CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
12Next
Return Post new threads
Show: 8056|Reply: 26

Tafsir Al-Quran yang paling bagus...

[Copy link]

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 22-4-2008 03:34 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Tafsir Al-Quran dari siapakah yang paling bagus ? Sekarang yang terbaru saya ada tafsir Al-Quran dari Prof. Dr. Hj. Mahmud Yunus. Ada dua lagi tafsir tapi saya lupa daripada siapa sebab tafsir tu ada di kampung. Mungkin ada yang boleh bagi list dia kat sini yang mana bagus dan yang mana boleh dipertikaikan sebab ada juga penulis daripada kristian yang buat tafsir quran ni untuk memesongkan QURAN.
*Percayalah Pada yang SATU*
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 22-4-2008 03:39 PM |All posts
al azhar oleh almarhum buya hamka
ibnu kathir
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 22-4-2008 04:20 PM |All posts
Originally posted by mdsham76 at 22-4-2008 14:34
Tafsir Al-Quran dari siapakah yang paling bagus ? Sekarang yang terbaru saya ada tafsir Al-Quran dari Prof. Dr. Hj. Mahmud Yunus. Ada dua lagi tafsir tapi saya lupa daripada siapa sebab tafsir tu ...


Ini yang ditanya tafsir Quran atau terjemah Quran?
Kalau untuk tafsir yang paling masyhur adalah Tafsir IBNU KATSIR, dah diterjemahkan kedalam bahasa Indonesia (entah dah atau belum kedalam bahasa malay? ), lalu ada tafsir Ath Thobari, Al Qurthubi, Tafsir As Sa'di, dll. Ini yang terbaik dan lebih selamat. Karena tak bisa di pungkiri ada juga yang menafsirkan Al Quran padahal dia bukan lah ahlinya. Seperti di Indonesia ada tafsir Quraish Shihab, ada juga tafsir Buya Hamka, etc. Buya Hamka memang udi akui ulama pada zamannya dan beliau yang paling keras memegang hukum ISlam (sesuai kemampuannya), tapi harus di akui beliau ini adalah seorang penyair ISlam dan tidak ahli dalam tafsir dan ilmu hadits. Begitu juga dengan tafsir fii Zilalil Quran oleh sayyid Qutb, beliau ini juga bukan ahli tafsir tetapi seorang penyair. Karena bukan ahli tafsir maka didalamnya di dapatkan beberapa pemahaman yang menyimpang, Allahu a'lam.
Sudah siapkah kite mati???
Reply

Props Report

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 22-4-2008 06:54 PM |All posts

Reply #3 ikhwanindo's post

di mana menyimpangnya tafsir Fiizilalil Quran....  dan juga tafsir Al-Azhar..

kita sangat perlu kepada penafsiran baru yang tidak menyimpang dan mengikut waqi'...

menafsirkan antara perjalanan unta dan kereta BMW... antara langkah keldai dan MERC...

kurma dan sosej... etc etc....
RenyaiHujanBasahiAkuTemaniSepiYgMengendap
KalaAkuMengingatmuDanSmuaSaatManisItu
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 22-4-2008 08:34 PM |All posts
mmmmm ? Apa beza terjemahan Al-Quran dengan tafsir ni ? Apa yang saya faham, tafsir ni ialah maksud ayat Quran tersebut dan terjemahan pula ialah tafsir Quran dalam bahasa arab yang diterjemah kedalam bahasa melayu atau indonesia. wassalam...
*Percayalah Pada yang SATU*
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 22-4-2008 09:46 PM |All posts
Originally posted by mdsham76 at 22-4-2008 08:34 PM
mmmmm ? Apa beza terjemahan Al-Quran dengan tafsir ni ? Apa yang saya faham, tafsir ni ialah maksud ayat Quran tersebut dan terjemahan pula ialah tafsir Quran dalam bahasa arab yang diterjemah ke ...


Orang Arab pun masih memerlukan tafsir untuk memahami dengan lebih tepat isi kandungan Al-Quran, terutamanya ayat2 yang maksudnya tersirat.

Tafsir tu lebih kepada penerangan untuk memberi kefahaman, manakala terjemahan adalah secara mudahnya alih bahasa.

