Tabut - The Ark of the Covenant - Lagenda,Mitos & Sejarah - Peristiwa - CARI Infonet -

CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
View: 30599|Reply: 143

Tabut- The Ark of the Covenant

[Copy link]
Post time 14-12-2008 11:01 PM | Show all posts |Read mode

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Reply

Use magic Report

Post time 15-12-2008 12:53 AM | Show all posts | Share
tabut tu digunakan masa nabi isa sewaktu ' last supper ' .
Reply

Use magic Report

Post time 15-12-2008 08:21 AM | Show all posts | Share
Oooo tuan rumah...bagi tajuk chapter aje ke?

Lokasi tabut ni sekarang
1. Dalam satu gudang kat US
2. Dalam satu gereja di Ethiopia
3. Wallahualam
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-12-2008 08:24 PM | Show all posts | Share
Klik le kat chapter tu semua, link belaka tu.
Reply

Use magic Report

Post time 16-12-2008 10:04 AM | Show all posts | Share
dah khatam..ohhh..cetek btol ilmu aku selama ni..
Reply

Use magic Report

Post time 16-12-2008 03:12 PM | Show all posts | Share

Reply #4 pasarmalam's post

Heheh...aisey kasi bold la...baru nampak...
Reply

Use magic Report

Post time 1-1-2009 09:57 AM | Show all posts | Share
Aku rasa lah kan Tabut aka Ark of Covenent tu di Ethiopia tu replika jer...sebab tu artifak orang Yahudi yang suci zaman Nabi Musa..(orang Yahudi kan suka tuntut kalau barang tu berkaitan mereka..huhu)

Kalau betul di Ethiopia, mesti mereka akan tuntut....


Chapel yg dikatakan menyimpan replika Tabut...
Reply

Use magic Report

Post time 1-1-2009 10:11 AM | Show all posts | Share
Ada yang memperkirakan bahwa Tabut ini disembunyikan di sekitar Laut Mati di sebelah barat sungai Jordan.

Lokasi ini menjadi perhatian karena dekat dengan kwsn kuno Qumran tempat dimana Teks Laut Mati ditemukan. Di tempat ini dipercaya bahwa Tabut dan artifak lainnya dikubur di salah satu gua suci seperti halnya Teks Laut Mati.
Reply

Use magic Report

Post time 1-1-2009 02:02 PM | Show all posts | Share
rupa tabut nie cam dalam citer Indiana Jones
Reply

Use magic Report

Post time 1-1-2009 02:18 PM | Show all posts | Share
dalam citer indiana jones tuh ikut spec ke ??... or depa pun main belasah jerr..
Reply

Use magic Report

Post time 2-1-2009 12:32 PM | Show all posts | Share

Balas #10 nice_72\ catat

ntah ler..tp dri citer bru aku tau pasal mender nie
Reply

Use magic Report

Post time 2-1-2009 03:07 PM | Show all posts | Share
info yang amat berguna
Reply

Use magic Report

Post time 3-1-2009 09:45 PM | Show all posts | Share
apa guna/keistimewaan tabut nih sebenarnya..................betul ke macam dalam citer indiana jones tuhh.................
Reply

Use magic Report

Post time 4-1-2009 01:16 PM | Show all posts | Share
Originally posted by sinnerz at 15-12-2008 12:53 AM
tabut tu digunakan masa nabi isa sewaktu ' last supper ' .


ini bukan holy grail ke
Reply

Use magic Report

Post time 4-1-2009 02:56 PM | Show all posts | Share

Balas #14 abuhazem\ catat

tu lah pasal..tu Holy Grail bukannya Tabut...

Tabut digunakan orang Yahudi...
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2009 11:28 AM | Show all posts | Share
err..tabut ni artifak untuk orang yahudi ker orang islam..
apa gunanya..
tak berapa faham sangat
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2009 01:02 PM | Show all posts | Share

Reply #17 atai's post

org Yahudi punya, kalo xsilap masa nabi daud a.s dah ada...
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2009 03:16 PM | Show all posts | Share
Originally posted by yaminz at 5-1-2009 01:02 PM
org Yahudi punya, kalo xsilap masa nabi daud a.s dah ada...


So..tabut ni ada orang yahudi la punya..ada kaitan ngan Islam sebab nabi2 terdahulu dari Bani Israel..

setelah dibaca, tabut ni tak boleh disimpan oleh bukan yahudi..so..tabut ni sekarang maybe hilang atau disimpan oleh orang keturunan yahudi..

