CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 85907|Reply: 602

Tahrif al-Quran

[Copy link]
Post time 16-6-2008 11:05 AM | Show all posts |Read mode
Assalamu'alaikum w.b.t...

seluruh kaum muslimin dari kalangan ASWJ meyakini bahawa al-Quran al-karim yang diturunkan Allah s.w.t kepada nabi Muhammad s.a.w adalah kitab suci yang terpelihara dari sebarang pengubahsuaian seperti yang berlaku kepada kitab2 samawi terdahulu (taurat, injil...) yang mana semua kitab2 suci tersebut setelah kewafatan nabi dan rasul terdahulu tidak terselamat dari penambahan dan pengurangan.... semua itu tidak berlaku kepada al-Quran yang diturunkan kepada nabi kita Muhammad s.a.w tanpa sebarang keraguan dan kesangsian terhadapnya sebagaimana firman Allah ta'ala...

ذلك الكتاب لا ريب في هدى للمتقين
"kitab al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya) , ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa" - surah al-Baqarah, ayat 2

إنا نحن نزلنا الذكر وإنا له لحافظون
"sesungguhnya, Kamilah yang menurunkannya (Al Qur'an) dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya. (dengan jaminan Allah s.w.t ini, terpeliharalah kitab suci al-Quran al-karim dari sebarang perubahan)" surah al-Hijr, ayat 9, Tafsir pimpinan ar-rahman, m/s 612.

dll.........

tidak meyakini terpeliharanya al-Quran dari pengubahan, penggantian, pengurangan dan penambahan boleh membawa seseorang e2 kepada kehancuran 'aqidah dan melumpuhkan samasekali syari'at agama yang dibawa nabi Muhammad s.a.w...











di antara sekian banyak sebab mengapa Islam menganggap syiah terkeluar dari landasan kebenaran salah satunya ialah kerana syiah beriman bahawa al-Quran yang ada sekarang KURANG dan TELAH BERLAKU PENYELEWENGAN di dalamnya... dan orang yang bertanggung jawab menyelewengkan al-Quran di sisi mereka (syiah) ialah para sahabat r.a.........



Dari Hisyam bin Salim, ia menerimanya dari Abu 'Abdullah 'alaihissalam yang mengatakan: "Al Qur'an yang dibawa malaikat Jibril kepada Muhammad s.a.w. terdiri dari tujuh belas ribu ayat." - "Al Kafiy Fil Usul" Kitab Fadhul Qur'an, Bab Nawadir, hal. 634 Jilid II, Cetakan Teheran 1381H

sedangkan ayat2 suci al-Quran hanyalah berjumlah sekitar 6000++... maknanya al-Quran kita pada pandangan syiah telah kurang hampir 2/3... ini dikuatkan lagi dengan hadits riwayat
Abu Bushair ini...

".....Kami mempunyai Mushaf (Qur'an) Fatimah?" Aku bertanya lagi: "Apakah Mushaf Fatimah itu?" Ia menjawab: "Mushaf yang berisi tiga kali lebih banyak dari Qur'an kalian! Tetapi demi Allah, tidak ada satu huruf pun yang dicantumkan dalam Qur'an kalian ..........." - "Al Kafiy Fil Usul" Kitab Al Hujjah Bab yang menyebut soal-soal Sahifah, Jafr, Jami'ah dan Mushaf Fatimah, hal. 239, 240, 241, Jilid I, Cetakan Teheran

http://www.altahaddi.net/alkafi/kafi1/html/ara/books/al-kafi-1/104.html


riwayat dari Ali bin Muhammad, dari Al Qasim bin Muhammad, dari Sulaiman bin Dawud, dari Yahya bin Adim, dari Syarik, dari Jabir mengatakan bahawasanya Abu Ja'far menceritakan sebagai berikut:

Di Muna (sebuah tempat dekat Makkah) Rasul Allah s.a.w. memanggil para sahabatnya supaya berkumpul, kemudian beliau menyampaikan wasiat: "Hai manusia, kutinggalkan pada anda beberapa perintah Allah yang tidak boleh dilanggar, yaitu: Kitabullah, keturunanku, dan Ka'bah Al Baitul Haram." Abu Ja'far selanjutnya mengatakan: "Mengenai Kitab Allah telah mereka pinda, Ka'bah mereka hancurkan, dan keturunan beliau telah mereka bunuh. Amanat Ilahi yang telah dipercayakan kepada mereka telah mereka hancurkan semua." - "Basha'irud Darajat", Jilid VIII, Bab XVII, Cetakan Iran, 1285H


lagi....

Abul Husein Musa as menulis sepucuk surat dari dalam penjara kepada Ali bin Suwaid: "Janganlah engkau tertarik oleh agama orang yang bukan dari golonganmu (Syi'ah) dan jangan pula engkau menyukai agama mereka; sebab mereka itu adalah kaum pengkhianat. Mereka telah mengkhianati Allah dan Rasul-Nya serta mengkhianati amanat yang dipercayakan kepada mereka. Apakah engkau tahu amanat yang dipercayakan kepada mereka? Mereka diberi kepercayaan menjaga Kitab Allah, tetapi mereka mengubah dan menggantinya ..." - Kitabur Raudhah, buah tangan Al Kafiy, hal. 125, Jilid VIII, Cetakan Teheran, hal. 61, Cetakan India

[ Last edited by  GT0 at 16-6-2008 11:35 AM ]
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 16-6-2008 11:24 AM | Show all posts
Originally posted by billionaire at 16-6-2008 02:04 AM
jangan lupa selesaikan kes ayat rejam tu jugak ye....


