CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
Show: 12162|Reply: 15

Check Status Pasport Antarabangsa di www.imi.gov.my.

[Copy link]
t@t  

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 5-2-2009 06:44 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Talian semak tarikh luput pasport

PUTRAJAYA: Jabatan Imigresen memperkenalkan sistem semakan sendiri secara dalam talian khas untuk memudahkan pemegang pasport antarabangsa mengetahui status sebenar dokumen perjalanan masing-masing.

Ketua Pengarahnya, Datuk Mahmood Adam, berkata pendekatan itu adalah sebahagian daripada penambahbaikan jabatan berkenaan dalam usaha menyediakan perkhidmatan terbaik kepada pelanggan.

"Antara faktor yang mendorong kami mengambil pendekatan ini adalah kerana kita hendak menjangkaui kehendak pelanggan iaitu mereka akan dapat mengetahui tempoh tamat pasport masing-masing.

"Dengan peringatan itu, mereka akan bersedia lebih awal supaya tidak `malu' apabila mengetahui pasport mereka tidak sah digunakan sewaktu tiba di lapangan terbang untuk ke luar negara," katanya pada sidang media selepas Majlis Perhimpunan Bulanan Jabatan Imigresen di sini, semalam.

Untuk itu, pemegang pasport boleh melayari www.imi.gov.my.

Mahmood berkata, Jabatan Imigresen juga akan menghantar surat peringatan kepada semua pemegang pasport antarabangsa bagi tujuan sama.

Katanya, sehingga kini pihaknya mengenal pasti 15,000 pasport antarabangsa di negara ini tidak aktif termasuk yang sudah disenaraihitamkan.

"Jumlah itu bagaimanapun masih kecil berbanding jumlah keseluruhan pemegang pasport iaitu 6.7 juta orang," katanya.

Katanya, pemegang pasport yang dikategorikan dalam kumpulan itu juga boleh mendapatkan bantuan mengenai pasport mereka dengan menghubungi Jabatan Imigresen.

"Saya percaya kaedah sama boleh membantu jabatan dalam mengesan penipuan permohonan pasport. Ini adalah strategi pertahanan awal berikutan Jabatan Imigresen adalah barisan pertahanan ketiga selepas tentera dan polis," katanya.

Sementara itu, Mahmood berkata, pendatang asing tanpa izin di negara ini yang tampil secara sukarela untuk pulang ke negara asal masing-masing akan dipertimbangkan.

"Denda yang dikenakan terhadap pendatang asing tanpa izin adalah antara RM400 hingga RM2,000, tetapi jika mereka tampil secara sukarela kita akan memberi diskaun sehingga 70 peratus atas dasar kemanusiaan.

"Kita sebenarnya tidak mahu simpan mereka, mereka hanya jadi beban kepada kita," katanya.
Geng Gagak Hitam (GGH) 004

http://www.ejawi.net/converter.php?go

Say NO to BN !!! Every Vote Leads To Destruction Of This Country
Reply

Props Report

t@t  

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 5-2-2009 06:46 PM |All posts
sebelom travel baek korang check dlu laaaa....mana taww kan korang ada penjamin pembelian basikal ke,kete sorong ke...
Geng Gagak Hitam (GGH) 004

http://www.ejawi.net/converter.php?go

Say NO to BN !!! Every Vote Leads To Destruction Of This Country
Reply

Props Report

t@t  

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 5-2-2009 06:47 PM |All posts
Geng Gagak Hitam (GGH) 004

http://www.ejawi.net/converter.php?go

Say NO to BN !!! Every Vote Leads To Destruction Of This Country
Reply

Props Report

t@t  

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 5-2-2009 06:48 PM |All posts
aku baru semak tadi.....perghhhh legaaa....


Keputusan semakan:                                                                    
                                                                    Tiada halangan                                                                    
                                                                    Status: Sah pada waktu dan tarikh semakan dibuat.
Geng Gagak Hitam (GGH) 004

http://www.ejawi.net/converter.php?go

Say NO to BN !!! Every Vote Leads To Destruction Of This Country
Reply

Props Report

Master

jac!! jac!! jac!!

