nizhangg posted on 8-10-2010 11:06 AM

Asal usul nama tempat/daerah di Malaysia

Post Last Edit by nizhangg at 8-10-2010 11:10

Info dipetik dari website, untuk dikongsi bersama.

CHERAS
Nama "Cheras" dikaitkan dengan kehebatan Tok Perimbun yang mendiami kawasan itu pada zaman dahulu. Tok Perimbun merupakan guru silat yang gagah perkasa dan pandai bersembunyi. Hanya dengan beberapa rumpun serai sahaja yang melindungi dirinya, dia dapat bersebunyi daripada musuh. Itulah sebabnya dia dikatakan sebagai Tok Perimbun menyorok di rimbunan pokok serai. Pokok serai banyak di kawasan Sungai Serai sekarang ini. Kehebatannya terletak pada kekuatan kakinya berjalan dan mengayuh sampan kerana pada masa itu tidak ada basikal. Bunyi dia berjalan akan mengeluarkan bunyi 'cheruh cheras cheruh cheras' oleh geseran seluar silat yang berwarna hitam itu. Sesiapa yang berselisih dengan Tok Perimbun ketika berjalan, akan mendapati Tok Perimbun sudah berada di tempat yang ditujui itu Bukit Enggang.Hajatnya hendak menangkap burung enggang yang banyak di situ. Pengikutnya hairan bagaimana Tok Perimbun boleh sampai terlebih dahulu sedangkan mereka yang lebih dahulu pergi. Namun dalam perjalanan pulang, apabila dia sampai di sebuah bukit, Tok Perimbun tidak berupaya lagi kerana makanannya telah dicampur dengan sembilu buluh. Ilmu silat yang dimilikinya boleh luntur dan ghaib. Tok Perimbun terpaksa dipapah dan didukung. Maka tempat itu dinamakan Bukit Dukong . Tok Perimbun terpaksa menggunakan sampan di Sungai Sekamat. Sungai Sekamat merujuk kepada keramat Tok perimbun.


Bangi
Nama Bangi berkaitan dengan bau iaitu 'Wangi' dalam telor Jawa. Bukit UKM pada peringkat awal penerokaannya ialah sebuah hutan tebal yang diduduki orang halus. Pada waktu senja, bau wangi akan mencucuk hidung dan semua wanita dan kanak-kanak akan masuk ke rumah kerana orang halus hadir berhampiran mereka. Menurut buah mulut orang ramai, Dr Harun Din telah membaca jampi di kawasan hutan UKM dan membawa orang halus dalam sebuah bas ke hutan negeri Pahang. Boleh jadi tempat baru mereka ialah di Pahang. Salah seorang ustazah di Semenyih yang menjadi murid Dr Harun Din turut mengesahkan cerita tersebut.



Balakong
Nama Balakong berasal sebab dulunya kawasan ini terdapat pelabuhan yang mengumpul balak. Dalam bahasa cina pelabuhan adalah "kong". Oleh itu, lama-kelamaan tempat ini dinamakan balakong.

Semenyih
Tidak wujud istilah Semenyih ini di dalam mana-mana kamus. Oleh itu istilah Semenyih ini merupakan istilah yang dicipta oleh masyarakat tempatan sahaja dan berkaitan dengan sejarah masa lampau. Menurut cerita lisan, istilah ini merupakan dialek orang Negeri Sembilan yang bermaksud ' sembunyi '. Istilah ini berpunca daripada perintah Engku Husain kepada pengikutnya supaya bersembunyi dari buruan pemerintah Negeri Sembilan. Mengikut sejarah, Semenyih ini asalnya di bawah pemerintahan Negeri Sembilan dan Lukut di bawah pemerintahan negeri Selangor. Semasa zaman Sultan Abdul Samad, Lukut diserahkan kepada Negeri Sembilan dan Semenyih diserahkan kepada Negeri Selangor.


Akan disambung lagi, kalau ada info lain berkenaan topik sila kongsi bersama. Terima kasih.

nizhangg posted on 8-10-2010 01:24 PM

sambungan...


