menjad posted on 27-9-2010 09:23 PM

Mendoakan Ibu Bapa yang telah pergi

Abah saya baru sahaja meninggal seminggu yang lalu. AlFatihah. Saya ingin tahu cara terbaik untuk mendoakan kesejahteraan aruah selain dari bacaan yassin. terima kasih

Tottot89 posted on 27-9-2010 10:48 PM

menziarahi kuburnya selalu,
secara x langsung,terlepas rindu kita kt arwah
insyaAllah:)

menjad posted on 28-9-2010 07:23 AM

ya sgt2 rindu...

bintang posted on 28-9-2010 08:15 AM

Ini doa yang afdhal untuk ibubapa;


http://www.hjzailani.net/web/images/doa/01_ibubapa.gif


Ertinya  :  Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil.


Maksud dari surah Ibrahim:
41  -  "Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan"



Doa anak yang soleh merupakan khazanah ibu bapa yang amat berharga. Abu Hurairah ra meriwayatkan, bahawa Rasulullah saw bersabda: Apabila seorang anak Adam meninggal dunia, maka putuslah segala amalannya
melainkan tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh dan berdoa untuknya.


Dan jangan lupa tanggungjawab anak:

1 -  Menjelaskan hutang

2 -  Membayar zakat

3 -  Mengqada'kan puasa

4 -  Membayar fidyah

5 - Mendoakan ibubapa

6 -  Menghubung silaturrahim

7 -  Menziarahi kubur beliau

8 -  Menyelesaikan harta pusaka mengikut faraid

9 -  Membuat haji.

menjad posted on 28-9-2010 08:54 AM

Reply 4# bintang


    tq bintang...

tokwan_jantan posted on 29-9-2010 08:41 AM

selain doa... wajarlah kita yg hidup ini meneruskan kebaktian/kebajikan yg diusahakan oleh ibu bapa kita semasa hayat mereka... mudah2an dgn itu beroleh pahala utk kita dan utk mereka...

azzahra posted on 29-9-2010 09:22 AM

saya melalui kehilangan ibu yg sgt saya syg yg di luar dugaan.
masa tu...saya salam & melambai ibu mcm selalu lepas dia pulang dr rumah saya menuju ke rumh saudara.
2 jam lepas tu sya dpt panggilan yg ibu telah meninggal sbb kemalangan jlnraya.
sya betul2 x sangka itu kali terakhir saya dpt tgok & besama dgn dia.
smpai ke hari ini...tiap2 hari mesti saya asyik teringat kn dia
sya rsa bila seseorang pergi dgn sbb kemalangan betul2 meninggalkan kesan berbanding klau seseorang tu  sakit dlm tempoh yg lama pas tu meninggal.

sejak ibu saya pergi..saya selalu dlm kesdihan...
x kira lah kt mn pun sya nk menangis..kt opis ke kt mn2 je lah
setiap kali tetiba sya teringatkn dia saya terus baca Al-Fatihah @ Al-Ikhlas dgn niat sedekah utk kedua parents
Klau sya sdg uzur sya hanay berzikir jek.
pd sya itu je cara untuk sya tenteramkn hati
sbb sya rsa, klau sya x buat mcm tu hati sya rasa sedih je..syu..kesian .. x tenang & mgkin sya rindu pd dia.
sya akan ulang2 baca surah2 @ zikirhingga saya terlupa & bole buat kerja lain.

Alhamdulillah...saya da mampu mengawal perasaan sedih wlpun masih ingatkn dia setiap hari.
persoalannya...betul ke cara saya nih..kt mn2 je bila2 teringat sya terus je sedekal Al-fatihah..
Yg biasa sya dengar..doa & sedekal Al-Fatihah lepas solat.

zamnie posted on 29-9-2010 09:55 AM

Reply 7# azzahra

salam..

sy rasa sy pun dpt mendalami perasaan kehilangan org tersayang sbb sy pun kehilangan adik 3 thn lepas sbb demam denggi berdarah.. demam 3hari lepas tuh masuk hsptl meninggal!! Al Fatihah utk arwah... mmg sedih sgt kan!!!

Insya Allah apa yg u buat boleh.. tp sy pernah baca dlm buku kalau ada masa baca kan :

1) Al Fatihah 1x
2) Al Ikhlas 11x
3) Al Falaq 1x
4) An Naas 1x

lepas tu doa " Ya Allah, sampaikanlah pahala bacaan ku kepada allahyarhammah .......! Ampunkan lah dia, maafkanlah kesalahannya, muliakanlah kedatangannya, lapangkanlah kuburnya, terimalah kebaikannya, sayangilah dia, peliharalah dia dari azab kubur dan azab api neraka, dan masukkanlah dia kedalam jannahMu dengan RahmatMu wahai Tuhan yg maha pengasih lagi penyayang"..