Apa isinya? adakah wahyu Allah?
Adakah tabut ni masih relevan sebab yahudi akan diperangi pada akhir zaman?

Thanks tuan rumah untuk thread ni..tak tau pun saya pasal tabut ni..
Indiana Jones tu pun tak tengok lagi..nanti saya sedut..
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2009 03:20 PM | Show all posts | Share

Balas #18 yaminz\ catat

zaman Nabi Musa pun dah ada..

Dalam al-Quran tercantum kisah tabut (peti) bani Israil yang dijadikan sebagai alamat atau tanda kebenaran kerajan Thaulut. Allah berfirman Dan Nabi mereka mengatakan kepada mereka sesungguhnya tanda ia akan menjadi raja ialah kembalinya tabut (peti) kepadamu di dalamnya terdapat ketenangan dari Tuhan mu dan sisa dari peninggalan keluarga Musa dan keluarga Harun. Tabut itu dibawa oleh Malaikat. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda bagimu jika kamu orang yang beriman. al-Baqarah, 248.


Jelasnya, tabut (peti) yang dimaksudkan dalam ayat di atas bukan sembarangan tabut, tapi ia memiliki status yang mulia luar biasa, yaitu sebagai tanda kebenaran kekuasaan Thalut.

Kemuliaan tabut (peti) itu, karena ia telah dibawa oleh Malaikat dan terdapat didalamnya ketenangan dan keberkahan bagi Thalut dan tentaranya. Maka mereka pun telah membawanya dalam peperangan mereka melawan musuh mereka Jalut. Allah telah menjanjikan kemenangan dalam peperangan mereka melawan musuh berkat tabut (peti) yang dibawanya.

Allah menerangkan dalam ayat Nya, bahwa tabut (peti) itu telah membawa ketenangan dan ketentraman dari Nya. Adapun isi tabut (peti) itu terdiri dari  bekas-bekas peninggalan para Nabi. Yaitu apa yang telah ditinggalkan nabi Musa dan nabi Harun seperti kitab Taurat, tongkat-tongkat, baju baju, dan sandal-sandal nabi Musa dan nabi Harun.

Allah telah memuliakan tabut (peti) itu karena terdapat didalamnya peninggalan nabi Musa dan nabi Harun yang disimpan dan dirawat dengan baik dan pernah dibawah oleh Malikat. Dengan seizing Allah dan berkat peti itu Allah telah memberikan kemenangan dalam peperangan Thalut melawan musuh mereka Jalut.
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2009 03:22 PM | Show all posts | Share
Kisah tabut (peti) yang disebut dalam al-Quran tadi bukan berarti kita membesar-besarkan atau mengingatkan bahwa para Nabi itu menjelma pada benda-benda pusaka trb, akan tetapi Allah memuliakan tabut (peti) itu karena kemuliaan dan ketinggian derajat mereka di sisi Nya. Atau dalam arti yang lain Allah telah mengingatkan pula perjuangan baik mereka bagi masyarakat dan ini merupakan syiar agama yang perlu dijaga.

Pendek kata, sebagai balasan tidakan baik nabi Musa dan nabi Harun, peninggalan mereka (peti) dijadikan benda-benda yang sangat mulia untuk mereka bawa sebagai ketenangan dan keberkahan agar mendapat kemenangan dalam peperangan mereka melawan musuh mereka Jalut.
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2009 11:41 PM | Show all posts | Share
perbincangan yang menarik... teruskanlah
Reply

Use magic Report

Post time 30-6-2009 04:00 PM | Show all posts | Share

Tabut? Anda Tahu ttg Benda nih?

Post Last Edit by cak! at 30-6-2009 17:08

Smlm tgk Jejak Rasul ada menunjukkan sekumpulan Kristian di Timur Tengah membawa benda Tabut yg dikatakan satu benda turun temurun dari Nabi MUsa dahulu..Ada Firman Allah lg ttg benda ni..berkaitan dgn Malaikat juga..sy baru tau je benda ni..korang tahu tak kisah sebenar ttg benda ni? boleh la kongsi..
Reply

Use magic Report

Post time 30-6-2009 04:50 PM | Show all posts | Share
TAGHUT? misteri nie..baru first time dengar..
Reply

Use magic Report

Post time 30-6-2009 05:10 PM | Show all posts | Share
dok cari2 td..ada member bg link..ni maklumatnya

Tabut ini makna sebenarnya adalah peti atau kotak.