SERENDAH
Serendah ialah sebuah bandar di daerah Hulu Selangor, Selangor, Malaysia. Di Serendah terdapat tempat yang menarik untuk dilawati, antaranya ialah Perigi Tujuh Serendah dan Air Terjun TemplerKai. Perigi Tujuh Serendah di bina pada zaman dahulu bertujuan untuk mencegah banjir yang besar dari berlaku di kawasan rendah di sini. Antara sebab mengapa serendah mendapat nama. Tempat yang rendah ini sering mengakibatkan bah atau banjir besar berlaku. Sehubungan dengan itu sebuat empangan kecil di bina oleh pihak pengusaha lombong bijih timah yang berada di bahagian rendah kawasan ini untuk mengelakkan banjir dari berlaku. Ada yang berpendapat empangan ini di bina untuk menjadi kunci air utama kepada limpahan air sungai yang mengalir dari bahagian hulu dan terus bertakung di bahagian tasik buatan bahagian atas empangan kecil yang dinamakan Perigi tujuh ini. Mitos pila menyatakan dimana, ada ketikanya empangan ini akan dikunjungi oleh puteri-puteri kayangan yang akan turun bersiram (mandi) di kawasan Perigi tujuh ini. biasa nya apabila pelangi kelihatan jatuh di kawasan Perigi tujuh ini dari kejauhan, dipercayai pada waktu itu lah Puteri-puteri kayangan ini akan turun bersiranm (mandi).

BERANANG
Beranang mendapat nama dari loghat Negeri Sembilan yang bermaksud 'berenang'. Enam sahabat yang diketuai oleh Tok Batin Lidah hitam terpaksa berenang di sebuah sungai yang cetek untuk ke seberang sungai. Malangnya sungai yang disangka cetek , rupa-rupanya dalam dan arusnya deras . Setelah Tok Batin Lidah Hitam melepasi Sungai Beranang, ir sungai tersebut kering atau cetek. Penduduk sekitarnya tidaklah perlu berenang lagi dan mengucapkan terima kasih kepada Tok Batin Lidah Hitam.

ChildrenOfBodom posted on 8-10-2010 02:15 PM

Kalau nama-nama tempat di Kedah sudah tentu perlu dirujuk dari bahasa Siam. Nama Raja Kedah yang terawal pun daripada bahasa Siam. Bah kan masyarakat Melayu yang bertutur dalam bahasa Siam masih wujud di beberapa tempat di Kedah, Perlis dan Kelantan. Ada pengkaji yang menggelarkan mereka ini sebagai etnik Sam Sam.

Mungkin ada yang tidak sedap hati dan memohon nama tempatnya ditukar, seperti Kg Mani (mai sini) minta ditukar kepada Kg Manis, Sungai Ma (sungai anjing) ditukar kepada sungai Mas. Pendekatan Linguistik dapat menjelaskan hal-hal tersebut. Berikut nama-nama yang diterjemahkan dalam bahasa Melayu daripada mereka yang arif dan fasih dalam bahasa Siam (bukan bahasa Thai).

Merong Maha Wangsa- Naga pembesar bangsa Harimau
Jitra-Berhenti rehat Pendang- senapang berbunyi (ada mengatakan Pendang adalah dari perkataan pendiat, namun ia masih kurang tepat)
Sik-empat
Nami - muka beruang
Changloon - gajah jatuh (gajah duduk)
Gurun - gerun, ngeri
Tajar - Pengkalan gergasi
Jerai /Che rai - nama apa?
Kokbah - pulau gila
Kokdiang - pulau merah
Chenang - nama puteri
Arau - kami
Perlis - bedak
Kangar -betis patah
Tobiar - heboh maklumkan
Ayuthiya, (Ayuthiya di Thailand dan Ayodhiya di India) - istana

Dalam manuskrip Undang-Undang Kedah 1060 Hijrah didapati banyak kata pinjaman dari bahasa Siam seperti:

Kweng - pegawai
Raja Tui Yangkam Yukbad - Raja ynag derhaka enggan serah kuasa
Ka - Bunuh
Menura - kesenian


