CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 19369|Reply: 127

Fatwa Dr. Yusuf al-Qaradhawi??? Gelatin babi halal???

[Copy link]
Post time 31-5-2014 05:49 PM | Show all posts |Read mode
Ada hamba Allah paste kat fb, betulkan fatwa di bawah ni daripada Dr. Yusuf al-Qaradhawi? Dia bagi link ke page berkenaan http://www.qaradawi.net/new/component/content/article/220-2014-01-26-18-21-41/2014-01-26-18-26-08/632-#لحم%20الخنـزير%20أم%20كل%20المشتقات؟ ] tetapi page tu dalam bahasa Arab. Boleh ada sesiapa bantu ulas apa yg dimaksudkan dalam web tu, adakah seperti yg di bawah?

--------------


Pengerusi Persatuan Ulama Antarabangsa, guru kami (fil riwayah) Syaikhuna Fadhilah al-Syaikh al-'Allamah Dr. Yusuf al-Qaradhawi pernah ditanya berkenaan hukum memakan makanan yang mengandungi gelatin yang dibuat daripada haiwan termasuk babi, maka jawab al-Syaikh al-Qaradhawi:


هناك شيء يغفل عنه الكثيرون وهي قضية الاستحالة، نقول إذا استحالت النجاسة طَهُرت، يعني ممكن الشيء يكون أصله خنـزير ثم استحال أصبح مادة أخرى، أصله خنـزير ولكن أخذ منه وتحول إلى شيء آخر وصار صابون، الفقهاء قالوا مثلاً الأشياء مثل الروث ونحو ذلك حينما تؤخذ وتدخل النار وتحترق، فرمادها حلال لأنه صار شيء آخر، قالوا لو دخل كلب في مملحة ومات في المملحة وأكله الملح وإذا بحثت عنه فلن تجده، أصبح الكلب ملح، فممكن أن تستعمله في الأكل والشرب وكل شيء، لأنه تحولت العين، الحكم يدور مع عِلِّته وجوداً وعدماً، فالعِلَّة لم تعد موجودة ولذلك إذا لحم الخنـزير أو عظام الخنـزير تحولت وأنا سمعت من أخونا الدكتور محمد الهواري وهو من الدكاترة العلميين الذين يعيشون في ألمانيا من سنين طويلة وله بحث جيد في هذه القضايا، قال لك: معظم هذه الأشياء ممكن تؤخذ ويُعمل منه معجون أسنان، وتعمل منه صابون وتعمل منه جلي هو أصله خنـزير إنما صار مركباً كيماوياً جديداً فأخذ حكماً آخر.


Terjemahan: "Di sana terdapat perkara yang dilupakan oleh banyak pihak iaitu isu transformasi bahan (perubahan zat). Kami berkata: Apabila sesuatu najis ditransformasikan, ia menjadi suci, iaitu sesuatu bahan itu mungkin pada asalnya adalah babi, kemudian ia bertransformasi menjadi sesuatu bahan yang lain - asalnya ialah babi tetapi ia diambil dan ditransformasikan menjadi sesuatu yang lain - contohnya menjadi sabun.

Para fuqaha' berkata, contohnya, sesuatu perkara seperti tinja dan sebagainya, apabila ia diambil dan dikenakan api serta dinyalakan, maka abunya adalah halal kerana ia telah menjadi bahan yang lain. Mereka berkata: Jika seekor anjing masuk ke dalam takung garam dan mati di dalam takung garam itu hingga garam memusnahkannya, hinggakan apabila kamu mencarinya kamu tidak menjumpainya disebabkan anjing itu sendiri telah menjadi garam, maka garam itu boleh digunakan untuk makan, minum dan segala-galanya, kerana ia telah mengalami transformasi bahan.
Hukum ditetapkan bergantung kepada `illah (sebab) yang ada dan yang tiada. Maka `illah dalam hal ini ialah ia tidak kembali wujud.

