Originally posted by amorist at 18-808-2003 11:59:
011.114
"Dan lakukanlah solat pada dua tepi siang, dan awal malam; sesungguhnya perbuatan baik menghilangkan kejahatan. Itu adalah satu peringatan bagi orang-orang yang mahu ingat."
[ ...
Originally posted by paler kembang at 18-8-2003 23:26:
Mmmnnn... tentanng 2 rakaat tu... pada awalnya memang semua waktu dalam dua rakaat... kemudian nabi tambahkan jadi 4 dalam solat zohor, asar dan isya', dan maghrib jadi 3, subuh kekal 2. Dan terus ...
Originally posted by UFWL at 2003-8-22 01:00 AM:
:stp: OOI enko ni pegi ngaji lagi...nie dapat kat mane nie...pegi baca kitab ISRA' MIkraj ...bagi paham bebetul
....
Originally posted by UFWL at 22-03-2003 01:00 AM:
:stp: OOI enko ni pegi ngaji lagi...nie dapat kat mane nie...pegi baca kitab ISRA' MIkraj ...bagi paham bebetul
....
Originally posted by paler kembang at 22-8-2003 13:32:
SEHINGGA KINI AKU MASIH TERUS BELAJAR..... TAPI KAU YANG MENYEBUT PERKARA DI ATAS JUGA HARUS MENGAJI DULU SEBELUM KOMEN.... CUBA TANYA ORANG YANG LEBUH MENGETAHUI PASAL NI.... TANYALAH... DAN KEMUD ...
Originally posted by amorist at 8-11-2003 10:38 PM:
Mutantninja,
Berikut ialah tafsir dari Mushaf Al Madinah An Nabawiyah:
Surah Hud 114: "And establish prayers at the two ends of the day and at the approaches of the night..." ...
Originally posted by mutantninja03 at 2003-11-9 01:35 PM:
My counter argument is simple.
In "two ends of the day".... one end should very well be the opposite of the other !
So if subuh is one definite end, the other should be Maghrib. ...
amorist wrote:
Approaches of the night: As Zulafan, plural of Zulfatun is used here, and not the dual, it is reasonable to argue that at least three "approaches of the night" are meant. The late afternoon prayer, Asr can be one of these three, and the evening prayer, Maghrib, can be the second. The night prayer, Isha', would be the third.
Originally posted by amorist at 17-11-2003 12:40 PM:
You have not addressed the following:
If there are at least 3 prayers in the evening and subuh in the morning, then there cannot be less than 4 prayers in a day![/colo ...
Quote:
Originally posted by mutantninja03 at 2003-12-9 12:50:
Mengenai perkataan Zulafan, pertama tamanya saya tidak tahu mengapa anda perlu mengikat suluruh tafsiran Quran dalam isu sembahyang ini hanya kepada perkataan keramat yang satu ini, sedangkan banyak lagi ayat ayat lain yang merujuk kepada isu yang sama. Adakah kita patut abaikan semua ayat ayat yang lain itu hanya disebabkan kita mahu terikat dengan satu perkataan keramat yang kita sukai (yang kita sendiri pun ada perasaan ragu ragu terhadapnya) ??? Sudah tentu tidak !
Originally posted by antiQue at 9-12-2003 03:38 PM:
Ada significantnya perkataan zulafan tu.. itu sebabnya amorist pointed that word. Ini kita kena tengok dari aspek bahasa, amorist tak suruh saudara tafsir, dia cuma suruh tengok dari aspek qawaid / ...
Originally posted by mutantninja03 at 2003-12-10 02:31 PM:
Mengapa agaknya, Prof. Mahmud menggunakan perkataan "sebahagian" dalam tafsir beliau ??
Bukankah lebih elok kalau beliau menggunakan perkataan "menjelang kehadiran malam" saja untuk ayat yang sama ??
Ataukah beliau ini juga seorang yang tidak fasih nahu bahasa Arab ???
Originally posted by kyas at 11-12-2003 04:58 PM:
aku nak tau nih... ermm...
mutantninja03 setuju ke tidak ayat 11:114 mengatakan sekurang-kurangnya ada 5 waktu solat dalam sehari?
Originally posted by mutantninja03 at 7-12-2003 01:56 PM
p.s. Tiada siapa tahu kenapa imam yang mengimamkan sembahyang Zohor dan Asar di masjid masjid mengimamkan bacaan mereka secara senyap senyap ???
Sunnah Nabi ke tu atau ..... ???
Originally posted by mutantninja03 at 13-12-2003 12:27 PM
Kalau di ambil pemahaman melalui tafsir tafsir berbeza yang anda beri tu, tentulah tidak !
