RaimiAffandi posted on 27-11-2010 11:57 AM

Hukum Tidur Selepas Waktu Subuh Dan Asar

CREDIT TO : http://wearetheslave.blogspot.com

Hukum Tidur Selepas Waktu Subuh :

Sabda Nabi:
Maksudnya:berpagi-pagilah(subuh)dalam mencari rezeki,sesungguhnya berpagi-pagi itu adalah keberkatan dan kejayaan.(riwayat oleh at-Tabarani dalam al-Awsath)

Abdullah Ibnu Abbas (Ibnu Abbas) telah melihat anaknya tidur diwaktu Subuh. Maka dikatakan kepada anaknya:
"Bangun! Apakah kamu tidur diwaktu rezeki dibahagi-bahagikan?


Di dalam riwayat lain pula,sebagaimana yang diriwayatkan oleh ashab as-Sunan yg empat dan Ibn Hibban dalam Sohihnya, Nabi melewati anaknya Fatimah radiallah anha yang sedang berbaring pada waktu Subuh, maka Baginda bersabda:

Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan org yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari.' (Diriwayatkan al-Baihaqi)


maka dengan sebab ini para fuqaha menetapkan hukum makruh tidur selepas subuh.

'Dimakruhkan tidurmu -wahai mukallaf- selepas solat Subuh, kerana waktu itu adalah waktu mencari rezeki dan berusaha (syara' dan 'uruf) di sisi org yg beraqal.'(dinukilkan oleh Imam as-Safarini)

Hukum Tidur Selepas Waktu Asar :

Dalam kitab Miskatul Masabih ada disebutkan:
Tidur sedikit di waktu tengahari tidaklah dikeji. Rasulullah saw ada juga melakukannya. Ini dapat mengimbangi kekuatan tubuh badan setelah bertahajud di malam hari.
Ibn Qaiyim menambah:

"Tidur di siang hari amat dikeji kerana ia akan mewarisi penyakit kebengkakkan (muka kelihatan sembab dan tidak bercahaya) malapetaka, merosakkan warna kulit, menimbulkan penyakit radang limpa, melemahkan urat saraf dan melemahkan syahwat. Sekeji-keji tidur ialah ketika awal hari (matahari terbit) dan terlebih keji lagi ialah tidur di akhir siang hari (selepas Asar)."

Setengah ulama mengatakan:
"Sesiapa yang tidur selepas Asar sehingga terganggu kewarasannya maka janganlah ia mencaci selain daripada dirinya sendiri.
CREDIT TO : http://wearetheslave.blogspot.com

Tottot89 posted on 27-11-2010 01:12 PM

gud info...kblkgn ni sy slalu tido pas subuh,tp mmg pantang tido pas asar,lps baca ni mgkn sy akan bpantang utk tido pas subuh lak....:)

cikguranggi posted on 27-11-2010 08:23 PM

sy ni cikgu....skrg kan cuti sekolah.......mcm mana pulak dgn kes saya? lepas solat Subuh jam 5.30 saya tido balik dlm jam 6 sampai jam 8......
sbb sekolah cuti, takde keje nak buat........tapi lps asar tak pernah tido pun......

cikebum posted on 27-11-2010 09:58 PM

kalo keje syif malam, cmana?

RaimiAffandi posted on 28-11-2010 01:05 AM

Reply 3# cikguranggi


   apa kata kalau kita melakukan sedikit riadah selepas subuh itu, seperti bersenam.... itu hanya cadangan sebab saya juga tidak terlepas tidur selepas waktu subuh kalau ada hari2 cuti.... kita sama2lah sentiasa mencuba untuk mengelakkan tidur diwaktu selepas subuh...... :)

RaimiAffandi posted on 28-11-2010 01:09 AM

Reply 4# cikebum

biasalah kepada pekerja syift malam ni sememangnya kena tidur siang..... tapi itu la dia kesan2 yang biasa kita akan perolehi jika tidur siang.... x dinafikan tidur siang dan tidur malam amat berbza kesannya.....

