tempur posted on 23-4-2009 11:53 AM

Pengubahsuaian Kereta

salam..boleh  tak kereta yang diubahsuai rupa seperti ini diguna dijalan raya kita...kalau ada prosedur yg perlu dipatuhi...apa prosedurnya...http://img2.mudah.my/images/31/3177961266.jpg

sump81 posted on 23-4-2009 12:03 PM

eheheh..bkn ker kene isi borang kt JPJ...:o

d34n posted on 23-4-2009 12:17 PM

Originally posted by tempur at 23-4-2009 11:53 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif
salam..boleh  tak kereta yang diubahsuai rupa seperti ini diguna dijalan raya kita...kalau ada prosedur yg perlu dipatuhi...apa prosedurnya...http://img2.mudah.my/images/31/3177961266.jpg
bole try refer sini -
http://http://portal.jpj.gov.my/v5/index.php/garis-panduan-mengenai-pengubahsuaian-kenderaan-persendirian

penyo posted on 23-4-2009 12:32 PM

Boycott McD!!!!!!!:(

VELOCE posted on 23-4-2009 12:47 PM

UBAHSUAI YANG MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ

Jenis jenis pengubahsuaian yang perlu mendapat kebenaran terlebih dahulu daripada JPJ

Jika pengubahsuaian dan pemasangan alat kelengkapan tambahan boleh mengakibatkan perubahan besar kepada rupa bentuk, ukuran, kestabilan dan keselamatan serta ciri-ciri asal kenderaan motor tersebut, kebenaran bertulis hendaklah diperolehi terlebih dahulu dari pihak JPJ. Contohnya:-

-Pengubahsuaian ke atas rangka dan rangkaiannya atau rangka monocoque sebuah kenderaan bermotor.

-Pengubahan ke atas bentuk atau ciri-ciri asal kenderaan.

-Pengubahan dari kereta saloon kepada kereta convertible.

-Pengubahan ke atas sistem bahanapi.

-Pengubahan ke atas sistem brek.

-Pengubahan ke atas sistem steering.

-Pengubahan ke atas bes roda kenderaan.

-Penggunaan badan fibreglass bagi menggantikan badan keluli.

-Penukaran enjin.

Ni aku Ambik Kat mr google :lol:

VELOCE posted on 23-4-2009 12:48 PM

UBAHSUAI YANG TIDAK MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ

Terdapat pengubahsuaian atau pemasangan aksesori yang boleh dilakukan tanpa perlu mendapatkan kelulusan daripada Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ),Terutamanya pengubahsuaian atau pemasangan yang tidak memberi kesan kepada ciri kesetabilan dan keselamatan kenderaan berkenaan seperti:


    * Pemasangan "air spoiler'' dibahagian hadapan dan belakang.
    * Pemasangan ''side skirt'', ''aerofoil'' dan ''door visor'' pada kereta.
    * Pemasangan ''protecting guards'' pada bahagian hadapan dan belakang kereta.
    * Pengubahsuaian kecil pada jeriji radiotor,bonet atau bentuk serta rekabentuk lampu.
    * Pengubahsuaian kecil dan melebarkan jarak tayar atau penahan lumpur.
    * Pengubahsuaian atau pemasangan tambahan bumper besar (samaada jenis keluli atau fibreglass) pada bahagian hadapan dan belakang.
    * Pemasangan rim dan tayar yang lebih besar.
    * Pemasangan para bumbung.
    * Pemasangan lampu brek tambahan (berwarna merah) atau lampu penunjuk arah (berwarna amber).
    * Pemasangan sun roof diatas bumbung.
    * Pemasangan sportlight atau lampu halogen (berwarna putih atau kuning) pada bahagian hadapan sahaja iaitu tambahan kepada lampu sedia ada.



Walau bagaimanapun, pengubahsuaian kecil dan pemasangan aksesori-aksesori ini hendaklah memenuhi semua keperluan perundangan sebagaimana dinyatakan di dalam Motor Vehicles (Construction and Use) Rules 1959 atau Motor Vehicles (Construction, Equipment and Use) Rules 1988.

Contohnya:-

-Sekiranya air spoiler, aerofoil atau side skirt dipasang, ianya tidak boleh melebihi 150mm diukur dari bahagian luar tayar belakang.

-Sekiranya door visor dipasang, ianya tidak boleh melebihi 100mm lebar dan tinggi.

-Sekiranya rim atau tayar lebar digunakan, ianya mesti ditutup sepenuhnya dengan mudguards atau mudflaps.

-Sekiranya protecting guards dipasang, ianya tidak boleh menutupi lampu-lampu kenderaan. Tidak dibenarkan bucu-bucu tajam atau bahagian yang terjulur keluar melebihi 100mm. Di samping itu lebar keseluruhan tidak boleh melebihi lebar kereta yang asal.

-Sekiranya tambahan bumper besar atau protecting guards dipasang, lebihan bahagian hadapan dan belakang tidak boleh melebihi 50% dari bes roda kenderaan.

