CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
Show: 21379|Reply: 24

jenis jenis simpul

[Copy link]

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 15-1-2009 08:00 AM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

mak !!!!!! nak susu. tadi kan ada orang buli hadek.
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 15-1-2009 08:07 AM |All posts




mak !!!!!! nak susu. tadi kan ada orang buli hadek.
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 15-1-2009 08:11 AM |All posts




mak !!!!!! nak susu. tadi kan ada orang buli hadek.
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 15-1-2009 09:15 AM |All posts
nanti bila ada masa aku tambah lagi.

banyak gambar dalam simpanan aku . simpul ni sangat penting kerana kalau simpul tak kuat tali sambungan akan putus dan sia sia lah tangkapan kita
mak !!!!!! nak susu. tadi kan ada orang buli hadek.
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 15-1-2009 02:36 PM |All posts
Part II: Tying your own tamban hooks      On to tying the rig. First, we need to get these things ready:
      
  • A pair of scissors and pliers
  • 7 pieces of size 3 or 4 hooks
  • A coil of 2 to 4 pounds dupont lines
  • 2 snap swivels
  • A packed of synthetic fibres
  • Optional: hook tying gadget
      
      Step 1: Making the branches
      Draw out a length of about 30 cm of feathers composing several strands(~30). Twist one end such that the strands hold together as shown infig 1.2. Hold feather against the shank of a hook, leaving ~3-4cm offibres from its end to the base of the hook(fig 1.3). While stillholding the fibres and hook together, place one end of the dupont lineagainst the hook shank and fibres, leaving about 6-7cm from line tip tohook base(fig 1.4). Form a loop as shown in fig 1.5 and coil it roundthe shank shown in fig 1.6. Tighten the line by pulling the open endsas shown in figure 1.7.
      Slide down the knot to the baseof the hook and tighten it again if necessary. It is very importantthat the snelling is done correctly. Now, cut off the remaining line ofside A. Leave about 10cm of line down from hook base and cut the rest.Then cut the excess feathers at the base of the hook. Repeat step 1 forall 7 seven hook until you have all the feathers tied to the hooks asshown in fig 1.8.
      (There are gadgets available attackleshop that does this step with limited level of automation. Iteasier on the hands but not necessarily faster.)
      Hook tying gadget (optional)
      
      
Fig 1.1
         
Fig 1.2 Twist one end of the feathers
         
Fig 1.3 Place feather against the hook
         
Fig 1.4 Place one end of the line against the hook
         
Fig 1.5 Use the line to form a loop
         
Fig 1.6 Coil the top of the loop around the hook shank.
         
Fig 1.7 Tighten the loop and cut the remaining end
         
Fig 1.8 Repeat the previous steps for all seven hooks
         
      
      Step 2: Tying the branches to the mainline
      Cuta length of dupont line of a full arm span or ~5 ft. Get a swivel andtie it to one end of the line as shown in fig 2.1. Now get one hook(with feather and line we've tied to previously) and place it againstthe mainline with the hook position towards the swivel, with fingersholding the two lines together approximately 15 cm from the swivel (fig2.2). Holding the hook line and mainline together, form a loop and windthem over 3 times as shown in fig 2.3 & 2.4. Tighten the knot suchthat it leaves about 4cm from the hook to the newly formed knot (Seeschematic diagram). Repeat step 2 until all the hooks are tied to themainline, having ~15cm from knot to knot.
      When all 7hooks are attached to the mainline, leave another 15cm and tie a snapswivel to its end. Cut the remaining line. The tamban rig should now becomplete like in fig 2.7. You may want to coil the rig onto a piece ofsmall cardboard so that it does not get entangled (fig 2.8). Then placeit in a plastic bag/or your rig bag so that the hooks are not exposed.
      
