cikguranggi posted on 9-5-2009 10:22 AM

Penyakit berkaitan dengan kebas anggota badan

Boleh doktor2 sini listkan penyakit berkaitan dgn kebas2 anggota badan...lazimnya kaki dan tangan.....

adakah perkara nih serius..??? :o

kumbang845 posted on 9-5-2009 10:29 AM

aku rasa di sbb kan perjalanan darah ada yang blocking kod.....pi lah jumpa doktor...sbb takut penyakit ni serius lak:D

abgboroi posted on 9-5-2009 11:06 AM

ehehe ni mmng menarik....aku rasa ko diabetes...kebas kaki tangan tu adalah antara simtomnya....baik ko pergi chek untuk mengesahkan sebarang penyakit...

AHMADVW posted on 9-5-2009 08:06 PM

maybe parkinson

zahliahani posted on 9-5-2009 08:26 PM

sy pun ade simptom kebas di ujung jari tp ujian darah last x menunjukkan diabetes.ada bahagian di pergelangan tgn yg membengkak.

little_oggy posted on 10-5-2009 12:45 PM

Tu menandakan perjalanan darah tak berjalan dengan lancar serta kekurangan calcium yang menyebabkan kaki rasa kebas.Cuba makan ginngko,B-Co ( b1,b6,b12) dengan calcium.Insya allah kuranglah rasa kebas kat kaki tu...

rm611 posted on 11-5-2009 01:05 AM

aku baru jumpa doktor pasal kebas  di tangan dan  dr bagi neurobion coated tablets dan pil utk sendi.checked diabetes tak ada dan tekanan darah normal.Kebas ni taklah berterusan.

abgboroi posted on 11-5-2009 04:58 AM

Originally posted by rm611 at 11-5-2009 01:05 http://mforum6.cari.com.my/images/common/back.gif
aku baru jumpa doktor pasal kebas  di tangan dan  dr bagi neurobion coated tablets dan pil utk sendi.checked diabetes tak ada dan tekanan darah normal.Kebas ni taklah berterusan.

neurobion tu biasa digunakan oleh pesakit kencing manis utk  melancarkan darah...tapi so far ko dah periksa takde kencing manis...kira okey ler...

abgboroi posted on 11-5-2009 05:01 AM

simptom kencing manis mmg agak common mengadu kebas di tangan...sesiapa ada simptom camtu baik pergi chek utk pastikan mmg sah diabetes atau masalah biasa sahaja...

rm611 posted on 11-5-2009 12:00 PM

Originally posted by abgboroi at 11-5-2009 05:01 http://mforum3.cari.com.my/images/common/back.gif
simptom kencing manis mmg agak common mengadu kebas di tangan...sesiapa ada simptom camtu baik pergi chek utk pastikan mmg sah diabetes atau masalah biasa sahaja...
abgboroi cakap tu betul lah, aku pergi jumpa DR setelah terbaca artikel mengenainya dan kebas ni salah satu tandanya.

little_oggy posted on 12-5-2009 12:11 AM

Neurobion tu tak smestinya pesakit kencing manis yang makan,pesakit yang mengalami masalah urat saraf dan sakit pinggang pun boleh makan.Selain Neurobion,boleh cuba seangkatan dengannya iaitu Neurobine Forte,Flavettes Neuroforte,Neurovit.

Bagus makan hari2 sebab bagi ko tenaga harian.

Need any Supplements from Pharmacy ? visit www.littleoggy.wordpress.com

mssuci posted on 12-5-2009 09:53 AM

ermm rsnye thread ni related to mine ...me ada posted about tgn kebas...cuba la awak godek2...br lagi thread tuh

wanitasiber posted on 12-5-2009 09:57 AM

biasanya dikaitkan dengan penyakit diabetes/kencing manis....

fariepari posted on 12-5-2009 09:59 AM

mcm aku pun selalu kena kebas2 ni..
mmg xde diabetis so far..tp my parents mmg ada diabetis...
so, risiko utk aku kena tuu mmg tinggi la..

nk tanya, kalau makan neurobion tu berterusan, takpe ke?
maksud aku, ada kesan sampingan x?

little_oggy posted on 12-5-2009 11:37 PM

Neurobion tu cuma B Complex jer, jadi memang tak de kesan sampingan kalau makan setiap hari.Ko nak makan stiap hari ker Neurobion tu Fairepari ?

