rodriguez posted on 16-12-2003 06:01 PM

Asal Usul Nama Tempat Di Pahang

mari share asal usul nama tempat di negeri pahang.sebenarnya ada banyak versi pasal asal usul nama tempat ni.kalo korang ada versi lain...boleh bincang bincangkan.

Pahang
dulu dekat tebing sungai pahang banyak pokok Mahang...?? maka dari situlah negeri pahang ni di ambil namanya.

Jerantut
cerita ni aku dengar dari lisan..tak silap aku,ada seorang tok batin orang asli yang berpengaruh bernama tuk.suatu hari dia menaiki rakit di sungai pahang.tak semena mena,rakitnya telah berlanggar dengan jeram dan dia telah mati di situ.jadilah nama tempat ni jeram tuk ,,dan hasil daripada loghat pahang setempat..sebutannya menjadi jerantek(dieja jerantut).

kuala krau (temerloh)
kalo perak ada kuala kurau,kelantan ada kuala krai,pahang lak ada kuala krau..sebuah pekan kecil yang berada di tengah tengah laluan jerantut temerloh.asalnya tempat ni diberi nama apabila suatu ketika muncul beribu ribu ekor monyet di tepi tebing sungai pahang yang melalui pekan ni.hasilnya dapatlah nama kuala krau.

wallahualam

hawv posted on 17-12-2003 02:19 AM

jaya gading....
16 kilomiter dari kuantan kat kem tudm
sejarah nyer...
dulu ade sekumpulan gajah lior yg besar dan manyak...
pastuh ade seorang india nama jaya yg telah kaya dgn hasil jualan gading disitu....dan disitulah tempat tumpahnya darah gajah tu....
tak pun org kat situ sumernya berjaya pergi ke menara gading kot....
termasuklah aku....:lol::lol::lol:


serba sedikit sejarah jaya gading tempat aku tinggal....

joaquim posted on 17-12-2003 06:19 AM

sungai koyan- kt sini banyak emas, so org dulu cakap emas kt sini berkoyan-koyan tu la jadi sg koyan...tempat tinggal chef wan ini...

Pak su posted on 17-12-2003 09:07 AM

Originally posted by rodriguez at 2003-12-16 06:01 PM:
mari share asal usul nama tempat di negeri pahang.sebenarnya ada banyak versi pasal asal usul nama tempat ni.kalo korang ada versi lain...boleh bincang bincangkan.

Pahang
dulu dekat tebing sung ...

Lain pulak yang pak su dapat...

Nama pahang sendiri berasal dari nama seorang china Pang Hang boleh lihat di pahang net. -asal usul nama pahang ini. (Panjang citernya)

Jerantut.
Ada sedikit persamaan dengan cerita yang PS dengar sebelum ini.
Kisahnya Pemburu yang memburu binatang di sungai Pahang
- mereka mengepong binatang dan menghalau binatang kejeram sambil berteriak ke Jeram itu lama kelamaan disebut JERANTUT.

Temerloh - Tertidur. atau terlena jadi namanya temerloh.

Kuantan -  dikatakan berkaitan jugak  dengan nama china jugak KUAN TAN

Ada satu nama tempat yang agak unik di jerantut kalau disebut sahaja KERAMBIT kita akan membayangkan sejenis senjata melayu kerambit - tapi lain pulak kisah yang penah PS dengar asal usul nama kerambit bermula dengan sekumpulan pertani yang menanam Pisang yang banyak dikampungnya sehingga tidak terkawal akan kedatangan kera yang memakan pisang dan tanaman lain. Sehinnga tersebut sahaja  atau dihalau sahaja kera itu dengan percakapan KERA AMBIL berkali-kali  sudahnya dinamakan KERAMBIT sebab dalam loghat pahang "ambil" jugak disebut -AMBIT

[ Last edited by Pak su on 17-12-2003 at 09:10 AM ]

Tenko posted on 17-12-2003 09:22 AM

Asal usul nama PEKAN nih mmg aku sendiri tak pernah dengar but maybe sbb Bandar Diraja so dok kat Pekan la. Pekan kan maknanya bandar...
Hihihi... :D

Pak su posted on 17-12-2003 10:35 AM

Originally posted by Tenko at 2003-12-17 09:22 AM:
Asal usul nama PEKAN nih mmg aku sendiri tak pernah dengar but maybe sbb Bandar Diraja so dok kat Pekan la. Pekan kan maknanya bandar...
Hihihi... :D ...