Tunggulah... insyaallah ada "evidence" lain yang boleh membantu kita nanti. :2cool:
Originally posted by kyas at 7-11-2006 10:04 AM
quran dlm bahsa arab tu kekal... tak berubah...
yg di atas tu terjemahan...
Originally posted by orangbesi at 6-11-2006 05:31 PM
salam
setahu sayalah
SOLAT tu waktunya SEPANJANG WAKTU?????????
betoiiii ka lagu tuuuuuu???????
kot kotlah saya yg TAK BETUL!!!!!!
Originally posted by vato at 10-11-2006 12:51 AM
emmm...panjang berjela2 perbahasan...
Telah ditentukan waktunya..:setuju:
Baik yang wajib mahupun yang sunah...aku sembahyang subuh waktu subuh :nerd:
Sembahyang Jumaat pada hari Jumaat...bukan ...
Originally posted by Gravedigger at 12-11-2006 01:20 PM
Solat tetap 5 kali cuma waktunya saja yang dipertikaikan. Yang penting dirikanlah solat kerana solat itu mencegah dari melakukan perbuatan-perbuatan keji dan mungkar. Apakah kaum keluarga serta ker ...
Originally posted by ayyohpeen at 12-11-2006 02:26 PM
Saya bertanya Kyas, benarkah ataupun apakah benar ayat-ayat Al-Quraan itu tidak boleh diubah, dipinda mahupun dipindah.
Originally posted by antiQue at 9-12-2003 03:38 PM
zulafan ni adalah plural word. Dalam bahasa arab, kita ada 3 degree of words, i.e :
mufrad (singular)
muthanna (dual)
jama' (plural)
In the case of zulafan, the root word is zulfatun.
so,
singular = zulfatun
dual = zulfatani
jama' = zulafan
Dalam surah Hud ayat 114, translation Yusuf Ali berbunyi begini :
11:114 And establish regular prayers at the two ends of the day and at the approaches of the night: For those things, that are good remove those that are evil: Be that the word of remembrance to those who remember (their Lord)
Perkataan approaches tu yg ditranslate kan dari zulafan. Jadi kenapa Tuhan guna zulafan? Kenapa tak zulfatun, kenapa tak zulfatani? Bila Allah guna perkataan zulafan, bermakna ianya merujuk kepada 3, ataupun lebih, sebab Allah dah gunakan jama', bukan mufrad, bukan muthanna.
Jadi kita tengok dalam ayat tu, Allah kata establish prayer at :
2 ends of the day (2 times)
approaches (Picthall guna watches) of the night (3 or more)
So, don't you think it cannot be less than 5 then?
Originally posted by kyas at 13-11-2006 12:11 PM
tak perlu berbunga bunga. saya quote kembali post by kak Antique:
Originally posted by ayyohpeen at 11-11-2006 11:26 PM
Salam....................
Kalau anda sudah bersetuju mengenai telah ditentukan waktu, mungkin saudara boeh berganding tangan memperluaskan kenyataan anda yang telahpun bersetuju dengan ayat be ...
Originally posted by kyas at 16-11-2006 05:59 PM
macamana ayahpin leh kata "tidak kena mengena dengan solat'?
Yusuf Ali 114: And establish regular prayers at
Shakir 114: And keep up prayer in
Pickthal 114: Establish worship at
Indon ...
Originally posted by ayyohpeen at 16-11-2006 10:50 PM
Zulafan ertinya dekat atau berdekatan,berhampiran atau masa-masa yang terawal, tiada kena mengena dengan pada
Itulah yang saya faham.
Originally posted by ayyohpeen at 16-11-2006 10:50 PM
Betulkah ayat-ayat ALLAH tidak boleh diUbah?
Originally posted by kyas at 17-11-2006 02:26 PM
Originally posted by kyas at 17-11-2006 02:26 PM
Originally posted by orangbesi at 19-11-2006 03:47 PM
salam
AYAT 13: MEREKA TIDAK PERCAYA KEPADA AL QURAN YANG ENGKAU BAWA,
PADAHAL TELAH PUN BERLAKU UNDANG-UNDANG MEMBINASAKAN ORANG-ORANG YANG TELAH LALU
saya termenung memikirkan AYAT ini!!!!! ...
saya termenung memikirkan AYAT ini!!!!! masa tu (sewaktu NABI masih HIDUP atas muka bumi) mana ada AL QURAN?????????????????? jadi AL QURAN mana yang BELIAU bawa??????????????????????? atau hanya MATA YANG TELAH DISILAPKAN??????????????????????????
