CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
12345678910... 36Next
Return Post new threads
Show: 345158|Reply: 889

ANEKA KUIH-MUIH WARISAN MELAYU

[Copy link]

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 27-5-2006 07:58 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Siapa ada resepi lama yang ingin berkongsi ......jangan malu-malu tulis resepi disini

[ Last edited by  Kacip_Fatimah at 30-8-2008 08:34 AM ]
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 27-5-2006 08:01 PM |All posts
puansri, resepi apa tu? resepi lama ni banyak. shida rasa biar specifik dekat thread sedia ada atau buka thread baru yang khusus.
aku & dia
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 27-5-2006 08:22 PM |All posts
:pray:kejap saya fikir ......

antaranya peniaram,Kuih kapal Terbang,kuih gula bersira,kuih kelapa(bangkit kelapa),apam betawi,
cakar ayam,cucur jawa,halwa maskat,halwa kundur,engkak,bengkang jawi,wajik dan yang lain Ini mungkin antara kuih lama mungkin tidak saya pun tak pasti .kalau boleh saya ingin berkongsi tentang kuih lama yang zaman sekarang jarang dijumpai.:tq:
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 29-5-2006 09:25 AM |All posts

Tepung Bunga..kuih tradisi kelantan

semalam buat sbb dah lama sgt tak mkn..arwah tok wea dulu selalu buat sbb simple sesangat..sedap mkn time panas2 :love:

bhn2 (agak2 je sukatannya)

tepung beras pulut
air
sedikit garam
telur
gula
minyak utk menggoreng

cara

1)adunkan tepung beras pulut+air+grm (sama cm nak buat puteri mandi/glutinous ball)


2)bulatkan tepung..then tekan ngan tapak tgn

3)celupkan dalam telur


4)goreng..angkat bila kuih tu dah menggelembung


5)tekan part yg menggelembung..n letak gula


siapppppp
1

View rating log

...Never Ask Thing To Be Easier..Always Ask Urself To Be Better...
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 29-5-2006 11:06 AM |All posts
Originally posted by tunteja78 at 29-5-2006 09:25 AM
semalam buat sbb dah lama sgt tak mkn..arwah tok wea dulu selalu buat sbb simple sesangat..sedap mkn time panas2 :love:

bhn2 (agak2 je sukatannya)

tepung beras pulut
air
sedikit garam
telu ...



oooo kuih ni yg kekadang jadi cam topi tu ye...
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 29-5-2006 11:08 AM |All posts
Originally posted by mie07 at 29-5-2006 11:06 AM



oooo kuih ni yg kekadang jadi cam topi tu ye...



ehhhhhh bukan cam ne nak buat kuih cam topi tu......
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 29-5-2006 11:10 AM |All posts
Originally posted by mie07 at 29-5-2006 11:08 AM



ehhhhhh bukan cam ne nak buat kuih cam topi tu......


tu cucur kan..yg tu susah skit rasanya..org tua2 je tau..tak berminat nak belajar sbb teja tak suka mkn..kl mak beli selalu teja mkn yg garing tepi2 tu je..yg tgh kasik mak mkn
...Never Ask Thing To Be Easier..Always Ask Urself To Be Better...
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 29-5-2006 11:21 AM |All posts
wooooo sonang2 simple2 nihhhh......blehhh try mosti sedappp nihhhh dia ala2 kuih badak ckit dok
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 29-5-2006 12:01 PM |All posts
kue kegemaran mak nie..dia selalu buat...
bulan poser ada jual kat pasar ramadhan...tapi korehhhhhh...
tengoklah dgn MATA, lihatlah dengan dgn HATI, Renunglah dgn AKAL dan fikirlah dgn IMAN. Insyaallah yang tersurat akan terserlah dan yang tersirat akan terbentang....
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 29-5-2006 12:04 PM |All posts
tima kasih teja:love:..meh sini :hug:
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 29-5-2006 12:09 PM |All posts
teja,tepung bunga ni ada tak macam liat2 skit....
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 29-5-2006 12:27 PM |All posts
Originally posted by MAKLANG at 29-5-2006 12:09 PM
teja,tepung bunga ni ada tak macam liat2 skit....


