CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
1234Next
Return Post new threads
Show: 24731|Reply: 96

MARI MENGENAL JANTINA HAIWAN

[Copy link]

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 2-4-2007 10:11 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

sesiapa members yg tahu mcm mana nak bezakan jantina haiwan terutamanya haiwan kesayangan silalah sumbangkan bahan.bukannya apa, kekadang kita kena tipu gak ngan taukeh petshop, bila tanya dia kata sepasang.(nak bagi cepat laku le tu). bila dah lama bela dan tak membiak barulah tahu sama jantina. selalu tak alami keadaan ni?
ada saorang pakcik tu bercerita, kawan anak dara dia menumpang keretanya. dlm perjalanan,ada la sekor lembu jantan melintas. tergantung lah anu lembu jantan tu.kwn anak dia cam terkejut dan tanya anak dia, " eeee....apa yg tergantung merah kat bawah perut lembu tu?" haaa sampai mcm tu sekali,pd hal umur kawan anak dia dah 23 tahun masa tu. so, jgn jadia mcm tu....
haiwan ni tak semestinya kita kenal jantina mereka melalui alat kelamin mrk.mcm ikan,nak tengok apa? semut? kalau adapun...mak oi keciknya anu.....(kalau ada la!melawak aje!) sama mcm gajah.walaupun badan besar. sekali tengok, kalau berpandukan alat kelamin, susah jugak nak tau, sebab anu dia tak ada buah tau. Maha Kaya Allah, kalau ada buah,besar tu, tentu jadi bahan ketawapulak.
sama juga pada alam burung. biasanya yg cantik tu jantan. tapi mcm mana ketika masih kecil lagi. kita boleh tau melaui teknik perabaan. iaitu meraba2 di bawah dubur mereka. yg pakar tau le kut.
sebagai pembuka topik, maka aku sumbangkan cara2 nakmengenal jantina arnab. selepas ni giliran adik aku pulak la tambah rancakkan topik ni......


jantan pd umur 4 minggu


betina pd umur 4 minggu



jantan 9 bulan


betina 9 bulan


selepas ni kalau nak beli arnab,dah tau la jantan ke betina ke. jgn lah tertipu lagi.

[ Last edited by  azam2066 at 12-4-2007 12:46 PM ]
1

View rating log

http://www.facebook.com/azambudgie
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 2-4-2007 10:16 PM |All posts
haha.. nampaknya aku dulu yg menjadi tetamu ko.. haha.. asyik2 aku.. k lah aku nak berkongsi cara melihat iguana jantan or betina.. senang aja.. jom layanzz...


yang atas nie adalah jantan.. kita leh tgk yg jantan nie di bawah kaki belakangnya bergerutu..



nie lak betina.. kurang bergerutu
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 2-4-2007 10:19 PM |All posts

Reply #2 putra_bengal's post

terima kasih bebanyak.kau memang betul2 pecinta haiwan la.aku tabik kat kau.apa fungsi bergerutu tu?mesti ada sebab dijadikan.
http://www.facebook.com/azambudgie
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 2-4-2007 10:22 PM |All posts

Reply #3 azam2066's post

biasalah.. nak panjat n mendakap belakang betina bukan senang.. hehehe
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 2-4-2007 10:23 PM |All posts

Reply #4 putra_bengal's post

betul tu. fungsi dia macam handbreak la kut.
http://www.facebook.com/azambudgie
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 2-4-2007 10:27 PM |All posts
nie lak aku nak tunjuk kat korang mcm mana nak tau jantan betina dalam keluarga guinea pig.. tau kan guinea pig mcm mana? ini aku tunjukkan gambar..



ok.. mari kita selam mcm mana nak tgk jantan dan betina


yang nie adalah jantan.. clear kita nampak lihat dia punya 'manhood'


yg ini pula adalah betina.. clear tiada benda yg tergantung tu.. hehe
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 2-4-2007 10:42 PM |All posts