ghettoVet posted on 13-5-2009 03:23 AM

diabetes bukanlah the only sebab kebas kaki2 tu....
maybe boley jadi jugak sbb spinal stenosis...
apa2 pun kalau diabetes ruled out....bole buat nerve conduction studies...

purpleungu posted on 26-6-2009 04:44 PM

Kebas!!saya selalu alami..tapi skrg dah berkurangan..tak boleh pegan sesuatu dgn lama nanti tgn akan kebas..nak kata diabetis saya tak ada pun..aliran darah tak betuulll agaknya...

sundreyati posted on 28-6-2009 01:02 AM

saya pun selalu kebas kat kaki bila duduk kat kerusi opis. duduk macam bersila tapi kaki belah kanan je kat atas, kaki kiri berjuntai. selalu kebas....kenapa

glump posted on 28-6-2009 02:18 AM

ingat aku sorang senang dpt rasa kebas nie..selalu nya kat kat akau ..tandanya stamina kau kurang so kena pi exercise, sauna..selalu urut jer kat spa hahah

Mamason posted on 29-6-2009 09:48 AM

Aku pun biasa alami kebas2 nie... kadang2 dok kat opis sejuk sgt pun aku leh rasa kebas.  Mungkin ada kaitan ngan urat kot... ekekek..so, kena gi berurut atau makan pun kena pantang laa sikit... pesan org2 tua... benda2 / makanan berangin elakkan makan.  Nak makan boleh tapi sikit2 jerk laa...

wakaka_eh posted on 30-6-2009 11:44 AM

kaka rasa gout.mak kaka pun macam tu..pegi bekam la..mak kaka dah ok bekam.

pressor posted on 1-7-2009 04:46 PM

CTS pun punca sakit2 sengal..(Carpal Turnel Sindrom)...pemicitan kat salur darah..

tp biasanya kat pergelangan tangan ngn pergelangan kaki..

sbb ?...sbb masalah ergonomik...terutama org buat kerja dan rumit yang sama setiap hari...
cth macam org duk ngadap komp 24jam..org keje kilang lektronik...

riss_1688 posted on 6-7-2009 04:07 PM

nk tanya gak ler..
tangan & kaki saya selalu jadi 'tiba2 kaku' dlm beberapa saat..biasanya masa nk bangun  atau nk bergerak..
kenapa ye?
ada tak sesapa penah alami..?
tanda2 penyakit apa ye?

InVendeTTa posted on 15-7-2009 11:17 PM

slalunye masalah kebas2 kaki,pins and needle in berkaitan ngan neuropathy..

slalunye berkaitan ngan diabetis,smoking,toxic,blockage dlm saluran darah..

very dangerous.better get checked out.at worst,leh kena amputation severe limbs

penyakit ni even leh wat mati pucuk for guys:funk:

MeanOne posted on 4-9-2009 09:31 PM

Simptom kebas-kebas di kaki dan tangan memberi petunjuk kemungkinan berlaku masalah pada sistem saraf sensori peripheri (iaitu saraf yang membantu kita merasa). Memandangkan kebas-kebas yang anda alami melibatkan kaki dan tangan bermakna bahagian saraf yang terlibat adalah melebihi daripada satu (polyneuropathies). Proses yang menyebabkan berlakunya  kerosakan pada sistem saraf sensori itu adalah keradangan (imflammation), kecederaan (injury), saraf tunjang tertekan (pressure on spinal nerves), pengambilan minuman beralkohol berlebihan dan jangka masa yang lama, kekurangan vitamin B12 dan juga zat galian seperti kalsium, magnesium dan sebagainya. Walau bagaimanapun, kebas-kebas kaki dan tangan adalah merupakan gejala sering dialami oleh pesakit diabetes yang mengalami komplikasi peripheral neurophaties.Sekiranya berlaku bekalan darah yang tersekat ke kaki dan tangan akibat oleh keadaan ¡®artheroskeloris¡¯ yang sering berlaku di kalangan pesakit diabetes, darah tinggi dan perokok juga boleh menyebabkan gejala kebas-kebas.

Memandangkan masalah anda masih belum sembuh walau pun ubat-ubatan telah diberi; adalah dicadangkan anda berjumpa doktor semula, untuk siasatan lanjut bagi mengenal pasti penyakit sebenar yang anda alami agar rawatan yang bersesuaian dapat diberikan. Adalah lebih wajar, anda dilihat oleh pakar saraf untuk dibuat penelitian bagi mengenal pasti sebab dan saraf mana yang terlibat
Page: [1] 2
View full: Penyakit berkaitan dengan kebas anggota badan