CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
123Next
Return Post new threads
Show: 18141|Reply: 70

kalau ada gmbar2 zaman purba(Nabi Adam/Iskandar zulkarnai etc) tepekla

[Copy link]

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 15-6-2008 09:56 AM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

aku teringin sangat la...nak tengok barang2 purba atau yg seumpamanya sejak dari zaman NABI adam, Iskandarzulkarnain, Nabi sulaiman...kalau sape2 ada gambar tepek le kat sini....dulu2 masa stdy kat UIA, ada seorg penysarah ni org POLAND,...lupalak nama dia..tapi ujung dia...mcm ...ski mcm tu la....dia ni banyak tul barang2 purba.....so aku sempat gak tengok dr dia...satu duit syling yg dikatakan pada zaman iskandar zukarnain...kalau betul la...sukur dpt gak tengok.....kalau sape2 yg ada show la kat cni.....tq
1

View rating log

for malaysia
Reply

Props Report

Post on 15-6-2008 11:16 AM |All posts
ada ker gambar nabi Adam??
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 15-6-2008 08:07 PM |All posts
laaa bukan gambar org nyer ler.....gambar benda, mcm duit syling, senjata, peralatan memasak ke....
for malaysia
Reply

Props Report

Yed  

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 15-6-2008 08:32 PM |All posts

Reply #3 biosfree's post

pergi muzium kesenian islam ada kot...
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 16-6-2008 02:15 AM |All posts
Yg duit syiling konon gambar DZULQARNAIN tuh bukan DQULQARNAIN dlm Al-Qur'an tuh...

Itu gambao Alexender The Great dari Maccedonia, yg naik kuda hitam nama Buchepalos tuh... Bangsa ROM.


Gambar dia kalau tak salah pakai topi ada tanduk kecik kat telinga.

www.tuahteguhtabah.blogspot.com www.mindheartbodysoul.blogspot.com
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 16-6-2008 02:16 AM |All posts
Yg duit syiling konon gambar DZULQARNAIN tuh bukan DQULQARNAIN dlm Al-Qur'an tuh...

Itu gambao Alexender The Great dari Maccedonia, yg naik kuda hitam nama Buchepalos tuh... Bangsa ROM.


Gambar dia kalau tak salah pakai topi ada tanduk kecik kat telinga.

www.tuahteguhtabah.blogspot.com www.mindheartbodysoul.blogspot.com
Reply

Props Report

Conqueror

EVO7 Limited Edition

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 16-6-2008 10:28 AM |All posts
Alexander The Great & Iskandar Zulkarnain


http://forum3.cari.com.my/viewth ... p;extra=&page=1



Perihal Iskandar Zulkarnain..


http://forum3.cari.com.my/viewth ... p;extra=&page=1
Reply

Props Report

Conqueror

EVO7 Limited Edition

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 16-6-2008 10:32 AM |All posts
Cyrus The Great ini yang menyatukan kaum Medes dan Kaum Farisi, dan Cyrus The Great ader memakai mahkota 2 tanduk merupakan Pengasas Kerajaan Dinasti Achaemenia. Kerajaan Dinasti Achaemenia runtuh apabila di tawan oleh tentera macedonia (Alexender)



Cyrus The Great (Iskandar Zulkarnain)



Bukti Mahkota 2 tanduk dari tinggalan puing puing Istana Di Pasargad Iran




Wilayah Taklukan Cyrus The Great




Makam Cyrus The Great Di Pasargad Iran


Kaum Medes (Kurdis)

http://en.wikipedia.org/wiki/Medes


Kaum Farisi @ Parsi (Iran)

http://en.wikipedia.org/wiki/Persian_people
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 16-6-2008 11:27 AM |All posts

Reply #8 HangPC2's post

ada lagi? tepek la..tq
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 16-6-2008 11:49 AM |All posts
sapa ada gambar parameswara? hang tuah, hang jebat dan gambar puteri gunung ledang???
janji rock.....
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 16-6-2008 12:34 PM |All posts
Salam
Nak gambo jek ke nak keterangan sekalik?
Ni gambo:


Ni citer pasal gambo:

Organ Buatan Tertua Dibuat di Mesir

Bangsa Mesir Kuno yang dikenal dengan kemajuan peradabannya ternyata juga telah mengenal organ buatan. Sebuah jempol palsu yang ditemukan di kaki salah satu mumi di sana mungkin merupakan organ buatan tetua di dunia.