Yang pertamanya kita harus ingat jatidiri kita. Jangan cepat melatah dengan nama-nama tempat yang pelik-pelik ni. Setiap nama tu pasti ada sejarah. Namun banyak sejarah bangsa dan tanah air kita dipadam oleh pihak penjajah. Umpamanya pada tahun 1821 tentera Thailand dinasti Chakri (bukan Siam dinasti Ayuthiya) membakar habis habisan naskah-naskah Hikayat Merong Mahawangsa kerana hikayat itu mendakwa Kedah yang mengasas Benua Siam (Ayuthiya 1350M-1767M).

Antara faktor lainnya menurut orang tua-tua ialah wujudnya ancaman bunuh daripada pihak penjajah jika ada orang kita yang berbicara soal sejarah Melayu. Objektif kekangan yang diatur penjajah ternyata berkesan apabila hari ini ramai yang tidak kenal sejarah tempat sendiri. Berapa ramai tau wilayah Setul/Satun dulu hak Kedah?.

Kedah pernah digelar negeri Saiburi (Bangsa Pelayaran). Di Thailand orang masih memanggil Kedah sebagai Meang Sai (Saiburi). Menariknya sungai Saiburi terletak di Thailand, bahkan jauh, nun di sana utara lagi dari Cangwat/Wilayah Patani. Sejarawan pun pernah mengatakan Kedah dahulunya lebih luas dari yang ada sekarang hingga ke perbatasan Beruas. Kemungkinan besar juga raja-raja dan rakyat jelata Kedah dulu bertutur dalam bahasa Siam sebelum datangnya pengaruh bahasa Melayu di zaman Srivijaya.

Ikut cerita orang tua-tua Sultan Badlisyah pun berbahasa Siam ketika menziarahi adik-beradiknya di Mukim Tajar. Perlu diingat di sini, bahasa Siam di Kedah sangat berbeza dengan bahasa Thai sekarang. Mungkin di situ kita boleh beza dan bertemu kembali dengan bahasa tok nek kita....

Nama-nama tempat semacam bahasa Siam di sini dulu saya cuba terjemah daripada orang tua-tua. Mereka bagitau, saya salin ja. Betul kah tidak Wallahuaklam... sekadar tinjau-tinjau... Orang terdahulu berpesan ※Nya Pein Kiat Jou Tai Keperok§ (Jangan jadi Katak di bawah tempurung).

Naka 每 bendang lengkuas
Nako Nambua 每 bendang rumpun padi air mata air
Nawa 每 bendang keriang
Kuala Muda (Mua Dat) 每 himpun belerang
Kethon 每 jeram
Tekai & Tokai 每 saudagar
Sik 每 empat
Padang Sanai (Ser nai) 每 tentera dalam negeri
Tanjung Dawai (Than Wai) 每 pertahanan awal
Choras 每 mashyur bersemanyam
Palantik 每 bawa pindah tempat
Jit Niang 每 berhenti diam
Bedong 每 riuh rendah
Kokhap 每 minta lauk
Kurong Hitam 每 Kreang Hitam (lopak air tempa besi)
Burma (sekarang ditukar kepada Myanmar) 每 puak pendatang
Derga 每 yang hukum pancung
Pengkalan Kakap 每 saya menyanyi/berzanji
Baling (Banling) 每 kampung kera
Siung 每 empat ekor Dekan/Panda?
Maha Podiset 每 pembesar lelaki terbaik
Ban Nai 每 Kampung dalam/ kampung penghulu
Bedor 每 riuh di sana
Kampar 每 langkah hutan Beruas 每 puak kaya
Lenggong - turun duit
Gangga - persisiran perniagaan
Kangsar - tepi harimau/tentera/laksamana

http://www.mykedah.org/Menjejak-Sejarah/nama-tempat.html

unekspekted posted on 8-10-2010 02:17 PM

Jalan Harimau Tarum :

Tempat Sultan Ibrahim menembak seekor HARIMAU BERWARNA BIRU.....

kat situ laa trus jadi name Jln. Harimau Tarum

nazhidd posted on 8-10-2010 04:52 PM

Post Last Edit by nazhidd at 8-10-2010 16:55

sejarah name kampung boleh ke?
hehehe..

