CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

1234Next
Return to list New
View: 8123|Reply: 73

Penubuhan Negara Bangsa: Satu Penilaian

[Copy link]
Post time 28-12-2007 09:37 AM | Show all posts |Read mode
Salam

Dalam sejarah (Muslim), ummah tidak pernah memikirkan ada pemerintahan alternatif: hanya satu: pemerintahan Khalifah (caliphate).

Selepas Rasulullah sawa, ummah didalam pemerintah khalifah, seorang individu yang menyelenggara kebajikan dari segi politik, ekonomi dan sosiol tanpa memisahkan soal agama dalam pemerintahan yang dipanggil sebagai Amirul Mukminin.   

Kronologinya pempinan ummah sebagai berikut: Khalifah Ar Rasyidin - Umayyah - Abbasiyah - Turkey Othmaniah.   

Hanya dalam pimpinan Khalifah Ar Rasyidin ummah dipimpin secara satu jamaah. Sejrah pemerintahan selepas itu meski dalam Umayyah, Abasiyyah dan Uthmaniah, masih juga ada beberapa kerajaan Islam kecil yg mengasolasi dari pemerintahan massa, meski demikian, ummah Islam masih lagi dikenal sebagai satu bangsa.

Sebelum bermulanya Perang Dunia I, sudah ada gerakan slogan untuk menubuhkan negara bangsa, dan dalangnya pada waktu itu adalah British yg terkenal dengan aturan pecah dan perintah.

Secara politiknya, melepaskan dominasi Khalifah terhadap pengusaan Hijjaz (Mekah dan Madinah) adalah perlu sebagai catalyst pembubaran kerajaan Turkey Utmaniah, kerana British tahu kekuatan muslim bergantung kepada idea singularity (satu ummah). Runtuhnya era pemerintahan Khalifah, British dan sekutunya tahu, tidak akan ada restoration kepada penyatuan, dan bila doktrin negara bangsa (nationalism) dimasukkan ke dalam hati umat Islam yang pelbagai keturunan dan bangsa, maka lebih mudah utk British melaksanakan agenda utk mendominasi dunia.

Tahun 1924, kerajaan Turkey Uthmaniah runtuh, dan itulah pertama kali, umat Islam dipaksa (terpaksa) memikirkan satu alternatif lain dalam kepimpinan. Dan perkembangan seterusnya menyaksikan Sarif Husin mendakwa menjadi khalifah umat Islam. Dan perkembangan seterusnya menyaksikan British mendokong Saud utk menumbangkan Sarif Husin. Namun begitu, Saud tidak pernah mahu utk menyambung legasi pemerintahan Khalifah (the only known Islamic system of leadership dr hayat Rasulullah hinggalah tahun 1924 - 1300 tahun), tetapi Kingdom State.

Respon kepada perkembangan ini satu conference telah diadakan iaitu The Caliphate Conference, Coiro May 1926, dengan ketidakhadiran delegasi dari Turkey, Persia, Afghanistan, Najd (Saudi Arabia) and minoriti muslim dari Russia, China dan India. Satu persidangan yang sangat2 perlu for the restoration of Khalifah utk penyatuan ummah.

Saya mungkin banyak salah dalam mengungkapkan semula sejarah World War I dan kejatuhan Khalifah Turkey Uthmaniah, kesannya kepada ummat Islam hingga kini. dengan kejatuhan uthmaniah, it is almost imposible to restore the caliphate for a hundred years more.

But, it is an idea, untuk perbincangan seterusnya, untuk menilai, penubuhan kerajaan dengan doktrin negara bangsa, is far from fundamental Islamic way of teaching.

So, leave it u guys, perhaps, kita dapat belajar dari sejarah, which in the age of fitan, we need both eyes, fizikal dan mata batin, utk verify hak dan batil.

Wallahu a'lam.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-12-2007 11:56 AM | Show all posts
empayar/kerajaan saling naik dan turun bersilih ganti. tidak ada suatu pun kerajaan yg kekal. sehinggakan yg memperjuangkan "islam" pun, turut jatuh. persoalan wujud; di manakah sebenarnya pemerintahan itu? bilakah pemerintahan itu?