Oooh jadinya ulama ASWJ ini menolaklah seperti apa yang tercatat dalam......

- (Shahih Bukhari, bab Asy-Syahadah 'indal-Hakim fi Wilayatil-Qadha; Al-Itqan, jilid II, hlm. 25-26; Ad-Durr Al-Mantsur,jilid I, hlm. 230; jilid V, hlm. 179 dari Imam Malik, Bukhari, Muslim,dan Ibnu Dhurais, dan hlm. 180 berasal dari Nasa'i, Ahmad, Ibnu Auf; Musnad Ahmad, jilid I, hlm. 23, 29, 36, 40, 43, 47, 50, 55; jilid V, hlm. 132, 183; Hayat Ash-Shahabah, jilid II, hlm. 12; jilid III, hlm. 449)

- (Ad-Durr Al-Mantsur, jilid VI, hlm. 146; Ruhul-Ma'ani, jilid I, hlm. 24; Al-Itqan, jilid I, hlm. 79; Fathul-Bari, jilid VIII, hlm. 581)

- (Al-Itqan, jilid II, hlm. 25; Mushhanaf Abdurrazaq, jilid VII, hlm. 320; Muntakhab Kanzul-Ummal pada catatan kaki Musnad Ahmad, jilid II, hlm. 1)

- (Shahih Muslim, jilid IV, hlm. 167-168; Al-Bidayatul-Mujtahid, jilid II, hlm. 36; Ad-Durr Al-Mantsur, jilid II, hlm. 135)

- (Al-Itqan, jilid I, hlm. 65)

- (Ad-Durr Al-Mantsur, jilid II, hlm. 298; At-Tahmid fi Ulumil-Quran, jilid I, hlm. 261)

Di sini semuanya ada mengatakan bertambah atau berkurangnya al-quran. Mungkin orang syiah tulis dalam sahih-sahih tu kot??




kenyataan Umar di atas ialah berkaitan dengan NAASIKHDAN MANSUKH AYAT QURAN di bawah bab ayat yang mansukh tilawah bukanhukum... Xada isu tahrif2 seperti yang disalahfahami saudara bill..Nasakh ngan Tahrif lain naa....

adakah wujud riwayat mutawatir ASWJ yang kata al-Quran ni "BERLAKUPENGURANGAN, PENAMBAHAN DAN PENGUBAHSUAIAN?" sebagaimana yang kitadapati pada ajaran SYIAH? (kalau Naasikh & Mansukh tu ceritalain...) dan adakah ASWJ juga percaya bahawa al-Quran yang telahdi'mansukhkan' akan diterbitkan semula dan diterbitkan dengan nama'MUSHAF UMAR' seperti mana syiah percayakan 'MUSHAF FATIMAH' yang mana3X lebih banyak dan xsama dengan Quran sekarang?

JAWAPANNYA SUDAH TENTU TIDAK ADA SAMASEKALI!

jadi andaikata ayat tersebut sememangnya tidak dimansukhkan dan Umarmenyedari perkara tersebut, tentu sekali beliau akan menulisnya...kerana sikap sahabat2 r.a mereka akan menegakkan sesuatu itu bila dia yakin dia berada di atas kebenaran...tapi sbb dia tahu ayat tersebut telah mansukh tilawahnya, jadi diatidak menulisnya dan dia yakin orang akan kata "Umar menambah ayatQuran" (sbb orang laen pun tau ayat tu sudah mansukh) bilamana ayat tersebut telah mansukh tilawahnya... dah ayat mansukh dah tu yg dia x tulis tu......



ini berlainan dengan TAHRIF yang dipercayai SYIAH............ sbb TAHRIF kata, al-Quran yang betul ada TAPI SAHABAT2 DAH UBAH sampai 2/3 dibuang dan Quran yang diubahsuai oleh Sahabat (kata Syiah) itu pula satu pun tidak bertepatan dengan al-Quran yang sebenar........
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 16-6-2008 11:32 AM | Show all posts
satu hal yg pasti ialah, apa ke halnya Umar beriya2 bercita2 nak memasukkan lagi 'ayat rejam' kalau betul ia dah dinasakhkan macam cik cakap? Takkanlah cik kak sanggup kata dia berani nak membantah Allah dan RasulNya?