menjad posted on 29-9-2010 10:11 AM

Reply 7# azzahra

Saya juga sedang melalui fasa yang sama. Terbayang-bayang aruah abah di mana-mana. Tak keruan rasanyer....skrg pantang teringat air mata bergenang jer. Hari-hari saya baca yassin tuk tenangkan hati dan sabar dan redaha tuk menerima ketentuan ini. Saya dapat rasakan perasaan aawk tue...orang yang kita sayang tiba2 hilang dari mata kita...sedih nyer tak tergambar dengan kata2. Aruah abah sakit lebih kurang 3 bulan lebih. Saya rasa sgt bersyukur sempat menjaga abah semasa dia sakit. Tapi saya rasa sekejap sgt tak puas rasa nak wat sumer tue. Rindunyer dgn kasih sayang dan kemesraan aruah pada kami. Moga Allah beri saya kekuatan dan ketabahan tuk menghadapi nyer. Syukur saya masih ader emak tuk mencurah kan kasih. Aruah abah sentiasa ader dalam hati dan ingatan saya. Alfatihah...skrg saya rasa nak wat aper jer tuk kebaikan aruah di sana.

rayyanrafael posted on 29-9-2010 03:40 PM

kalau di kawasan johor bahru, kiat boleh menderma untuk buat wakaf bagunan
pembelajaran islam. secara x langsung, kita niatkan atas nama orang tua kita.
maka, "saham akhirat" kita sentiasa mberjalan selagi ada  orang yang menggunakannya
demi untuk islam.

azzahra posted on 30-9-2010 10:24 AM

johor bahru?? kt belah mn? & mcm mn nak derma?

aai66 posted on 12-10-2010 03:46 PM

Apabila seorang anak Adam meninggal dunia, maka putuslah segala amalannya
melainkan tiga perkara;
1) sedekah jariah,
2) ilmu yang bermanfaat
3) anak yang soleh

musykil sikit la ye bro2 semua
sedekah jariah adalah yg dibuat oleh individu itu sendiri semasa hidupnye
bila sudah meninggal dunia terputus la segala urusan dunia (putus la segala amalan nye)
blh ke ko sedekah untuk pihak ibubapa sesudah dia org meninggal dunia

aai66 posted on 12-10-2010 03:47 PM

doa la untuk ibubapa kita semasa mereka masih hidup
dan jadi la anak yg soleh
itu saja...

sunsuria3 posted on 12-10-2010 05:50 PM

sedekah jariah tu apa2 yg disedekahkan oleh simati yg mana pahalanya berterusan mcm
sedekah Quran, sejadah selagi Quran itu digunakan selagi itu simati dpt pahala.

org tua dulu suka tanam pokok buahan utk ank cucu mkn or binatang yg mkn mama berkekalan  la pahalanya selagi pokok itu berbuah

sbb tu ramai wakafkan harta benda utk Amal jariah mcm buat masjd, sek tahfiz, etc

sedekah yg waris buat on behalf simati tetap sampi

Ada satu hadis sahih. seorg ank bertanya pd nabi saw ibunya di masa hidup amat suka bersedekah, blh x dia sedekahkn harta ibunya. nabi saw kata itulah amalan yg terbaik bukan sahaja si ank dpt pahala kerana dia telah mewarisi hrta itu, ibunya turut dpt pahala juga

sunsuria3 posted on 12-10-2010 05:51 PM

Reply 4# bintang


    kelmarin Cek ank kecik ni Cuba bc doa utk ibu bapa jap.. alhamdulillah laju jer dia bc

bintang posted on 12-10-2010 06:07 PM

Reply 15# sunsuria3


    Doa ni parents bintang ajar masa kecik-kecik lagi...sampai sekarang pun masih duk baca.

Kat tadika muslim pun rasanya doa yang diwajibkan untuk anak-anak tadika hafal....

sunsuria3 posted on 12-10-2010 06:37 PM

Reply 16# bintang


    a'ah kat tadika pun diajarkan siapbc terjemahan lg

tanya ank bc x doa ni lps solat? dia jwb bc bila solat kat sek je he he sbb solat ramai2 style bc kuar2.. solat kat rmh knape x bc? x sempatlah mummy, lps maghrib nk kejar pi tuitn!!! bagusnya ank! explain kat dia camtu tuhan tlg ibu bapa lps solat zuhurn  n asr je lah xde yg nk doa lps magrib n isyak?

yelah nanti bc la tu la kenapa hntr baby tuitn hari2????

hari tu tanya si kakak ada ke doa utk ibu bapa lps solat ni... dia jwb eh itu amalan wajib.. alhamdulillah

actually dlm satu keluarga tu mesti daling doa mendoakan, antara ank2, ibu doa utk ank2, ank2 doa utk ibu bapa, jadikan is amalan. husb pun bila ada hal penting akn bg tau sy pesan kat ank2 doa utk dia esok ada big event.. sy pun SMS ank2. ank2 pun gitu gak w/pun jauh seberang lautan sentiasa harapkan doa ibu bapa, w/pun dia tau mrk semua sentiasa dlm doa ibunya. siap pesan kat facebook Adik soh mummy doa esok ada ujian jam 12 waktu Malaysia.. he he adiknya heran apa hal siap bg jam ni? dia jwb nanti mummy silap time doa utk dia. oh anak2 semoga kalian dilindungi Ilahi Amin

watever_0607 posted on 21-10-2010 10:54 PM

Ini doa yang afdhal untuk ibubapa;





Ertinya  :  Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil.


