CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
1234Next
Return Post new threads
Show: 45055|Reply: 86

Nukilan kata-kata indah, puitis dan nasihat

[Copy link]

Rank: 5Rank: 5

Post on 11-6-2009 12:15 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

salam...

mom memang minat kumpul tulisan-tulisan pendek yg berunsur peringatan dan nasihat lebih2 lagi yang ditulis oleh para alim ulama..

sape yg minat, jum share sama.

mod-mod, kalau ada thread camni sebelum nih.. minta merge yaa. tkasih banyak.
1

View rating log

Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 11-6-2009 12:17 PM |All posts
"Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu,
jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu.. "

(Imam Nawawi)
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 11-6-2009 12:38 PM |All posts
Kata-kata Nasihat Dari Ibnu Qayyim.

1. Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima
kehendak Allah s.w.t.

2. Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak
dengan Allah s.w.t.

3. Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok
mengenali Allah s.w.t.

4. Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang kecuali berlindung,
bertemu dan berjumpa dengan-Nya.

5. Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan
suruhan dan larangan-Nya serta qadha dan qadar-Nya.

6. Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali dengan
menanamkan kecintaan kepada-Nya dan bermohon kepada-Nya.
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 11-6-2009 12:55 PM |All posts
Hadis Ibnu Umar R.A mengatakan: Bersabda Nabi SAW bahawa Allah Azza Wa Jalla menerima taubat seorang hamba itu sebelum rohnya sampai di leher.

(Riwayat Tarmizi) Hadis Hasan
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 11-6-2009 01:00 PM |All posts
Hadis Anas bin Malik R.A, katanya : Bersabda Rasullullah SAW, yang mengikuti mayat itu ke kubur tiga perkara. Dua diantaranya kembali pulang. Hanya satu yang tetap bersamanya. Yang kembali itu ialah keluarga dan hartanya sedangkan yang tetap bersamanya itu amalanya.
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 11-6-2009 01:28 PM |All posts
Nak 10 kredit bg satu post blh.. PLz..

"Sesungguhnya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang"

"Janganlah kamu bersedih sesungguhnya kamu orang yang tinggi darjatnya jika kamu orang
yang beriman"

I luv those 2 sentences very much..  Nak 10 kreadit..
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 11-6-2009 02:00 PM |All posts
gigi yg kuning boleh ditutup dgn mulut atau bibir
tp mulut yg busuk akan berbau bila terbuka
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 11-6-2009 02:39 PM |All posts

Rabi'ah Al-Adawiyah berkata:

Rabi'ah Al-Adawiyah berkata:

"Tuhanku, jika aku mengabdi kepada-Mu
karena takut kepada neraka, bakarlah aku
di dalamnya. Dan jika aku mengabdi
kepada-Mu karena mengharapkan surga,
jauhkanlah aku daripadanya. Tetapi jika
Kau kupuja karena Engkau, janganlah
Engkau sembunyikan kecantikan-Mu yang
kekal dariku."

"Ya Tuhan, bintang di langit telah
gemerlapan, orang-orang telah
bertiduran, pintu-pintu istana telah
dikunci, dan tiap kekasih telah
menyendiri dengan kekasihnya, dan inilah
aku di hadirat-Mu."

"Tuhanku, malam telah berlalu dan
siangpun segera menampakkan diri. Aku
gelisah, apakah amalanku Kau terima
hingga aku merasa bahagia, ataukah
Engkau tolak hingga aku merasa sedih.
Demi kemuliaan-Mu, inilah yang aku
lakukan selama Engkau beri hayat.
Sekiranya Engkau usir aku dari depan
pintu-Mu, aku tidak akan pergi, karena
cinta pada-Mu telah memenuhi hatiku."

"Wahai kekasih hati, hanya Engkaulah
yang aku cintai. Beri ampunlah pembuat
dosa yang datang ke hadirat-Mu. Engkau
harapanku, kebahagiaan, dan
kesenanganku. Hatiku telah enggan
mencintai selain dirimu."

"Aku mencintai-Mu dengan dua cinta,
cinta karena diriku dan cinta karena
diri-Mu. Cinta karena diriku adalah
keadaanku senantiasa mengingat-Mu. Dan
cinta karena diri-Mu adalah,
menyingkapkan tabir hingga Engkau
kulihat.. Pujian bukanlah bagiku, tapi
bagi-Mu lah pujian untuk semuanya."
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 11-6-2009 02:45 PM |All posts
"Aku mencintai orang-orang sholeh,
meskipun aku belum termasuk golongan mereka.
Aku harap semoga aku mendapat syafaat dari mereka.

