CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 16555|Reply: 174

Masalah Public Transportation- : Latest - Rapid Penang Perluas Operasi

 Close [Copy link]
Post time 24-12-2006 01:44 AM | Show all posts |Read mode
salam dan selamat sejahtera -
reason saya buka thread ni (maaf mod kalau dah ada
boleh mergekan please)
adalah untuk membincangkan isu sistem pengangkutan
awam yang sangat menyedihkan di malaysia

walaupun kita mempunya Light Railway Transit dan Monorail
as well as commuter train  ianya masih tidak dapat menolong
memudahkan rakyat untuk commute dari satu tempat ke tempat yang
lain kerana cost yang tinggi dan some port / stations yang tidak convenience
dan yang paling mendukacitakan ialah  masalah penyelenggaraan
sistem pengangkutan tu sendiri --

banyak kita terbaca tentang LRT tergendala samada banjir dan sebagainya,
dan bas bas yang tidak tentu masa datangnya  ( now mostly in KL using
Rapid KL) - dan banyak yang menyusahkan orang ramai  -- kerana terpaksa
berebut rebut dan kerosakan bas-bas sewaktu perjalanan ke tempat kerja
dan sebagainya --

having said that -- wud be interesting to read some of your opinion and
our discussion in how we think the government should deal and tackle this
problems and how to  improve our public transportation systems - and what
the impact on this upon us and what can we as a public users  contribute in
this matter --

- thanks -


[ Last edited by  dexa at 14-10-2007 06:59 PM ]
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 24-12-2006 01:44 AM | Show all posts
LRT gendala lagi, kali ini 'objek misteri' punca kerosakan
23-12-2006

KUALA LUMPUR:  Satu benda yang tidak dikenal pasti di KL Sentral menyebabkan perkhidmatan aliran laju ringan (LRT) lewat dua jam di sini lewat petang tadi.

Pengendali perkhidmatan itu, Rapid KL menyatakan bahawa aliran perkhidmatan Kelana Jaya lewat dua jam dan 20 minit disebabkan benda tersebut.

"Satu benda yang tidak dikenal pasti pada trek LRT di KL Sentral telah menyebabkan perkhidmatan itu tergendala selama dua jam apabila sebuah keretapi telah menarik benda itu sehingga ke stesen Bangsar pada pukul 4 petang, menyebabkan sedikit kerosakan pada sistem plat kecemasan pencerobohan penumpang di sana," menurut Rapid KL dalam satu kenyataan di sini tadi.

Semasa tergendala, salah satu daripada dua trek itu di sepanjang stesen Kerinchi, Bangsar dan KL Sentral ditutup untuk dibaiki dengan segera.

Trek dan stesen lain masih lagi boleh digunakan tetapi beroperasi tidak mengikut kekerapan normal.

Perkhidmatan itu pulih sepenuhnya pada pukul 6.20 petang.
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2006 01:51 AM | Show all posts
kita bebalik tengok ekor tak tengok badan ngan kepala ...
kita sebenarnya tidak organised .. sepatutnya kita buat zoning system ... industrial letak kat industrial ... pejabat kat pejabat .. taman kat taman ... dan yg penting ..

setiap syarikat atau jabatan bertanggungjawab menyediakan rumah untuk pekerjanya .. dan rumah berkenaan dekat dengan tempat keje .. so x de la masalah jem .. ye la.. keje kat selayang .. tinggal kat kajang .. tak ke mangkuk hayun tuuu?
tak bagi mereka yg berusaha mencari sesuap nasik ...

pastu bukan la pejabat yg deal ngan orang ramai ... waktu malam ... so siang lebih kepada mereka yg keje x deal ngan orang ramai ..
bende ni nampak berkesan kat clubbers ... xde jem sangat nak gi nite club ... berbanding nak pegi bayar api air ngan cukai .. nak cari parking pun payah ...