Fig 2.1 Tie a swivel to one end of the mainline
         
Fig 2.2 Place the first branch in the direction of the swivel
         
Fig 2.3 Form a loop with the main line and branch line
         
Fig 2.4 Take the long end and wind 3 times into the loop
         
Fig 2.5 Tighten the knot and cut the shortest end
         
Fig 2.6 Tie a snap swivel at the end of the main line
         
Fig 2.7 A completed tamban rig
         
Fig 2.8 Wrap around a cardboard to prevent entanglement
         
      
      Theabove is just one of the many ways to go about tying your own tambanrigs. Try and use your own ways in tying them to make them moreeffective or easier to tie. Part of fun in fishing is devising ways tofind more effective ways to catch fish. Here are some parameters youcan try changing to your own tamban hooks:
      
  • Material and colour of feathers (chicken feathers, rafia strings, luminous fibres, etc)
  • Length of branch line (try different lengths)
  • Line visibility (Fluorocarbon?)
  • Luminated aids: beads and reflectors
  • Different diameter lines
  • Types of hooks (different types of hook shapes and sharpness)
      
CEO@CAR!
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 15-1-2009 09:39 PM |All posts
thnx for the info.. ..
bnyk pic takleh view... ..
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 16-1-2009 09:24 AM |All posts
[size=130%]teknik-teknik yang sesuai untuk membuatperambut ketika memancing di pantai. Cara terbaik memancing di pantaibergantung kepada jenis umpan, saiz batu ladung, teknik perambut,keadaan air dan waktu yang terbaik.

Kebiasaannya perambutdimulakan dengan menggunakan tali tangsi bersaiz 20 hingga 60 paun.Pemilihan saiz tali perambut bergantung kepada kekuatan tali utama,saiz mata kail, kapasiti kekili dan kekuatan joran yang digunakan.Kebiasaannya, warna yang lebih cerah lebih sesuai digunakan. Panjangperambut dianggarkan besaiz antara 1 kaki hingga 2 kaki. Jom ngailmengesyorkan agar pemancing menggunakan tali perambut jenis Tali Hantuyang dikeluarkan oleh Tomman. Berdasarkan pengalaman jom ngail, talijenis ini lebih sesuai kerana ia kurang kelihatan ketika terendam didalam air. Jadi, bila dihanyutkan oleh arus, pergerakan tali ini kurangkelihatan disebabkan warnanya seakan-akan warna air menyebabkankehadirannya tidak disedari oleh ikan.

Berikut adalah jenis-jenis perambut yang sesuai untuk memancing pantai.
Mulloway rig
Paternoster no 1
Paternoster no 2
Running sinking rigs dan sebagainya.













[size=130%]Pemilihansaiz batu ladung pula perlu diberi perhatian kerana ia menentukan jarakbalingan. Walaubagaimanapun, pemancing perlu memastikan saiz ladungyang digunakan dapat ditampung oleh joran ketika membuat lontaran. Inibagi mengelakkan hujung joran daripada patah kekita membuat lontaran.Kalau keadaan sedemikian berlaku sudah pasti kos ngail anda akanbertambah lagi. Kebiasaannya ladung jenis bujur(lonjong memanjang)lebih sesuai digunakan kerana ia dapat mengurangkan rintangan angin danarus. Keadaan air pasang surut turut mempengaruhi pemilihan saiz batuladung. Ketika arus besar, ladung yang lebih berat lebih sesuaidigunakan. Walaubagaimanapun, untuk ngail di kawasan pantai ladungbersaiz 8 hingga 12 lazim digunakan oleh pemancing.
CEO@CAR!
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 16-1-2009 11:38 AM |All posts
mcm2 jenis simpul rupanya...
selama ni aku tau simpul jenis ikat plastik sampah aje...

ada aku kesah!!!
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 26-1-2009 12:48 AM |All posts
sape ade cara2 simpul perambut yang mengelakkan batu ladung ngan perambut jadi terbelit?
~~~~ JOm kE P@H@NG D@RuL M@kMuR ~~~~
~~~~~~~" Bod Pancing - Go anglers "~~~~~
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 26-1-2009 12:55 AM |All posts

Balas #9 tangopapa\ catat



gambar ni pun tak tunjuk...
~~~~ JOm kE P@H@NG D@RuL M@kMuR ~~~~
~~~~~~~" Bod Pancing - Go anglers "~~~~~
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 26-1-2009 09:15 AM |All posts
awangbok banyak gambar takleh view
jualan runcit TUDUNG BAWAL Asli shj,  di online sejak 2003,butik nyata di Kelantan
:: http://ctredzuan.com ::
di FB blh search "ctredzuan.com"
Reply

Props Report

Syd  

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 31-1-2009 04:48 PM |All posts
Originally posted by tangopapa at 26-1-2009 12:48 AM
sape ade cara2 simpul perambut yang mengelakkan batu ladung ngan perambut jadi terbelit?



Cara membuat ikayan bentuk T




SOAL: Bagaimana hendak membuat ikatan bentuk T supaya mata kail, pelampung atau batu ladung tidak berbelit sesama sendiri.