Ia dijadikan petanda barakahnya kepimpinan Talut. Peti ini telah diambil oleh Allah Ta'ala dan dipulangkan kepada mereka, seperti mana yang disebutkan oleh Ibn Katsir di dalam Tafsirnya.

Pada ayat tersebut juga dinyatakan Tabut itu mengandungi sakinah atau ketenangan dari Tuhan kamu. Para ulamak tafsir berbeza pandangan makna ayat ini. Ada yang mengatakan ia sebagai tanda keagungan Allah. Ada yang mengatakan, maknanya rahmat dari Allah. Ibn Juraij pula mengatakan, apa yang kamu ketahui dari tanda-tanda kekuasaan Allah, maka kamu pun tenang kepadanya.

Kemudian disebutkan pula dalam ayat itu, diberikan juga kepada Talut ketika itu tinggalan daripada keluarga Musa dan Harun. Para ulamak tafsir ada yang mengatakan tinggalan itu adalah tongkat baginda, ada yang mengatakan baju, lembaran, kasut dan sebagainya.

Selepas itu, ayat tersebut menyatakan Tabut itu akan dibawa pula oleh Malaikat. Ibn Abbas mengatakan malaikat membawakan Tabut dan diletakkan di tangan Talut ketika orang semua melihatnya. Ada juga ulamak tafsir mengatakan, diletakkan terus di rumah beliau.

Walhasil, ia merupakan tanda kekuasaan Allah, dan tanda betapa Talut merupakan pimpinan yang diberkati dan pilihan Allah. Kita perlu mentaati pimpinan yang mengikuti Rasul yang telah diutuskan oleh Allah tanpa ragu-ragu, dan dengan mentaati pimpinan sebegini sahajalah kita akan beroleh ketenangan. Tetapi jika kita menyokong pimpinan yang bercanggah dengan ajaran Rasul, walau cerdik bagaimana pun dia mengurus urusan, ketenangan tidak akan tercapai.

Wallahu A'lam
Reply

Use magic Report

Post time 30-6-2009 05:11 PM | Show all posts | Share
TABUT DALAM AL-QURAN

Kitab suci Al-Quran the Last Testament mengkhabarkan:

Dan nabi mereka berkata kepada mereka: Sesungguhnya tanda kerajaan (Talut) itu ialah datangnya peti tabut yang mengandungi sakinah (ketenteraman?) daripada Tuhan kamu, dan sisa peninggalan keluarga Musa dan keluarga Harun, dibawa oleh malaikat. Sesungguhnya pada yang demikian itu menjadi tanda bagimu jika benar kamu orang yang beriman.
(Al-Baqarah : 248)

Inilah satu-satunya ayat dalam al-Quran yang menyebut tentang tabut secara langsung. Mari kita mengembara ke dalam ayat ini untuk mendapatkan isi tersurat dan tersiratnya.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Pesanan penting Segala pendapat dan pandangan yang dikongsi di ruangan forum atau halaman yang berkaitan merupakan pandangan peribadi individu dan tidak sesekali mewakili pendapat/pandangan CARI. CARI juga tidak bertanggungjawab bagi setiap pandangan yang dikongsi. Oleh kerana forum beroperasi dalam waktu sebenar atau 'real time', CARI tidak, dan tidak dapat menapis sebarang bentuk penyampaian dari pengguna setiap masa, namun CARI menggalakkan setiap pengguna mengamalkan budi bicara serta budaya hormat-menghormati untuk tidak menggunakan sebarang perkataan yang menyalahi undang-undang, berbahaya, mengancam, kesat,mengganggu, memfitnah, kasar, lucah, mengeji, menceroboh privasi orang lain, bersifat kebencian, atau perkauman, etnik atau sebaliknya. CARI berhak untuk menahan dan/atau mengeluarkan mana-mana pautan yang berkemungkinan sebagai individu, entiti atau kumpulan yang berpotensi mewujudkan rasa malu dan fitnah. CARI juga berhak untuk menerima, edit dan / atau mengeluarkan apa-apa pautan yang dianggap tidak sesuai dalam mana-mana cara/keadaan/bentuk/situasi/kaedah.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Infonet

5-8-2015 05:58 AM GMT+8 , Processed in 0.074644 second(s), 15 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

Quick Reply To Top Return to the list