Jempol palsu ditemukan di mumi seorang wanita yang tersimpan dalam sebuah kuburan dekat kota kuno Thebes pada tahun 2000. Para arkeolog memperkirakan wanita yang mati pada usia 50 hingga 60 tahun tersebut mendapatkan organ buatan setelah jempol aslinya rusak karena penyakit diabetes. Organ buatan dari bahan kayu yang dilapisi kulit di Museum Kairo itu diperkirakan berumur antara 1.069-664 sebelum Masehi sesuai umur artefak yang juga ditemukan di dalam kuburan tersebut.

Artinya, jempol tersebut lebih tua daripada organ buatan tertua yang diketahui selama ini yakni kaki Capua dari Roma. Organ buatan bangsa Roma pada tahun 300 sebelum Masehi itu terakhir tersimpan di Royal College of Surgeon Inggris namun rusak karena fasilitas tersebut dijatuhi bom saat Perang Dunia II.      

"Jika organ buatan tersebut terbukti digunakan untuk membantu berjalan maupun keseimbangan tubuh, sejarah kedokteran mengenai organ buatan lebih tua 600 hingga 700 tahun dan dipelopori bangsa Mesir Kuno," ujar Jacky Finch, peneliti dari Unive**s Manchester Inggris. Nyatanya, jempol palsu tersebut mungkin memang digunakan saat wanita tersebut masih hidup sebab dibuat rapi dengan tiga kaitan ke kaki. Selain itu, bekas amputasi di ujung jempol juga kelihatannya diobati dengan baik sebelum dipasang organ buatan.

Sebelumnya, jempol palsu juga pernah ditemukan di Mesir yang berasal antara 1.295-664 sebelum Masehi. Replikanya, tanpa mumi, yang diberi nama Greville Chester Great Toe sesuai nama kolektornya yang menyerahkannya ke British Museum pada tahun 1881 terbuat dari bahan kertas tebal, lem, dan plester.

Jempol palsu ini juga sepertinya telah dipakai penggunanya saat masih hidup dan tidak hanya dipasang saat proses mumifikasi saja. Bedanya, jempol Greville mungkin hanya sekedar dipakai sebagai kosmetik karena tidak dibuak sekuat jempol kaki yang disimpan di Kairo.

Bangsa Mesir Kuno diketahui sering membuat organ buatan untuk mayat-mayat yang dimumikan sehingga harus dipasikan mana organ yang memang digunakan sebagai organ buatan dan mana yang tidak. Sebab, bangsa Mesir Kuno yakin dengan Teologi Osiris, dewa kematian, yang menyatakan bahwa tubuh harus lengkap agar berguna saat dibangkitkan kembali. Para ilmuwan sejauh ini juga menemukan organ buatan pada mumi-mumi seperti kaki, hidung, telinga, bahkan penis.

Untuk memastikan apakah organ-organ yang ditemukan digunakan saat penggunanya masih hidup, para ilmuwan akan mengujinya akhir tahun ini. Untuk menguji jempol kaki palsu, mereka telah mencari sukarelawan yang jempolnya rusak untuk dipasangi replika dengan bahan yang sama dan mempelajari apakah organ tersebut benar-benar berfungsi.


errr.... dpt kat site indon. Agaknya jampol ni kaki palsu lah kot.

[ Last edited by  HOTlips at 16-6-2008 12:35 PM ]
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 16-6-2008 01:28 PM |All posts
pasal cyrus ni di katakan Iskandar pon btol jgk..sbbnya...
Ayat al-Quran berkenaan dgn Zulkarnain tu di turunkn sbb ada Yahudi bertya perihal seorg raja..dan raja tu mmg btol2 di sanjung oleh yahudi(walaupon bukan keturunan mereka)..
ini kerana raja yg di sanjung itu telah mnyelamatkan kaum2 yahudi yg telah di tawan oleh raja Nabuchadnezzar dr Babylon..rmai yg di tawan termasuk rahib2 dan nabi2 mereka iaitu Daniel dan Ezekiel..
raja yg di sanjung oleh yahudi2 itu tak lain tak bukan ialah Cyrus..iaitu Cyrus the Great..Cyrus telah mmbawa kembali kaum2 yahudi ke negara mereka ttp ramai jgk yg telah tersebar ke merata dunia di sbb percerobahan Nabuchadnezzar itu(Diaspora)..dan skrg pon Yahudi telah berada di marata2 dunia spti org Cina yg berada di merata2 dunia..
(^_^)v
++++
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 17-6-2008 07:06 PM |All posts
jgn di samakan iskandar zulkarnain dgn alexander the great kerana alexander the great adalah seorang homosexual
mak !!!!!! nak susu. tadi kan ada orang buli hadek.
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 17-6-2008 09:17 PM |All posts