KG SG MERAB..

dlu kat kampung ni banyak pkok terap kat area tepi sungai..dan pengasas kg kalo tak silap aku 'tok morah' ni name kn kampung ni sebagai sg merab..
:lol:

Alxeydiena3699 posted on 8-10-2010 05:12 PM

dari citer yg aku dgr...asal nama sabak bernam adalah sahabat berenam..tp citer detailnya aku dh xingt. ada sapa2 tau?

mallcop posted on 8-10-2010 05:24 PM

Aruah mak aku kata kg Semabuk kat Melaka tu asal dari Sir (pegawai British) yang selalu mabuk. Bila dia mabuk, dia akan mengamuk dan menyerang orang kampung, jadi bila dia mengamuk, prang kampung akan beri amaran " Sir mabuk! Sir mabuk!" Lama2 melekat lah nama Semabuk!

Kalau sapa2 tau asal nama Semabuk tu lain dari citer aku, tolong betulkan!

annehuda posted on 8-10-2010 06:05 PM

nama kampung aku agak unik skit...kampung sungai balai darat...aku teringin nak kaji camnelah boleh muncul balai dalam sungai, darat tu dari mana la plak...hehehe

ChildrenOfBodom posted on 8-10-2010 06:08 PM

Kulim - pokok Kulim . (nama saintifik Scorodocarpus borneensis Becc)

http://lh5.ggpht.com/_0yd720SdkT4/RnYb690DYPI/AAAAAAAAALk/X412dVXEZ8k/DSC_1310.JPG

shahaizat posted on 8-10-2010 06:14 PM

Reply 6# Alxeydiena3699


    saya pon x ingat sgt tapi saya try yer......


dulu ader ujan lebat kat saner......nak dijadikan citer sg perak hampir melimpah keluar, pastu pokok lak tumbang kat sg sampai air sg tu sebak.......lpas tu ader enam sahabat nih alihkan pokok tue supaya supaya air sungai tu tak sebak lagi......

jadi lar tempat tu namer sabak bernam.......ini ikut citer arwah ayah say dulu lar.....tak accurate sgt sbab saya dengar skali jer maser kecik2 dulu...

namharnimsak posted on 9-10-2010 07:26 AM

bandar Kluang Johor

masa baru diteroka, kawasan ni ada banyak spesis kelawar pemakan buah yang dipanggil Keluwang

nak pendekkan jadi lah kluang...hehe

Alxeydiena3699 posted on 9-10-2010 09:13 AM

Reply  Alxeydiena3699


    saya pon x ingat sgt tapi saya try yer......


dulu ader ujan leb ...
shahaizat Post at 8-10-2010 18:14 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif


    ooo...byk versi rupenya..coz yg sy dgr lain skit..sy xingt la

lkick2113 posted on 9-10-2010 12:56 PM

asal usul nama rembau pula dikatakan berasal dari nama sebatang pokok yg tinggi nama pokok tu rembau, jadi dari situ la daerah rembau dapat nama...:D

lordvoldemort posted on 9-10-2010 02:02 PM

alor setar asal dari pokok setar yg banyak disekitar situ

setar tu bukan bermaksud bintang mcm yg org dok anggap

dead posted on 9-10-2010 05:50 PM

bukit mertajam lak diamik dari nama pokok mertajam. dan ada sebuah bukit kat situ yg byk pokok mertajam. so jadi bukit mertajam

nazurah posted on 10-10-2010 07:35 AM

Pasir Gudang - dapat nama dari gudang pasir yang ada kat sini di awal penerokaannya dulu. Wujud seawal tahun 1918. Hah... ada wilayah PG yang dah jadi Singapore pun i.e Kg. Pulau tekong. (SIAPA TAHU CAMNE PULAU TEKONG bleh dapat kat Singapore?)