tekstur dia lebih kurang puteri mandi..butir nako..n kuih yg guna tepung pulut maklang..liat2 skit..tp bukan la koreh pong..sedappp..try la..setelah berthn tak mkn semalam pakat ngan kasen buat..tingat nostalgia masa arwah nenek ada
...Never Ask Thing To Be Easier..Always Ask Urself To Be Better...
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 29-5-2006 12:30 PM |All posts
Originally posted by zaiima at 29-5-2006 12:04 PM
tima kasih teja:love:..meh sini :hug:


pernah mkn gak ekk?..teja mula2 dok ingatkan kuih ni tak glemer..sbb simple sesangat..cm kuih org malas :bgrin:
...Never Ask Thing To Be Easier..Always Ask Urself To Be Better...
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 29-5-2006 02:30 PM |All posts
Emm..bahan-bahannya hampir sama dengan kuih Jawa Getas-getas..tapi kena tambah dengan kelapa muda dan sira air gula ..macam keria.
fb: cikgu ct z
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 29-5-2006 02:46 PM |All posts
uish..
lamanya tak makan kueh ni..
payah nak cari skrg ni..
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 29-5-2006 02:49 PM |All posts
Originally posted by tunteja78 at 29-5-2006 12:27 PM


tekstur dia lebih kurang puteri mandi..butir nako..n kuih yg guna tepung pulut maklang..liat2 skit..tp bukan la koreh pong..sedappp..try la..setelah berthn tak mkn semalam pakat ngan kasen buat ...


buleh gak tu...tepung pulut banyak kat umah nih..oghang bagi...tak tau nak buat mende...nanti nak try ler tepung munge ni pulak..tak pernah makan pung..
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 29-5-2006 03:48 PM |All posts
kuih ni masa goreng akan gelembung tau..kl tak gelembung mean lom masak..part yg gelembung tu la bila dah angkat akan letuk..nnt taruk gula atas tu laa
...Never Ask Thing To Be Easier..Always Ask Urself To Be Better...
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 29-5-2006 03:49 PM |All posts
Originally posted by crab at 29-5-2006 02:46 PM
uish..
lamanya tak makan kueh ni..
payah nak cari skrg ni..


buat la..senang je..teja pong rasa cm nak buat lg..tepong ada byk lg kt umah
...Never Ask Thing To Be Easier..Always Ask Urself To Be Better...
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 29-5-2006 05:00 PM |All posts

Reply #10 tunteja78's post

bukan pernah makan..zaman kecik2,baru2 belajar bpuasa, kuih nilah kuih kesukaan.takder kuih ni utk bbuka,panjanglah muncungnya.

jenuhlah chek dok offer kuih lain tp kuih ni jugaklah pilihan hati

balik nanti,wajib try ni teja..tepung pulut byk kat rumah.kes ttukar dgn tepung beras
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 29-5-2006 05:07 PM |All posts
Originally posted by cguct1970 at 29-5-2006 02:30 PM
Emm..bahan-bahannya hampir sama dengan kuih Jawa Getas-getas..tapi kena tambah dengan kelapa muda dan sira air gula ..macam keria.


ha'ah baru saya ingat memang sama mcm kuih jawa getas-getas tu...sedap makan panas-panas time hujan turun... :O)
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 29-5-2006 05:27 PM |All posts
teja,


terliur gak nak buat ni...senang sangat..tapi sapa nak makan.

hanya aku sorang...dan aku tambah gemok lah macam nih..hu..hu..huu
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 29-5-2006 05:30 PM |All posts
alaa..setakat sepinggan tu xde nak gemoknyaaa.. :bgrin:
...Never Ask Thing To Be Easier..Always Ask Urself To Be Better...
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 30-5-2006 07:52 AM |All posts
nampak macam senang aje. tapi byk gula . tak manis ke ?
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 30-5-2006 07:56 AM |All posts
gula tu boh ikut citarasa sendirilaa..teja hr tu boh stgh sudu teh je..just nice
...Never Ask Thing To Be Easier..Always Ask Urself To Be Better...
Reply

Props Report

Melur01 This user has been deleted
Post on 30-5-2006 07:58 AM |All posts
tun teja...

selalu tengok kuih kelate ni ingatkan susah nak buat ..rupanya senang je..ye... memang nampak sedap...


Reply

Props Report

You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 23-10-2014 04:43 PM , Processed in 0.139215 second(s), 30 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top