Originally posted by ayyohpeen at 18-11-2006 10:25 PM
Lalu mufassir-mufassir percaya yang bacaan Fajr itu ialah sembahyang subuh dan solat Fajr juga sembahyang subuh, solat Wushta itu Sembahyang Asar, berjaga malam untuk membaca Al-Quran sebagai sembahyang sunat malam dan bermacam-macam lagi kepercayaan mereka yang mereka letakkan didalam kandungan()
Maka bolehkah apa yang mereka pecaya itu dipaksakan keatas kita yang seolah-olah seperti dipaksa jangan menggunakan aqal, kerana mereka sudah menggunakan aqal mereka. Dan mengubah dari wushta menjadi 'asar, dari fajr menjadi subuh dari bacaan menjadi sembahyang, lalu siapakah yang telah mengubah?
Apakah kita sebenarnya mangsa kepada keadaan atau kita membiarkan diri kita menjadi mangsa? Tidakkah mereka menggunakan aqal?
Originally posted by kyas at 20-11-2006 11:07 AM
kamu percaya kamu menggunakan akal
demi allah
kami juga percaya kami menggunakan akal
tidak di lupakan bahwa ada juga mereka yang menolak semua hadis (yang percaya mereka menggunakan aka ...
Originally posted by kyas at 21-11-2006 10:41 AM
kita berbeza pendapat dlm menterjemah dan mentafsir...
kamu anggap zulafan itu tak ada kena mengena dgn solat
sedang kami menganggap jamaknya perkataan itu penting dan selari bilangan waktu li ...
Originally posted by orangbesi at 23-11-2006 02:05 PM
salam
maaf ya tapi memang kata disengajakan
agar dapat membawa manusia berfikir
dan merenung jauh dan jauhhhhhhhhh
sebagaimana YANG DITURUNKAN di gua hira
walaupun hanya dgn LIMA KHALIMAT
...
sedangkan kononnya telah sempurna AL QURAN, tapi
masih ramai yang mengabaikannya
ATAU MEMANG DIABAIKAN OLEH PENCIPTA..........
Originally posted by orangbesi at 30-11-2006 05:53 PM
salam
teringat lagi satu AYAT TUHAN
SEKIRANYA KAMU DATANG KEPADA KU BERJALAN KAKI
NESCAYA AKU DATANG KEPADAMU DGN BERLARI
JIKA KAMU DATANG DGN LEBIH CEPAT
MAKA AKU AKAN DATANG DGN LEBIH PANT ...
Originally posted by orangbesi at 1-12-2006 03:09 PM
salam
ya tak ya jugak
dan mungkin saya salah sebut kottttt
dan hanya AL QURAN tu saja kah AYAT TUHAN
dan apa KISAHNYA dgn HADITH QUDSI tuuuuu???????
mungkin DIA cipta sendiri kottttttttttt ...
Originally posted by orangbesi at 3-12-2006 11:31 AM
salam
aduhhhh, sekarang saya mengalami lagi kesukaran
dah llaaa didalam kesukaran sekarang ini
sebab masih memikirkan
PERSAMAAN atau PERBEZAAN diantara HADITH QUDSI
dan APA YANG DITURUNKAN T ...
Originally posted by orangbesi at 3-12-2006 11:31 AM
salam
aduhhhh, sekarang saya mengalami lagi kesukaran
dah llaaa didalam kesukaran sekarang ini
sebab masih memikirkan
PERSAMAAN atau PERBEZAAN diantara HADITH QUDSI
dan APA YANG DITURUNKAN T ...
selama saya membaca AYAT TUHAN (HADITH QUDSI)
tak PERNAG TERJUMPA yang BERTENTANGAN dengan SIFATNYA
mungkin saudara pernah jumpa cam tu kotttttt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Originally posted by ayyohpeen at 4-12-2006 12:51 PM
Salam kepada OB sekali lagi dan semua.......
Kalau dalam konteks AYAT TUHAN, pada pendirian saya: yang RASMI, Authorised by ALLAH, Guaranteed by ALLAH and Claimed pured by ALLAH hany ...
Originally posted by orangbesi at 4-12-2006 09:09 PM
salam
nampaknya panjang lebar saudara berkata kata
tapi masih sempit jugak saya menyelit
ALI IMRAN 48
DAN ALLAH MENGAJARNYA AL KITAB AL HIKMAH TAURAT DAN INJIL..............
ALI IMRAN 3 ...
ALI IMRAN 48
DAN ALLAH MENGAJARNYA AL KITAB AL HIKMAH TAURAT DAN INJIL..............
kenapa perlu pada ISA diajarnya KITAB???, TAURAT ???
dan apakah ERTI KITAB ITU selain TAURAT dan INJIL???
dan SIAPAKAH DIA yg KENA KATA "IKUTILAH AKU"?????
dan sekali lagi BEZAKAH AL QURAN , ALKITAB, TAURAT, ZABUR DAN INJIL
DAN AL HIKMAH (mungkin termasuk sekali kot HADITH QUDSI)???
