dr_stein posted on 11-6-2009 01:14 AM

Rambut Jangan dipotong???

As Salam...

aku ada kemusykilan sikit...

macam ni...my wife penah tanya kat mak die (mak mertua ku)...nape tak potong je rambut...sebab rambut mak metua

aku ni...punye la panjang mengalahkan puntianak harum sundal malam..n die belom menopos lagik..

mak die cakap...ustaz yang selalu wat ceramah kat surau tu gitau...kalo pompuan simpan rambut panjang..di padang

masyar sok...kalu kite tak berpakaian..so  rambut tu yang tutup badan kite nanti...aku tak penah dgr pon kes ni...

lagi satu...ustaz tu cakap...org pompuan tak baik potong rambut...aku jadik lagik musykil..

setahu aku...org pompuan leh potong rambut pendek..tatapi jgn terlalu pendek hingga boleh menyerupai..lelaki....

so..leh sesapa kat sini bantu selesaikan masalah aku ni..time kasey..

baby_bro85 posted on 11-6-2009 01:35 AM

hmm susah gak nak bg tahu details..
tapi rambut nie kalo kita mati pun dia hidup jugak..
ttp akan panjang..

belum pernah dgr pulak pasal x leh potong rambut nie..
ustazah2 pun ramai jer yg potong rambut..

True-X posted on 11-6-2009 02:53 AM

macam tak best je nasihat ostad tuh...

kl aku la kan.. pompuan zaman skrg busy... ngan keje lagi anak lagi asben lagi... rambut panjang cam pontianak... mane larat nak urus..... nnt serabai.. kater tak reti nak jaga diri lak...

indah_iman posted on 11-6-2009 07:05 AM

Ustaz Akhill Hayy..:P

salimrock posted on 11-6-2009 07:25 AM

idea yg bagus la mak mentua ko ni...he..he...mungkin itu salah satu sebab wanita di jadikan utk berambut panjang ....

abgboroi posted on 11-6-2009 07:26 AM

apa mengarut ustaz ni..ni semua ustaz school of tout laa ni takde kajian sendiri...

rambut boleh dipotong tapi lebihan rambut di gunting  tu digalakkan tanam...begitu ler...bukan biar jadi cam pontianak harum sundak malam...;P

cikguranggi posted on 11-6-2009 08:46 AM

ustad rock la tuh...............rock kan rambut panjang2...

mom2003 posted on 11-6-2009 09:36 AM

Balas #6 abgboroi\ catat

stuju. mom terkehel kepala sikit bila sorang yg dipanggil ustad bagi nasihat yg jelas terang takde asas sahih... kalo bukan dia tuh ustaz.. maunya mom buat mata juling kat depan dia..:P :P :P

takde aih mcm tuh... bleh ptong rambut mcm penerangan forumer lain.:D

Hang posted on 11-6-2009 12:34 PM

ustaz tu ejen jual syampu kot...........:lol: ;P

dr_stein posted on 11-6-2009 02:03 PM

Reply #6 abgboroi's post

yang pasal lebihan rambut yang dipotong pastu tanam..itu aku tahu...

tapi yang tak kasik potong rambut nihhh....betul2 aku musyikil....:mad: :mad: :mad:

nursha posted on 12-6-2009 03:59 AM

Nape xley ptg rambut lakk??..

x penah dgr pon.. xnak la nak bia pjg cam "awek rebon" lak..hehe..

sha rse..cam tuan umah gtau la..jgn sampai meyerupai llki dah la..

darkcatz posted on 12-6-2009 09:17 AM

teringat pompuan indian punya rambut panjang plak..

RedDevils posted on 12-6-2009 10:15 AM

Originally posted by cikguranggi at 11-6-2009 08:46 http://mforum5.cari.com.my/images/common/back.gif
ustad rock la tuh...............rock kan rambut panjang2...

mcm ustaz akhil hayy

:D

nanat87 posted on 12-6-2009 03:41 PM

Reply #1 dr_stein's post

alah, ang ni, meh aku bagi petua...

kalau ada ja pekataan "tak buleh" secara hitam putih utk pekara normal dn fitrah lagu ni (mcm potong rambut), sah2 nasihat atau patawa ustad itew karut sumata-mata;P ;P ;P

niceghost2005 posted on 12-6-2009 04:22 PM

Originally posted by baby_bro85 at 11-6-2009 01:35 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif
hmm susah gak nak bg tahu details..
tapi rambut nie kalo kita mati pun dia hidup jugak..
ttp akan panjang..

belum pernah dgr pulak pasal x leh potong rambut nie..
ustazah2 pun ramai jer yg  ...

Assalamualaikum baby,

Daripada kajian para saintis, ghambut dan juga kuku manusia tidak akan tumbuh lagi sesudah tuan badan mati.
Yang di katakan di dalam ceghiter or buku buku seram, ghambut dan juga kuku (especially kuku), 'KELIHATAN' panjang adalah kerana kulit dan juga isi bandan si mati semakin mengecut.
So, kelihatan lah seolah olah kuku si mati 'hidup' dan memanjang.

Harap maklum.