Nape?Tak caye? posted on 28-11-2010 05:05 PM

pagi tadi ..aku dah coba x tidor lepas subuh.... haaha tertido jugak...
sebenarnya keindahan waktu pagi x dapat dibayangkan dengan perkataan..rahmat tuhan

hjrayle posted on 28-11-2010 08:29 PM

boleh tido selepas solat..apa salah nya

RaimiAffandi posted on 28-11-2010 08:53 PM

kalau tido x solat.... ibarat tidur berselimutkan kulit khinzir.....

cm_gagahperkasa posted on 28-11-2010 11:17 PM

kalo keje syif malam, cmana?
cikebum Post at 27-11-2010 21:58 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif


   
kalau syif malam ko tidur jelah walaupun masa kerja
jika boss ko tanya kenapa ko tidur
ko print je infor diatas biar dia baca.

lipsofanangel posted on 28-11-2010 11:20 PM

gud info.. tq

anahus19 posted on 29-11-2010 11:21 AM

aku selalu sangat tido balik lepas subuh n tido lepas asar..uishh..patut la selalu pening² je kepala..pasni tak nak buat dah..

haneco posted on 29-11-2010 11:51 AM

cikgu2 sekolah memang selalu bagi alasan camtuh ek??
cuti sekolah, lepas subuh tido balik sebab x de ape nak wat....pelik aku...
kalo aku cuti sekali pon x penah tido lepas subuh....terus mangun wat sarapan, kemas umah....gi jogging ke....
* bukan nak kondem cikgu2 tapi kebanyakan nyer la (sebab adek beradek aku ramai cikgu)..tapi umah tunggang langgang....sarapan pon dah dekat tengahari....:dizzy:

nazlinda04 posted on 29-11-2010 01:35 PM

good info....tq TT:loveliness:

larikesurga posted on 29-11-2010 03:11 PM

patot ar muka aku jadi tembam sket...tido pas asar..:$:$

putput posted on 29-11-2010 03:17 PM

gud info tapi tak buat :lol:

xray posted on 29-11-2010 03:32 PM

Orang Umno suka tido pas ansar dan subuh sebab tu jadi meroyan seakan.

capiloton posted on 29-11-2010 06:05 PM

betoi tu.. time cuti la syok morning walking...
ni bantai tido sampai ke tgh hari..
macam mana la tak GEMOK..

loladoilies posted on 29-11-2010 06:41 PM

good info :loveliness:

cikguranggi posted on 30-11-2010 12:04 AM

cikgu2 sekolah memang selalu bagi alasan camtuh ek??
cuti sekolah, lepas subuh tido balik sebab x d ...
haneco Post at 29-11-2010 11:51 http://mforum3.cari.com.my/images/common/back.gif

bukan takde keje bro....tapi mmg takde kejelah...tido pun bukannya lantak sampai jam 12 tghari.....setakat 2-3 jam jek.......eh jeles ke..?? itu jelah nak rehatkan otak drpd bebanan kerja seorg guru.......org kata guru senang kejenya, cubalah jadi guru kalau tak percaya..!!

neez_cookies posted on 30-11-2010 01:27 AM

memang kalau tidor pas asar..
pale otak jadi bengong kejap..pastu cam pening je...

alien7749 posted on 30-11-2010 11:33 AM

Selagi tak haram, apo ngko nak buek, hentam sajo lah.

tockmatt posted on 30-11-2010 12:09 PM

ye la bro x haram.tapi jangnla tidor lepas subuh,x baik.kan tt dah bagitau siap ngan hadis skali.nak tidor jgk,tunggu tgh hari sikit sejam sebelum zohor

New research from the University of California, Berkeley, shows that an hour's nap can dramatically boost and restore your brain power. Indeed, the findings suggest that a biphasic sleep schedule not only refreshes the mind, but can make you smarter..
kredit sciencedaily.com

tulipmerah posted on 30-11-2010 02:08 PM

memang dah lama tahu tido lepas asar boleh buat seseorang jadi papa kedana dan gila.. ! dgr kalau lebih 40 kali? betul ke?

hAzEL^nut posted on 30-11-2010 03:34 PM

huhuhu xmo tido pas subuh dah..:'(

tp, kalo tak tido, kompen tersenguk2 time keje...:'(
Page: [1] 2
View full: Hukum Tidur Selepas Waktu Subuh Dan Asar