertajwid.... kalo tak bertajwid adakah tak sah solat...?

Sebaiknya dengan bertajwid, tapi kalau masih belum dapat bertajwid dengan betul maka berusahalah. Alasan bacaan tanpa tajwid tu alasan remeh kalau taknak belajar, dan takut dosa dengan alasan tu maka rugilah....sebab selagi tak perbaiki selagi tu Syaitan akan cuba bagi alasan: tajwid aku tak betul, takut dosa.... sedangkan kalau niat berlajar dan memperbaiki akan dapat ganjaran lebih pula

mnm77 posted on 27-11-2008 11:06 AM

Originally posted by QAX at 27-11-2008 10:59 AM http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif
bukan tak nak belajar... tapi mungkin satu-satu masa kte terburu2 nak bersolat... baca alfatihah pon cepat2.. mesti tajwid tak sempurna kan... so cemane? tak sah la ek...?

Kalau belajar tajwid, perkara ni tak jadi masalah. Tajwid tu bukan semestinya baca macam Qari dalam Tilawah. Itu Qiraat.

Tajwid tu memadai baca dalam kaedah yang tidak terlalu slow, tidak terlalu laju. Kalau solat terlalu laju macam keretapi ekspres maka tak sempurna solat tu, bukan setakat bacaan sahaja.

Kadang2 kita boleh baca dengan sedikit pantas, maka keseluruhan bacaan kena ikut sedikit pantas dari kebiasaan, jadi yang mana kena panjang (madd) tetap ia dipanjangkan lebih daripada bukan madd.

[ Last edited by  mnm77 at 27-11-2008 11:19 AM ]

syazmin_husna posted on 27-11-2008 11:23 AM

Balas #12 QAX\ catat

itukan saya kata selingan jer....

QAX posted on 27-11-2008 11:42 AM

Reply #18 syazmin_husna's post

shilap ekk :P

QAX posted on 27-11-2008 11:47 AM

Reply #17 mnm77's post

maksudnya skala mad yg sama.. cuma lebih cepat... cam tu ke?...

noriabdullah posted on 27-11-2008 11:52 AM

bukan tak nak belajar... tapi mungkin satu-satu masa kte terburu2 nakbersolat... baca alfatihah pon cepat2.. mesti tajwid tak sempurnakan... so cemane? tak sah la ek...?

Bukan tak nak belajar ? Kalau tak nak belajar mcm mana nak dpt ilmu. Utk dirikan solat banyak pekara yg wajib nak kena ambik tau - dari segi wuduk dan pekara2 yg boleh membatalkan wuduk, dari segi membersihkan diri dari najis, jenis air yg boleh membersihkan najis...kemudian utk mempersiapkan diri utk dirikan solat - wajib kena tahu rukun2 solat, pekara2 yg membatalkan solat, rukun qauli, rukun fi'li, apa2 yg sunat dlm solat, apa2 yg makruh dan haram dlm solat.

Tu kalau faham pada bab2 solat apa pasal nak terburu2 utk solat. Bahkan kalau nak buat solat yg paling ringkas pun ada caranya. Nak kena tau juga rukun solat mana nak kena pelihara dan bahagian sunat mana yg boleh diringkaskan.

Baca Al-Fatihah cepat2 ? Al-Fatihah tu cuma 7 ayat sahaja...nak baca laju mana lagi ? Al-Fatihah tu kalau nak dibaca secara bersambung tanpa wakaf pun ada caranya, bukan boleh main redah jer.

dan lagi satu.. let say kalo kte baca alfatihah... mungkinlah kata mad'arid lilsukun kte tak cukup harkat... tak sah ke solat kte?

Mad Arid lisukun ? Hukum mad nih boleh dibaca dgn 2, 4 atau 6 harakat saja. Tak kan ler minimum 2 harakat pun tak boleh buat sampai tak cukup harakat.

so soalan aku.... cemane ek nak letak soalan aku neh... tajwid nehwajib ke tak?... maksud aku wajib sampai kte mesti faham sumeundang2nya... smapai kte baca ngan penuh makhrajnye ke cemane ek?...

Kalau Al-Quran itu tak dibaca dgn tajwid...mcm mana nak disebut pada hukum2 Mad Lazim Harfi Muqafaf atau Mad Lazim Harfi Musaqqal spt pada baca Yaa Sin, Alif Lam Mim, To Ha dll. Sebab pada tempat2 ini ianya dibaca dgn melafazkan bunyi huruf satu persatu dan bukan dgn membariskan ejaannya.

Apa2 pun semua nih akan balik kepada...suka tak suka kena mengaji, kena belajar. Apa yg susah sangat ? Kalau pi masuk kelas yoga atau tgk konsert mau kena bayaq puluh2 ringgit. Nih pi belajar mengaji ilmu fardhu ain secara free...dapat ilmu utk kebaikan sendiri dan seisi keluarga, pahala...dan kadang2 orang hidang makan lagi tu pun tak nak belajar lagi...hmm pelik.

