CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
Show: 1203|Reply: 17

kiamat....

[Copy link]

Rank: 4

Post on 23-6-2009 04:48 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

adakah berlaku nyer kiamat 21 12 2012...
adakah ia bnar...
knapa smua ni brlaku...
btul kah calender org mayan....
btulkah ade planet baru muncul dh sdg mghampiri bumi dn kmungkinan bsar akn mghentam bumi...
btulkah hari itu hari akhir peradaban manusia....

sama2 kita saksikn 2012

Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 23-6-2009 04:55 PM |All posts
tak kan nak saksikan je . kene le prepare amal ibadah..
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 23-6-2009 05:30 PM |All posts
mat saleh la kaji benda ni...
banyakkan buat ibadah bila dh tau mcm ni..
jgn asyik2 nk enjoy jeee....
kalau benda2 dosa jangan buat..,,,
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 23-6-2009 05:31 PM |All posts
Hanya Allah yg maha tau....
When All Hell Breaks Loose!
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 23-6-2009 10:25 PM |All posts
Surah Luqman ayat 34
Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan yang tepat tentang hari kiamat. Dan Dia lah jua yang menurunkan hujan, dan yang mengetahui dengan sebenar-benarnya tentang apa yang ada dalam rahim (ibu yang mengandung). Dan tiada seseorang pun yang betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok (sama ada baik atau jahat); dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Meliputi pengetahuanNya.
Wallahua'lam
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 23-6-2009 11:03 PM |All posts
nabi isa tak tau, nabi Muhammad pun tak tau.....

pada hal mereka adalah orang2 yang hampir dgn Tuhan....
LA ILA HA ILLALLAH
MUHAMMADUR ROSULULLAH
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 24-6-2009 02:37 AM |All posts
Bape kali dah isu psl kiamat ni.. bape tarikh dah dorang bg..

Allah lebey mengetahui.. kite bersedia je la...
~nothing~
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 24-6-2009 08:46 AM |All posts
calendar Mayan? Toksah pecaya lerr. Jgn pecaya. Nih satu cara halus nak perangkap
akidah muslimin dan muslimat.

Yang dikhabarkan berlaku pada hari Jumaat.
Jumaat mana satu? Hanya Allah saja yang tahu.

salam Rejab yang mulia.
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 24-6-2009 04:02 PM |All posts
adik pembuka thread,

jgn mudah percaya dgn ramalan2 sebegini...Syirik...terutama yg dtg dr musyrik-kaafiriin...
Allah tak pernah pun menetapkan waktu yg spesesifik bila jatuhnya nya kiamat....
Rasulullah SAW pun tak diberitahu oleh Allah SWT tentangnya...Al-Quran memberitahu bahawa hari kiamat itu PASTI berlaku dan kita juga pasti akan berdepan dgn kedahsyatannya..Tak perlu tunggu hari kiamat ni..ia akan berlaku juga sama ada kita suka atau tidak...sama ada kita tau atau tidak. Sama ada kita sedar atau tidak...

Rasulullah berpesan, kalau pun hari kiamat tu berlaku esok, jika ada biji benih utk ditanam, tanamlah...maknanya, hidup cam biasa...tak usah gentar, tak usah kaji...buang masa semua tuh..yg penting sekarang, kita belajar, belajar, belajar, belajar, belajar, belajar, belajar belajarlah ilmu agama dan beramallah dgnnya selagi hayat masih ada...
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 24-6-2009 09:08 PM |All posts
aku ingat hari kiamat kubra org islam dh xde, tinggal kafir je, kiamat kan ada tanda2 kecil dan besar, satu persatu akan muncul yg sepuluh tu, yg penting persediaan kita sblm kita mati
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 25-6-2009 10:01 AM |All posts
ini hanyelah ramalan..yg penting persedian kite..{:2_68:}
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 25-6-2009 10:30 AM |All posts
tak salah mengkaji n buat teori tu tp jgn le percaya
kalu ditakdirkan betol pun date tu adalah kuasa tuhan
kiamat adalah pasti.........

#jgn meroyan dgn kalander org mayan tu......
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 25-6-2009 01:22 PM |All posts
kiamat itu dah pasti.... yang penting amalan kita dan persediaan kita...
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 26-6-2009 04:23 PM |All posts
calendar Mayan? calender biasa pown ko x hafal ko ckp pasal kalender mayan pulak..
org tua dulu slalu ckp.. buatlah amal ibadat.. kiamat dah dekat... kiamat dah dekat.. sampai sekarang..
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 28-6-2009 11:32 AM |All posts
DAH DEKAT DAH...



