Harry Potter posted on 26-1-2004 11:29 PM

Cerita Rakyat SABAH

Sabah terkenal dengan cerita rakyatnya. Mungkin ditempat kita masing2 pun ada cerita rakyat yang diturunkan dari generasi ke generasi..

Apa kata kalau kita tuliskan di thread ini. Kalau boleh gunakan bahasa Malaysia (bukan bahasa pasar sabah)

Anggaplah ini sumbangan kita pada seni sastera tanahair..

ajijah posted on 9-1-2004 09:39 AM

Asal Usul Nama Tempat di Sabah [by:- ajijah & Harry Potter]

Sia dingar dari forum lain, dorang cakap Tamparuli datang dari nama
Tempat-Lori pasal dulu-dulu banyak lori parking sana mo berniaga
jadi lama-lama kena sebut jadi
Tamparuli


bah share-share lah apa yang kamu tau pasal asal usul tempat di Sabah ni, tak kira, kampung,daerah,nama jalan ..etc

[ Last edited by DARSITA on 11-3-2004 at 09:18 AM ]

Harry Potter posted on 9-1-2004 09:47 AM

Keningau.. berasal dari nama pokok yang banyak tumbuh didaerah itu. Keningau (pokok kayu manis).

ajijah posted on 12-1-2004 09:32 AM

ini lama suda sia mo tau...dari mana nama menggatal tu datang ?...takkan betul-betul  dari perkataan menggatal

atau gatal pasal banyak nyamuk...hehehe :d

Harry Potter posted on 13-1-2004 11:44 AM

Mungkin juga... sayang teda urang mengatal di sini..

Gadiskampung25 posted on 27-1-2004 10:33 AM

sia ndak pasti susun cerita yg betul..... tp lebih kurang cenggini lah....

ASAL USUL NAMA GUNUNG KINABALU....

dulu ada seorg lelaki berkahwin dgn seorg gadis berbangsa cina..... tinggal di pinggir kaki gunung tu....kiranya antara kundasang / ranau kali....... lps tu dorang ni pun dptlah seorang anak...kalau sia ndak silap anak lelaki... hiduplah mereka dgn aman, harmoni dan bahagia.....

suatu hari lelaki ni (suami) pi cari makan di kawasan gunung kinabalu tu... lama ditunggu ndak jugak pulang2.......susahlah hati isterinya ni...... yalah, tinggal pulak berdua jak sama anak yg masih kecil.... ditunggu2 ndak jugak pulang...dia pun bawa anaknya tu pi cari suaminya di gunung.....

cari..punya cari... jumpalah dgn suaminya...malangnya suaminya sudah meninggal. sedihlah dia.... maka berpakatlah dia dengan anak utk terus tinggal di gunung... malas sudah dia mau turun...... sampailah mati....... jd sempena cerita keluarga ni lah diambil namanya jadi nama gunung tu..... cina = gadis tu (ditukar menjadi Kina), Balu = sbb dia kematian suami....... jdlah KINABALU......

kalau ada silap... tolonglah betulkan...sbb sia pun ndak pasti sangat......

Chickenx posted on 27-1-2004 11:28 AM

bukan india seja kah yg kalau mati laki dia kena panggil balu..??

Harry Potter posted on 27-1-2004 12:21 PM

ada versi lain tentang asal nama kinabalu.. kata orang nama itu berasal dari aki nabalu = datuk nabalu..

tapi saya tak berapa tahu versi ini.. ada sesiapa anggota forumer tahu tentang ini..??

Chickenx posted on 27-1-2004 01:45 PM

kalau pasal kk..aku dengar dulu nama kk nie kota api-api..pasal durang bilang dulu satu k.k nie kunun tebakar...pasal itu duarang kasi nama kota api

Harry Potter posted on 27-1-2004 10:43 PM

Betulah tu...
tapi cerita lain adalah disini dulu ada satu rumah api.. sebab itu dia dinamakan api-api..

Gadiskampung25 posted on 28-1-2004 09:55 AM

Originally posted by Chickenx at 27/1/04 11:28 AM:
bukan india seja kah yg kalau mati laki dia kena panggil balu..??


melayu, cina @ india dll = kalau suami telah meninggal adalah BALU

melayu, cina @ india dll = kalau bercerai dgn suami adalah JANDA

Harry Potter posted on 28-1-2004 11:43 PM

Mana lagi cerita rakyat ni...??

Chickenx posted on 29-1-2004 02:39 PM

abis sudah mungkin..ndak banyak juga cerita di sabah nie..

Gadiskampung25 posted on 29-1-2004 02:50 PM

ndak ingat bah HP..... kena tanya nenek sia balik ni.... tunggulah sia balik sabah nanti sia tanya.... pas tu sia pos banyak2 sini....

ndak pernah lagi sia jumpa buku pasal cerita rakyat Sabah ni..... ada siapa2 pernah jumpa?

Harry Potter posted on 29-1-2004 07:43 PM

saya ada buku cerita rakyat sabah ini.. terbitan tahun 1930an.. penulisnya adalah urang putih.. tapi dia campur2 sama cerita rakyat sarawak dan brunei..

Gadiskampung25 posted on 30-1-2004 10:01 AM

1930an... ada copy lagikah sekarang? aduna, belum kelahiran tu buku sudah wujud.... kalau campur2 pun ndak apa2....asalkan dia tulis citer ni Sabah punya, citer tu Swak @ Brunei punya......

ko ni HP, ada buku tu pun ndak pulak ko mau post citer tu di sini...apalah....?!!

Harry Potter posted on 30-1-2004 10:41 AM

Buku itu dalam bahasa english.. tajok dia story of borneo.. sia malaslah mo translate..

buku ni macam warisan datuk sia lah..

Gadiskampung25 posted on 30-1-2004 11:10 AM

ko tulis jak bah dlm english... bulih jugak sia belajar sekali sambil membaca.....

kirim salamlah sama datuk kau..... best betul dia tu...

Harry Potter posted on 30-1-2004 11:22 AM

My datuk sudah pass away...

Gadiskampung25 posted on 30-1-2004 11:48 AM

i am sorry.......

maaf yer..... apa pun dia dah wariskan sst yg berharga utk anak cucunya....

Chickenx posted on 30-1-2004 11:50 AM

Ya betul tu...kau cerita laa seja dalam inglish.. bulih juga aku ikut memahami nya...

fatin_ikmal posted on 31-1-2004 09:50 AM

Ya betul tu, bolehlah kita tambahkan info dan pengetahuan kita tentang tanah tumpah darah kita. Kira inipun warisan yang akan kita turunkan utk anak cucu kita nanti.:D

Harry Potter posted on 31-1-2004 11:36 AM

Originally posted by Chickenx at 2004-1-30 11:50 AM:
Ya betul tu...kau cerita laa seja dalam inglish.. bulih juga aku ikut memahami nya...
Ok nantilah.. kalau sia sampai kampung nanti sia ambil..

Harry Potter posted on 10-3-2004 10:26 AM

Sia tida jumpalah buku itu...
talampau banyak bah buku disini...

Harry Potter posted on 10-3-2004 10:29 AM

patut cerita asal-usul sandakan taruh disini..
Page: [1] 2
View full: Asal Usul Nama Tempat di Sabah [by:- ajijah & Harry Potter]