Oleh itu, apabila daging atau tulang babi telah bertransformasi, - dan saya mendengar daripada saudara kami Dr. Muhammad Hiwari, dan dia adalah antara doktor akademik yang tinggal di German untuk tempoh yang sangat panjang, dan dia mempunyai kajian yang sangat baik dalam hal ini, - dia berkata kepada kamu: Kemuncak hal ini adalah, ia boleh diambil dan digunakan sebagai ubat gigi, dan digunakan sebagai sabun, dan digunakan sebagai gelatin (atau jeli) yang asalnya ialah babi, kerana ia telah menjadi sebatian kimia yang baru menyebabkannya tertakluk kepada hukum yang baru (iaitu halal)"





Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 31-5-2014 06:23 PM | Show all posts
tajuk berat rakyat biasa nak hadam,was was tetap ada sebenarnya..
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2014 07:05 PM | Show all posts
kalau cmtu tak perlu lah cop HALAL.

senang kalau nampak bentuk babi dan anjing tahu HARAM.

kalau nampak mi, nampak coklat HALAL.

kalau cmtu mansuhkan JAKIM

Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2014 10:31 PM | Show all posts
bukan mazhab hanafi ada kata, sesuatu yang haram boleh jadi halal bila berlaku tranformasi dari sifat asal??? masalahnya gelatin tu ada bertranformasi ke???

As such, according to the Hanafi school, it would not be permitted to consume gelatin made from any part of the pig. The only time it would be permissible is when the pig undergoes an essential transformation. However, since gelatin does not undergo such an essential transformation it will remain prohibited to consume if made of pig or any other unslaughtered animal.

kita tunggu penjelasan expert disini...
Last edited by nanacinta on 31-5-2014 11:05 PM

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-6-2014 07:25 AM | Show all posts
nanacinta posted on 31-5-2014 10:31 PM
bukan mazhab hanafi ada kata, sesuatu yang haram boleh jadi halal bila berlaku tranformasi dari sifa ...

ic.. tq, nice comment..

Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2014 11:51 AM | Show all posts
MENGAPA ANJING DAN BABI DIHUKUM MENJADI NAJIS YG PALING BERAT, SEHINGGA TERSENTUH PUN(TERUTAMA DLM KEADAAN BASAH) PERLU DI CUCI DENGAN CARA TERTENTU.


JIKA DAH DIHUKUM SEDEMIKIAN, BOLEHKAH MENJADI HALAL DIMAKAN SETELAH MENGALAMI PROSES TRANSFORMASI BAHAN? ATAU SOALAN LAIN, SETELAH  DITRANSFORMASI, TERURAIKAH STRUKTUR BAHAN ATAU SEL SEL ANGGOTA BABI DAN ANJING  ITU SEHINGGA BOLEH MENGHILANGKAN KENAJISANNYA?
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 3-6-2014 09:23 AM | Show all posts
nanacinta posted on 31-5-2014 10:31 PM
bukan mazhab hanafi ada kata, sesuatu yang haram boleh jadi halal bila berlaku tranformasi dari sifat asal??? masalahnya gelatin tu ada bertranformasi ke???

Setahu saya, menurut mazhab Hanafi, sesuatu yang haram tu boleh jadi halal 'diguna' bila berlaku transformasi secara total (complete metamorphosis). Namun dalam isu pemakanan, masih ada kekangan tertentu (tak semestinya jadi halal dimakan), walaupun halal diguna (contoh dipakai).

As such, according to the Hanafi school, it would not be permitted to consume gelatin made from any part of the pig. The only time it would be permissible is when the pig undergoes an essential transformation. However, since gelatin does not undergo such an essential transformation it will remain prohibited to consume if made of pig or any other unslaughtered animal.

Menurut Ulama mazhab Hanafi, gelatin dari babi (asal dari lemak babi) tetap tak berubah, maka tak berlaku transformasi dan hukumnya tetap HARAM dimakan.

Last edited by mnm77 on 3-6-2014 09:25 AM

Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2014 09:23 AM | Show all posts
Question

I would like to know if it is permissable to eat any sweets or chocolates that contain gelatine. Some Ulama are of the opinion that because of the transformation it is permissable. What is the correct ruling?