Kalaulah bukan kerana dia takut "Orang akan mengata2nya" (bukan takut murka ALlah) mungkin dia dah masukkan kot...gitu?

kalaulah macam yg cik kak cakap tu: "mereka (bill: sahabat) akan menegakkan sesuatu itu bila dia yakin dia berada di atas kebenaran"mengapa pula dia harus takut kepada manusia bila benda ni betul?Mengapa dia tak memasukkan ayat rejam, takkan dia nak biarkan Quranditahrifkan?


masalahnya di sini umar bukan nak masukkan ayat rejam tu....... kalau kita tengok kepada realiti, Umar xde pun tambah...... ini menunjukkan bahawa ayat tu sebenarnya dah mansukh dan para sahabat telah mengetahuinya......

macam kalo saya cakap..... "kalau tidak kerana org akan berkata, GTO buat Quran sendiri, tentu aku akan menulis ajaran sesat SYIAH terkeluar dari Islam dgn tanganku."

tapi realitinya aku xtulis pun.................. sbb apayg aku katakan tu bukannya wahyu dari allah dan bukan juga dari alQuran yang telah dimansukhkan ke ape....

got it?
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2008 01:26 PM | Show all posts
Tahrif...... another topic that sunni shouldn't mention/discuss at all... better keep quite unless you want to show how ignorant you are about shia belief and sunni collection of hadith. I never see sunni win the argument when discussing this topic with either shia or anti-hadith. Let's see the outcomes of this discussion.
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2008 06:41 PM | Show all posts
"Mushaf yang berisi tiga kali lebih banyak dari Qur'an kalian! Tetapi demi Allah, tidak ada satu huruf pun yang dicantumkan dalam Qur'an kalian ... dan seterusnya." ["Al Kafiy Fil Usul" Kitab Al Hujjah Bab yang menyebut soal-soal Sahifah, Jafr, Jami'ah dan Mushaf Fatimah, hal. 239, 240, 241, Jilid I, Cetakan Teheran]

ni lah org kata, kuman di seberang nampak, dinaosaur dpn mata tak nampak!

Dalam kitab tafsir ad Durr al Mantsur-nya, Jalaluddin as Suyuthi menyebutkan riwayat Ibnu Mardawaih dari Umar ibn al Khaththab, ia berkata, 揜asulullah saw. bersabda:
القرْآنُ أَلْفُ أَلْفِ حَرْفٍ وَ سَبْعَةٌ و عِشْرُونَ ألفِ حَرْفٍ، فَمَنْ قَرَأَهُ مُحْتَسِبًا فَلَهُ بِكُلِّ حرفٍ زَوْجَةٌ مِنَ الْحُوْرِ العِينِْ.

揂l Qur抋n itu adalah terdiri dari sejuta dua puluh tujuh ribu huruf, barang siapa membacanya dengan niat mengharap pahala maka baginya untuk setiap hurufnya seorang istri dari bidadari.擺/i]

Dalam kitab Al Itq鈔-nya ia kembali menyebutkan riwayat di atas dalam pasal, Naw抂/i] (macam) ke 19: Bilangan surah, ayat, kata-kata dan hurufnya dari riwayat ath Thabar鈔i dengan riwayat sahih.

Mana perginya ayat2 tu ye? hilang macam ayat rejam ke?

p/s: Mushaf Fathimah? bila masa pulak jadi Quran?
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2008 06:48 PM | Show all posts
Originally posted by GT0 at 16-6-2008 11:24 AM

kenyataan Umar di atas ialah berkaitan dengan NAASIKHDAN MANSUKH AYAT QURAN di bawah bab ayat yang mansukh tilawah bukanhukum... Xada isu tahrif2 seperti yang disalahfahami saudara bill..Nasakh ngan Tahrif lain naa....

adakah wujud riwayat mutawatir ASWJ yang kata al-Quran ni "BERLAKUPENGURANGAN, PENAMBAHAN DAN PENGUBAHSUAIAN?" sebagaimana yang kitadapati pada ajaran SYIAH? (kalau Naasikh & Mansukh tu ceritalain...) dan adakah ASWJ juga percaya bahawa al-Quran yang telahdi'mansukhkan' akan diterbitkan semula dan diterbitkan dengan nama'MUSHAF UMAR' seperti mana syiah percayakan 'MUSHAF FATIMAH' yang mana3X lebih banyak dan xsama dengan Quran sekarang?

JAWAPANNYA SUDAH TENTU TIDAK ADA SAMASEKALI!

jadi andaikata ayat tersebut sememangnya tidak dimansukhkan dan Umarmenyedari perkara tersebut, tentu sekali beliau akan menulisnya...kerana sikap sahabat2 r.a mereka akan menegakkan sesuatu itu bila dia yakin dia berada di atas kebenaran...tapi sbb dia tahu ayat tersebut telah mansukh tilawahnya, jadi diatidak menulisnya dan dia yakin orang akan kata "Umar menambah ayatQuran" (sbb orang laen pun tau ayat tu sudah mansukh) bilamana ayat tersebut telah mansukh tilawahnya... dah ayat mansukh dah tu yg dia x tulis tu......


ini berlainan dengan TAHRIF yang dipercayai SYIAH............ sbb TAHRIF kata, al-Quran yang betul ada TAPI SAHABAT2 DAH UBAH sampai 2/3 dibuang dan Quran yang diubahsuai oleh Sahabat (kata Syiah) itu pula satu pun tidak bertepatan dengan al-Quran yang sebenar........


(kenyataan Umar di atas? mana?)