Contoh untuk faham:

Cuba terjemah ayat ni dalam bahasa Inggeris:

BM: Saya suka makan cucur badak

BI :________________________


Contoh terjemahan: I like to eat 'rhyno cookie' (or 'hyppo cookie')

Kalau tak tafsir ayat di atas, tentu tak faham apa itu 'rhyno cookie' sebab 'rhyno cookie' tak wujud dalam bahasa Inggeris

Dalam kes ni, cucur badak tak boleh diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris dengan memberi maksud yang tepat, melainkan memerlukan penjelasan (tafsir)

Tafsir dalam BI:
'Cucur badak' is a typical Malay cookie made from..........bla bla bla.....
Journey of my heart...
منم٧٧
Reply

Props Report

Defender

Saje je provoke......

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 23-4-2008 12:19 AM |All posts
Originally posted by mdsham76 at 22-4-2008 08:34 PM
mmmmm ? Apa beza terjemahan Al-Quran dengan tafsir ni ? Apa yang saya faham, tafsir ni ialah maksud ayat Quran tersebut dan terjemahan pula ialah tafsir Quran dalam bahasa arab yang diterjemah ke ...


Sangat-sangat berbeza antara terjemahan dan tafsir.

Terjemahan tu hanya translate apa dalam Qur'an ke dalam bahasa Melayu or English.

Tapi tafsir tu lebih luas, ianya menerangkan apa yang dimaksudkan oleh ayat tu. You can refer to this page to see the example of a tafsir :

http://www.tafsir.com/
If you are ashamed to stand by your color, you better seek another flag.
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 23-4-2008 09:22 AM |All posts
Originally posted by indah1285 at 22-4-2008 17:54
Reply #3 ikhwanindo's post

di mana menyimpangnya tafsir Fiizilalil Quran....  dan juga tafsir Al-Azhar..

kita sangat perlu kepada penafsiran baru yang tidak menyimpang dan mengikut waqi'...

menafsirkan antara perjalanan unta dan kereta BMW... antara langkah keldai dan MERC...

kurma dan sosej... etc etc....


Good question. Mungkin inilah pemahaman sebagian besar umat Islam terhadap Islam itu sendiri. Oleh karena itu kita diharuskan bertanya kepada para ahli ilmu mana tafsir yang paling baik untuk kita (para orang awam termasuk ana sendiri) baca. Karena make example ukhti indah sendiri, ketika dia membaca tafsir fi zilalil dia tak menemukan penyimpangan di dalamnya. Sedangkan para ulama membacanya langsung menemukan penyimpangan yang banyak. Mengapa bisa begitu? Jawabnya karena perbedaan ilmu. Tapi alhamdulillah ukhti INdah bertanya tentang ini dan insya Allah dia ini orangnyer objectif untuk menerima kebenaran .

Salah seorang ulama besar Ahlussunnah  Di dalam kaset Syarh Masa`ilil Jahiliyah, kaset ke-7, side B, Syaikh Alu
Syaikh pernah ditanya tentang tafsir Fi Zhilalil Quran, maka beliau
menjawab :

Adapun Tafsir Fi Zhilalil Qur'an karya Sayyid Quthb merupakan salah satu
tafsir yang mengandung banyak sekali tema-tema yang padanya ada penjelasan
bagi beberapa ayat, penjelasan yang baik. Yaitu, di dalamnya terdapat bentuk
penjelasan dengan gaya sastera dan bahasa yang indah hingga membuat
pembacanya dapat memahami maksud ayat tersebut secara umum yang kemudian
dikaitkan dengan realita yang ada

Beliau lalu mengatakan :

Demikian pula dalam buku itu terdapat banyak sekali bid'ah dan kesesatan.
Buku Sayyid Quthb Fi Zhilalil Qur'an ini mengandung lebih banyak
penyimpangan ketimbang bukunya (Muhammad Ali) ash-Shobuni (yang menulis
Shofwatut Tafsir, yang diterbitkan Pustaka al-Kautsar, pent.), dan diantara
penyimpangan tersebut adalah :

[Di sini akan saya ringkas karena panjangnya penjelasan beliau, bagi yang
ingin mengetahui lebih lengkap ucapan Syaikh Alu Syaikh ini bisa merujuk ke
dalam kitab Fatawa al-Ulama` al-Akabir fil Irhaab wat Tadmiir wa
Dhowabithul Jihaad wat Takfiir oleh Abul Asybal al-Mishri]

- Memiliki kecondongan kepada kelompok Shufiyah yang berpemahaman Wahdatul
Wujud, walaupun tidak secara manthuq (jelas) namun dapat difahami dari
perkataannya sebagai hal tersebut.