Adakah kata-kata Pemimpin Perang Kristian yang diucapkan ketika perang salib; "Lihatlah, Allah orang-orang Islam tidak meredhai agama dan perjuangan mereka(muslimin)."... akan berulang?

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 28-12-2007 12:42 PM | Show all posts
ummat tidak mengalami krisis aqidah yang sangat buruk (yg tidak selayaknya dilakukan oleh seorang yg mengaku Muslim) sebelum ini melainkan apa yg kita lihat hari ini.  

seperti dalam hadith yg meramalkan mengenai perkara ini.

The Mahdi will not come until Allah is openly and flagrantly denied.
(Al-Muttaqi al-Hindi, Al-Burhan fi `Alamat al-Mahdi, p. 27)
source: Harun Yahya, Portents of Mahdi coming

jika penafian mengenai Allah datang dari atheist dan agnostik tidak mengapa, itu dah memang mereka.

tapi recently, muslim sendiri terang2 menyebarkan melalui filem, lagu, dan sebaran lain, apa cer?

persoalan berbalik pada isu: adakah penubuhan negara Islam base on nation state itu sendiri satu bid'aah?

tanpa unitarian leadership, or unitarian leadership based on plural agreement, takkan ada consensus method terbaik utk menyelesaikan masalah ummah cth: mereka yg terang2 menyatakan falsehood ttg Allah (surely Allah is beyond that!) sedang mereka sendiri mengaku Islam.
Reply

Use magic Report

Post time 28-12-2007 03:21 PM | Show all posts
kita kenali dahulu apa itu asabiyyah dan wathaniyyah..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 28-12-2007 06:02 PM | Show all posts
Originally posted by goldraja at 28-12-2007 03:21 PM
kita kenali dahulu apa itu asabiyyah dan wathaniyyah..


apa beza kalu kita tahu mengenai asabiyyah dan wathaniyyah?

inilah hakikat yg tidak diketahui (atau tidak selalu dibincangkan)

pada Tahun 1926, selepas kejatuhan Khalifah Turkey Uthmaniah,  (selepas kejatuhan, sistem Kekhalifahan telah dirobohkan terus) Reaktor Universiti Al-Azhar di kaherah berjumpa dengan pemuka ulama di universiti-universiti di Mesir dan menggesa supaya dikembalikan pemerintahan Khalifah.

According to Sunni Law the appoinment of an Imam or Caliph is absolutely indispensenbale Turkey's ijtihad is that according to the spirit of Islam, the Caliphate or Imamate can be vested in a body of persons, or an elected Assembly. Iqbal, M. The reconstruction of religious Thought in Islam. Oxford University Press. London. 1934.

Dan inilah yang berlaku, pada tahun 1926

Satu kongres telah diadakan iaitu Cairo Caliphate Congress
Tujuan : Untuk mengembalikan sistem pemerintahan politik Islami (i.e: pemerintahan khalifah)
Masa : May 1926
Yang hadir: Mesir, Libya, Tunisia, Maghribi, Afrika Selatan, Indonesia (Dutch East Indies), Yamen, Hejaz, Palestine, iraq dan Poland.
Yang tidak hadir: Turkey, Persia, Afghanistan, najd (Saudi Arabia), dan minoriti muslim di Rusia, China dan India

yang hairannya, satu kongres rival kepada kongress 'Cairo Caliphate Congress' telah diadakan iaitu
Makkah Congress
Masa: June/July 1926 (sewaktu musim haji tahun yang sama)
Resolusi: Menerima sistem rival kepada sistem pemerintahan politik Islami, iaitu the sistem nation-State sekular.

again, soalan yang sama: satu penilaian: ummah tidak mengenal selama lebih kurang 1300 tahun pemerintahan selain dari pemerintahan Khalifah (meski jika analisis kritikal dibuat, banyak je misconduct yg berlaku even dlm pemerintahan khalifah), dan selepas tahun 1924, kita menerima sistem pemerintahan alternatif dengan tangan terbuka. Adakah sistem pemerintahan nation-state (Kingdom state) satu bid'aah?