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

Gelatine could be made from either consumable or non-consumable animal bones or hide. The animals could further, either be slaughtered or not. Thus we have a total of eight different scenarios. Below these scenarios have been listed together with their rulings:



If metamorphosis’s (Qalb-ul-Mahiyat) takes place, gelatine would be halal (permissible). However, Darul-Ifta does not agree that metamorphosis’s takes place. Below is an article written by Muhammad Ansar Husain Nadwi (B.Tech. Chem. (Spl. in Leather), M.C.A.):

Why the making of gelatine cannot be considered Qalb-ul-Mahiyat in the Shariah.

Gelatine is nothing but raw collagen dissolved in hot water. Collagen is a structural protein found in all animals. It constitutes approximately 90-95% of the total corium of an animal skin. During the manufacture of gelatine, the hair, flesh, nerves, veins, sweat glands, albumins and other proteins are removed from the skins by means of very dilute solutions of acids (approximately 1-5%) or alkalis to leave only the corium layer of the skin. This skin is then dissolved in hot water to yield gelatine. Collagen which is present in the skin remains collagen itself in its essence even after the treatment with acid or alkali.

It is known that the collagen constitutes 90-95% of the corium layer of the skin. Now if the source of the skin is an animal which is Najis-ul-Ain then this 95% part of its skin is also Najis-ul-Ain. This means that during the manufacture of gelatine this Najasah remains in its original form until the skins are ready for boiling. After heating this collagen in water it is converted to gelatine. So the main change occurs during the heating process. Now since the mere boiling of Najis-ul-Ain substance in water is not considered Qalb-ul-Mahiyat in the Islamic Shariah therefore the change of collagen to gelatine cannot be considered Qalb-ul-Mahiyat.

NB:
    If gelatine is manufactured in such a way whereby metamorphosis’s takes place then the ruling will change accordingly.

    The fiqhi principle of umoom balwa (public consumption) could be considered based on need.



البحر الرائق - (ج 1 / ص 104)
وفيه (السراج الوهاج) مسألة جلد الميتة بعد الدباغ هل يجوز أكله إذا كان جلد حيوان مأكول اللحم قال بعضهم نعم ؛ لأنه طاهر كجلد الشاة المذكاة وقال بعضهم : لا يجوز أكله ، وهو الصحيح لقوله تعالى { حرمت عليكم الميتة } ، وهذا جزء منها  { وقال عليه السلام في شاة ميمونة رضي الله تعالى عنها إنما يحرم من الميتة أكلها مع أمره لهم بالدباغ والانتفاع } ، وأما إذا كان جلد ما لا يؤكل كالحمار ، فإنه لا يجوز أكله إجماعا ؛ لأن الدباغ فيه ليس بأقوى من الذكاة وذكاته لا تبيحه فكذا دباغه .

أحكام القرآن للجصاص - (ج 1 / ص 140)
باب جلود الميتة إذا دبغت
قوله تعالى إنما حرم عليكم الميتة والدم وقوله تعالى قل لا أجد فيما أوحي إلي محرما على طاعم يطعمه إلا أن يكون ميتة أو دما يقتضي تحريم الميتة بجميع أجزائها وجلدها من أجزائها لأنه قد حله الموت بدلا من الحياة التي كانت فيه إلا أن قوله على طاعم يطعمه قد دل على الاقتصار بالتحريم على ما يتأتى فيه الأكل وقد بين النبي ص - هذا المعنى في جلد الميتة بعد الدباغ بقوله إنما حرم أكلها وإنما حرم لحمها

المحيط البرهاني للإمام برهان الدين ابن مازة - (ج 1 / ص 390)
وفي «نوادر إبراهيم» عن محمد في حمار وقع في الملاحة ومات وترك حتى صار ملحاً أكل الملح، وقال أبو يوسف: لا يؤكل، وكذلك رماد عذرة أحرقت وصلى عليه على هذا الاختلاف، وحكى أبو عصمة: خشبة لو أصابها بول فاحترقت ووقع رمادها في بئر قال أبو يوسف رحمه الله يفسد الماء، وقال محمد رحمه الله: لا يفسد.