Reply #11 HOTlips's post

org jawa selalu kata cap jempol (cap jari)

so jempol tu maksudnya jari la kot
kalaulah boleh berpatah balik...
Reply

Props Report

Rank: 1

Post on 19-9-2008 09:42 PM |All posts
salam, pasal gambar para nabi ni ada di ceritakan dalam kitab melayu kalau tak silap  nama kitab tu hadiqatul azhar ataupun badrut tamam. masa zaman syd abu bakar. dia suruh sorang dari sahabat pergi dakwah kat maharaja rom. sampai kat sana maharaja rom tu bawak dia masuk ke bilik bawah tanah. melalui beberapa bilik yang dikunci rapi. sampai kat satu bilik tu ada satu rak besar. dalam rak tu ada beberapa bungkus kainsutera. memula raja rom tu bukak satu bungkus. dalam ada gambar..raja rom tanya kat sahabat tu ko kenal tak sapa ni...sahabat tu jawab mana aku kenal... raja rom jawab ni le gamba nabi adam... sahabat tu tak pecaya. raja rom pun bukak satu persatu... last sekali raja rom cakap... ha..ni mesti ko kenal punye... dia pun tunjuk gambar tu.. sahabat tu terus jer nangis bila tengok gamba tu sebab tu gamba rasulullah. pas tu sahabat tu pun balik le ngadu kat syd abu bakar. dan beliau pun mengesahkan yang benda tu memang ada.

sebabnya masa nabi adam a.s. dia mintak dengan allah nak tengok rupa keturunan dia yang jadik nabi/rasul..allah pun perkenankan. gambar tu kemudian disimpan oleh nabi danial a.s. dalam matahari dan di retrieve balik oleh iskandar zulkarnain.  kalau tak silap kitab tu karangan syeikh daud fatani atau sywikh ahmad fatani wallahualam.
Reply

Props Report

CRK  

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 20-9-2008 07:45 AM |All posts

Reply #15 azan5869's post

owh citer ni aku ada dengar kat radio ikim. ustaz tu citer sama ngan apa yg azan ciiter. i wonder samada buku tu masih ada lagi kat dunia ni.
Reply

Props Report

Rank: 1

Post on 20-9-2008 08:51 AM |All posts

Balas #16 CRK\ catat

rasanya buku tu ada kat khazanah fathaniyah gombak cuba carik
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 29-9-2008 05:59 PM |All posts



Tapak Kaki Adam di Bukit Serindit..

Katanya disinilah jua Nabi Adam di turunkan ke bumi melalui Bukit Serindit di Sri Lanka. Itu adalah tapak pertama Nabi Adam di muka bumi ini. Ada pendapat ia mengatakan tapak kaki Buddhalah, tapak kaki Jesus lah. Tapi sebenarnya memang tapak kaki Adam. Dalam jejak rasul, ada di ceritakan pasal tapak kaki ni. Dalam Jejak Rasul baru ni (Rihlah Ibn Batutta) pun ada tunjuk pasal cerita nih..
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 30-9-2008 01:21 PM |All posts
alexander the great ngan iskandar dzulkarnain org yg sama kan?
boikot Israel & Amerika!!
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 30-9-2008 01:26 PM |All posts

Reply #19 sweet_charcoals's post

Ahli sejarah masih memperdebatkannya
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 30-9-2008 01:28 PM |All posts
dorang ni sapa sebenarnye? aku lupe2 ingat. dh lama xbace sejarah2 nie
boikot Israel & Amerika!!
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 30-9-2008 02:22 PM |All posts
citer la lg.ak memang minat r citer2 psl ni
don't worry
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 3-10-2008 06:57 AM |All posts

Reply #19 sweet_charcoals's post

Bukan kerana Dzulqarnain adalah manusia yang beriman. Kisahnye di sebutkan di dalam Al-Quran manakala Alexander adalah pemimpin yang kejam dan rosak akhlak mereka ni dua manusia yang berbeza.
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 5-10-2008 07:47 AM |All posts

Reply #12 cronicle86's post

Yea, memang Yahudi merujuk kepada Koresh (Cyrus da Great) apabila mengatakan tentang Iskandar Zulkarnain orang Islam

hairan kenapa orang Islam masih terkeliru tentang Zulkarnain ni, padahal asbab nuzul kisah tentangnya berbalik kepada kaum Yahudi yang sangat menyanjungi baginda dan sudah terang lagi bersuluh bagindalah (Cyrus) yang dimaksudkan, bukannya Alexander of Macedonia
!שלום
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 6-10-2008 11:29 AM |All posts
Mcm mne pula dgn replika yg mirip pedang Rasulullah kita yg pernah dipamerkan di M'sia..? Begitu juga sehelai janggut yg didakwa milik Rasulullah yg ade disimpan di Turki..?
*GGH member #017
Reply

Props Report

123Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 23-7-2014 03:39 PM , Processed in 0.154159 second(s), 36 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top