CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
View: 1083|Reply: 1

perdermaan organ..

[Copy link]
Post time 6-10-2007 10:48 AM | Show all posts |Read mode

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

baru2 ni aku ada baca kat akbar pasal perdermaan jantung kepada seorang remaja..
aku nak tau la organ yg didermakan tu dari penderma yg masih hidup atau yg dah mati??
sebab ofis mate aku cakap penderma adalah dari mereka yg masih hidup..
tapi berada dalam keadaan koma atau otak nya tidak berfungsi lagi..
pastu diorang cakap kalau amik dari pederma yg dah mati, organ penderma tu tidak boleh digunakan.. sebab tak berfungsi..
jadi mereka akan ambil organ dari penderma yg masih hidup..
tapi kan, bukan kah kalau kita keluarkan organ tu dari badan ianya tidak berfungsi??? so sama jelah kalau kita amik organ tu dari pederma yg sudah mati atau pun yg masih hidup (koma)..

pastu dalam kes pendermaan jantung tu, adakah jantung penderma tu masih berdegup walau pun telah dikeluarkan dari badan?? sebab setahu aku jantung tu di bawa dari ipoh ke KL..

ada tak sape2 yg tahu...
tolong terangkan...
nak tahu ni..

[ Last edited by  foxhunny at 6-10-2007 10:56 AM ]
Reply

Use magic Report

Post time 6-10-2007 12:06 PM | Show all posts | Share
actually...jikalau seseorang itu mati atau koma...hanya otak sahaja yang mati dan tidak berfungsi tetapi jantung masih lagi mengepam darah..jikalau otak sudah mati dan lumpuh maka orang itu sudah pun menemui ajal...jadi kesimpulannye jantung masih berfungsi walaupun sesorang itu sudah pun mati...ini sedikit info yang saya tau
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Pesanan penting Segala pendapat dan pandangan yang dikongsi di ruangan forum atau halaman yang berkaitan merupakan pandangan peribadi individu dan tidak sesekali mewakili pendapat/pandangan CARI. CARI juga tidak bertanggungjawab bagi setiap pandangan yang dikongsi. Oleh kerana forum beroperasi dalam waktu sebenar atau 'real time', CARI tidak, dan tidak dapat menapis sebarang bentuk penyampaian dari pengguna setiap masa, namun CARI menggalakkan setiap pengguna mengamalkan budi bicara serta budaya hormat-menghormati untuk tidak menggunakan sebarang perkataan yang menyalahi undang-undang, berbahaya, mengancam, kesat,mengganggu, memfitnah, kasar, lucah, mengeji, menceroboh privasi orang lain, bersifat kebencian, atau perkauman, etnik atau sebaliknya. CARI berhak untuk menahan dan/atau mengeluarkan mana-mana pautan yang berkemungkinan sebagai individu, entiti atau kumpulan yang berpotensi mewujudkan rasa malu dan fitnah. CARI juga berhak untuk menerima, edit dan / atau mengeluarkan apa-apa pautan yang dianggap tidak sesuai dalam mana-mana cara/keadaan/bentuk/situasi/kaedah.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Infonet

26-4-2015 05:44 PM GMT+8 , Processed in 0.109446 second(s), 12 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

Quick Reply To Top Return to the list