Benar PEKAN ini bermaksud bandar - ceritanya disana dimasa itu itulah satu-satu pekan yang ada dimasa itu dan ramai orang yang mendapat bekalan makanan dan sebagainya sudahnya nama PEKAN itu terus dikekalkan.

Pak su posted on 17-12-2003 10:39 AM

Nama RAUB  sebuah bandar di Pahang.

Namanya dikaitakan dengan lombong emas disana. kerana banyaknya emas dimasa itu. Boleh "diraub" maksudnya diambil dengan tangan  contoh kita minum air dengan menggunakankan kedua tapak tangan itu dinamakan RAUB.

[ Last edited by Pak su on 17-12-2003 at 10:41 AM ]

ctredzuan posted on 18-12-2003 09:14 AM

Originally posted by joaquim at 29-10-2003 22:19:
sungai koyan- kt sini banyak emas, so org dulu cakap emas kt sini berkoyan-koyan tu la jadi sg koyan...tempat tinggal chef wan ini...

ooo.. chef wan duk sini ker? mak aih..... pendalaman nyer kan?

Pak su posted on 18-12-2003 11:33 AM

Originally posted by ctredzuan at 2003-12-18 09:14 AM:
ooo.. chef wan duk sini ker? mak aih..... pendalaman nyer kan?


:re:..oopp..cik CT mari ke Pahang pulak ke?



lagu nie tak dok kaitan sekadar lagu je...


Tengok rasa tok puas...buleh tok sir nak lepas...
Putih comel tok agas....nampak manja putih berseri..
demo nie anak sapa tak berani ambo nok tegur...:lol::lol:

[ Last edited by Pak su on 18-12-2003 at 11:36 AM ]

ColbyRaikkonen posted on 18-12-2003 01:00 PM

Chenor


Kalau tak silap, berasal dari nama orang. Orangnya terkenal di chenor satu ketika dulu, tapi tak tau la sebab apa

Namanya Cik Nor

Dulu kan ejaan untuk Cik, ialah Che'

Che' Nor -----> Jadi Chenor

gjoy_chester posted on 20-12-2003 09:57 AM

Apa yang aku tahu

Rompin - berasal dari nama pokok Ru.Pokok ru ni ramping sangan batang die so orang pun panggil ru ramping,lama2 jadi Rompin.

Keratong - tempat tinggal parents aku ni woi & tempat aku membesar,malu la kalau x tau.Kalau tak silap aku pada masa dulu Sg Keratong ni adalah sungai yang penting dalam urusan perdagangan.Kirenyer orang menyusuri sungai ni untuk pergi berniaga atau sebagainya.Satu hari ade seorang apek Cina bernama Ah tong bersama dengan keranye menyusuri sungai ni.Tiba2 kera die melompat ke darat dan lari lalu orang ramai pun menyejar la kera si Ah Tong ni takut2 kalau si kera rosakkan tanaman die orang.Orang ramai pun jerit2 "kejar kera Ah Tong tu",lama2 jadi le Keratong.

Bukit Ibam - Ibam tu membawa maksud I brought a mountain.Kisahnye ibam tu dulu memang femes ngan bijib besi dan emas kan.Ramai omputeh datang kat sini.

gjoy_chester posted on 20-12-2003 09:58 AM

Apa yang aku tahu

Rompin - berasal dari nama pokok Ru.Pokok ru ni ramping sangan batang die so orang pun panggil ru ramping,lama2 jadi Rompin.