Rasulullah SAW bersabda : "Barang siapa bersuci (wuduk) di rumahnya, kemudian berjalan ke salah satu tempat ibadah untuk melaksanakan salah satu kewajipan terhadap Allah, maka kedua langkahnya itu sebagai penghapus dosa dan langkah yang lain mengangkat darjatnya."

(Ibnu Majah)

GRINDSAKHTANIC posted on 27-11-2008 12:49 PM

Originally posted by syazmin_husna at 27-11-2008 10:12 AM http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif
Ini sbg selingan : copy dari blog wajib tajwid

Mengapa Kita Membaca Al-Quran, sedangkan kita tidak memahami sepenuhnya apa yang dibaca?

Ada seorang Atuk tua tinggal bersama cucu lelakinya d ...
aku hampir menangis bila baca citer nih......

QAX posted on 27-11-2008 01:00 PM

Reply #21 noriabdullah's post

datang bulan ke hape?....

kalo macam neh cara berdakwah aku ingat x ramai yg berminat nak trus blaja..

aku pedulik hapa ngan org yg pegi yoga... aku pedulik hape ngan org yg pegi konsert.. sbb AKU TAK PEGI PON....

aku bukak thread neh nak mendapat kepastian dan untuk berbincang... ttg tajwid neh.. nak tahu part mana yg boleh dibuat dan tak boleh dibuat...

aku nak fakta...

bukan LETERAN.....

noriabdullah posted on 27-11-2008 03:58 PM

Hehehe....kesian kat sdr sorang nih terus melenting dia. Mintak maap banyak kalau ko terasa sgt.

Tgk balik kat apa yg saya tulis kat atas tu,  part yg mana yg tak betul ?

Part psl yoga atau pi konsert ?  Ada ke saya kata sdr pi buat yoga atau konsert ? Sama halnya dgn apa yg say sebut pada awal2 perenggan iaitu pada hal banyak pekara yg wajib kita ambil tau. Pekara2 yg melibatkan fardhu ain. Saya sebut psl pentingnya ilmu dari mula utk membersihkan diri, wuduk hingga mendirikan solat.

Kalau tersentuh hati dan nak marah kena tuduh pi yoga atau konsert kenapa tak sebut sekali yg saya tuduh sdr ambik wuduk tak betul atau banyak buat kesilapan dlm solat ? Sebab sdr pun tau yg saya jelaskan ini adalah secara umum.

Jadi, part mana yg saya tulis tu yg tak betul ? part psl berebut nak tunaikan solat ? part nak baca Al-Fatihah dgn cepat ? part psl mad arid lisukun ?

Sdr kata sdr tak mau leteran...tapi mahukan fakta....senang cerita tgk balik thread nih. Ada ke sapa2 selain dari mnm77 yg beri penjelasan yg serba sedikit pada soalan sdr. Saya cuma tambahkan dgn lebih lanjut fakta kepada soalan yg sdr mau.

Cuma saya tekankan apa2 pun dlm bab tajwid atau pekara2 fardhu ain ini kini kena wajib mengaji dan mencari ilmu. Nabi SAW pun berguru dgn Jibril a.s utk membetulkan bacaan Al-Qurannya, dan para sahabat pun memperbaiki bacaan mereka dgn Siti Aisyah drp sebalik tabir.

Saya tau tujuan sdr bukak thread nih utk dapatkan kepastian dan berbincang. Dlm forum mcm nih, sapa2 pun boleh beri jawapan, belum pasti jawapan itu menepati kehendak syarak. Lihat saja thread psl mandi wajib sebelum ini. Sampai 4-5 mukasurat. Kalau ada orang yg mahu cari fakta sebenar psl mandi wajib ini, apa jawapan dan kesimpulan sebenar yg dia dapat ? Boleh kata akhirnya jadi lebih kabur dan kurang pasti utk tau mana yg betul dan mana yg salah. Kerana itulah matlamat forum - ia lebih tertumpu kpd discussion dan diselang seli dgn spamming.

Tapi spt yg saya katakan sebelum ini, bincanglah banyak mana pun kat mana forum, rumusan terakhir ialah mendapatkan guru yg boleh menyalurkan ilmu serta memberi kefahaman dlm bab agama. Dan saya percaya kalau sdr tidak pergi kelas2 yoga dan tak ambik pedulik dgn konsert sudah tentu sdr juga mempunyai banyak masa utk hadiri kelas2 fardhu ain di mesjid2.

Wallahu A'lam

QAX posted on 27-11-2008 04:21 PM

Reply #24 noriabdullah's post

dan awak bukan lah guru pilihan saya... sekian...
Page: [1] 2
View full: Tajwid.... kedudukannya...