de_ikea posted on 23-7-2009 11:05 PM

Mencari resepi PENDARAM MEE REBUS

Tetiba teringin pulak nak makan mee rebus pak haji wahid di johor nun... Memang banyak resepi mee rebus ada di internet.. Walaopon tak sama, masih boleh la di usahakan... Insyallah boleh la jadi walopon tak sama...

Tapi tak jumpa pulak resepi yang ada pendaram. Pendaram ni rupanya macam kerak-kerak goreng pisang gitu (bg yang tak tahu). Bukan kuih pendaram yang gula merah tu tau! hehe

Ada tak sesiapa yang ada resepi ni... Boleh berkongsi hendaknya!

Thanks ya kawan-kawan.

Rindunya ke kampung halamannnn ....

kodoklawa posted on 24-7-2009 06:55 AM

pendaram versi sy mudah aje...bancuh tepung gandum + tepung beras sket,air dan sedikit kapur & garam..pastu goreng kat tepi kuali mcm kita nak buat tumpi...bila dah garing angkat dan toskan kemudian patah2 kan aje..siap................

de_ikea posted on 24-7-2009 09:57 AM

oohh.. cam tu..  thanks tau
adunan dia cair la sikit ya? tak la macm nak buat cucur tu ya?

kodoklawa posted on 25-7-2009 09:34 PM

yup adunan dia tu mmg cair tp klu resepi hj wahid yg sy [ernah tgk kat tv3 dulu2..ada tambah santan dan serbuk kunyit..ingat2 lupa sbb mmg dh berbelas thn program tu..mujur minggu lps dah merasa mee rebus hj wahid ni..klu tak sure teringat2:lol:

club64 posted on 25-7-2009 11:31 PM

this is just another option for u...u boleh goreng kulit popiah yg saiz 4 segi tu potong ikut size yg u suka..tapi ini kalau dh darurat ler...

cranko21 posted on 27-7-2009 12:58 PM

never tried mee rebus yg ada penderam ni..
byk kali nak cuba di Johor tak de kesempatan.
di Singapore rasanya takde mee rebus yg ada penderam....

alangGIRL posted on 27-7-2009 01:12 PM

kiranya penderam ni kita tabur kat atas mee rebus lah yer... mcm letak cucur udang mcm sesetengah mee rebus tu ker...

kodoklawa posted on 27-7-2009 03:29 PM

ya ..mcm tu laa

aqyueetda posted on 28-7-2009 12:33 PM

penah mkn penderam ni dgn mee jawa kat kuantan dulu..sdpnye

zahirbatin posted on 29-7-2009 11:00 AM

Mana resipi mee tu sendiri....ni first time dgr mee rebus pendaram...:)

kodoklawa posted on 29-7-2009 11:19 AM

g kat arkib ..situ ada respi mee rebus..pendaram tu cuma sbhg drpd hiasan mee ree bus..klu xde pun xpe:)

sudu^eMas posted on 30-7-2009 08:01 PM

pendaram ni mmg sedap makan ngan mee rebus....klu saya makan mee rebus haji wahid ni mesti saya minta pendaram nya lebeh sket he he....

de_ikea posted on 31-7-2009 03:18 AM

yup adunan dia tu mmg cair tp klu resepi hj wahid yg sy [ernah tgk kat tv3 dulu2..ada tambah santan dan serbuk kunyit..ingat2 lupa sbb mmg dh berbelas thn program tu..mujur minggu lps dah merasa mee r ...
kodoklawa Post at 25-7-2009 21:34 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif


ooh.. cm tu ye kodok.. memang kena cuba ni...

ikea jeles kodok makan minggu lepas.. ikea tak tahu bila dapatnya ni.. uhuhu

de_ikea posted on 31-7-2009 03:20 AM

this is just another option for u...u boleh goreng kulit popiah yg saiz 4 segi tu potong ikut size yg u suka..tapi ini kalau dh darurat ler...
club64 Post at 25-7-2009 23:31 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif


thanks ya..
memang darurat juga lah... sbb jauh sngat di seberang lautan.
cuma, kulit popia tu tak payah letak apa2 ya?
goreng raw jek cm tu ya?

de_ikea posted on 31-7-2009 03:22 AM

never tried mee rebus yg ada penderam ni..
byk kali nak cuba di Johor tak de kesempatan.
di Singapore rasanya takde mee rebus yg ada penderam....
cranko21 Post at 27-7-2009 12:58 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

cranko di singapore ke?
msti kena cuba tu..
mee rabus pak haji wahid ni ada di angsana, di danga bay dan dan juga di pasar larkin.
ada lagi tempat lain, ttpi ikea cuma tahu di situ sahaja.
sedap tau...

de_ikea posted on 31-7-2009 03:24 AM

pendaram ni mmg sedap makan ngan mee rebus....klu saya makan mee rebus haji wahid ni mesti saya minta pendaram nya lebeh sket he he....
sudu^eMas Post at 30-7-2009 20:01 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif


betullah ...sudu
ikea pon macam tu...
nyum nyum sedapnya

cubby_qt posted on 11-4-2014 07:31 AM

de_ikea posted on 31-7-2009 03:22 AM
cranko di singapore ke?
msti kena cuba tu..
mee rabus pak haji wahid ni ada di angsana, di dan ...

Qt baru lepas makan mee rebus haji wahid di pasar smart.. sebelah aeon big.. bagi qt x la sedap sgt.. matbe bkn resepi asli or bukan selera qt.. macam sedap lagi yg org kantin qt buat..

cubby_qt posted on 11-4-2014 07:40 AM

de_ikea posted on 31-7-2009 03:22 AM
cranko di singapore ke?
msti kena cuba tu..
mee rabus pak haji wahid ni ada di angsana, di dan ...

http://ceria-resipi.blogspot.com/2010/09/mee-rebus-haji-wahid.html?m=1

kat sini ada resepi...jom cuba
Page: [1]
View full: Mencari resepi PENDARAM MEE REBUS