- Menyatakan bahwa pembahasan bertambah dan berkurangnya iman adalah termasuk
pembahasan ilmu kalam yang tidak perlu dibahas.

- Menafsirkan kata Robb dengan Ilah dan Ilah dengan Rob, padahal makna
keduanya memiliki perbedaan yang nyata.

- Tidak memahami masalah ketaatan kepada kaum musyrikin dan memahaminya secara
zhahir dan berlebihan.

- Melakukan Takfir dalam masalah ketaatan secara tidak benar.

- Buku Fi Zhilalil Qur'an tidak memiliki perhatian yang cukup kepada manhaj
yang ditetapkan ahlus sunnah.

- Membuat taqsim muhdats dengan bersintinbat dari surat Yusuf akan adanya dua
fikih, yaitu fikih teori dan fikih waqi.

Lalu Syaikh menutup ucapannya dengan nasehat yang bagus sebagai berikut :

Orang ini (Sayyid Quthb) memiliki pendapat-pendapat yang bervariasi dan
saling bertentangan apabila diteliti. Oleh karena itu bagi para penuntut
ilmu yang antusias di dalam menuntut ilmu agar menelaah buku-buku as-Salaf
ash-Sholih, menelaah buku-buku yang mengandung ilmu berfaidah yang bersih
dan suci. Adapun kitab-kitab yang mengandung kebatilan, penyimpangan dan
mengandung pendapat-pendapat subyektif yang tidak memiliki dalil yang terang
dari Kitabullah dan Sunnah Rasulullah, dan tidak selaras dengan pemahaman
ulama ahlus sunnah wal jama'ah, maka dikhawatirkan para thullabul ilmi yang
membaca buku-buku semacam itu akan tergelincir dan tertanam di dalam hatinya
syubhat, padahal seseorang yang antusias dan bersemangat di dalam menjaga
agamanya, sepatutnya ia tidak menjatuhkan dan membawa diri dan hatinya ke
dalam syubhat.

Sudah siapkah kite mati???
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 23-4-2008 09:36 AM |All posts
Fatwa Syaikhul Islam Abdulaziz bin Abdullah bin Baz:
Sayyid Quthb -semoga Alloh mengampuninya- berkata di dalam Fi Zhilalil Quran (menafsirkan) firman Alloh Taala Ar-Rahman (Alloh yang Maha Pemurah) yang beristiwa di atas Arsy.
Sudah siapkah kite mati???
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 23-4-2008 09:46 AM |All posts
FATWA AL-ALLAMAH AL-MUHADDITS MUHAMMAD NASHIRUDDIN AL-ALBANI
Berkata al-Allamah al-Muhaddits Muhammad Nashiruddin al-Albani rahimahullahu mengomentari penutup buku al-Awashim mimma fi Sayyid Quthb minal Qawashim :
Semua apa yang anda bantah dari Sayyid Quthb adalah haq dan benar. Darinya akan menjadi jelas bagi setiap pembaca sebagai suatu tsaqofah (wawasan) islamiyyah bahwasanya Sayyid Quthb tidaklah mengetahui Islam baik ushul maupun furu
Sudah siapkah kite mati???
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 23-4-2008 09:51 AM |All posts
Semoga ukhti Indah bersabar membaca penjelasan diatas ok . Siapa lagi yang akan menerangi hidup kita kalau bukan dengan penerangan dari para ulama kita. Maka dari itu, jika telah jelas di dalam buku tafsir fi zhilalil terdapat banyak penyimpangan, kenapa kita tetap membacanya sementara terdapat banyak tafsir-tafsir yang lebih bagus dan mengandung banyak ilmu dan juga sesuai waqi' (karena ISlam itu tidak akan pernah usang dan bisa di amalkan sampai hari kiamat), dan di sampaikan oleh orang-orang yang benar-benar 'alim dan terpercaya ilmunya. Wabillahit taufiq
Sudah siapkah kite mati???
Reply

Props Report

Post on 23-4-2008 01:18 PM |All posts
Kitab tafsir yang muktabar ada banyak, masing-masing ada kelebihan, maklumlah Ilmu Al-Quran adalah ilmu seperti lautan yang tidak ada tepinya.