-Jarak headlamps dan lampu isyarat tidak boleh melebihi 300mm dan 400mm masing-masing diukur dari badan yang terlebar selepas pengubahsuaian.

-Sekiranya para bumbung dipasang, ianya tidak boleh melebihi panjang bumbung, atau lebar kenderaan atau ketinggian 400mm diukur dari bahagian teratas para bumbung.

-Pemasangan alat kelengkapan tambahan yang tidak dibenarkan

-Lampu berkelip-kelip (selain daripada lampu penunjuk arah dan lampu berjaga-jaga) pada bahagian hadapan atau belakang kereta.

-Pemasangan lampu berwarna biru, ungu atau hijau.

-Pemasangan hon yang berirama atau hon dengan dua nada.

-Pemasangan spot light di bahagian belakang kereta.

-Pemasangan cermin gelap atau penampalan bahan berwarna pada cermin hadapan, cermin belakang dan cermin tepi di mana kadar ketelusan cahaya kurang dari 70%.

Nota: Walau bagaimanapun, penggunaan cermin gelap atau penampalan bahan berwarna di bahagian atas cermin hadapan sebanyak 20% dari lebarnya dan di cermin tingkap sukuan boleh dibenarkan


betul ker x aku tk tau lak:lol:

jAck666 posted on 23-4-2009 12:52 PM

salah guys...

ok aku nak share pengalaman aku pasal convert body kete ni..
actly kete aku sblom ni wira gak..convert enjin evo3 ngan bodykit..lebih kurang mcm dlm gmbr tu..tp aku dah jual..x sampai pun sebulan lepas....tuka selera la..heheh..4 thn aku pakai wira tu..

proses dia camni..utk enjin
tuka enjin kene la register..kene ade surat dan resit beli enjin dan surat dr kastam..
lepastu kene ke jpj utk dptkan surat kawal selia..dah keluar surat kawal selia kene bwk kete ke puspakom utk inspect enjin, body, suspention, breaking etc..klau lepas puspakom baru la gi balik jpj utk register no enjin....

utk bodykit atau bodypart..
mcm tu mmg salah..register pun x boleh..sbb ambk dr model kete lain..
sbb salah merubah rupa bentuk asal..hilang identiti..mmg salah klau kene jpj..
tp kat msia ni ramai ajer pakai...termasuk aku sblom ni...bile jumpe jpj tu pandai la..atas budi bicara..klau tidak..keluarlah surat yg mengatakan kereta ada perlu di insepction balik dan denda 500...kene la stdkan balik bodykit tu...bwk gi puspakom...

terima kasih..

kambeng_masam posted on 23-4-2009 12:55 PM

Balas #1 tempur\ catat

apa yang member2 aku kasitau yg mana infonya dapat dari atas member di jpj Kuantan, any modifications pada rupa bentuk keta jangan melebihi 50% dari yang asal...dan ianya tak memerlukan kelulusan dari jabatan teknikal JPJ putrajaya pun.

Cthnya; kalau keta wira pakai bonet mivec dan bumper mivec takpe lagi. But kalau wira tu siap masuk bonet, bumper, fender & headlight evo1 - 3....ianya dah boleh menempah masalah ngan JPJ. Sebab tu skang ada je bebudak keta wirvo (wira+evo la kononnya:lol: ) masuk bonet evo..pastu depa antar kedai body suh kelepet sket besi bonet tang depan headlight tu kasi ngam comey2..supaya tak perlu masuk lampu evo.

wallahua'lam.....tatau sangat...sebab aku tak pakai keta wira turbo...N/A je....:$

baby77 posted on 23-4-2009 01:46 PM

ooowwh makna nyer kalu konbet bonet mivec ngan bumper mivec x salah la.. klu cam tue ok lah.. aku baru jer cadang nak masukkan bonet mivec ngan bumper.. tp takut x lepas lak.. so klu lepas ptg ni gak aku g buat.. :lol:

arjunadewa posted on 23-4-2009 03:33 PM

Dah Wira tu Wira jer lah....he he...:lol:

[ Last edited by  arjunadewa at 23-4-2009 15:40 ]

myshadow posted on 23-4-2009 05:55 PM

convert bodypart nie secara am nya melibatkan keta proton..
selain proton, rasanya peraturan tu terpakai..

member2 aku ramai convert facelift levin pada model SEG.. so far ok je..

jAck666 posted on 23-4-2009 06:30 PM

yup...mmg proton jer yg jd taget jpj atau polis..mcm kancil berbodypart mira,cefiro berbodypart r32...mmg xde masalah..cume proton jer yg selalu kene...redha jer la...bak kate arjunadewa...dah wira tu wira ajer la..tapi ade aku kesoh?...bkn guna duit sesape pun..minat masing2, duit masing2..kene tahan pun sndri tanggung....