sebagai pengguna ... kita patut ... buat bodo aje .... dan yg inginkan excitement .. perlu la kutuk ngan critic kat mana2 yg patut ...
al maklum saja la tabiat orang kita .. selagi tak terhantuk .. tak le tergadah ...

car pool x jalan ... lrt monorel tak jalan .. nak suruh orang guna beskal ngan skate board?
ape hilang akal ke?????
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2006 01:53 AM | Show all posts

Reply #3 sibel's post

memang hilang akal kalo dok kat damansara tapi keje kat tengah KL so pegi keje naik skate board. sakit hati bincang pasal PUBLIC TRANSPORTATION kat mesia ni.
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2006 02:44 AM | Show all posts
LRT especially PUTRA LRT dan komuter dah tak bley nak tampung kapasiti penumpang pada peak hours...gile ke nak kena beratur sampai setengah jam baru leh masuk LRT?? penumpang berasak2 dlm lrt, cam sardin...bila nak tambah gerabak? bila nak buat Line baru? Line bermaksud Kelana Jaya-to-Gombak consider satu LINE.......pastu govt kita nak perkenalkan "congestion fee" pd kereta2 yg masuk pusat bndr sebab nak galakkan org naik public transport gi kerja, kononnya mcm kat london la....tapi govt kita tak pikir ke public transport kita cam TAIK!! kat London diorang ade lebih kurang 10 LINE yg criss-cross each other dan system lrt dia integrated, efficient dan reliable....tak heran la kalau govt dia impose congestion fee

[ Last edited by  Dicota8 at 24-12-2006 02:46 AM ]
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2006 02:57 AM | Show all posts
public trnspot memang mcm siot je kat msia nih...
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 24-12-2006 03:08 AM | Show all posts
aku dok desa pandan ni pun berjanggut tunggu feeder bas putra>nak gi stesen putra datok keramat. dulu ada gak intrakota nombo 44 line d.pandan-chowkit. skrg trpaksa naik feeder bas tuh gi naik lrt. kalo aku nk gi belah jln TAR ke, terpaksa jalan dlm 300-500meter nk gi naik bas metro no.32 (kg.pandan - chow kit).

ari tu pun masa naik monorel kat stesEn timesquare (nak gi KL Sentral), jam 6pm. penumpang berebut nak masuk gerabak cam sial. teringat bas mini dulu. tapi bas mini dulu pun ada konduktor yg kawal, takde la rebut-asak-gomol org lain. rasa cam nak bertumbuk je bila kena tolak cam tuh.
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2006 03:21 AM | Show all posts

Reply #7 bzzts's post

keciknya tulisan ko..jenuh aku nak baca. cakap pasal LRT, memang la.waktu peak hour dah macam dok dalam tin sardin. waktu pagi orait lagi seme pakat pakai minyak wangi setong sorang, dah petang...macam2 bau ada. sampai ada sekali tu, ada budak pompan ni aku rasa baru first time naik tren waktu sesak gitu, pingsan dia tetiba.kesian gila aku kat dia. nak tolong aku pun tersepit. teruk..memang teruk
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-12-2006 03:27 AM | Show all posts

Reply #8 PengKid's post

er... sori, tah cemana ter masuk font size tuh.

aku berasak kat monorel je, lrt tk penah pun berasak. takde tolak2 smua tu.
so far (personal view), servis paling kuang ajar kat kL nih monorel la. tapi...
bukan monorel yg salah, tapi passenger ... hehe... :bgrin:

huh, awek pensan? sapa jadi hero hari tu? :hmm:
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2006 03:43 AM | Show all posts
bas rapidKL punya sistem pun macam chee bye
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2006 03:54 AM | Show all posts


inikah pemimpin yg buleh diharapkan utk menggunakan duit subsidi (kononnya) utk meningkatkan mutu pengangkutan awam??? ptuii :puke:
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2006 05:53 AM | Show all posts
whatever happen to the 4 billion ringgit yg PAK *toot* lah kata akan digunakan tuk perbaiki perkhidmatan pengangkutan tu?...