ROHAIMI Abdul Wahid, Kota Tinggi, Johor.

JAWAB:
Rujuk pada gambar:

Langkah 1 - Putarkan tangsi supaya ia terbentuk seperti dalamgambar 1. Ketika proses membentuk, pastikan hala pusingan tangsiberlawanan antara satu sama lain semasa menemukan tangsi ini
002 Pencinta Tegar Abam KJ
Reply

Props Report

Syd  

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 31-1-2009 06:34 PM |All posts
Cara membuat ikatan Bimini Twist


SOAL: Saya ingin mengetahui cara membuat ikatan 'Bimini Twist'.

PEMANCING Muar.






JAWAB: Bimini Twist digunakan oleh ramai golongan pemancing layang dan sukan kerana ketahanannya terhadap tegangan melampau yang boleh memutuskan tali apabila henjutan kuat berlaku secara tiba-tiba.

Terdapat dua kaedah ikatan Bimini Twist iaitu dengan tegangan kekili dan tegangan tangan. Asasnya sama teknik ikatan dengan bantuan tegangan kekili lebih mudah bagi yang baru mempelajarinya, manakala tegangan tangan memerlukan kemahiran dan pengalaman (rujuk gambar rajah)

Gambar 1 - Pasang kekili, setkan sistem 75% tegangan supaya tangsi tidak keluar apabila ditarik. Buat satu simpul mudah (Gambar 1b) untuk kegunaan mematikan simpulan pada akhir proses nanti.

Gambar 2 - Buat pusingan ikut jam sehingga lilitan terhasil kira-kira 30 lilitan (lop) yang kemas.

Gambar 3 - Tahan gelung lilitan dengan tapak kaki dan masukkan tangan ke dalam lop manakala hujung tali diregangkan pada sebelah tangan lagi.

Gambar 4 - Padatkan lop dengan membuka ruang lop sehingga lilitan tadi menjadi bertambah padat. Dimasa yang sama tahan agar hujung lilitan satu lagi ditegangkan menjadi lurus seperti Gambar 4b.

Gambar 5 - Kemudian padatkan lagi gelung/lop supaya hujung tangsi mula membuat lilitan kedua di atas lilitan pertama supaya ia terhasil belitan kedua ini kira-kira 5 hingga 7 lilitan (Gambar 5b).

Gambar 6 - Ambil gelung kecil yang dibuat sebelum ini (Gambar 1b) dan letakkan di bawah lilitan kedua.

Gambar 7 - Lilit kembali lilitan kedua tapi kali ini di atas gelung kecil tadi sehingga tiga atau empat pusingan. Rujuk Gambar 7b untuk paparan lebih jelas.

Gambar 8 - Tegangkan tali dan tarik keluar gelung kecil supaya hujung tali turut sama ditarik keluar dengan perlahan. Pastikan lop masih diletakkan pada tapak kaki (atau apa-apa objek yang kekal dan kuat) ditegang dengan sempurna.

Gambar 9 - Apabila hujung tali dikeluarkan, padatkan lagi dengan menarik sehingga lilitan menjadi bertambah kemas. Jangan terlalu kuat kerana ia boleh mencederakan tali. Potong hujung baki tali supaya terhasil ikatan Bimini Twist yang cantik (Gambar 9b).
002 Pencinta Tegar Abam KJ
Reply

Props Report

Syd  

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 31-1-2009 09:19 PM |All posts




Reverse Twist Blood Knot

1. Lilitkan dua jenis tali pancing yang berbeza.
2. Lilit sehingga empat lilitan dan kemudian buat lilitan yang sama
secara menyongsang.
3. Ulang untuk membuat lilitan sehingga empat lilitan dan sulam di
bahagian tengah.
4. Ulang lilitan yang sama.
5. Sulam ikatan di bahagian tengah dan tarik.
6. Tarik kedua-dua bahagian dari arah berlainan untuk memperkemaskan
ikatan.
002 Pencinta Tegar Abam KJ
Reply

Props Report

Syd  

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 31-1-2009 09:20 PM |All posts
Simpulan Opposed Nail



Simpulan ini sesuai untuk menyambung dua tali saiz yang sama ataupun berbeza .

1. Tali yang akan digunakan perlu diletakkan tanda antara A dan B. Buat
satu gegelung seperti di dalam rajah untuk memulakan ikatan manakala
letakkan tiub pada bahagian tengah simpulan.