Originally posted by ayyohpeen at 5-12-2006 01:22 PM
SALAM untuk OB dan semua...............
Mungkin kerana kelemahan saya, maka penerangan yang panjang lebarpun masih tidak dapat difahami oleh anda. Saya minta ma'af.
Kesempatan untuk menyelit ...
Originally posted by ayyohpeen at 5-12-2006 01:30 PM
Sambungannya akan menyusul, ma'af kerana aksess tersangkut-sangkut.
dan sekali lagi BEZAKAH AL QURAN , ALKITAB, TAURAT, ZABUR DAN INJIL
DAN AL HIKMAH (mungkin termasuk sekali kot HADITH QUDSI)???
dan saya terbaca dalam SHOHEH MUSLIM bahawa NABI BERTAKBIR
sewaktu memulakan solat, antara rukun rukun solat
tapi pening kepala lagi nak cari dalam AL QURAN!!!
dan saya MASIH RASA LAGI bahawa
NABI telah MENTAFSIRKAN SEJUMLAH AYAT TUHAN dalam KEHIDUPANNYA
betoiiii ka lagu tuuuuuu??????
Originally posted by orangbesi at 6-12-2006 10:52 AM
maaf ya, ada sikit lagi
jadi saudara BERTAKBIR tika SOLAT, IKUT SIAPA?????
dan dalam AYAT ALI IMRAN:48 tu saudara ubah KATA:
KITAB kepada ilmu menulis,
AL HIKMAH kepada hukum-hukum aturan ug ...
nampaknya sekarang terpaksa juga saya berterus terang
walaupun lama HANYA BERSELINDUNG utk mengekalkan PEMIKIRAN
agar MANUSIA BERFIKIR
dan bukannya saya tidak memahami KATA saudara
tapi janganlah MELATAH lebih sangat
nampak kurang manis dipandangan umum (mungkin kottt)
jadi dr KENYATAAN saudara, saudara menolak HADITH QUDSI
dan adakah begitu juga HADITH NABI??????
sedangkan saya baru membaca satu AYAT TUHAN (HADITH QUDSI ) tersebut
yg jika dikaji TIADA BERTENTANGAN dgn SIFAT TUHAN (siapa yg mahu berfikir)
dan kemungkinan KATA NABI itu adalah AYAT YANG DITURUNKAN SEBELUM AL QURAN
(saya masih mencari KITAB yg lainnya)
jadi bila bersangkutan dgn IKUTLAH AKU.....
maka saudara sudah ENGKAR kepada AYAT INI????(mungkin salah tafsir saya lagi)
dan berani saudara kata TAURAT dan INJIL (sebahagian dimansuhkan dan sebah dinasikhkan)
adakah saudara telah membaca KESEMUANYA sampai mampu berkata sedemikian???
dan sila BUKTIKAN kepada saya AYAT TAURAT DAN INJIL YANG MANA
YANG BATHIL, dan bukan diTURUNKAN dari SISINYA??????
dan adakah MASIH ADA PERBEZAAN di antara KITAB KITAB tersebut
dan mungkin termasuk RISALAH NABI yang terdahulu dr itu????
sedangkan UMAT MUHAMMAD menjadi SAKSI kepada umat terdahulu
atas RISALAH NABI mereka SAMPAIKAN
dan masih persoalan ISI KANDUNGAN RISALAH TERSEBUT???
adakah TAK SAMA dgn KITAB YANG TERKEMUDIAN???
saya rasalah(tak berani nak KATA PANDANGAN saya BETUL)
KALAU tak sama TUUUU, mungkin mereka yg mengamalkannya dalam NERAKA
dan mungkin sekali dgn PENYAMPAI NYA sekali!!!!!!
fikir fikirkanlah....
dan beza sangatkah diantara RASUL RASUL ini dr AWAL KEJADIAN???????
sebagaimana saya katakan RASA, sebegitu juga sebagaimana
saudara dgn PANDANGAN/KATA saudara ( sama kan begitu)
saya saja tulis RASA, pasai nak memberitahu bahawa KENYATAAN SAYA
masih TAK BETUL dan hanya utk difikirkan
dan mungkin saudara dah BETUL!!!!!!!!!!!!!!!!!
maaf banyak terkasar, tapi sekadar PESAN MEMESAN
dan kalau kita baca AL QURANlah
nampaknya semua NABI dan RASUL yang dSEBUT berbangsa ARAB
sebab MEREKA BERBAHASA ARAB!!!!!!!!
betoi ka lagu tuuuuuuuu, pening jugak kepala saya niiiiiiiii
Welcome to CariDotMy (https://mforum.cari.com.my/) | Powered by Discuz! X3.4 |