Keratong - tempat tinggal parents aku ni woi & tempat aku membesar,malu la kalau x tau.Kalau tak silap aku pada masa dulu Sg Keratong ni adalah sungai yang penting dalam urusan perdagangan.Kirenyer orang menyusuri sungai ni untuk pergi berniaga atau sebagainya.Satu hari ade seorang apek Cina bernama Ah tong bersama dengan keranye menyusuri sungai ni.Tiba2 kera die melompat ke darat dan lari lalu orang ramai pun menyejar la kera si Ah Tong ni takut2 kalau si kera rosakkan tanaman die orang.Orang ramai pun jerit2 "kejar kera Ah Tong tu",lama2 jadi le Keratong.

Bukit Ibam - Ibam tu membawa maksud I brought a mountain.Kisahnye ibam tu dulu memang femes ngan bijib besi dan emas kan.Ramai omputeh datang kat sini.

gjoy_chester posted on 20-12-2003 09:58 AM

Apa yang aku tahu

Rompin - berasal dari nama pokok Ru.Pokok ru ni ramping sangan batang die so orang pun panggil ru ramping,lama2 jadi Rompin.

Keratong - tempat tinggal parents aku ni woi & tempat aku membesar,malu la kalau x tau.Kalau tak silap aku pada masa dulu Sg Keratong ni adalah sungai yang penting dalam urusan perdagangan.Kirenyer orang menyusuri sungai ni untuk pergi berniaga atau sebagainya.Satu hari ade seorang apek Cina bernama Ah tong bersama dengan keranye menyusuri sungai ni.Tiba2 kera die melompat ke darat dan lari lalu orang ramai pun menyejar la kera si Ah Tong ni takut2 kalau si kera rosakkan tanaman die orang.Orang ramai pun jerit2 "kejar kera Ah Tong tu",lama2 jadi le Keratong.

Bukit Ibam - Ibam tu membawa maksud I brought a mountain.Kisahnye ibam tu dulu memang femes ngan bijib besi dan emas kan.Ramai omputeh datang kat sini.

sitoYoL posted on 9-1-2004 05:29 PM

Originally posted by rodriguez at 16-12-2003 18:01:
.Jerantut
cerita ni aku dengar dari lisan..tak silap aku,ada seorang tok batin orang asli yang berpengaruh bernama tuk.suatu hari dia menaiki rakit di sungai pahang.tak semena mena,rakitnya telah berlanggar dengan jeram dan dia telah mati di situ.jadilah nama tempat ni jeram tuk ,,dan hasil daripada loghat pahang setempat..sebutannya menjadi jerantek(dieja jerantut).
..

ooo..ako ingatkan sebelom dia jatuh ke jeram..dia terkentut dulu..

tu pasal namanyer Jerantut...:lol::lol::lol:

rodriguez posted on 9-1-2004 11:44 PM

Originally posted by sitoYoL at 2004-1-9 05:29 PM:
ooo..ako ingatkan sebelom dia jatuh ke jeram..dia terkentut dulu..

tu pasal namanyer Jerantut...:lol::lol::lol:

entahla kaih rasa sensitif ngan ayat nih..maybe sebab kaih ngan rombongan sekolah gi temasya sukan kuantan dulu(zaman kekecik) orang kuantan gelar orang jerantut ngan panggilan kentut..

tapi kalo toyol rasa tu satu kelawakan..takperlah.

Pak su posted on 10-1-2004 08:58 AM

Originally posted by sitoYoL at 2004-1-9 05:29 PM:
ooo..ako ingatkan sebelom dia jatuh ke jeram..dia terkentut dulu..

tu pasal namanyer Jerantut...:lol::lol::lol:

Jangan salah fakta toyol...

Asal nama JERANTUT ini bermula ceritanya pada sekumpulan pemburu yang memburu binatang di tebing sungai PAHANG cara buruannya dengan cara menghalau binatang ke JERAM ( sambail bersorak KEJERAM...KE JERAM..Jeram mana tanya kawannya JERAM ITU...) Lama kelaman Lekatlah nama JERANTUT dari asalnya KE JERAM ITU.