2. Mulakan lilitan untuk bahagian A dan B menerusi B, A dan tiub
sehingga 10 lilitan dan kemudian masukkan bahagian hujung tali A ke dalam
tiub.

3.Tarik tiub keluar dan tutup bahagian gegelung tali dengan perlahan
tetapi jangan tarik ikatan.

4. Letakkan tiub selari dengan bahagian dengan tali A dan sambungkan
tali B dan mulakan lilitan pada tiub bahagian tali A dan B.

5. Lakukan sehingga 10 lilitan dan keluaran tiub dari bahagian tengah
ikatan. Tutupkan ikatan dengan perlahan.

6. Simpulkan lilitan dengan ketat dan tarik dua bahagian manakala
licinkan bahagian terlebih menggunakan pemotong kuku.
002 Pencinta Tegar Abam KJ
Reply

Props Report

Syd  

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 31-1-2009 09:20 PM |All posts
Simpulan Blood Knot



SIMPULAN ini sesuai untuk digunakan menyambung dua tali pancing mono yang memiliki ketebalan berbeza.

1. Lakukan satu gelung bertindih dengan menggunkan tali yang lebih nipis dan kemudian lilit pada tali yang lebih tebal.
2. Lilit tali yang lebih tebal dengan tali yang lebih nipis
3. Masukkan bahagian hujung tali yang tebal ke bahagian tengah lilitan selepas melakukan empat hingga lima lilitan.
4. Lakukan sekali lagi lilitan hingga enam lilitan dan masukkan bahagian tengah dengan menggunakan tali yang lebih nipis.
5. Tamatkan simpulan dengan menggunakan tali yang lebih tebal dengan dengan menarik dua bahagian berbeza.
6. Kemudian tarik perlahan-lahan ikan ke arah berbeza untuk mengukuhkan ikatan.
002 Pencinta Tegar Abam KJ
Reply

Props Report

Syd  

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 31-1-2009 09:21 PM |All posts
Simpulan Slim Beauty



SIMPULAN ini lazimnya digunakan untuk menyambung tali pancing mono utama yang memiliki ketebalan berbeza.

SIMPULAN ini lazimnya digunakan untuk menyambung tali pancing mono utama yang memiliki ketebalan berbeza.

1. Buat satu gelung utama diikuti gelung beselang daripada tali yang lebih nipis.

2. Kemudian bentukkan gelung tali menjadi angka 8.

3. Masukkan perambut yang agak tebal di bahagian gelung angka 8 di tengah lilitan.

4. Lakukan lilitan empat kali atau lebih keatas tali perambut yang akan disambung.

5. Kemaskan lilitan kedua-dua tali mono yang akan disambung.

6. Kemudian tarik dan ketatkan sambungan tadi ke arah berlawanan untuk mengukuhkan ikatan.
002 Pencinta Tegar Abam KJ
Reply

Props Report

Syd  

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 31-1-2009 09:22 PM |All posts
Ikatan Shock Tippet & Leader Knot




SIMPULAN ini terbukti begitu kukuh untuk menyambung dua tali pancing mono utama yang memiliki ketebalan berbeza dengan perambut tanpa terlerai siap dengan seutas tiub.

SIMPULAN ini terbukti begitu kukuh untuk menyambung dua tali pancing mono utama yang memiliki ketebalan berbeza dengan perambut tanpa terlerai siap dengan seutas tiub.



1. Buat satu gelung utama dengan beberapa lilitan didalamnya.

2. Kemudian bentukkan gelung tali menjadi angka 8.

3. Masukkan perambut yang agak tebal di bahagian gelung angka 8 di tengah lilitan.

4. Ketatkan dua sambungan di bahagian tengah angka 8.

5. Masukkan tiub, lilitkan beberapa di bahagian tengah hingga ke atas.

6. Kemudian tarik dan ketatkan sambungan tadi ke arah berlawanan untuk mengukuhkan ikatan.

7. Kemaskan lilitan dengan mengetatkan lilitan sambil masukan tali mono atau tali perambut ke dalam tiub.

8. Tarik keluar tiub yang di bawah lilitan.

9. Tindihkan dua ikatan tadi dengan kemas tanpa menariknya terlalu ketat.

10. Kemaskan sambungan dengan memotong lebihan tali di hujung bahagian.
002 Pencinta Tegar Abam KJ
Reply

Props Report

Syd  

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 31-1-2009 09:23 PM |All posts
Simpulan Wind On Dacron Leader




SIMPULAN ini sesuai untuk mengikat tali yang bersaiz lebih tebal atau menyambung dua tali.