Pada tahun 1977 PKENJ telah mengambil alih tanah di sini dan dimajukan, wujudlah pelabuhan, kilang-kilang dan taman-taman perumahan. Malah Pasir Gudang telah mencatat sejarah menjadi PBT pertama yang diswastakan.

mas2882 posted on 10-10-2010 12:19 PM

asal usul nama sebuah pekan di daerah segamat,johor..
Labis(di ambil dari facebook Anak Anak Labis)

Kononya berpuluh-puluh tahun dahulu,Labis belum lagi dikenali sebagai nama 'Labis' sehinggalah menurut cerita orang tua-tua bahawa asal nama tempat ini adalah daripada perkataan 'labi-labi'.Pada masa itu kawasan Labis masih diliputi hutan tebal.Binatang-binatang liar masih berkeliaran.Dan disitu kawasan paya terdapat banyak labi-labi.Labi-labi ialah sejenis binatang yang mempunyai bentuk badan serupa dengan kura-kura dan tuntung.

Menurut cerita daripada orang-orang dahulu,kawasan yang menjadi tumpuan labi-labi ialah Sungai Paya Merah.Pada ketika itu,Sungai Paya Merah ini ditumbuhi sejenis rumput yang berupa seperti pokok tebu kecil setinggi tiga ela.Tetapi yang menghairankan,rumput ini hanya tumbuh di tepi sungai tanah paya itu dan tidak terdapat di tepi sungai lain.Jenis rumput ini menjadi makanan kegemaran labi-labi.Anehnya,apabila rumput ini hampir mati layu ia akan bertukar menjadi warna merah.Selepas layu,ia akan terendam ke dalam sungai,warna merah yang ada pada tumbuhan ini akan meluntur keluar dan mewarnai air sungai menjadi merah seperti darah.Daripada sinilah orang kampong menamakan sungai itu sebagai Sungai Paya Merah dan kampong merka sebagai Labi-labi.

Kira-kira pada kurun kesembilan belas,orang putih melawat Kampong Labi-labi.Mereka hairan dan terperanjat melihat banyak labi-labi merayap lalu bertanya akan nama binatang tersebut.Penduduk disitu pun menjawab,Labi-labi tuan, berulangkali.Tetapi pegawai orang putih itu menggelengkan kepala seolah-olah tidak faham.Kemudian pegawai itu pun berfikir sejenak dan tersenyum,Labis, oh these are Labis.Pada pendapat orang putih kata jamak perkataan labi-labi dalam Bahasa Inggeris dikenali sebagai Labis.Maka nama Labi-labi yang digunakan kemudian ditukarkan kepada Labis atas nasihat pegawai inggeris itu.

Maka,orang ramai pun datang beramai-ramai membuka penempatan di sekitar paya itu.Sawah padi telah dibuka.Rumput merah yang dikenali oleh penduduk kampuing dibersihkan dan labi-labi yang banyak itu kehilangan sumber makanan utama.Selepas kejadian itu,bilangan labi-labi kian berkurangan.Akhirnya labi-labi tidak lagi kelihatan di Labis sehinggalah sekarang

ejensemit posted on 11-10-2010 08:26 AM

Kg.Changkat Tualang, Perak & Tualang Sekah, Perak

Crite ni dgr dari bapak aku sendiri.. betul ke idak, wallahualam..
Changkat = Busut (mungkin perkataan ni menyatekan bahawe busut ni besar..

