CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
1234Next
Return Post new threads
Show: 23410|Reply: 79

Buaya (merged: Dunhill.)

[Copy link]

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 18-11-2005 04:30 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

'BUJANG SENANG' - Lagenda Batang Lupar

Adakah buaya nih benar-benar wujud atau hanya satu mitos sahaja? ada orang mengatakan yg buaya nih raja segala buaya di Sungai Batang Lupar tuh dan besar badannya sahaja sebesar badan bas!

Ada cerita menarik pasal buaya nih?

[ Last edited by fleurzsa at 23-2-2006 11:12 AM ]
1

View rating log

Reply

Props Report

Fighter

Alhamdulillah... Subhanallah

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 18-11-2005 08:50 PM |All posts
Rasanya dulu ada cerita bujang senang nie
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 18-11-2005 10:29 PM |All posts
susah nk dpastikan..stakat ni,buaya2 kat area sri aman especially btg lupar(btg=sungai) besar2 n sihat2.lalu kt sungai 2 pun,air nampak mcm tenang je kaler teh o..seram..org kat situ kata,bkn aku kata lah mmg bdn makhluk ni lori kecik..yg mcm bas 2 ialah pjg bdn buaya 2..satu lagi facts..but not sure yet..RIPLEY BELIEVE IT OR NOT...kpala makhluk ni besar tong minyak silinder..wallahuallam..
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 17Rank: 17Rank: 17Rank: 17Rank: 17

Post on 18-11-2005 10:57 PM |All posts
aku pun tak pasti..macam2 cerita dengar..penah keluar kat paper yg bujang senang mati ditembak la( berita harian..tahun 90 an kalau tak salah aku.) ..tapi gambar dalam paper tuh ..buaya tuh ada jalur putih blakang dia..
1

View rating log

Champiyooooonnn lagi...18 times bebeh...
Reply

Props Report

Challenger

Record Setter

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 20-11-2005 01:42 PM |All posts
aku nak tau sgt citer pasai buaya nih
esp buaya puchong
waktu aku pergi zoo melaka dieorg kata tu lah buaya puchong diawet...
tp tgk kat muzium negara tu pon buaya puchong yg diawetkan?? aiyakk mana satu
citernye mcm menarik jerr..
1

View rating log

Reply

Props Report

Fighter

Legendary Newbie

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 22-11-2005 12:22 AM |All posts
antara satu mitos tentang bujang senang nieh ialah ... dia ialah jelmaan simalungun ... pahlawan iban
1

View rating log

Historia Magistrae Vitae Est
Reply

Props Report

Fighter

GengKita

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 22-11-2005 01:18 AM |All posts
budak steve pun surrender dengan buaya borneo
I'm not a racist. I hate everyone equally
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 22-11-2005 08:04 PM |All posts
kawan hana yg berasal dr sarawak bercerita..
dia ckp..buaya tu..dimata kasar kita akan nampak buaya tu warna putih sbb buaya tu telah dijampi oleh pengamal..
katanye lah...
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 25-11-2005 02:27 AM |All posts
penah tgk gambar buaya yg ditangkap kat sungai kat srawak.. not sure sungai mana..
tapi yg pasti buaya tu mmg besar sgt.. sbb tgk budak2 yg lepak2 duduk atas buaya tu kecik berbanding buaya tu..
Reply

Props Report

Fighter

GengKita

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 25-11-2005 03:30 AM |All posts
buaya putih tu sebab dia dok air masin
1

View rating log

I'm not a racist. I hate everyone equally
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 25-11-2005 10:22 AM |All posts
Originally posted by Pak_Jen at 18-11-2005 10:57 PM
aku pun tak pasti..macam2 cerita dengar..penah keluar kat paper yg bujang senang mati ditembak la( berita harian..tahun 90 an kalau tak salah aku.) ..tapi gambar dalam paper tuh ..buaya tuh ada jal ...


That was back in '92. A giant croc reputed to be Bujang Senang was shot and killed after killing a boy. Pics below:




As I recalled the carcass of this giant croc was taken away by Sarawak Museum people, so why did it end up at at touristy place like Jong's Croc Farm? Yes, we do have giant crocs in Sarawak, a fact which makes me nervous whenever we travel back to my father's longhouse by boat.
1

View rating log

I had a very GOOD time off
Reply

Props Report

Fighter

Legendary Newbie

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 25-11-2005 11:51 PM |All posts
huiyoo very gigantic maa ... tapi itu saiz salt water crocodile tuhh ... kat dunia nieh memang salt water croc laa yg paling gedabak saiz dia ... memang besar ... itu yg steve selalu citer dalam crocodile hunter dia tuh ... nombor dua buaya sungai nil ...
1

View rating log

Historia Magistrae Vitae Est
Reply

Props Report

Fighter

[AikOLiaN]

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 27-11-2005 01:03 AM |All posts
punye glemer bujang senang ni sampai wings buat lagu utk dia...
1

View rating log

Reply

Props Report

bujangsenang This user has been deleted
Post on 6-12-2005 02:35 PM |All posts
Wings, Bujang Senang

Ketenangan air halus manja
Tersebut satu kisah puaka
Asal manusia
Menjadi buaya
Beraja di lubuk ngeri