المحيط البرهاني للإمام برهان الدين ابن مازة - (ج 8 / ص 56)
وفي «مختلفات الفقيه أبي الليث»: إذا ماتت دجاجة وخرج منها بيضة؛ جاز أكلها عند أبي حنيفة رضي الله عنه اشتد قشرها أو لم يشتد، ويجوز استعمال انفحة الميت عند أبي حنيفة مائعة كانت أو جامدة، وهي طاهرة عنده على كل حال، وعندهما إن كانت مائعة فهي نجسة فلا تستعمل، وإن كانت جامدة تغسل وتستعمل.


And Allah knows best

Wassalamu Alaikum

Ml. Ishaq E. Moosa,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In'aamiyyah Last edited by mnm77 on 3-6-2014 09:27 AM

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-6-2014 09:26 AM | Show all posts
mnm77 posted on 3-6-2014 09:23 AM
Setahu saya, menurut mazhab Hanafi, sesuatu yang haram tu boleh jadi halal 'diguna' bila berlaku ...

yer la...sebab tu saya tanya tt... adakah gelatin tu bertransformasi sepenuhnya...sebab maklumat yang tt paste tu tulis gelatin babi tu telah bertransformasi dan diakui saintis...

Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2014 09:33 AM | Show all posts
nanacinta posted on 3-6-2014 09:26 AM
yer la...sebab tu saya tanya tt... adakah gelatin tu bertransformasi sepenuhnya...sebab maklumat yang tt paste tu tulis gelatin babi tu telah bertransformasi dan diakui saintis...

Itu pendapat seorang penyelidik, yang mana Sheikh Yusuf Qardhawi membuat kesimpulan fatwa hasil sandaran maklumat dari penyelidik tersebut.

Masih dalam isu yang kurang jelas, ada yang kata berlaku transformasi, ramai yang kata tidak berlaku. Maka bagi saya, dalam isu gelatin babi dalam makanan, lebih baik jauhi.

Yang HALAL itu JELAS, yang HARAM itu JELAS. Yang tak jelas, sebaiknya dijauhi.

WAllahu a'lam

Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2014 09:39 AM | Show all posts
mnm77 posted on 3-6-2014 09:33 AM
Itu pendapat seorang penyelidik, yang mana Sheikh Yusuf Qardhawi membuat kesimpulan fatwa hasil sa ...

yer mod...menjauhi lagi baik...saya pun terkejut baca fatwa sheikh yusul qardhawi...tapi siapa la saya ni kan...

Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2014 09:46 AM | Show all posts
Para fuqaha' berkata, contohnya, sesuatu perkara seperti tinja dan sebagainya, apabila ia diambil dan dikenakan api serta dinyalakan, maka abunya adalah halal kerana ia telah menjadi bahan yang lain. Mereka berkata: Jika seekor anjing masuk ke dalam takung garam dan mati di dalam takung garam itu hingga garam memusnahkannya, hinggakan apabila kamu mencarinya kamu tidak menjumpainya disebabkan anjing itu sendiri telah menjadi garam, maka garam itu boleh digunakan untuk makan, minum dan segala-galanya, kerana ia telah mengalami transformasi bahan.
Hukum ditetapkan bergantung kepada `illah (sebab) yang ada dan yang tiada. Maka `illah dalam hal ini ialah ia tidak kembali wujud.
1. Hukum asal: daging anjing haram, garam halal
Daging anjing dah berubah jadi 'garam'... (garam yang sangat banyak memusnahkan anjing). Berlaku perubahan!

2. Hukum asal: lemak babi haram
Kalau lemak babi dimasukkan sebagai 'gelatin' dalam makanan... 'gelatin' tu tetap gelatin (kandungan lemak), hukumnya tidak berubah. Kalau kandungan lemak dah jadi garam, itu baru ada perubahan.

Cuma ada yang kata gelatin tu dah bukan lemak babi, dah jadi sebatian kimia... namun zaman moden sekarang pun DNA babi tetap boleh dikesan dalam gelatin babi!

WAllahu a'lam

Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2014 09:52 AM | Show all posts
nanacinta posted on 3-6-2014 09:39 AM
yer mod...menjauhi lagi baik...saya pun terkejut baca fatwa sheikh yusul qardhawi...tapi siapa la saya ni kan...