Serupa juga ada satu nama BANTAL dikg Bantal Ulu tembeling asalnya BANTAI (PUKUL) sudahnya di sebut BANTAL. (nak citer kisahnya panjang lain kali kita sambung):2lol:

OK...

Pak su posted on 16-1-2004 09:15 AM

Ada satu kampung kat pahang nei nama dia Ceruk puting apa maksudnya....

Carl_Lewis posted on 23-1-2004 11:34 PM

Mentakb lieeerrr???
How does it from?

rodriguez posted on 24-1-2004 12:14 AM

carl lewis

yo brother..tak tau  la asal usul mentakab..

p/s u chinese ? nice to have u here..welcome.:)

rodriguez posted on 24-1-2004 12:43 AM

sedikit tambahan

nama asal negeri pahang ialah inderapura...atau pura

nama asal temerloh ialah kuala semantan

Temerloh, seperti juga kawasan-kawasan lain di negeri Pahang , mendapat namanya melalui satu peristiwa yang berlaku di Kuala Semantan .Menurut Haji Zakaria Hitam (beliau mendapat cerita ini daripada orang-orang tempatan) nama Temerloh itu berpunca daripada perkataan 'mereloh' iaitu dalam loghat temerloh..mereloh tu tidor.
Ini berdasarkan pada satu peristiwa yang berlaku di sebuah anak sungai di kiri hilir Sungai Pahang bertentangan dengan Pulau Temerloh. Pada suatu hari ada seorang Minangkabau mendarat di kuala anak sungai itu .Semasa beliau berada di kampung tersebut , beliau melihat seorang sakai yang asyik mereloh (tidur) sepanjang hari tanpa mempedulikan hal-hal lain . Dari peristiwa itulah terbitnya perkataan temerloh yang kemudiannya diambil untuk menamakan kawasan yang baru dibuka itu . Pendapat yang mengatakan nama Temerloh itu datangnya dari perkataan mengeloh juga dipersetujui oleh beberapa tokoh tempatan lainnya seperti Ishak Haji Muhammad dan Haji Omar 5 walaupun peristiwa-peristiwa yang mereka ketahui agak berlainan sedikit

Carl_Lewis posted on 24-1-2004 11:36 AM

Originally posted by rodriguez at 24-1-2004 12:14 AM:
yo brother..tak tau  la asal usul mentakab..

p/s u chinese ? nice to have u here..welcome.:)
Yahhh!!I am chinese!!
I am not a newbie!I am active in Chinese Cari .com!
Especially In pahang forum..........:D:D
Carl_Lewis=KyleLoveMichelle in chinese forum!

Nice to meet you too.......Rodriguez!

rodriguez posted on 24-1-2004 12:46 PM

thats cool!!

gong xi fa chai ...

Carl_Lewis posted on 25-1-2004 12:22 AM

Originally posted by rodriguez at 24-1-2004 12:46 PM:
thats cool!!

gong xi fa chai ...
Gong XI FA Chai to you too!
actually you know what does it mean?

pembangkang posted on 4-3-2005 09:10 PM

Originally posted by rodriguez at 23-1-2004 08:44 PM:
yo brother..tak tau  la asal usul mentakab..

p/s u chinese ? nice to have u here..welcome.:)


mentakab= menekap... tiru/ copy
macam masa kecik2 dulu selalu buat
lukis peta... ingat lagi tak

ni cerita orang mentekab sendiri la
betul tak koi tak pasti
koi orang temloh yang kaki mereloh

pembangkang posted on 4-3-2005 09:14 PM

ngape kat temloh banyok tempat nama paye
paye pulai, paya luas, paye kecik, paya dalam dan segale macam paye lagi

sebab kat sini banyok paye
Page: [1] 2 3
View full: Asal Usul Nama Tempat Di Pahang