[ Last edited by  Muntz at 11-2-2007 06:42 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2006 06:04 AM | Show all posts
Putra LRT masa peak hour mcm hampeh.Taraf Putra LRT skrg lagi teruk dari bas intrakota (Aku ckp Putra LRT sebab aku mmg tak puas hati dengan Putra LRT,aku takde masalah dgn STAR LRT).Aku naik bas intrakota pun takdelah org berasak2 mcm tu.Bilangan penumpang naik mendadak sejak harga minyak naik dulu.Sampai lrt takleh nak tampung bilangan pengguna.Cubalah tunggu pagi2 di stesen kl central.Org beratur sampai penuh platform yg menghala ke kl tu.Diaorg tu sebelum tu dah berasak2 dalam tren komuter,lepas tu berasak2 dalam lrt pula.sungguh menyedihkan public transport di malaysia ni.bas makin bertambah,tapi LRT masih di takuk lama mcm 5 tahun lepas, sejak aku first2 naik dulu.Mungkin sebab perkara macam inilah,ada org lebih selesa drive sendiri ke tempat kerja.Dan mujurlah diorg prefer utk drive,kalau tidak lagi teruk lah servis lrt nanti.
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2006 06:24 AM | Show all posts

Reply #9 bzzts's post

Hahaha... orang2 yg sekeliling dia la... tapi aku kesian sungguh sama dia, aku dah nampak dia lain macam dari stesen pertama yg aku naik... berpeluh peluh dia sambil pegang kepala. aku memula dekat aje ngan dia, tapi bila next stesen dah kena asak, aku dah jauh la.. tup tup.. tak lama pastu tergolek dia...memula orang pakat tengok aje...memang hamlau lah orang kL.. sib baik ada ah soo ni tulung angkat dia ketepi, pastu barulah akak sorang ni bangun suh dia dok kat kusi... paling aku mencik..jantan2 yg dok besarkan telur atas seat buat selamba badak tengok buat bodo... sian doo.... pucat muka dia... aku tak tau apa jadi kat dia pasai dia pinsan tak sudah masa aku kuar tren... sejak tu, time sesak aku rela lewatkan perjalanan.
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2006 07:24 AM | Show all posts
Originally posted by nour2001 at 24-12-2006 05:53 AM
whatever happen to the 4 billion ringgit yg PAK BODo lah kata akan digunakan tuk perbaiki perkhidmatan pengangkutan tu?...


~beli bot...
  
~byr duit ke kroni2 spt utk digunakan utk kempen BN election nanti....

~pigi makan angin daaaa.....
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2006 07:30 AM | Show all posts
Originally posted by dexa at 24-12-2006 01:44 AM
LRT gendala lagi, kali ini 'objek misteri' punca kerosakan
23-12-2006

KUALA LUMPUR:  Satu benda yang tidak dikenal pasti di KL Sentral menyebabkan perkhidmatan aliran laju ringan (LRT) lewat d ...


Object Misteri?..wow apa ko bondo tu?..hehe
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-12-2006 07:31 AM | Show all posts
Originally posted by bzzts at 23-12-2006 02:27 PM
er... sori, tah cemana ter masuk font size tuh.

aku berasak kat monorel je, lrt tk penah pun berasak. takde tolak2 smua tu.
so far (personal view), servis paling kuang ajar kat kL nih monorel l ...