baby77 posted on 23-4-2009 07:31 PM

Originally posted by jAck666 at 23-4-2009 18:30 http://mforum2.cari.com.my/images/common/back.gif
yup...mmg proton jer yg jd taget jpj atau polis..mcm kancil berbodypart mira,cefiro berbodypart r32...mmg xde masalah..cume proton jer yg selalu kene...redha jer la...bak kate arjunadewa...dah wi ...

betul2 aku sokong

zaipen posted on 23-4-2009 07:47 PM

Balas #12 jAck666\ catat

kancil yang mane masuk bodypart L2/L5 pun kene jgk bang....

kambeng_masam posted on 23-4-2009 11:21 PM

Originally posted by jAck666 at 23-4-2009 18:30 http://mforum6.cari.com.my/images/common/back.gif
yup...mmg proton jer yg jd taget jpj atau polis..mcm kancil berbodypart mira,cefiro berbodypart r32...mmg xde masalah..cume proton jer yg selalu kene...redha jer la...bak kate arjunadewa...dah wi ...


yeahhh! that's the spirit! selamat memodified body wira anda!:P

heran tul la jpj ni kan? double stended!:o

walopon aku tak pakai kete proton...tapi aku cukup nyampah kalau hasil kerja modified body tu org lain kutuk2....macam bagus jek.

k_rul posted on 24-4-2009 12:57 AM

nak ubah kete kpd lori bule x?...:$ :$

jAck666 posted on 24-4-2009 09:42 AM

Balas #14 zaipen\ catat

mase ade roadblock..aku selalu perhati kete2 lain selain proton yg ubah suai mcm kancil bodypart L2 ke L5...jarang dia org kene tahan...tp cube tgk wira/satria yg pakai bodypart evo/gsr/mivec..mmg terus ke tepi la gamaknye.....mase ade wira dulu aku jarang bwk..sbb aku ade kete lain..kire wira tu weekend car...selame aku pakai wira tu siap ade 4WD skali..2 kali aku kene tahan JPJ..mmg ketepi terus..tp tu la..atas budi bicara..aku ckp la elok2 ngan abg2 jpj tu...ok jer dia org..ala dia org pun fhm gak..cume kadang2 kite ni blagak....even dia suruh bukak bonet..siap remp2 kete aku..lepas tu dia suh jln....aku pun jwb..terima kasih abg...slmt mlm...

;P

jAck666 posted on 24-4-2009 09:48 AM

Balas #15 kambeng_masam\ catat

takpelah..org ni mcm2 hal...ade yg suke ade yg x suke...lantak dia org la.bukan aku guna duit dia org pun...tp skang dah xde dah wira tu..baru jer jual...owner baru beli drive n boost jer...

kambeng_masam posted on 24-4-2009 11:52 AM

Reply #18 jAck666's post

dah tu skang ni dah bertukar ke keta yg ber 'boost' gak ke?:lol:

jAck666 posted on 24-4-2009 02:21 PM

Balas #19 kambeng_masam\ catat

aku beli kete std ajer..hahaha...xde boost dah...kompol duit nak memboost dlm bilik plak nnti..lmbt lg.. ;P

tp kadang2 gi lg tgk race..geram gak..syg gak kete wira lame tu 300bhp++..arghh...:L

danedzya posted on 24-4-2009 03:41 PM

Balas #20 jAck666\ catat

kalau pakai kereta Evo3 original tapi body convert jadi Wira standard agak2 JPJ tahan tak??:P

jAck666 posted on 24-4-2009 06:21 PM

Balas #21 danedzya\ catat

tahan..salah tetap salah...janji melibatkan proton mmg kene la...ade double standard sket la kan

cikguranggi posted on 24-4-2009 06:30 PM

wiralution tetap menjadi pojaan hati..........nak beli evo tak mampu.........:lol: :lol: :lol: :lol: ;P ;P ;P

zaipen posted on 25-4-2009 12:55 PM

Balas #17 jAck666\ catat

adik aku pernah kene psl pakai bodipart L2 ni....blm masuk L5 lg nak potong/kacuk fender...bg tempoh suruh buat PG10...leceh gak la...psl jpj ni x semua perangai sama..kene ade yg ok, ok la...kene yg kerek...nak cari salah jer...ade yg ikut law sendiri...last2 skrg pakai bodipart kancil belalang jer....lgsg jpj x kacau...

tpkan kalau diorang nak kacau...diorang kacau jgk...kwn aku pakai 180sx pakai bodypart S15 pun kene jgk...padahal bkn keta malaysia tu...mcm2 la diorang ni....

kambeng_masam posted on 29-4-2009 03:02 AM

Originally posted by danedzya at 24-4-2009 15:41 http://mforum2.cari.com.my/images/common/back.gif
kalau pakai kereta Evo3 original tapi body convert jadi Wira standard agak2 JPJ tahan tak??:P


tingat lak kes member aku..wat gini la jugak. Keta panas hangkut dari singapore punya....pastu salin jadik wira. hehe...terbalik pulak hek...ebo jadik wira.;P
Page: [1] 2
View full: Pengubahsuaian Kereta