I'm might wrong, so correct me

Reply

Use magic Report

Post time 28-12-2007 07:44 PM | Show all posts
Originally posted by sakinahmawaddah at 28-12-2007 06:02 PM


apa beza kalu kita tahu mengenai asabiyyah dan wathaniyyah?

inilah hakikat yg tidak diketahui (atau tidak selalu dibincangkan)

pada Tahun 1926, selepas kejatuhan Khalifah Turkey Uthman ...


pemerintahan demokrasi adalah salah satu ideologi yahudi yang menyesatkan...
demokrasi wujud dahulu sebelum sistem  pemerintahan Khalifah Islam diperkenalkan... tetapi Rasulullah dan para sahabat tidak memilih demokrasi sebagai perlantikan ulilAmri... banyak fakta menunjukkan demokrasi itu merosakkan...

[ Last edited by  anak_pejuang at 28-12-2007 08:10 PM ]
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 29-12-2007 09:13 AM | Show all posts
rasanya Islam di zaman Nabi juga mengamalkan demokrasi dalam konteksnya (bukan demokrasi yg diamal barat, 50% + 1 dah dikira suara majoriti). Dalam Islam dikenali sebagai syura.

cth: sewaktu perang Uhud, Rasulullah sawa mencadangkan agar pertahanan dilakukan di Madinah sendiri tanpa perlu keluar berperang
tapi cadangan ini telah dibincangkan, dan ada yg mengusulkan agar tidak selamat utk bertahan di Madinah, jadi mereka mencadangkan agar keluar dari Madinah utk menahan serangan orang kafir Quraisy Mekkah
cadangan ini diterima oleh Rasulullah sawa
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2007 09:38 AM | Show all posts
Originally posted by sakinahmawaddah at 29-12-2007 09:13 AM
rasanya Islam di zaman Nabi juga mengamalkan demokrasi dalam konteksnya (bukan demokrasi yg diamal barat, 50% + 1 dah dikira suara majoriti). Dalam Islam dikenali sebagai syura.

cth: sewaktu p ...


PERBEZAAN ANTARA SISTEM SYURA DENGAN SISTEM DEMOKRASI

Dari segi pemilihan khalifah/pemimpin :


Perbezaan dari segi pemilihan pemimpin adalah perbezaan yang paling ketara antara sistem syura dengan sistem demokrasi. Dalam sistem syura pemilihan khalifah atau seseorang yang bakal memimpin negara adalah berdasarkan apa yang telah disarankan oleh Allah S.W.T dalam al-Quran.

Menurut apa terkandung dalam al-Quran seseorang pemimpin itu haruslah mempunyai ciri-ciri atau pun kriteria-kriteria tertentu seperti seorang yang tinggi keimanan dan ketaqwaannya kepada Allah S.W.T, mempunyai ilmu pengetahuan yang luas terutamanya dalam konteks politik atau pemerintahan negara serta dalam konteks ekonomi dan sosiol.

Di samping itu juga, seseorang khalifah itu haruslah mempunyai kesihatan fizikal dan mental yang baik, serta mempunyai kemahiran dalam bidang pertahanan negara iaitu kemahiran dalam ilmu peperangan.

Dalam konteks yang berlainan, pemimpin yang dilantik mengikut sistem syura adalah berasaskan kebenaran dan menjauhi sebarang bentuk kebatilan yakni pemimpin yang mempunyai sahsiah dan keperibadian yang baik serta bukan dari kalangan orang yang fasik mahupun munafik.