Ada juga fatwa Sheikh Yusuf Qardawi yang tidak dipersetujui Ulama lain.... saya pernah melihat risalah yang dikompilasi Ulama berkaitan fatwa-fatwa Sheikh Yusuf Qardhawi yang disemak oleh Ulama lain.....secara akademik, kita menghormati Ulama. Perkara yang khilaf pada Ulama, ada sedikit kelonggaran untuk umat, namun berhati-hati itu lebih baik bagi yang bertaqwa.

Bagi yang tinggal di tempat yang sukar dapat makanan dari orang Islam, mungkin ada rukhsah (keringanan) yang diharuskan untuk ikut fatwa tersebut.

WAllahu a'lam

Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2014 09:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Salam

Syarat utama adalah menyembelih. Saya ingin tahu bila masanya babi disembelih?

Halal ke kalau babi disembelih?
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2014 10:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Sesuatu yg diharamkan tidak boleh dihalalkan dan hanyasanya diharuskan jika berada dlm keadaan daururat yg mana ketiada sumber lain melainkan yg telah diharamkan olehNya.

Menghalalkan sesuatu yg haram yg datangnya dari para ulama boleh mendatangkan kemurkaanNya kerana mengingkari ketetapanNya.

Jika kita selami, syarat utama utk memakan binatang ternakan adalah melalui kaedah mengenal pasti haiwan yg dibolehkan utk disembelih sebelum disembelih.

Jika Alquran menyatakan haram, tidak patut sebarang fatwa dikeluarkan mengatasi ketetapan Allah samaada kita semua suka atau tidak suka kerana kita mencari redhaNya dan bukannya balaNya.

Memproses mana2 bahagian babi tetap hukumnya haram utk dipakai atau dimakan kerana ianya tidak akan suci melainkan diproses dalam keadaan semula jadi olehNya  sebagai baja organik  sahaja.

Ini pandangan saya. So terpulanglah anda semua nak ambil mana2 keputusan kerana bukan hak saya utk menentukan halal sesuatu yg jelas diharamkan olehNya.

p/s: lepas ni, jika ada lembu mati tak disembelih, gelatin lembu ini boleh dimakanlah ye? Apa punya fatwa yg tak berakhlak tul ler. Jauh menyimpang dari hukum ketetapanNya.
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2014 11:28 AM | Show all posts
mnm77 posted on 3-6-2014 09:46 AM
1. Hukum asal: daging anjing haram, garam halal
Daging anjing dah berubah jadi 'garam'... (garam ya ...

daging jadi garam tu mcm mana ek?
setahu saya garam blh diguna utk awet tisu supaya DNA tak rosak.
malah ada penemuan garam kristal zaman kuno yg masih menyiman DNA.
jika kita test garam yg dikatakn berasal dr anjing tersebut, mungkinkah DNA anjing tersebut masih wujud?
dan jika DNA anjing masih wujud, adakah ini tetap dianggap istihalah?

mcm mana pula dgn susu yg terbentuk antara darah dan tahi.
darah dan tahi adalah najis, susu pula suci.
tapi ketiganya2 blh ada DNA yg sama.

sama juga air mani, darah adlh najis. Tisu pula bukan najis.
padahal ketiga2nya jika diuji setiap satu, mengandungi DNA yg sama. (jika diambil dr induk sama)

bolehkan istihalah dinafikan semata2 dgn kewujudan DNA yg terlalu seni itu?


Last edited by Orion on 9-6-2014 11:34 AM

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-6-2014 05:13 PM | Show all posts

fo

Dari sudut chemistry nya, DNA can never transform especially kalau dia adalah IC kepada sesuatu species. Contoh, macam mana orang nak tahu sesuatu itu adalah babi (kalau dia daging seketul) kalau dengan salah satu caranya ialah melalui DNA identification. It is still a babi, walau tahap molecular level.

Beza pulak dengan arak/cuka. Chemical compound depa dah 100% berubah. Maka at molecular level cuka bukanlah arak walau berasal dari arak.