Aku membenci orang-orang durhaka, meskipun sebenarnya,
mungkin, aku termasuk golongan mereka."

(Imam Syafi'i)
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 11-6-2009 04:21 PM |All posts

Balas #9 mom2003\ catat

Merendah dirinya dia..

SENYUM...
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 11-6-2009 04:26 PM |All posts
This world is only enough for man's need but not enough for man's greed..

SENYUM..
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 11-6-2009 04:33 PM |All posts
Rintihan Rabiatul Adawiyah kepada Ilahi


Ya Allah,ampunilah aku.Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Hanya kasih-Mu yang abadi dan hanya hidup di sisi-Mu sahaja yang berkekalan.Selamatkanlah dari daripada tipu daya yang mengasyikkan.

Please appreciate me..

SENYUM...
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 11-6-2009 04:58 PM |All posts

Balas #12 indah_iman\ catat

i appreciate u but can't help on the credits..

mr/mrs mod-mod, bestow o some pity on her/him (?)

[ Last edited by  mom2003 at 11-6-2009 17:01 ]
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 12-6-2009 06:18 AM |All posts
Salam mOm..
sha pon suke kumpul jgk.. thnx utk sume yg mom bg tu.. bez..
ni ant yg sha simpan la..

"Org tdk kisah setakat mana yg anda tahu (berilmu),
sehinggalah mereka tahu yg anda kisah terhadap mereka.."-Dr Fadzilah Kamsah

"Sekiranya anda meletakan satu nilai kecil ke atas diri anda sendiri,
ketahuilah bahawa dunia tidak akan meningkatkan harga anda itu"


"Supaya engkau beroleh sahabat,
hendaklah diri engkau sendiri sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang -Hamka"

"Masa depan yang cerah selalu tergantung pada masa lalu yang dilupakan.
Kita tidak dapat meneruskan hidup dengan baik jika tidak dapat melupakan
kegagalan dan sakit hati di masa lalu."

"Adab dan akhlak adalah ibarat pokok dan kemasyhuran adalah seperti bayang-bayang.
Tetapi malangnya, kebiasaan orang lebih melihat bayang-bayang daripada pokoknya."

"Jangan biarkan perahu hanyut tak berpenghuni nanti hanyutnya tidak singgah ke pelabuhan"

"Kamu dapat mengenal lebih banyak tentang diri seseorang itu dari adab dan pertanyaannya,
bukan dari jawapan-jawapannya -Voltaire"


Perumpamaan orang-orang mukmin dalam cinta, kasih sayang
dan kelembutan hati mereka adalah seperti satu tubuh.
Apabila satu anggota tubuh menderita sakit,
terasakanlah sakit tersebut di seluruh tubuh hingga tidak bisa tidur dan panas
(Riwayat Bukhari dan Muslim)...
~nothing~
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 12-6-2009 06:23 AM |All posts
Pelajarilah ilmu kerana mempelajarinya bererti tanda takut kepadaNYA,
menuntutnya merupakan ibadat,mengulangkajinya merupakan tasbih,

membahasnya merupakan jihad & mengajarnya kepada orang yang tidak tahu adalah sedekah,
ilmu merupakan pelindung ketika sendirian,teman di tempat sunyi,petunjik dalam agama,

menjadikan kita sabar ketika senang & susah,teman karib di tempat asing &
cahaya menunjukkan jalan ke syurga

"Jadikan dirimu bagai pohon rendang di mana insan dapat berteduh.
Jangan seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu &
hanya layak di buat kayu api..."-Imam Al Ghazali..

"Doa memberikan kekuatan pada orang yang lemah,
membuat orang tidak percaya menjadi percaya menjadi percaya &
memberikan keberanian pada orang yang ketakutan.."