SIMPULAN ini sesuai untuk mengikat tali yang bersaiz lebih tebal atau menyambung dua tali. Caranya:

1. Tajamkan bahagian depan tali pancing yang bersaiz besar tetapi jangan melakukannya sehingga terlalu tajam.

2. Licinkan bahagian yang kesat dengan menggunakan kertas pasir.

3. Masukkan bahagian yang tajam ke dalam salur dacron.

4. Rapikan saluran dacron supaya ia melekat dengan baik.

5. Kemudian potong bahagian dacron yang berlebihan.

6. Gunakan tali pancing yang bersaiz lebih licin serta lilitkan pada hujung dacron.

7. Lakukan lilitan dengan kemas serta lilitkan beberapa kali di bahagian hujung dacron.

8. Simpulkan ikatan itu dengan kemas supaya ia tidak mudah terlucut.

9. Ikatkan simpulan dengan ketat serta gunakan gam yang sesuai untuk menutup dacron.
002 Pencinta Tegar Abam KJ
Reply

Props Report

Syd  

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 31-1-2009 09:24 PM |All posts
Simpulan Duncans Loop



Peter Hayes, mencadangkan simpulan Duncans Loop untuk memudahkan ikatan ketika pancing layang (fly fishing) dilakukan.

ADAKALANYA jenis tali pancing yang sama boleh mengelirukan terutama untuk membezakan manakala ia lebih merumitkan apabila membabitkan memancing layang.
Peter Hayes, mencadangkan simpulan Duncans Loop untuk memudahkan ikatan ketika memancing cara layangan.

1. Masukkan tali pancing utama pada lubang mata kail dan buat satu gegelung.

2. Ambil bahagian hujung tali pancing dan kemudian masukkan ke dalam gegelung dan lilit pada tali utama.

3. Ulang lilitan sehingga empat atau lima kali.

4. Matikan simpulan dengan mengambil bahagian hujung dan dimasukkan dalam gegelung.

5. Kemudian kemaskan ikatan mengikut saiz yang diperlukan.
002 Pencinta Tegar Abam KJ
Reply

Props Report

Syd  

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 31-1-2009 09:25 PM |All posts
katan Lefty's Loop




SIMPULAN ini sesuai untuk pancing layang kerana ia akan memudahkan pergerakan mata kail.

SIMPULAN ini sesuai untuk pancing layang kerana ia akan memudahkan pergerakan mata kail. Ia mudah untuk dilakukan malah tidak mudah putus ataupun terlucut.

1. Masukkan tali ke lubang mata kail dan lakukan gegelung pada perambut dan masukkan hujung tali ke dalam gegelung.

2. Lilit sebahagian daripada perambut antara tiga hingga lima lilitan.

3. Tarik tali dari bahagian atas untuk memperkemaskan ikatan serta menjamin kekuatan ikatan.
002 Pencinta Tegar Abam KJ
Reply

Props Report

Syd  

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 31-1-2009 09:26 PM |All posts
Simpulan Turle



SIMPULAN ini sesuai digunakan untuk mengikat tali pancing layang (fly fishing) bagi memastikan ikatan kemas.

1. Mulakan ikatan dengan mengikat umpan fly
1

View rating log

002 Pencinta Tegar Abam KJ
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 1-2-2009 09:50 PM |All posts

Balas #12 Syd\ catat

tq syd....
~~~~ JOm kE P@H@NG D@RuL M@kMuR ~~~~
~~~~~~~" Bod Pancing - Go anglers "~~~~~
Reply

Props Report

Syd  

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 2-2-2009 10:10 AM |All posts

Reply #23 tangopapa's post

ala..

copy  paste je

bukan susah mana

tak perlu pikir2

002 Pencinta Tegar Abam KJ
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 2-2-2009 11:31 AM |All posts

Balas #24 Syd\ catat

alaa..orang yang rajin je bleh buat...
~~~~ JOm kE P@H@NG D@RuL M@kMuR ~~~~
~~~~~~~" Bod Pancing - Go anglers "~~~~~
Reply

Props Report

You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 28-7-2014 06:20 PM , Processed in 0.148399 second(s), 24 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top