Ini selaras dengan apa yang disarankan dalam al-Quran yang sering menyuruh umat Islam supaya mengikuti kebenaran dan menjaga kebaikan masyarakat manusia dengan tidak mengambil kira terhadap suara dan kehendak golongan majoriti sebagai ukuran yang boleh diterima terutamanya dari segi pemilihan pemimpin. Firman Allah S.W.T dalam Surah Yunus ayat 32 yang bermaksud :
揗aka tidak ada sesudah kebenaran itu, melainkan kesesatan.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 29-12-2007 10:13 AM | Show all posts
adakah anak_pejuang mengusulkan bahawa perlantikan pemimpin yg valid ke atas ummah itu melalui syura?
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2007 10:20 AM | Show all posts
Originally posted by sakinahmawaddah at 29-12-2007 10:13 AM
adakah anak_pejuang mengusulkan bahawa perlantikan pemimpin yg valid ke atas ummah itu melalui syura?


yup... sepatutnya inilah Sunnah yang patut kita contohi...

[ Last edited by  anak_pejuang at 29-12-2007 10:23 AM ]
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-12-2007 10:31 AM | Show all posts
bukankah the successor after Khalifah Abu Bakar adalah yang ditunjukki (appointed one), iaitu Umar Al Khattab, yang dilantik bukan berdasarkan syura?

so, sunnah yang mana perlu diikuti?
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2007 10:46 AM | Show all posts
mengikut sunnah dlm proses perlantikan pemimpin.. ade ke teladan sunnah yg menjelaskan perkara ini.. pelantikan Abu Bakar as-siddiq sebagai pengganti kepimpinan ummah bkn melalui teladan sunnah. begitu juga 3 khalifah seterusnya.. perlantikan mereka melalui beberapa fasa pertikaian antara sahabat dan warga Madinah sehingga membawa kepada tragedi pembunuhan terhadap khalifah..
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2007 11:16 AM | Show all posts
Originally posted by goldraja at 29-12-2007 10:46 AM
mengikut sunnah dlm proses perlantikan pemimpin.. ade ke teladan sunnah yg menjelaskan perkara ini.. pelantikan Abu Bakar as-siddiq sebagai pengganti kepimpinan ummah bkn melalui teladan sunnah.  ...


taqwa adalah kayu pengukur bagi perlantikan seseorang khalifah pada masa itu... kerana orang beriman dan bertaqwalah yang boleh membawa manusia dekat dengan Tuhan... nak dijelaskan di sini antara iman Abu Bakar yang paling berat dikalangan para sahabat... oleh itu sangat layaklah Abu Bakar menjadi khalifah bagi orang Islam....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-12-2007 11:23 AM | Show all posts
guna timbang apa utk justify takwa seseorang itu lebih berat, pada masa itu.

apa kayu pengukurnya?

dan jika seseorang itu dikatakan mempunyai takwa paling berat, badan mana yg legitimate (sahkan) mengenai perkara ini?

sedang Abu Bakar sendiri menyatakan bukanlah aku orang yang paling baik di antara kamu.
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2007 11:27 AM | Show all posts
Originally posted by sakinahmawaddah at 29-12-2007 10:31 AM
bukankah the successor after Khalifah Abu Bakar adalah yang ditunjukki (appointed one), iaitu Umar Al Khattab, yang dilantik bukan berdasarkan syura?

so, sunnah yang mana perlu diikuti?



    • Perlantikan Khalifah Abu Bakar As-Siddik.

    • Rasulullah tidak menetapkan pengganti Baginda.
    • Berlaku perselisihan pendapat antara orang Ansar yang mencadangkan Saad Abi 慉bidah dan orang Muhajirin mencadangkan Umar Al-Khattab.
    • Kedua-dua calon tadi membantah lantas melantik Abu Bakar As-Siddik di atas rasionalnya Rasulullah meminta beliau menggantikannya menjadi Imam semasa baginda tenat..

    • Perlantikan Khalifah Umar Al-Khattab.

    • Dicadangkan oleh Abu Bakar As-Siddik.
    • Dipersetujui sebulat suara oleh ahli Majlis Syura.

    • Perlantikan Khalifah Usman B. Affan.