[ Last edited by  nursha at 12-6-2009 06:25 ]
~nothing~
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 12-6-2009 06:28 AM |All posts
Cinta bukan mengajar kita jadi lemah, tp membangkitkan kekuatan.
Cinta bukan mengajar kita menghina diri, tp menghembuskan kejayaan..

cinta bukan pelemah semangat, tp membangkitkannya.
Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan,
kepada orang yang masih percaya walau pun telah dikhianati...

kepada yang ingin dicintai walaupun telah disakiti..
dan kepada mereka yang mempunyai keberanian serta keyakinan untuk membangunkan kembali
kepercayaan yang telah pudar.. - hamka"
~nothing~
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 12-6-2009 06:30 AM |All posts
WANITA SOLEHAH akan menghiasi kehidupannya dengan fitrah kebenaran..

jika dia seorang ANAK maka dia akan menjadi anak yang SOLEHAH..

jika dia seorang ISTERI..dia akan taat dan patuh kepada suami...

jika dia seorang IBU..akan dicurahkan kasih sayangnya kepada untuk anak-anak..

Begitu juga sebagai hamba Allah dia akan sentiasa tunduk dan menyerahkan diri kepadaNYa..

Selanjutnya wanita solehah mampu menghargai dirinya sendiri dan mampu menjalinkan hubungan

silaturrahim sesama insan...
~nothing~
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 12-6-2009 06:34 AM |All posts
DARI SYED OTHMAN IBNU AFFAN RHA. :

Antara tanda-tanda orang yang bijaksana ialah:

-Hatinya selalu berniat suci
-Lidahya selalu basah dengan zikrullah
-Kedua matanya menangis kerana penyasalan terhadap dosa
-Segala perkara dihadapinya dengan sabar & tabah
-Mengutamakan kehidupan akhirat daripada kehidupan dunia
~nothing~
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 12-6-2009 06:36 AM |All posts
" Keikhlasan mempunyai kilauan dan sinar, meskipun ribuan mata tidak melihatnya."

"Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam.
Ianya wujud tapi amat sukar dilihat."

"Kalau tidak kerana semalam kita telah berusaha, bersungguh, bersabar dan berdoa,
belum tentu hari ini kita akan berada di sini.."

cukup la dlu ekk..hehe.. thnx pd yg mmberi..
~nothing~
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 12-6-2009 08:47 AM |All posts

Balas #19 nursha\ catat

salam nursha..

bestnya.. mom nak kongsi yg berkaitan wanita dan cinta..
hmm.. dulu masa muda-mudi suka letak kat buku ker.. softboard ker..

okeigh gak.. bleh laa remind kat diri jgn teruja-kinja sgt masa remaja tuh..

-------------

Semua orang mencintai wanita, tetapi mereka berkata:
"Mencintai wanita adalah awal dari sebuah derita."
Bukan wanita yang membuat derita.
Tetapi mencintai wanita yang tidak mencintaimulah yang akan menciptakan derita bagimu.

(Imam Syafi'i)
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 12-6-2009 08:48 AM |All posts
"Malapetaka paling besar adalah bila engkau mencintai seseorang yang sedang mencintai orang lain. Atau jika engkau mengharapkan kebaikan seseorang, akan tetapi justru orang itu berharap agar kita celaka atau binasa". (Imam Syafi'i)
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 12-6-2009 08:50 AM |All posts
Jika mata batin Anda tidak mampu menangkap dan mencermati secara seksama terhadap kemuliaan dan kesempurnaan Sang Maha Pencipta dan tidak mampu mencintai-Nya dengan kecintaan yang amat sangat, maka Anda jangan sampai tidak mencintai pemberi nikmat dan yang berbuat baik kepada Anda. Anda jangan sekali-kali lebih rendah daripada seekor anjing, sebab anjing itu mencintai tuannya yang selalu berbuat baik kepadanya. (Imam Ghazali)
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 12-6-2009 11:35 AM |All posts
"Agama buat kehidupan di akhirat,
harta buat kehidupan di dunia.
Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati,
tetapi orang yang tidak beragama lebih sengsara."

Saiyidina Ali Bin Abi Thalib KWJ
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 12-6-2009 11:37 AM |All posts
"Kemarahan orang yang berakal dilihat pada tindak tanduknya,
dan kemarahan yang ada pada orang jahil itu dapat dilihat melalui perkataannya"

Saiyidina Ali Bin Abi Thalib KWJ
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 12-6-2009 06:00 PM |All posts
'innallah ha yuhibbul muhsinin'

hopefully betul ejaan susah nak tulis arabic in rumi..sape terror cari makna dia

saya selalu gunakan kata2 ni
Reply

Props Report

1234Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 25-10-2014 10:49 AM , Processed in 0.135079 second(s), 24 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top