Maksud dari surah Ibrahim:
41  -  "Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan"



Doa anak yang soleh merupakan khazanah ibu bapa yang amat berharga. Abu Hurairah ra meriwayatkan, bahawa Rasulullah saw bersabda: Apabila seorang anak Adam meninggal dunia, maka putuslah segala amalannya
melainkan tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh dan berdoa untuknya.


Dan jangan lupa tanggungjawab anak:

1 -  Menjelaskan hutang

2 -  Membayar zakat

3 -  Mengqada'kan puasa

4 -  Membayar fidyah

5 - Mendoakan ibubapa

6 -  Menghubung silaturrahim

7 -  Menziarahi kubur beliau

8 -  Menyelesaikan harta pusaka mengikut faraid

9 -  Membuat haji.


Salam semua..

Ape kes ni..lepas taip ilang lepas taip ilang..ni w taip kali ke3 ni..guna word nk selamat kan..huh!

X nk taip pjg2 dh..hari tu w dpt info dtenet..lebih kurang sama mcm info forummer..yg post info ni kat atas..

Tp info yg w dpt kalau kite sedekah kan al-fatihah ke yasin utk arwah..arwah x dpt pahala bacaan tu..kite jek yg dpt…btul ke??...so ape manfaatnye utk arwah bile kite sedekah kan mereka bacaan2 ni??....

Sori x dpt bookmark..website tu sbb laptop rosak..hari tu..x sempat nk buat pe dh..

watever_0607 posted on 21-10-2010 11:09 PM

1 mo thing nk tmbah..info len yg w dpt..
sbb2nye pahala tu arwah x dpt sbb setiap org..akan dpt
pahala..dari amalan2 yg die lakukan..& bukan..amalan yg dibuat
oleh org lain..haa...mcm tu...

sunsuria3 posted on 22-10-2010 09:32 AM

Reply 19# watever_0607


    wrong info.. anak kita adalah hasil product kita, jika kita berkat menghasilkan ank yg soleh dan soleh segalan amalan yg baik mrk kerjakan kt turut dpt pahala. dlm kitab tafsir sy bc ank yg rajin mengaji atau lbh baik lg yg hafal Quran di pdg madyar nanti ibu bapanya dipakaikan mahkota ... sy pernah post sblm ni blh rujuk thread lama2
kalau mrk buat baik pahala sama2 dpt ibu bapa n mrk sendiri

vionna007 posted on 22-10-2010 03:04 PM

ermmm....saya ada juga pertanyaan..harap2 kawan2 dlm thread ni bole bantu menjawab...
bole tak si anak yang mualaf...(convert islam)..sedekahkan Al-fatihah buat ibu bapanya yang telah meninggal  (tidak memeluk agama islam)???...

zamnie posted on 22-10-2010 03:13 PM

Reply 21# vionna007

tak boleh dan doa tu tak sampai pun...

watever_0607 posted on 22-10-2010 10:13 PM

Reply  watever_0607


    wrong info.. anak kita adalah hasil product kita, jika kita berkat men ...
sunsuria3 Post at 22-10-2010 09:32 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif


    owh mcm tu ke??..alright..mcm mana pulak kalau anak arwah x brape soleh??..eheheh
maksud w..kalau anak perempuan x pakai tudung..arwah ayah tetap menanggung dosa ke setelah
meninggal??....& kalau anak2 buat baik..arwah tetap dpt pahala ke??..

sunsuria3 posted on 22-10-2010 10:55 PM

Reply 23# watever_0607


    first kena tgk adakah parents tu dh jlnkan tugas n tggjwb mendidik ank2 spt yg dituntut agama

kalau semua dh buat pasti ank jd ank2 yg baikkn? dia pun akn dpt pahala ats kebaikn ank2 tu.

kalau dh didik baik2, tiba2 dh bsr dh gaji bsr dia berubah.. bukan lg ats parents td
gitu juga kalau x didik btl2, ank jd x btl ada bahagian dosa ank td akn dipersalahkn pd parents. bahkan sampi ke cucu ikatan tu masih kuat kalau cucu pun x dididik oleh anak td datuk pun dpt bahagian

wallahualam, ni yg sy bljr

memng Ada ayat Quran yg maksud seseorg itu tidak akn menanggong dosa org lain. tp ni utk context yg berbeza bukn dlm hbgn ibu bapa dan anak, x silap surah al najm

pernah dgr jika Ada 3 ank pompuan yg dididik dgn baik ibu bapanya kelak dpt habuan apa di akhirat?

sunsuria3 posted on 22-10-2010 11:00 PM

baru ni sy bc article dlm harian metro jumaat x silap

jika org tua kita Ada tinggalkn solat pun waris blh tlg qada kan bukn takat posa, zakat, Hj etc etc
dia Ada bg alasan base on pendapat ulama juga
Page: [1] 2
View full: Mendoakan Ibu Bapa yang telah pergi