Rank: 18Rank: 18Rank: 18Rank: 18Rank: 18

Post on 5-2-2009 06:50 PM |All posts
aku baru semak tadi

Keputusan semakan:
Tiada halangan
Status: Sah pada waktu dan tarikh semakan dibuat.









tapi aku tadek passport...camne tu
DENGARKAN SINGLE TERBARU JACLYN VICTOR, "KU TAK BISA" DI HOTFM!
Reply

Props Report

t@t  

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 5-2-2009 06:56 PM |All posts
Originally posted by jac_diehard_fan at 5-2-2009 06:50 PM
aku baru semak tadi

Keputusan semakan:
Tiada halangan
Status: Sah pada waktu dan tarikh semakan dibuat.









tapi aku tadek passport...camne tu


pulaksss...dia ikut no ic jer kot...

mungkin kalau blacklist akan kuar la kot...
Geng Gagak Hitam (GGH) 004

http://www.ejawi.net/converter.php?go

Say NO to BN !!! Every Vote Leads To Destruction Of This Country
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 5-2-2009 07:04 PM |All posts
kalau blacklist based on what ek? klu tak bayar tax boleh blacklist ke?
Reply

Props Report

Master

jac!! jac!! jac!!

Rank: 18Rank: 18Rank: 18Rank: 18Rank: 18

Post on 5-2-2009 07:11 PM |All posts

Balas #7 kupan8\ catat

klu tabayar ptptn

p/s: bos aku kete blacklist sbbb tabaya ptptn duit banyak tamo bayo :@
DENGARKAN SINGLE TERBARU JACLYN VICTOR, "KU TAK BISA" DI HOTFM!
Reply

Props Report

Rank: 24Rank: 24Rank: 24Rank: 24Rank: 24Rank: 24

Super Moderator

Post on 5-2-2009 08:09 PM |All posts

Reply #8 jac_diehard_fan's post

Errrrrrrrr...muda lagi boss ko tu jac??
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 6-2-2009 06:00 AM |All posts
dah check.. tiada halangan
Dugong kembali mengganas.. yeahhhhhhhhhh
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 6-2-2009 10:14 AM |All posts
aku da cek utk anak aku sekali... no problemo...

tingat aku masa amik gamba utk passport anak yg kecik.. siap kena dukung lagi..
biar betul....??
Reply

Props Report

Master

jac!! jac!! jac!!

Rank: 18Rank: 18Rank: 18Rank: 18Rank: 18

Post on 6-2-2009 02:27 PM |All posts
Originally posted by medangmru at 5-2-2009 08:09 PM
Errrrrrrrr...muda lagi boss ko tu jac??

32 kot
DENGARKAN SINGLE TERBARU JACLYN VICTOR, "KU TAK BISA" DI HOTFM!
Reply

Props Report

Rank: 24Rank: 24Rank: 24Rank: 24Rank: 24Rank: 24

Super Moderator

Post on 6-2-2009 07:01 PM |All posts

Reply #12 jac_diehard_fan's post

Isyyyyyyyy..muda rumaja betul tuh....
Reply

Props Report

t@t  

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 8-2-2009 10:27 AM |All posts

Reply #13 medangmru's post

generasi xy....
Geng Gagak Hitam (GGH) 004

http://www.ejawi.net/converter.php?go

Say NO to BN !!! Every Vote Leads To Destruction Of This Country
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 31-3-2009 10:35 AM |All posts
Tahun lalu gomen kata nak kurangkan yuran pasport, dah nak masuk bulan 4 ni, takde cerita pun..Aku sengaja biarkan paspot aku luput mengharapkan dapat renew dengan yuran baru.  Sape2 tahu perkembangan benda ni?
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 31-3-2009 05:15 PM |All posts
yuran passport yang baru tu, bukan ke dia akan kurangkan muka surat. so bagi mereka yang jarang nak pi oversea, boleh le renew yang tu.
Reply

Props Report

You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 22-10-2014 12:43 PM , Processed in 0.144037 second(s), 25 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top