watever_0607 posted on 10-10-2009 06:02 PM

Bagaimana nk Bzikir Lepas Solat & Sedekah utk Arwah??

As'kum semua member2..cari..

Ni die 2 soklat W...W harap korang semua bleh gi advice & confirmation...
Info yg kt bwh ni W dpt dr tenet...nk tau btul ke info2 ni semua??

1)Bagaimana Cara Melakukan Szikir sesudah Shalat Wajib, sesuai sunnah Rasululloh SAW?

-Begitu selesai mengucapkan salam, lalu bacalah istighfar (Astaghfirullahal'azhim) sebanyak tiga kali, kemudian membaca Allahumma antas salam waminkas salam tabarakta dzaljalali wal ikram. Hal ini dijelaskan dalam hadis sahih riwayat Imam Muslim.

-Kemudian membaca tasbih (Subhanallah) sebanyak 33 kali, tahmid (Alhamdulillah) sebanyak 33 kali, takbir (Allahu Akbar) sebanyak 33 kali.

-Dilanjutkan dengan membaca, Laa ilaha illallahu wahdahu laa syarikalahu lahul mulku walahul hamdu wahuwa Aala kulli syai-in qodir. (Tidak ada Tuhan kecuali Allah yang Maha Satu, tiada sekutu bagi-Nya. Segala kerajaan dan segala puji adalah milik-Nya, Dia Mahakuasa atas segala sesuatu).

-Zikir yang dijelaskan di atas dilakukan secara sendiri-sendiri

-Sesudah membaca zikir, bisa kita isi dengan doa apa pun yang kita butu*kan secara sendiri-sendiri. Silakan panjatkan doa kepada-Nya dengan penuh khusu dan doanya pun bebas.

~~BETUL ke X BETUL..Lengkap ke X Lengkap INFO kt atas ni??..

2) Cmner nak sedekah utk Arwah??...

-Info ni W blum jumpe gi...Bleh ke kalu kt wt 2 in 1..maknanye lepas dh zikir tu..dlm doa lepas tu kite doakan nk sedekah utk arwah??

-Kalu x leh then cmner yea??

**Thanx korang...hope korang bleh tolon...

ibnur posted on 10-10-2009 08:43 PM

As'kum semua member2..cari..

Ni die 2 soklat W...W harap korang semua bleh gi advice & confirmation...
Info yg kt bwh ni W dpt dr tenet...nk tau btul ke info2 ni semua??

1)Bagaimana Cara Melaku ...
watever_0607 Post at 10-10-2009 18:02 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif

zikir lepas solat tu betul dah tu cuma boleh ditambah-tambah lagi, antaranya macam ayat kursi dan 3 qul.

sedekah untuk arwah tu ada isu khilaf pulak.  ada setengah ulamak kata baca dahulu kemudian niat sedekah pahala selepasnya.

ibnur posted on 10-10-2009 08:44 PM

apa hal tulisan jadi besar pulak tu?

watever_0607 posted on 11-10-2009 02:35 PM



zikir lepas solat tu betul dah tu cuma boleh ditambah-tambah lagi, antaranya macam ayat kursi dan 3 qul.

sedekah untuk arwah tu ada isu khilaf pulak.  ada setengah ulamak kata baca dahulu kemud ...
ibnur Post at 10-10-2009 20:43 http://mforum6.cari.com.my/images/common/back.gif

thanx mod...hehe...
tu la...w pun was2 sbb de khilaf2 ni...
hhmmm...so cmner yea??...

Cikuci posted on 11-10-2009 08:43 PM

Bagaimana berzikir lepas solat

Cuba dapatkan buku bertajuk " AMALAN HARIAN SEPANJANG ZAMAN" , penerbit At Tafkir Enterprise ...

Boleh dibuat panduan...

kandungannya antara lain ialah WIRID-WIRID SELEPAS SEMBAHYANG FARDHU DAN DOA-DOA SELEPAS SELEPAS SEMBAHYANG FARDU...

Cuba check kt kedai buku-buku agama...Harga tak sampai pun RM 10 tp kandungannya tak ternilai....

Setiap wirid & doa disertakan tafsiran dlm bahasa Melayu..

Kt cover buku tu tulis " DISEMAK SEMULA OLEH AL USTAZ DATO HJ ISMAIL KAMUS"

zamnie posted on 12-10-2009 08:32 AM

doa utk arwah ada sy baca suruh kita baca Al Fatihah, surah Ikhlas 11x, Al Falaq 1x, An Naas 1x, lepas tuh doa semoga disampaikan pahala bacaan kita kpd arwah..

watever_0607 posted on 12-10-2009 01:45 PM

doa utk arwah ada sy baca suruh kita baca Al Fatihah, surah Ikhlas 11x, Al Falaq 1x, An Naas 1x, lepas tuh doa semoga disampaikan pahala bacaan kita kpd arwah..
zamnie Post at 12-10-2009 08:32 http://mforum6.cari.com.my/images/common/back.gif

thanx a lot..zamnie...
maknanye bc lepas solat jugak kan?..al-fatihah bc skali je yea?..{:1_144:}

BatuApi posted on 12-10-2009 03:01 PM

Geng wahabi kata amalan ini adalah bidaah sesat.
Sedekah arwah tu tidak ada dalam Islam sebab deorang kata apabila anak Adam meninggal dunia maka terputus segala amalan2 mereka.
Lepas saja kebumikan jenazah maka tidak perlu buat pa-pa lagi sebab membazir saja.

ibnur posted on 12-10-2009 08:52 PM

Geng wahabi kata amalan ini adalah bidaah sesat.
Sedekah arwah tu tidak ada dalam Islam sebab deorang kata apabila anak Adam meninggal dunia maka terputus segala amalan2 mereka.
Lepas saja kebumikan ...
BatuApi Post at 12-10-2009 15:01 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif

wahabi cakap ke, kau sendiri yang cakap?

zamnie posted on 13-10-2009 09:16 AM

7# watever_0607

yup... yg sy bc tu sekali jek!! tp ada gak yg ckp baca fatihah byk kali pun ok gak...

watever_0607 posted on 13-10-2009 03:26 PM

7# watever_0607

yup... yg sy bc tu sekali jek!! tp ada gak yg ckp baca fatihah byk kali pun ok gak...
zamnie Post at 13-10-2009 09:16 http://mforum6.cari.com.my/images/common/back.gif

Okie...thanx u...{:1_138:}

dkitos posted on 18-10-2009 04:04 PM

kita baca doa yg kita hajatkan kemudian kita sedekahkan pahala kepada si mati...
pasal hadith yg menyatakan semua amalan anak adam akan terputus bila sudah mati tu lebih kurang mcm nie mksdnya, apabila mati anak adam, maka akan terputuslah semua amalannya kecuali tiga iaitu, ilmu yang bermanfaat, sedekah jariah dan anak yg soleh yg mendoakannya...

so...dlm hal ini, seorang anak boleh mendoakan kebahagiaan kepada kedua ibubapanya...
Page: [1]
View full: Bagaimana nk Bzikir Lepas Solat & Sedekah utk Arwah??