Kita dengar apa Imam Sunni kata:

Umar & ayat rejamannya:

وَ لَوْ لا أَنْ الناسُ يقولُونَ زادَ عُمَرُ في كتابِ اللهِ عزَّ و جَلَّ لَكَتَبْتُهُ بِخَطِّيْ حَتَّى أُلْحِقُهُ بالكتابِ.

揂ndai bukan karena manusia mengatakan Umar menambah-nambah dalam Kitab Allah pasti aku telah menulisnya dengan tulisanku sendiri sehingga aku gabungkan dengan Kitabullah (As Sunan al Kubr
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 16-6-2008 06:49 PM | Show all posts
[size=1.2em]Ayat Rajam
[size=1.2em]Umar ibn Khaththab berkata: "Bila bukan karena orang akan mengatakan bahwa Umar menambah (ayat) ke dalam Kitab Allah, akan kutulis ayat rajam dengan tanganku sendiri." (Shahih Bukhari, bab Asy-Syahadah 'indal-Hakim fi Wilayatil-Qadha; Al-Itqan, jilid II, hlm. 25-26; Ad-Durr Al-Mantsur, jilid I, hlm. 230; jilid V, hlm. 179 dari Imam Malik, Bukhari, Muslim, dan Ibnu Dhurais, dan hlm. 180 berasal dari Nasa'i, Ahmad, Ibnu Auf; Musnad Ahmad, jilid I, hlm. 23, 29, 36, 40, 43, 47, 50, 55; jilid V, hlm. 132, 183; Hayat Ash-Shahabah, jilid II, hlm. 12; jilid III, hlm. 449)
[size=1.2em]
[size=1.2em]Jadi, Umar meyakini Ayat Rajam itu ada dalam Al-Quran, tapi kenyataannya tidak ada. Tapi Umar tidak menulisnya karena takut ucapan orang-orang bahwa Umar menambah ayat. Seperti itulah yang dijelaskan As-Suyuthi dalam Al-Itqan jilid II, hlm. 26, mengutip tulisan Az-Zarkasyi: "Tampaknya penulisan ayat tersebut boleh saja. Hanya ucapan oranglah yang mencegah (Umar melakukan) hal itu... Seharusnya ayat itu dimasukkan ke dalam Al-Quran, ayat itu semestinya ditulis." Ayat rajam ini juga pernah disebut-sebut waktu saya (pertama kali) belajar Ulumul-Quran di kampus
[size=1.2em]
[size=1.2em]An-Naas dan Al-Falaq
[size=1.2em]Dinukil dari Ibnu Mas'ud, bahwa dia membuang Surah Mu'awidzdzatain (An-Naas dan Al-Falaq) dari mushhafnya dan mengatakan keduanya tidak termasuk Al-Quran. (Ad-Durr Al-Mantsur, jilid VI, hlm. 146; Ruhul-Ma'ani, jilid I, hlm. 24; Al-Itqan, jilid I, hlm. 79; Fathul-Bari, jilid VIII, hlm. 581)
[size=1.2em]
[size=1.2em]195 Ayat Surah Al-Ahzab Hilang
[size=1.2em]Demikian riwayat dari Abdurrazaq yang berasal dari Tsauri, dari Zirr ibn Hubaisy yang berkata: "Ubay ibn Kaab telah bertanya kepada saya: 'Berapa jumlah ayat yang kalian baca dalam surah Al-Ahzab?' Saya menjawab: '73 atau 74 ayat.' Dia bertanya: 'Hanya sebanyak itu? Pada mulanya surah tersebut sama panjangnya dengan Al-Baqarah atau lebih. Dan di dalamnya terdapat surah (ayat) rajam.' Saya bertanya: 'Wahai Abu Mundzir, bagaimana bunyinya?' Dia menjawab: 'Ayat tersebut berbunyi: Idzaa zanayaa asysyaikhu wasy-syaikhah farjamuu...'." (Al-Itqan, jilid II, hlm. 25; Mushhanaf Abdurrazaq, jilid VII, hlm. 320; Muntakhab Kanzul-Ummal pada catatan kaki Musnad Ahmad, jilid II, hlm. 1)
[size=1.2em]Ternyata ayat rajam tersebut tidak ada dalam Al-Quran, dan tampaknya sama seperti apa yang diucapkan oleh khalifah kedua bahwa ada ayat rajam.
[size=1.2em]
[size=1.2em]Ada Surah seperti At-Taubah yang Hilang
[size=1.2em]Abu Harb ibn Abi Aswad meriwayatkan dari ayahnya yang berkata: "Abu Musa Al-Asyari berkunjung ke Basrah untuk menemui para qari di sana. Dia bertemu dengan 300 qari dan berkata kepada mereka: 'Kalian adalah sebaik-baiknya penduduk Basrah dan qari mereka.' Maka mereka membaca surah panjang seperti Al-Bara'ah (At-Taubah). Saya lupa surah tersebut. Akan tetapi beberapa ayatnya masih saya hapal, yaitu: ...Law kaani li ibni Adam... Demikian pula kami pernah membaca surah mirip dengan satu surah yang diawali shabaha lillaahi. Saya telah lupa surah itu. Hanya beberapa ayatnya masih saya ingat. Di antaranya: Yaa ayyuhalladziina aamanuu limaa taquuluu... (Shahih Muslim, jilid II, hlm. 100; Al-Itqan, jilid II, hlm. 25; Al-Burhan fii Ulumil-Quran, jilid II, hlm. 43)
[size=1.2em]
[size=1.2em]Ayat Radha'ah yang Hilang
[size=1.2em]Dari Ummul-Mu'minin Aisyah yang berkata: "Di antara ayat-ayat Al-Quran yang diwahyukan adalah: "'Asyru radha'aat ma'luumaat yuharramna... (Shahih Muslim, jilid IV, hlm. 167-168; Al-Bidayatul-Mujtahid, jilid II, hlm. 36; Ad-Durr Al-Mantsur, jilid II, hlm. 135)
[size=1.2em]
[size=1.2em]Awal Surah At-Taubah Hilang dengan Basmalah
[size=1.2em]Dari Imam Malik: "Ketika awal surah Al-Bara'ah (At-Taubah) hilang, maka basmalah (bismillahirrahmaanirrahiim) pun hilang bersamanya. Padahal sudah pasti sebelumnya surah tersebut sama panjangnya dengan surah Al-Baqarah (Al-Itqan, jilid I, hlm. 65)
[size=1.2em]Sebagaimana diketahui bersama bahwa At-Taubah merupakan satu-satunya surah yang tidak diawali dengan basmalah. Dan terlihat riwayat ini sesuai dengan riwayat sebelumnya bahwa 195 ayat surah At-Taubah hilang, sehingga panjangnya sama seperti Al-Baqarah.
[size=1.2em]
[size=1.2em]Ayat Ali Mawla Mu'minin
[size=1.2em]Ibnu Mardawaih meriwayatkan dari Ibnu Mas'ud yang berkata: "ada masa Rasulallah kami membaca ayat yang berbunyi: Yaa ayyuharrasuul ballagh maa anzal ilayka min rabbika anna Aliyan mawlal-mu'minin wa in lam... (Ad-Durr Al-Mantsur, jilid II, hlm. 298; At-Tahmid fi Ulumil-Quran, jilid I, hlm. 261)
[size=1.2em]Padahal dalam surah Al-Maidah ayat 67 tidak ada kata-kata Ali, dan kaum Syiah pun menolak adanya kalimat tersebut dalam Al-Quran.
[size=1.2em]
[size=1.2em]Itulah sebagian riwayat tahrif Al-Quran yang ada dalam kitab Ahlus Sunnah. Jadi baik Syiah maupun Ahlus Sunnah ada riwayat tahrif, bedanya yang satu shahih yang satu lagi tidak shahih (menurut masing-masing). Jadi jangan mengatakan bahwa Syiah mempunyai Quran yang berbeda, sementara di sisi lain ada juga riwayat tahrif dalam kitab shahih. Sudah saatnya berhenti bertikai. Justru kita harus mengamalkan apa yang ada di Al-Quran Al-Karim, insya Allah. Mohon maaf apabila ada kata-kata kurang berkenan.
[size=1.2em]
[size=1.2em]Cek juga:Tokoh-tokoh Ulama Ahlusunnah Yang Meyakini Tahrif Al Qur抋n (1)
http://jakfari.wordpress.com/2008/04/02/tokoh-tokoh-ulama-ahlusunnah-yang-meyakini-tahrif-al-qur%E2%80%99an-1/