    • Khalifah Umar Al-Khattab telah mencalonkan seramai 6 orang sahabat terkemuka iaitu :
      • Usman B. Affan.
      • Ali B. Abi Talib.
      • Talhah B. 慉bidah.
      • Az-Zubir B. 慉wam.
      • Saad Abi Waqas.
      • Abd. Rahman B. Auf.
    • Namun begitu Talhah, Az-Zubir, Saad dan Abd. Rahman masing-masing telah menarik diri.
    • Lantas Ali B. Abi Talib mencadangkan Usman B. Affan sebagai Khalifah serta dipersetujui sebulat suara oleh ahli Majlis Syura.

    • Perlantikan Khalifah Ali B. Abi Talib.

    • Pada awalnya tidak dipersetujui oleh Ali tetapi keadaan negara semakin genting, akhirnya beliau menerima jawatan tersebut.
    • Walaupun pada dasarnya tidak dipersetujui oleh puak Umaiyyah.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-12-2007 11:42 AM | Show all posts
so, secara kronologi sejarahnya spt yg ditunjuki oleh anak_pejuang

bolehlah dirumuskan sebagai berikut:
perlantikan pimpinan berdasarkan syura, majlis yang disepakati
meski kalu nak kritikal dalam sejarah, perlantikkan itu bukan disepakati oleh ummah secara mass (mass-ummah secara total)
the appointed one yg diterima dlm majlis syura kemudiaannya dibaaih (so, yg ini dikira sebagai penerimaan pimpinan secara mass)
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 29-12-2007 11:45 AM | Show all posts
so, legasi ini diteruskan, kerana kesepakatan ini ummah berada dlm satu jemaah (idealnya)

dan legasi (ummat Islam dlm satu jamaah) ini diteruskan dlm penerus pimpinan spt Umayyah, Abbasiyah, Uthmaniah (even semua pimpinan2 ini subjected to critics)

but what happen in 1926?

clearly, the establishment of Saudi Arabia, sbgai negara bangsa or Kingdom State, telah menyebabkan ummah terpecah seperti domba yg kehilangan pengembalanya...
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2007 12:28 PM | Show all posts
Originally posted by sakinahmawaddah at 29-12-2007 11:45 AM
so, legasi ini diteruskan, kerana kesepakatan ini ummah berada dlm satu jemaah (idealnya)

dan legasi (ummat Islam dlm satu jamaah) ini diteruskan dlm penerus pimpinan spt Umayyah, Abbasiyah, U ...


1. Dalil Al Quran
Dan Allah telah menjanjikan kepada orang2 beriman di antara kamu dan yg mengerjakan amal soleh, bahawa mereka sesungguhnya akan dijadikan khalifah yg berkuasa di muka bumi ini
sebagaimana telah dijadikan khalifah orang2 sebelum mereka, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yg telah diredhaiNya untuk mereka, dan dia benar2 akan menukar [keadaan] mereka, sesudah mereka berada dalam ketakutan menjadi aman sentiasa
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2007 12:29 PM | Show all posts
Hadis Abu Musa r.a katanya:
Rasulullah s.a.w sakit dan semakin lama bertambah tenat. Baginda bersabda: Suruhlah Abu Bakar r.a agar sembahyang bersama orang ramai. Aisyah berkata: Wahai Rasulullah! Sesungguhnya Abu Bakar itu merasakan tidak layak kalau menduduki di tempatmu. Beliau tidak akan mampu sembahyang dengan orang ramai. Baginda bersabda lagi: Suruhlah Abu Bakar supaya sembahyang bersama orang ramai, kamu adalah seperti teman Nabi Yusuf di dalam menyusun kata-kata. Abu Musa berkata: Kemudian Abu Bakar sembahyang bersama-sama mereka selama Rasulullah s.a.w masih hidup
Nombor Hadis Dalam Sahih Muslim: 638
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-12-2007 12:30 PM | Show all posts

Reply #18 anak_pejuang's post

thank you anak_pejuang
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

19-5-2024 05:26 AM GMT+8 , Processed in 0.066065 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list