Rangkak tenang mencari mangsanya
Segala berlaku senyap sunyi
Siapa mencabar bersedialah
Akan menjadi mangsanya
Akibat sumpah puaka

Suara ngeri
Datang dari lembah sunyi
Maut menanti
Dari sudut tanpa kesan
Kelaku misteri sukar di cari
Tubuh menyambar timbul tenggelam
Gelar diberi buaya ini
Buaya lagenda
Bujang Senang
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 7-12-2005 07:41 PM |All posts
pelik betullah .... cam ner buaya ni leh jd besar cam ni haa .... diorang mkn bangkai jerk .... ??? ader nuitrien dlm bangkai ker ... hehehe
Reply

Props Report

Post on 14-12-2005 09:39 AM |All posts
Sebenarnya Bujang senang ini adalah mitos saja.
Di sungai batang lupar ..bukan sedikit buaya , ada besar ada kecil.
yang makan org itu buaya kecil saja bukan bujang senang.
Pernah berlaku tahun 2001 kalau tak silap aku. seorang lelaki dari rumah panjang mandi bersama anak nya. lelaki itu hanya sempat melambung anak nya berumur 4 tahun di tebing, lantas kaki lelaki ini baham buaya dan di bawa di tengah sungai. 2 hari baru mayat nya di jumpa setengah badan saja.
Buaya di batang lupar ini memang ganas..tapi bukan yg terbesar.
buaya yang terbesar terdapat di sungai saribas bahagian betong sarawak. tapi tak pernah kacau dan ganggu manusia.
Mengikut cerita bapa aku... tahun 1942 ( pada masa zaman jepun) mereka pernah di kejar sekor buaya . kalau nak di bandingkan dengan perahu yg mereka naiki itu sepanjang 4 depa ukuran org tua dulu lah...dlm lingkong 24 kaki. panjang perahu itu tidak sampai setengah badan buaya itu... boleh jadi panjang buaya itu lebih  40 kaki.
mendengar cerita ini pun aku naik seram...sedangkan superco yg pernah di siarkan dlm astro panjang nya hanya 40 kaki.
Buaya ini memang besar,  bukan buaya ini saja yang besar ada lagi Bujang sarau ( sebesar kereta belakangnya) ini kisah benar,
1

View rating log

nangada from xcatcity
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 14-12-2005 01:10 PM |All posts
buat apa dikacau buaya disungai yg memang fitrahnya makan daging...

patutnya, ditembak dan ditangkap 'buaya-buaya' darat yang bersepah kat kota2 keriangan ni... merosakkan anak2 orang dan memangkinkan maksiat dan penzinaan...

yang 'bangkai-bangkai' darat (anak2 gadis) pun satu hal, banyak kisah dan teladan dok kuar Tv dan berita takmo ambik iktibar... dah kena baham dan terbarai baru nak terngadah... last2 buaya-buaya jugak disalahkan...

kalau perangai, tingkah-laku dan cara pemakain tak macam bangkai, masakan ada buaya gatal yg nak baham... menderlah...
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 23-2-2006 10:21 AM |All posts

Buaya putih

Buaya putih



Just nak tau la.. betul ke buaya putih tu penah wujud? and betul ke ade hubungan diantara buaya putih ni dgn bujang senang.. ade sesape tau citer disebalik kisah ni?







1

View rating log

Reply

Props Report

Sound_Garden This user has been deleted
Post on 23-2-2006 02:52 PM |All posts
bujang senang mmg wujud
yang berwarna putih tu bukan dia
tu bini dia,kata org laa, rasanya ada lg pic lama tuh
nanti laaa aku scan, diorg tembak buaya putih tu di tepi sungai
kalau tak silap, selepas membaham budak kecik
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 25-2-2006 03:34 AM |All posts
buaya putih... ular putih... kerbau putih... semua ada... saya pernah tengok... tu 'virus' albino ler tu
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 25-2-2006 06:44 PM |All posts
buaya pun ada lagu...mmg glemer...
1

View rating log

www.einbeauty.my
*SAYA JUAL MEKAR SEMILU*
Ingin nampak cantik??nampak wajah berseri2..tgk website
Reply

Props Report

Challenger

Record Setter

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 30-4-2006 06:28 PM |All posts
ari dalam paper ade ceriter pasal bujang senang
7 meter panjang
675 kilo
besa gilos
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 1-5-2006 06:09 PM |All posts
dulu ada buku pasal bujang senang ni.. tapi dah lupa sapa tulis... but its way back zaman aku skolah rendah.
Reply

Props Report

Defender

Panasonic Lumix FZ-3

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 3-5-2006 02:18 PM |All posts
thn lepas sherrina gi Medan, Indonesia. sempat melawat zoo buaya kat sana. mak aii..bagak2 buaya dia.



1

View rating log

Reply

Props Report

Post on 7-5-2006 07:39 AM |All posts
betul ke bujang senang tu ada bini ? kalau ada bini, dah tak buleh panggil bujang lagi laa... dah tak bujang lagi...

aku penah tengok buaya panjangnya 30 kaki, lebarnya 3/4 meter... mak dayuk.. besaunya...
Reply

Props Report

1234Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 25-11-2014 09:37 AM , Processed in 0.157947 second(s), 38 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top