Ahmad al-Thib: Isu tahrif al-Quran di kalangan Syiah adalah bohong
http://awaited12th-ss.blogspot.com/2007/06/ahmad-al-thib-isu-tahrif-al-quran-di.html

http://abatasya.net/jawaban-lengkap-atas-seminar-sehari-tentang-syiah/al-quran-syiah-lain-dari-al-quran-s.html
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 16-6-2008 08:25 PM | Show all posts
[quote]Dalam kitab tafsir ad Durr al Mantsur-nya, Jalaluddin asSuyuthi menyebutkan riwayat Ibnu Mardawaih dari Umar ibn al Khaththab,ia berkata, 揜asulullah saw. bersabda:
القرْآنُ أَلْفُ أَلْفِ حَرْفٍ وَسَبْعَةٌ و عِشْرُونَ ألفِ حَرْفٍ، فَمَنْ قَرَأَهُ مُحْتَسِبًا فَلَهُبِكُلِّ حرفٍ زَوْجَةٌ مِنَ الْحُوْرِ العِينِْ.

揂l Qur抋n itu adalah terdiri dari sejuta dua puluh tujuh ribu huruf, barang siapa membacanya dengan niat mengharap pahala maka baginya untuk setiap hurufnya seorang istri dari bidadari.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 16-6-2008 08:44 PM | Show all posts
Originally posted by billionaire at 16-6-2008 06:48 PM

satu hal yg pasti ialah, apa ke halnya Umar beriya2 bercita2 nak memasukkan lagi 'ayat rejam' kalau betul ia dah dinasakhkan macam cik cakap? Takkanlah cik kak sanggup kata dia berani nak membantah Allah dan RasulNya?