Yang saya tahu,

Tafsir ibnu katsir adalah tafsir yang sederhana, tidak nipis dan tidak telalu tebal, Ibnu katsir menggunakan kaedah yang lebih selamat, yaitu dia menafsirkan satu ayat dengan dalil dari ayat yang lain, dan juga dalil dari Hadist nabi. Bukan dengan pendapatnya sendiri.

Yang kedua Tafsir Ibnu Abbas, yaitu penafsir yang diiktiraf oleh Nabi SAW, kerana Nabi SAW pernah mendoakan supaya Ibnu Abbas dapat memahami Al-Quran. Tafsir ini adalah koleksi tafsir dari Ibnu Abbas yang dikumpul dan disusun kemudian dijadikan kitab tafsir.

Yang ketiga tafsir Prof Dr Hamka, sarat dengan ilmu sejarah.
Specialized parental control filter that enables you to block porn from your web browser, Totally FREE, Download HERE:
http://www.naomifilter.org
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 24-4-2008 12:32 PM |All posts
panjangnya..... jenuh nak baca dan memahaminya....
*Percayalah Pada yang SATU*
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 24-4-2008 07:02 PM |All posts
Originally posted by mdsham76 at 24-4-2008 11:32
panjangnya..... jenuh nak baca dan memahaminya....


Makanye kite orang melayu nii susah untuk dapat ilmu...tulisan tak seberapa panjang sajer dah malas bace Para ulama al quran 30 juz hafal di luar kepala. Contoh imam Syafii, hafal kitab Al Muwatha imam Malik di luar kepala. Memang kite tertinggal sangat jauh dibanding mereka
Sudah siapkah kite mati???
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 24-4-2008 11:35 PM |All posts
Kalau takat Tafsir Ibnu Kathir, Al-Jalalain, Al-Qurtubi dan Al-Tabari nih dianggap panjang dan susah nak faham, bolehlah cuba tafsir peringkat menegah spt Tafsir Ayat-Ayat Hukum Di Dalam Al-Quran susunan Mohammad Ali Ash-Shabuni. Pelajar2 menengah atas sekolah2 agama mesti kenal buku nih, sebab ianya digunakan dlm syallabus mereka. Buku nih cuma 2 jilid saja dan cuma membincangkan ayat2 hukum di dalam Al-Quran ( bukan semua ayat dan surah ). Ianya senang difahami disertai pula dgn kupasan2 hukum di samping hujah para ulamak.

Sebaiknya kalau boleh kita nih perbelanjakan wang utk membeli kitab2 tafsir Al-Quran.Ini bertepatan dgn hadis Nabi SAW kepada Ibn Abbas r.a :
Barangsiapa yg memahami ayat2 Al-Quran hanya dgn pendapatnya atau dgn dasar yg ia tidak megetahuinya, maka hendaklah ia menyiapkan tempatnya di dalam neraka.
( Hadis Riwayat At-Termizi, An-Nasa'i dan Ibn Jarir )

Demikian sekali Rasulullah SAW memberi amaran utk kita supaya jangan memahami isi kandung Al-Quran semata2 menurut lojik akal kita. Terjemahan Al-Quran tidak sama dgn Tafsir Al-Quran yg lebih lagi terperinci kupasan setiap huruf dan perkataan mengikut nahu Arab, hadis Nabi SAW, sebab2 ayat tersebut diturunkan dll.Sebab itu orang2 spt Astora Jabat, Kassim Ahmaad, Sisters In Islam dll mempunyai pemahaman mereka terhadap Al-Quran yg amat berbeza dan bercanggah dari penmahaman ulamak2 muktabar.
Reply

Props Report

Post on 25-4-2008 08:04 AM |All posts
Originally posted by mdsham76 at 22-4-2008 03:34 PM
Tafsir Al-Quran dari siapakah yang paling bagus ? Sekarang yang terbaru saya ada tafsir Al-Quran dari Prof. Dr. Hj. Mahmud Yunus. Ada dua lagi tafsir tapi saya lupa daripada siapa sebab tafsir tu ...


Bagaimana boleh wujudnya perkara yang bagus dari yang sedia ada? Walhal dari sumber yang sama dan tidak pernah pun berubah isi kandungannya?
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 25-4-2008 08:44 AM |All posts
Originally posted by braincell at 25-4-2008 08:04 AM


Bagaimana boleh wujudnya perkara yang bagus dari yang sedia ada? Walhal dari sumber yang sama dan tidak pernah pun berubah isi kandungannya?