Sebatang pokok tualang besar yg tumbuh diatas changkat/busut (ataupun changkat/busut tu naik selepas pokok ni tumbuh).
Sebabkan saiz pokok ni mengerunkan, kn ni dinamakan sempene pokok tu.. (Tualang diatas Changkat - Kg. Changkat Tualang)
Pokok ni kononnye telampau tinggi.. Nak dijadikan cerite, pokok ni kene panah petir kat bahagian atas.. Pokok ni sekah (patah bahagian atas) jatuh melayang.. angin tu terbangkan bahagian yg patah td jatuh ke satu kawasan.. Kawasan tu jadi name Kg.Tualang Sekah.
jauhnye 2 kmpung ni dlm 30km rasenye....

kalo crite ni betul, bayangkan la besar mane pokok ni..

ejensemit posted on 11-10-2010 08:28 AM

Ipoh

Asalnye bandaraye ni dari kawasan perkampungan..
kg ni lak dpt name sebab kaw kg ni banyak pokok ipoh..
xde ape crite mitos pasal ipoh ni..

ejensemit posted on 11-10-2010 08:33 AM

Batu Gajah

Kononnye, tempat ni Sang Kelembai pernah lalu time die mengembare..
Die sampai kat Sg.Kinta tuk minum air, ternampak gajah dan anak gajah mandi (mgkin berendam) kat tgh sungai..
Ditegonye gajah2 tersebut dan jadilah batu..
Kononnye ade lg batu ni kat sg.kinta tu..
(Sang Kelembai ni terkenal dgn crite dongeng yg mampu mengubah sesuatu menjadi batu hanye dgn menegur)

jaa139 posted on 11-10-2010 10:01 AM

kat Kg aku ade 1 jalan namanya Jalan Batang Besar...sape la agaknya yang bagi nama jalan tu:curse:

ctaz posted on 11-10-2010 10:07 AM

Ipoh

Asalnye bandaraye ni dari kawasan perkampungan..
kg ni lak dpt name sebab kaw kg ni banyak  ...
ejensemit Post at 11-10-2010 08:28 http://mforum2.cari.com.my/images/common/back.gif

memang takder mitos....
tapi pokok ipoh tu getah dia teramat beracun......

ejensemit posted on 11-10-2010 11:29 AM

memang takder mitos....
tapi pokok ipoh tu getah dia teramat beracun......
ctaz Post at 11-10-2010 10:07 AM http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

oh.. beracun eh.. tak tau lak aku sal tu..
cume tau cerite je..

ice98 posted on 11-10-2010 02:30 PM

Post Last Edit by ice98 at 11-10-2010 14:31

ASAL USUL NAME NEGERI PAHANG :loveliness:
Pada zaman dahulu Negeri Pahang Darul Makmur mempunyai berbagai nama. Pengarang China menyebutnya sebagai Pang-Hang, Peng-Heng, Pang-Heng, Pong -Fong, Phe-Hang,Pang-Kang dan lain-lain. Pada tahun 1225 Chao Ju-Kua telah mengarang sebuah buku bernama Chu-Fan-Chi, beliau menyatakan di antara beberapa buah negeri yang ditakluki di bawah kuasa San-fo-chi ialah negeri yang bernama Peng-keng. Peng-keng itu ialah Negeri Pahang Darul Makmur.

Orang Arab dan orang Eropah zaman dahulu menyebut Pam, Pan, Phang, Paam, Pao, Paon, Phaan, Paham, Fanhan, Phang dan Pahagh. G.R. Tibbetts, seorang ahli sejarah yang mengulas kisah yang ditulis dengan huruf Arab dalam buku karangan Mas'udi itu pada pendapat Tibbetts ialah Pahang. Dia lebih setuju menyebut perkataan Fanjab itu sebagai Fanhan, Panghang atau Panhang. Semuanya itu dimaksudkan Pahang. Ada setengah pendapat menyatakan Pahang berasal dari bahasa Siam asli ertinya timah. Orang Siam asli yang dulunya mendiami negeri ini dengan membuka lombong bijih timah terutama di Sungai Tembeling.

INFO DR WEBSITE...

mertzxx posted on 11-10-2010 03:17 PM

Bandar Merlimau,Melaka.

Cerita ini aku dengar masa aku kat sekolah ada seorang ustaz citer kat aku. Masa dulu-dulu orang kampung ini sgt handal bersilat dan bermain senjata. Jadi nama "Merlimau" berasal daripada "melimaukan keris". Lama kelamaan jadilah nama "Merlimau".
Page: [1] 2 3
View full: Asal usul nama tempat/daerah di Malaysia