Kalaulah bukan kerana dia takut "Orang akan mengata2nya" (bukan takut murka ALlah) mungkin dia dah masukkan kot...gitu?

kalaulah macam yg cik kak cakap tu: "mereka (bill: sahabat) akan menegakkan sesuatu itu bila dia yakin dia berada di atas kebenaran"mengapa pula dia harus takut kepada manusia bila benda ni betul?Mengapa dia tak memasukkan ayat rejam, takkan dia nak biarkan Quranditahrifkan?



- jawabnya ayat2 tadi sudah mansukh dan sahabat2 lain selain Umar pun telah menyedari perkara ini... jadi kata2 umar tersebut tidak menunjukkan bahawa al-Quran ni telah berlaku pengurangan.... ini seperti perumpamaan yg sudah saya katakan sebelum ni.....

"kalau tidak kerana org akan berkata, GTO buat Quransendiri, tentu aku akan menulis ajaran sesat SYIAH terkeluar dari Islamdgn tanganku."


[size=1.2em]Ternyata ayat rajamtersebut tidak ada dalam Al-Quran, dan tampaknya sama seperti apa yangdiucapkan oleh khalifah kedua bahwa ada ayat rajam


ternyatanya di sini bill tersalah... sbb ayat tu sudah mansukh dan bukannya berlaku pengurangan seperti yg kita dapati dalam ajaran Syiah....










-----------------------


mansukh - asalnya ada tapi telah diangkat semasa zaman nabi lagi... sahabat xleh mansukhkan ayat Quran...

Tahrif  - ayat al-Quran asalnya ada... tapi telah ditokok tambah oleh orang kemudian.... sebagaimana yang berlaku kepada injil dan taurat yang sudah di'TAHRIF' dan bukan mansukh......


..............................


[ Last edited by  GT0 at 16-6-2008 08:58 PM ]
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 16-6-2008 08:50 PM | Show all posts
satu soklan sampingan utk bill... adakah bill dan kawan2 nak katakan bahawa al-Quran Syiah dan al-Quran ASWJ sama2 tidak ada cacat-cela maupun Tahrif?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 16-6-2008 11:00 PM | Show all posts
Originally posted by billionaire at 16-6-2008 06:49 PM
Ayat Rajam
Umar ibn Khaththab berkata: "Bila bukan karena orang akan mengatakan bahwa Umar menambah (ayat) ke dalam Kitab Allah, akan kutulis ayat rajam dengan tanganku sendiri." (Shahih Bukhari ...



banyak mana sekali pun, xde Ulamak ASWJ yang buat kesimpulan bahawa ayat Al-Quran telah berlaku penyelewengan selepas kewafatan nabi (tahrif)... kalau (rasa2) ada, kemukakan...

adapun riwayat tahrif di sisi syiah, ulamak mereka sampai mengarang kitab untuk menyabitkan bahawa al-Quran ni telah berlaku penyelewengan.... dan tidak pula mereka menganggapnya sebagai ayat2 yang dimansukhkan umpamanya...bahkan mereka mendakwa para sahabatlah yang bertanggungjawab menokok tambah al-Quran selepas kewafatan nabi s.a.w....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 16-6-2008 11:02 PM | Show all posts
Originally posted by JieShiang at 16-6-2008 01:26 PM
Tahrif...... another topic that sunni shouldn't mention/discuss at all... better keep quite unless you want to show how ignorant you are about shia belief and sunni collection of hadith. I never  ...



macampenah kujumpa dirimu sebelumini.... tapi damanaya?!........ ehehehe
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2008 02:10 PM | Show all posts
riwayat2 yang menampakkan kesamaan dengan syiah ni tidak didapati dalam kitab2 utama ASWJ seperti Bukhari, Muslim dll... jawabnya sudah tentu riwayat2 begini tidak shahih... jika tidak, sudah tentu orang islam sekarang sudah menerima bahawa al-Quran ni berlaku Tahrif...


Good point.  Aku rasa kalau ulang kata ni 200 kali pun masih akan keluar riwayat-riwayat palsu.

Mungkin boleh pastekan kata-kata mereka ...  "....aku meriwayatkannya kerana ada orang menceritakannya kepada ku..."
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2008 02:26 PM | Show all posts
satu soklan sampingan utk bill... adakah bill dan kawan2 nak katakan bahawa al-Quran Syiah dan al-Quran ASWJ sama2 tidak ada cacat-cela maupun Tahrif?


aku teringat soalan abdulmutalib kat shiachat.com bile baca soalan kau ni.

Apart from that, the difference between abrogation and manipulation is that the first is directed by Allah (swt) while the latter is a result of humaninterference.

Anyway, my question is simple:
DO YOU HAVE THE GUTS TO DECLARE THOSE OF YOUR SCHOLARS TO BE KUFFAR WHO BELIEVED
IN THE MANIPULATION OF THE QURAAN?