Nota: DNA boleh transform melalui beberapa cara tetapi bila dah transformed maka kita dah takkan kenal ianya DNA species mana punya, sebab kemungkinan IC dia dah hilang. Last edited by baulu on 9-6-2014 05:18 PM

Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2014 05:22 PM | Show all posts
Orion posted on 9-6-2014 11:28 AM
daging jadi garam tu mcm mana ek?
setahu saya garam blh diguna utk awet tisu supaya DNA tak rosa ...

Saya rasa garam yang dimaksudkan bukanlah garam kita letak kat ikan tu kot. Saya suspect ianya translation dari English ke BM mengenai proses chemical reaction yang last sekali dah takde benda lain selain dari "garam" dan air.
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2014 01:36 AM | Show all posts
Assallamuaaikum warahmatullah

Bagi Unce,apa yg disebut Prof Yusuf al qaradawi adalah BASIC HUKUM. Asasun,...& suatu penyataan yg "terBUKA"..
maksudnya....Syekh bagi "Hukum"..asas..
Kepakaran bidang sains nya perlu oleh saintis.
Jadi dalam hal ni, kita tak boleh katakan yg Syekh salah....sebab 'asas hukum" ni boleh terpakai bukan sja pada masalah babi, tapi apa juga masalah lainnya.


CTH :..seorg ulama boleh kata..."solat dgn memakai seluar dalam adalah sah" ..dgn maksud "memakai seluar dalam tidak membatalkan solat" dgn syarat, aurat ditutup .(seluar dalam dipakai didlm pakaian lain)...INI BASIC..

Tapi...boleh jadi..penyatan ni disalah faham...: solat hanya berseluar dalam sah(tak menutup aurat)..- tapi bukan ini yg dimaksudkan..




DALAM MASALAH BABI YG DISEBUT...UNCLE FIKIR BEGINI...:

Katakan babi terjatuh kedalam sungai (hulu sungai) & mati....drp bankai babi itu...akan keluar bendalir & akan bercampur air sungai yg banyak...& air sungai itu diambil dihilir sungai...lalu diminum.....adakah Haram?...tak kan....sebab air u walau asalnya drp bangkai babi..& bercampur air yg byk..& telah berubah sifat menjadi "AIR MUTLAK".


Begitu juga..kalau ada ikan yg memakan cebisan bankai babi tersebut...& terhadam menjadi daging ikan....munkin kalau diperikasa DNA babi..munkin boleh dikesan?..
Tapi...ikan tersebut masih halal.


Hinggakan ikan keli yg dibela dgn diberi makan babi pun...boleh di makan,...Ulama megatakan..memakan haiwan jallah (yg makan kotoran/najis) adalah makruh.
& makruh ini pun boleh terangkat (jadi tidak makruh) dgn cara memberinya makanan suci bagi tempoh tertentu.

Pendapat yg tegas spt Imam Ahmad RH...yg mengharamkan al jallah ...pun kata akan jadi halal al jalallah lepas diberi makanan suci sekurangnya 40 hari.




Terus terang, Uncle memang mengelak kalau pun dikatakan halal cthnya makanan coklat yg diyakini telah halal walau ada DNA babi..PASTI ELAK JUGA.
walau halal...tetap tak mau makan....hehe..

banyak lagi makanan lain yg ada
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2014 03:00 AM | Show all posts
burungantu posted on 10-6-2014 01:36 AM
Assallamuaaikum warahmatullah

Bagi Unce,apa yg disebut Prof Yusuf al qaradawi adalah BASIC HUKUM. ...

apa pendapat uncle ya mengani sebilangan orang Islam

yg terlalu nak memudah kehidupan  maka dicarinya hukum hukum oleh ulam ulama tertentu yg favouring their side

dn dengan mudah mengambil nya sedangkan depa tak scrutinised pun benda tu sekecil seteliti mungkin sebab

dia adalah yusuf Qardhawi

atau  dr MAza- ini selalu kontemporari -

apa pendapat uncle

sebab ...i tak sure dr maza ni layak ke menduduki panel majlis fatwa kebangsaan ? atau pun dia member ke?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

2-6-2024 04:13 AM GMT+8 , Processed in 0.331232 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list