lrt tak sesak..
me penah naik sekali time org nak pegi keja...
padat.. sesak.... sempit...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-12-2006 08:16 AM | Show all posts
saya nak buat sikit perbandiingan --
kerana setelah bertahun tinggal di oversea dari sekolah
sampai kerja, i found that public transportation di vancouver and
victoria is one of the best if not in the world, it is in north america

vancouver:
has an excellent public transportation system
depa mempunyai Sky train - which is the same as LRT Putra
(in fact engineers yang bina LRT Putra were all hailed from canada
- thats why Putra LRT designed - computerized exactly macam Sky train -

in fact - sepanjang dibina sejak world Expo 1986 - tak ada mishaps
malahan improving year after year --  dan connection dari satu tempat
ke tempat yang lain melalui bus, ferries, plane  are great -

victoria:
has an excellent bus services of all --
in fact - dengan about 335K population - (a million+  during summer)
kebanyakkannya menaiki bus untuk ke mana mana
kerana bus operation is very dependable and can be counted for -

kalau pagi pagi nak ke kerja -- connection bus dari satu tempat
ke tempat yang lain very fast dan paling penting BUS ALWAYS ON TIME!!

paling teruk pun every 15 minutes on sunday and public holiday
- but every 5 - 7minutes on weekdays -
in fact - ramai boss boss - managers yang naik bas - pakai suit neckties
bawak notebook dalam bas - dengan briefcase lagi --(white collar workers)
bercampur dengan regular blue collar workers --

- victoria tak ada traffic jam sebab tak ramai yang suka memandu -
petrol yang mahal, parking yang mahal - jadi alternativenya ialah
public transportation yang bagus dan excellent -

mengapa depa boleh buat, malaysia tak boleh?
apa bezanya --  kita juga mempunyai kemampuan --
imagine population canada cuma ada 32mil population
(second largest country in the world) and malaysia dah ada
almost 24 mil - 30 times to fit in canada by area -

yang saya boleh bagi opinion why this happened
(dan forumers memang ada ideas lain juga mengapa public
transportation kita hampehs )   are:

1 - tax yang tinggi -
canadian gov't imposed a bit high tax on people and THE MONEY
is channelled in quite a large some in improving transportation system

2 - drivers are highly paid --
bus drivers kat victoria - are highly paid - and thats why they will stick
to their job once been train and they love working cuz they know they
can earn quite lots --  about C$50,000 per annum (RM160,000 per year)

3. when the gov't pay the drivers like that with good benefits
-- they tend to work harder cuz they do not wanna lose their job -
so they work with excellent manners and dedication -

4 - maintenance labor untuk buses are well taken care of -
tempat bus services  / parking dijaga elok supaya bus tak rosak -
dan bus yang lama diganti baru -   mechanics yang jaga dibayar
dengan gaji yang tinggi -- supaya buses are well maintained -

problem here: --
*yang susah sikit pada malaysia ialah - malaysian tidak mahu bayar tax
yang tinggi -- sebab salary kita sendiri pun dah chenonet --  kalau
tax tinggi apa nak makan --tetapi -- kalau gov't boleh give and take --
harga barang tak terlalu mahal, petrol yang tak tinggi, toll yang tak
munasabah --  tak apalah high tax  kalau duit tax tersebut di salurkan
ke dalam improving transportation system --

pokok pangkalnya - gov't kena  ada plan dan system dan mengambil berat
tentang rakyat ---

panjang dah thesis ni  ;)  --boring pulak nak baca panjang2 --
nanti saya add sikit sikit aje la -- tapi so far  tu my opinion a bit
tentang public transportation yang tidak langsung
memuaskan di malaysia ni ---

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2006 09:21 AM | Show all posts
ah ngarut la korang nih, aku naik bas hari-hari ke putrajaya ok je, on time je, takde masalah pun. S
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2006 09:33 AM | Show all posts
Originally posted by Dicota8 at 24-12-2006 02:44 AM
LRT especially PUTRA LRT dan komuter dah tak bley nak tampung kapasiti penumpang pada peak hours...gile ke nak kena beratur sampai setengah jam baru leh masuk LRT?? penumpang berasak2 dlm lrt, cam  ...

nak buat fee bagai boleh tapi make sure public trans boleh tampung penumpang....
yg haku tgk skang ni commuter dan lrt mmg jam pack time peak hours...
nak kena tunggu 2-3 train baru boleh naik...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-5-2024 09:32 AM GMT+8 , Processed in 0.351854 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list