Something tells me that no Shii here will dare to answer this question
directly...but rather is going to try to change the subject....
wa Allahu A'lam
wa salamu 'ala man itaba'a Al-Houda
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 17-6-2008 03:45 PM | Show all posts
Originally posted by ibnur at 17-6-2008 02:26 PM


aku teringat soalan abdulmutalib kat shiachat.com bile baca soalan kau ni.




tu soklan sampingan bang ibnur... ehehehe... biaser laa kan....
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2008 09:01 PM | Show all posts
Originally posted by ibnur at 17-6-2008 02:10 PM


Good point.  Aku rasa kalau ulang kata ni 200 kali pun masih akan keluar riwayat-riwayat palsu.

Mungkin boleh pastekan kata-kata mereka ...  "....aku meriwayatkannya kerana ada orang mence ...

riwayat palsu ye bang, tahrif takde dalam Bukhari dan Muslim ye... kalau mau diteruskan lebih panjang Insya ALlah saya bawak...tapi buat masa ni kita tengok sampai mana discussion ni boleh dibawa...tapi kalau ada permintaan khusus, saya insya ALlah akan bawak dari Bukhari...(saya lebih suka fokus pada perbincangan, takkan nak bawak semua kan)
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-6-2008 09:06 PM | Show all posts
Originally posted by ibnur at 17-6-2008 02:26 PM


satu soklan sampingan utk bill... adakah bill dan kawan2 nak katakan bahawa al-Quran Syiah dan al-Quran ASWJ sama2 tidak ada cacat-cela maupun Tahrif?

aku teringat soalan abdulmutalib kat shiachat.com bile baca soalan kau ni.


Kalau Ibnur tanya dengan ikhlas, maka saya akan jawab dnegan baik juga:
jawapannya: Syiah tidak mempercayai adanya tahrif Quran, ini pegangan kami. Anda boleh cek sendiri jawapan2 Syiah terhadap masalah ini.  Tapi kalau cakap org tak percaya, so, saya ambil pendekatan lain kali ini, iaitu dgn tunjukkan tahrif dalam kitab2 para penuduh pula.

Apart from that, the difference between abrogation and manipulation is that the first is directed by Allah (swt) while the latter is a result of humaninterference.

Anyway, my question is simple:
DO YOU HAVE THE GUTS TO DECLARE THOSE OF YOUR SCHOLARS TO BE KUFFAR WHO BELIEVED
IN THE MANIPULATION OF THE QURAAN?

Something tells me that no Shii here will dare to answer this question
directly...but rather is going to try to change the subject....
wa Allahu A'lam
wa salamu 'ala man itaba'a Al-Houda


Al H鈌idz Ibnu Abdil Barr al Andalusi berkata, 揂bu Nu抋im al Fadhl ibn Dak頽 berkata, 慡aif menyampaikan hadis kepada kami dari Mujahid, ia berkata:
كانت سورةُ الأحْزابِ مِثْلَ سورة البقرة أو أطول، و لقَدْ ذهبَ يوم مُسَيْلَمَة قُرآنٌ كثيرٌ، و لَمْ يذهب منه حلالٌ ولا حرامٌ.

揇ahulu surah al Ahz鈈 seperti surah al Baqarah atau lebih panjang. Dan benar-benar telah hilang banyak bagian Al Qur抋n di hari (pertempurang melawan) Musailamah, dan tidak hilang darinya halal atau haram.
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2008 09:35 PM | Show all posts
GTO:
mansukh - asalnya ada tapi telah diangkat semasa zaman nabi lagi... sahabat xleh mansukhkan ayat Quran...

Tahrif  - ayat al-Quran asalnya ada... tapi telah ditokok tambah oleh orang kemudian.... sebagaimana yang berlaku kepada injil dan taurat yang sudah di'TAHRIF' dan bukan mansukh......

..............................

terimkasih atas penerangan ini, tapi tak payah lah ajar saya cik GTO, saya tahu benar pasal tahrif atau mansuh sebab dah terlalu kerap disoal mengenainya.

Mengenai ayat rejam, anda tak bawak jawapannya selain mansuh, dan adan fikir anda dah menjawabnya, padahal jelas bahawa Umar meyakini ayat tersebut belum mansuh dan bertnetangan dengan anda:

1) Bukhari dan Muslim meriwayatkan dari Ibnu Abbas ra., 揑a berkata, Umar
berkata dari atas mimbar, 揝esungguhnya Allah telah mengutus Muhammad dengan kebenaran dan menurunkan kepadanya sebuah kitab. Salah satu ayat yang diturunkan adalah ayat rajam, lalu kami menyadari sepenuhnya. Itulah sebabnya Rasulullah saw. malakukan perajaman, dan setelah beliau wafat kami melakukan hal yang sama. Lalu aku khawatir jika berlalu beberapa masa orang-orang akan mengatakan: 慏emi Allah, kami tidak menemukan ayat rajam dalam kitab Allah.
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2008 09:53 PM | Show all posts
2426- القرآن الف الف حرف وسبعة وعشرون الف حرف فمن قراه صابرا محتسبا فله بكلحرف زوجة من الحور العين { طس وابن مردويه وابو نصر السجزى في الابانة عنعمر قال أبو نصر غريب الاسناد والمتن وفيه زيادة على ما بين اللوحين ويمكن حمله علىما نسخ منه تلاوة مع المثبت بين اللوحين اليوم }