Wsalam

mongoose_kidz posted on 12-6-2009 06:03 PM

mane ade x boleh potong rambut...karut jer tu
tp mmg ramai yg kate kat padang mahsyar nnt kita kan akan ditelanjangkan sprt baby :L
jd rambut tu le akan tutup badan kite..

tp personaly aku rase better la potong..
ikut kesesuaian ngan pendapat suami
lg satu ikut memudahkan..
kalu pakai tudung susah skit rambut pjg ni...

n org tua pun better la potong rambut.
nampak x terurus kalau x sikat,minyak
kalu pandai jage xper :D

abgboroi posted on 12-6-2009 06:53 PM

Originally posted by niceghost2005 at 12-6-2009 16:22 http://mforum3.cari.com.my/images/common/back.gif


Assalamualaikum baby,

Daripada kajian para saintis, ghambut dan juga kuku manusia tidak akan tumbuh lagi sesudah tuan badan mati.
Yang di katakan di dalam ceghiter or buku buku seram, gh ...

sebenarnya kajian sains laa yang menunjukkan rambut terus panjang walaupun selepas mati...rambut  bukan terus panjang tapi hidup dalam tempoh tertentu sahaja...

kalau pendapat saintis lain x tahu laa sebab pendapat yang pertama tu mmg fakta sains yang diguna pakai selama ni...

ibnur posted on 12-6-2009 11:25 PM

Balas #17 abgboroi\ catat

cuba korang check balik fakta yang betulnya....  :mad:

rambut tu tak tumbuh lagi atau tidak semakin panjang.  tetapi rambut tu akan tahan lama.  kalau rambut tumbuh lagi lepas mati...  nak dapat mana sel-sel rambut?  hantu ke?  kalau rambut kekal dan tak akan degrade...  dah tentu berlambak-lambak fosil rambut manusia.

sepok posted on 13-6-2009 01:14 PM

Reply #1 dr_stein's post

hadis mana pulok yg ustaz kpd mak mertua ko ni pakai ni...aku tak pernah dgr pun, dlm Sohih Bukhari & Muslim, takde.
atau aku yg tak jumpa, nak kena belek lagi ni...Sunan Tarmidzi pun nak kena belek nih...Ibnu Majah pun tak jumpa sunan lagik..
:D

Bukan ke elok kalau dipotong elok2, yg penting tidak terlalu pendek & tdk menyerupai lelaki...
nak mandi junub/nifas/wiladah pun senang nak rata...kalo dah panjang sampai cecah lantai, selesa ke nak mandi hadas?


kat padang Mahsyar, dek kerana dahsyatnya dan huru haranya suasana masa tu,
mana ada perasaan malu dan takde masa nak melihat org lain. Nak tutup ngan rambut apa nya...:lol:

Rasulullah pernah ditanya Fatimah, bagaimana suasana di Padang Mahsyar, wahai Rasulullah?...Rasullah bg tau pd masa tu kita berada dlm keadaan bertelanjang dan berkulup (tdk bersunat).

Fatimah tanya lagi, adakah pada masa tu kita melihat antara satu sama lain (aurat)?...
Jawab Rasulullah, tidak. Masa tu kita hanya memikirkan untung nasib badan masing2 shj...

Allah membangkitkan kita dlm keadaan begitu, sbb mengikut fitrah kejadian manusia itu sendiri. Kembali berhadapan dgn Allah dlm keadaan original.

Mana ada timbul isu nak tutup aurat ke, kena simpan rambut panjang ke...
Berhati2 dlm mengadakan apa perkara dlm agama. Sesungguhnya ia kan tertolak (maksud hadis)...

stania83 posted on 13-6-2009 01:18 PM

aiyo..aiyo..sedih aku tgk masyarakat yg percaye bulat bulat ape yg dikatakan ustat.ape gune anugerah akal?

dr_stein posted on 14-6-2009 12:13 AM

Reply #19 sepok's post

aku tak tahu la nak cakap apa...

sbb aku takut ajaran sesat je...:funk: :funk: :funk:

lagipun org tua..mana nak dgr ckp kite...lain la kalau aku ni ilmu agama nye tinggi...

tapi aku akan ckp ngan mini aku suh cakap slow2 ngan MIL aku nih...

tak leh nak salahkan orng tua ni gak....aku salahkan USTAD tuhhh:@ :@ :@

dr_stein posted on 14-6-2009 12:16 AM

Reply #20 stania83's post

kekdg org yang tinggi ilmu agama ni...(tak sume yeee....DIULANGI...tidak sumee) menggunakan

kelebihan itu untuk kepentingan peribadi...

isma29 posted on 14-6-2009 12:54 AM

aku rasa bkn tak boleh potong rambut tapi tak digalakkan....;P

penatpilih posted on 14-6-2009 08:12 AM

ada dalil ker ustaz tu berkata begitu?...tak pernah dengar larangan memotong rambut..kalau mcm tu orang laki kena simpan rambut jugak la pasal kat padang masyar nanti boleh menutup badan la..:funk:
yg aku dengar urusan di padang masyar lg dasyat sehingga manusia tak ada ruang nak memikirkan tentang keadaan diri mereka yg bertelanjang..wallahu aklam

kalau pasal potong kuku boleh tengok disini : 
info islam

[ Last edited by  penatpilih at 14-6-2009 08:16 ]

sepok posted on 14-6-2009 12:14 PM

Reply #21 dr_stein's post

dr,

kalo ko dpt slow talk ngan MIL ko tu, mana ostad 'mursyid' harum sundal malam dia dptkan dalil/hujjah ttg menyimpan rambut panjang utk tutup aurat kat padang mahsyar tu cantik gak..aku nak tgk dalil atau kitab atau fatwa mufti mana yg dia cedok...mungkin ada benda yg aku perlu tau...investigate k..

aku nak bawak ke kabinet ustaz2 aku lah nak bincang...
Page: [1] 2
View full: Rambut Jangan dipotong???