Reply #6 putra_bengal's post

putra, nak kenal anak kucing pd peringkat anak pulak mcm mana. yg besar kau jgn tunjuk.aku dah tau la.pd peringkat lepasa cerai susu tu la
http://www.facebook.com/azambudgie
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 2-4-2007 10:45 PM |All posts

Reply #7 azam2066's post

nanti aku cari.. hehehe... ada gak telur dia tu... aku nak bagita kat ko nie.. kalau kucing tu ada 3 kaler sah betina
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 2-4-2007 10:49 PM |All posts

Reply #8 putra_bengal's post

betul ke kalau ada anak kucing jantan yg 3 warana, bapak dia akan bunuh dia?
http://www.facebook.com/azambudgie
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 2-4-2007 11:39 PM |All posts

Reply #9 azam2066's post

aku tak pasti.. besok aku cari pasal info nie
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 3-4-2007 12:51 AM |All posts
huii info berguna nii..:tq: TQ you all
rajin ja hangpa duk cari info2 suma naa
baguih baguih!!:ah:
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 3-4-2007 07:27 AM |All posts
ok.. putra dah dapat dah info... buat permintaan tuan rumah.. kita saksikan mcm mana nak mengenali jantan betina kucing semasa kecil..


In female kittens, the urinary orifice and anus are close together


In male kittens the urinary orifice and anus are not close together and an undeveloped scrotum may be visible



1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 3-4-2007 07:28 AM |All posts
Originally posted by ati1402 at 3-4-2007 12:51 AM
huii info berguna nii..:tq: TQ you all
rajin ja hangpa duk cari info2 suma naa
baguih baguih!!:ah:



biasa la.. suport si tuan rumah.. n utk pengetahuan semua.. bagus topic nie... great job azam..
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 3-4-2007 07:34 AM |All posts

hamster..

di sini saya akan sertakan juga tentang hamster... terdapat dua jenis hamster yg terkenal di malaysia nie.. so mcm mana nak tak jantan betina? jom.... kita kenali hamster kita dengan lebih lanjut..

syrian hamster





dwarf hamster



1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 3-4-2007 08:46 AM |All posts
huhuhuuuhu...bagus tol lah korang nih....
Balkish punye suami daa.....
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 3-4-2007 08:59 AM |All posts
azam.. cara mengenal lelaki pompuan manusia masa kecik cam mana ek?
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 3-4-2007 12:36 PM |All posts

Reply #16 putra_bengal's post

woiii..
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 3-4-2007 12:40 PM |All posts
herrherrherr..cencored sehh topic
tp berguna..mmg nak kena kenal gak jantina haiwan peliharaan..
me masa anak2 kecik pun,x bape nak cam jantan ka,betina ka
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 3-4-2007 12:47 PM |All posts

Reply #18 ati1402's post

kucing senang skit.. masa kecik pun leh tau.. k.. yus nak kuar.. da..
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 3-4-2007 08:36 PM |All posts

Reply #16 putra_bengal's post

nak bagitau ke.off topic tu
http://www.facebook.com/azambudgie
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 3-4-2007 08:41 PM |All posts

Reply #20 azam2066's post

hehe apa yg off topic
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 3-4-2007 08:42 PM |All posts
Originally posted by putra_bengal at 3-4-2007 08:59 AM
azam.. cara mengenal lelaki pompuan manusia masa kecik cam mana ek?

ini laa yg off topic:ketuk:
ff:
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 3-4-2007 08:43 PM |All posts

Reply #22 ati1402's post

hehehehe.... yerker.. sory@..
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 3-4-2007 09:05 PM |All posts
pd sesiapa yg minat bela ikan guppy,di sini aku turunkan ilmu berkenaan mengenal jantina ikan guppy

yg jantan biasanya cantik




yg betina pulak......




lg detail,


1

View rating log

http://www.facebook.com/azambudgie
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 3-4-2007 09:22 PM |All posts

Reply #24 azam2066's post

yup.. kepada yg baru nak bela ikan nie.. bela lah ikan gapi.. senang, mudah dah tertarik..
Reply

Props Report

1234Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 21-10-2014 09:34 PM , Processed in 0.135909 second(s), 21 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top