Kanzul Ummal, juzuk1, m/s541

Suyuthi, selain pada Durr Mantsur, menyebutnya kembali dalam
Al Itq鈔-nya, fasal, Naw抂/i] (macam) ke 19: Bilangan surah, ayat, kata-kata dan hurufnya dari riwayat ath Thabar鈔i, dan setelahnya ia mengomentari dengan mengatakan, 揌adis ini, seluruh perawinya terpercaya, kecuali guru ath Thabar鈔i; Muhammad ibn Ubaid ibn Adam ibn Abi Iy鈙 kerana Adz Dzahabi telah mempermasalahkannya karena riwayat hadis di atas.擺/font]

Artinya pada dasarnya dia juga jujur terpercaya, hanya saja dicacat karena ia meriwayatkan hadis di atas. As Suyuthi sendiri menerima keshahihan dan kemu抰abaran hadis di atas, terbukti ia mengatakan, 揇an di antara hadis-hadis yang mengi抰ibarkan masalah huruf-huruf Al Qur抋n adalah apa yang di riwayatkan at Turmudzi (lalu ia menyebutkannya) dan apa yang diriwayatkan ath Thabar鈔i
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2008 10:10 PM | Show all posts
1)  Satu Surah Panjang Al Quran Hilang semuanya?



Muslim meriwayatkan dari Abu al Aswad Dz鈒im ibn 慉mr yg  berkata,揂bu Musa al Asy抋ri mengutus seorang untuk mengumpulkan para ahli Al Qur抋n kota Bashrah, tiga ratus ahli Al Qur抋n datang menemuinya, semuanya telah menghafal Al Qur抋n. Lalu Abu Musa berkata, 慘alian adalah paling baiknya penduduk kota Bashrah dan ahli Al Qur抋n di antara mereka. Maka bacalah ia, jangan sampai panjang waktu berlalu atas kalian (tanpa membacanya), karena hati kalian akan mengeras, seperti mengerasnya hati kaum sebelum kalian. Kami dahulu membaca sebuah surah yg kami serupakan dengan Surag Bara'ah dalam panjang dan keras muatannya, tetapi aku dilupakan terhadapnya, hanya yang masih aku hafal adalah ayat:
لَوْ كانَ لإبْنِ آدَمَ وادِيانِ مِنْ مالٍ لأبْتَغَى ثالِثًا، ولا يَمْلأُ جَوْفَ ابْنِ آدمَ إلاَّ الترابُ.
揂ndai anak Adam memiliki dua lembah harta pastilah ia menginginkan lembah ketiga, dan tidak memenuhi perut anak Adam kecuali tanah.擺/i]


Dan kami dahulu membaca sebuah surah yang kami serupakan dengan salah satu surah musabbih鈚, hanya saja aku lupa selain satu ayat yang masih aku hafal:


يَا أَيُّها الذينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُوْنَ ما لاَ تَفْعَلُُونَ فَتُكْبُ شهادَةً فِيْ أعْناقِكُمْ فَتُسْأَلُونَ عنها يومَ القيامَةِ.

Hai orang-orang yang beriman, mengapa kalian senantiasa mengatakan sesuatu yang sebenarnya tidak kalian lakukan. Hal itu akan ditulis di leher kalian sebagai saksi dan kalian akan dimintai pertanggung-jawaban kelak di hari kiamat.擺/i]


(Sahih Muslim,3/100, Kitab az Zak鈎, Bab Kar鈎iyatu al Hirshi 慬/i]Ala ad Dunya. Dan dengan syarah An Nawawi pada,7/139-140 dan al Itq鈔,2/25 dengan hanya menyebut bagian akhir hadis saja. )
----------------------------------------------------------------------
KOMEN:
Seluruh surah itu sekarang tidak ada lagi dalam Al Quran, bahkan dua ayat yang masih sempat dihafal Abu Musa pun tidak dirakamkan dalam Al Quran sekarang.


AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA


2) Ayat Hamiyyah Hilang


Para ulama Ahlusunnah di antaranya an Nasa抜 dan al Hakim 杁an ia menshahihkannya- dari jalur Ibnu Abi Idris dari Ubay bin Ka抋b, ia membaca ayat:
إِذْ جَعَلَ الذيْنَ كَفَرُوا في قُلُوبهِمُ الْحميةَ ، حميّةَ الجاهِلِيَّةِ لَوْ حمَيْتُمْ كما حَمُوا لَفَسَدَ الْمَسْجِدُ الحرامُ. فَأَنْزَلَ سَكِيْنَتَهُ علَىَ رسُولِهِ.
揇i kala orang-orang kafir berkeras hati dalam fanatisme jahiliah, maka jika kamu berbuat seperti mereka, niscaya Masjid Al-Haram akan hancur. Kemudian Allah menurunkan ketenteraman atas rasul-Nya.擺/i]
Lalu sampailah berita pembacaan itu kepada Umar, Umar gusar terhadapnya. Kemudian Ubay dihdapkan kepada beberapa orang teman Umar, di antara mereka terdapan Zaid bin Tsabit.
Umar berkata, 揝iapa di antara kalian yang bisa membaca surah al Fath?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-5-2024 12:21 AM GMT+8 , Processed in 0.074149 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list