Makna dan maksud ayat Quran tak pernah berubah, yang berubah ialah bukti dan keterangan ulamak yang menafsirkan apa sebenarnya maksud ayat2 itu diturunkan.  Bukti penemuan baru sains dan kemajuan lain, bukti dan penermuan baru sejarah semakin menjelaskan penafisiran ayat2 yang sebelum ini kabur dan tidak jelas maksud sebenarnya.  Semakin  maju manusia semakin jelas kebenaran ayat2 Tuhan ini dan semakin bebas dari pengaruh  islraeliyat.  

Kecualilah ayat2 mutasyabihat yang sememangnya tidak boleh ditafsirkan dengan tepat oleh sesiapa pun.

[ Last edited by  kupia at 25-4-2008 08:46 AM ]
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 27-4-2008 11:01 PM |All posts

Reply #1 mdsham76's post

mdsham76.... saya baru membeli translation quran dari dr muhammad muhsin khan.....yang saya baru beli ni is 9 jilid, die terangkan dengan simple walaupun dlm english. boleh faham insya allah. dulu memang saya ada pakai yang summarized version punyer, dari author yang sama, jadi beli yang 9 jilid ni untuk membaca dengan lebeh detail. saya tak pasti di malaysia kat mana boleh dapat, tapi tengok2 lah dulu di ebay. saya beli dengan harga 70pound, so dalam 400++ duit msia...berbaloi laa..... yang summarized version tu mungkin ada di malaysia, harga mungkin dalam 80 - 90 duit msia, have a look la kalo terjumpa......
begin each day, as if it were on purpose!!!!
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 29-11-2011 12:46 AM |All posts
Post Last Edit by capiloton at 29-11-2011 01:17

sy nak carik tafsir Quran..
YM - neo05080201
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 29-11-2011 01:17 AM |All posts
Reply 14# ikhwanindo

salam, nak tanya..

boleh tak rekemen tafsir Al-Quran yang ada indeks di susun mengikut bab..
kiranya macam ensiklopedia Quran..

contohnya, kalo saya nak carik bab Riba..
ada di sebutkan ayat yang mana, sekali dengan tafsirannya..

kalau boleh nak dalam bahasa melayu.. tapi english pun boleh juga..
nak buat rujukan dan simpan sebagai koleksi kat rumah..
YM - neo05080201
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 29-11-2011 04:14 PM |All posts
Reply 20# capiloton

FYI:

Tafsir Al-Quran Bahasa Melayu
Tafsir Al-Quran In English

...dgn enjin carian & audio.
Righteousness~
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 29-11-2011 06:56 PM |All posts
Reply 21# Dzulqarnain

wah menarik..
terima kasih..

hardcopy dalam bentuk kitab ada tak?
nak simpan kat umah, bole buat rujukan time letrik takde..
YM - neo05080201
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 29-11-2011 08:06 PM |All posts
Post Last Edit by Dzulqarnain at 29-11-2011 20:13

Reply 22# capiloton


...spt yg dikehendaki, tiada 'source'.


Mgkin, ini boleh bantu:



Lebih 900 mukasurat panduan lengkap untuk mencari ayat-ayat Al-Quran dengan lebih mudah, bermodalkan Bahasa Melayu. Satu perkembangan penting dalam usaha menjadikan Al-Quran sebagai sumber petunjuk, bukan hanya semata untuk dibaca. Kata-kata aluan oleh Dr. Muhammad 'Uthman El-Muhammady.

Author : Dr.Azaharuddin Sahil


Link: Panduan Lengkap Mencari Ayat-Ayat Al-Quran Berdasarkan Kata Dasar
Righteousness~
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 30-11-2011 10:36 AM |All posts
Post Last Edit by capiloton at 30-11-2011 10:45

Reply 23# Dzulqarnain

terime kaseh..
kitab yang yang berpatutan harganya, patut ada di setiap rumah sebagai rujukan..
YM - neo05080201
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 30-11-2011 02:26 PM |All posts
Utk bahan² ilmiah belian online:

Saba Islamic Media

p/s: Tp saya x rekemen buku² drpd Adnan Oktar@Harun Yahya...
Righteousness~
Reply

Props Report

12Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 19-9-2014 01:50 PM , Processed in 0.261877 second(s), 29 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top