1) Penaklukan Baitulmuqaddis.

bersabda: Dari Auf b. Malik r.a. katanya,Rasulullah s.a.w telah
   
'Aku menghitung 6 perkara menjelang hari kiamat.' Baginda menyebutkan salah 1 diantaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis.'     
- Hadith Sahih Bukhari

~ perkara ni dah jadi dah... depan mata.... walaupun sekadar tengok di berita perdana jam 8.00malam @ Al Jazeera.


   
2) Zina bermaharajalela. .

'Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang..' - Hadith Sahih Muslim

~ perkara ni dah jadi dah.. depan mata... kat mana mana ada perkara macam ni. dah tahu malu lagi. kalau nabi Muhammad PBUH masih hidup, pasti baginda sedih melihat kejadian ini. sebab bukan ini yang baginda inginkan dari umatnya.



3) Bermaharajalela alat muzik.

'Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan & perubahan muka'. Ada yang bertanya kepada Rasulullah;
'Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?' Baginda menjawab: 'Apabila telah bermaharajalela bunyian(muzik) & penyanyi² wanita' - Ibnu Majah

~ perkara ni dah jadi dah... depan mata..... paling senang nak jumpa depan television. adanya rancangan Akademi Fantasia, Malaysia Idol, artis perempuan yang membawa imej muslimah... dan pelbagai lagi... ini tak termasuk artis wanita yang macam perempuan nasrani dan yahudi.


   
4) Menghias masjid & membanggakannya.

'Di antara tanda2 telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegahan dalam mendirikan masjid' - Riwayat Nasai.

~ memang dah nampak dah... tak payah tengok kat luar negara, kat Malaysia ni pun ada... masjeed cukup main besar, tapi tak ramai jemaahnya. tempat yang ramai jemaah, sampai melimpah-limpah tak muat nak masuk buat solat jumaat tak nak diperluaskan lagi masjeed tu. biasanya orang macam ni lebih pentingkan, masjeed mana paling canggih... cantik....
   


5) Munculnya kekejian, memutuskan kerabat & hubungan dengan tetangga tidak baik.

'Tidak akan datang kiamat sehingga banyak
perbuatan & perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim & sikap yang buruk dalam
tetangga.' - Riwayat Ahmad dan Hakim.

~ ada anak tak mengaku ada mak/bapak pasal malu...... ada jugak bapak yang tak ingat anak, suruh orang lain bela.... bila anak dah besar, tak payah bela lagi, baru datang carik anak...
   
  
   
6) Ramai orang soleh meninggal dunia.

'Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang2 yang baik& ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang2 yang hina & buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran'
- Riwayat Ahmad

~ boleh kira berapa jer para ulama' yg tinggal... kalau yang ada ada ni tak tahu komitmen dia yang sebenarnya, samada betul tanggungjawabnya untuk kepentingan islam atau sekadar tempelan batuk di tangga..  



7) Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat.

'Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka' bin Luka'(orang yang bodoh & hina).. Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh 2 orang mulia' - Riwayat Thabrani

~ George Bush, Ariel Sharon & kat Malaysia pun ada....



8) Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja.

'Sesungguhnya di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja.' - Riwayat Ahmad

~ jiran sesama islam pon tak bertegur sapa...     



9) Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. 'Di antara anda² telah hari kiamat ialah akan muncul pakaian² wanita & apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang'.

~ fesyen zaman skarang (tube, spaghetti strap, g-string etc.)... pakai kat umah cukupla tunjuk kat laki, dapat pahala besar... ini siap tunjuk kat orang.. nak tunjukkan betapa besar "lurah aku", betapa besar pinggul aku", betapa ramping badan ku... betapa 'flat' perut ku .... etc... masyaAllah. kan senang pakai baju kurung, nak duduk selesa, nak berjalan selesa, nak buat ibadah umum (macam keluar bekerja mencari rezeki, pegi berniaga dan jumpa orang, menghadiri majlis perkahwinan etc) pun selesa. apatah lagi ibadah khusus (bersolat, tak nampakla kulit kalau telekung jarang, nak berzikir pun seronok, sebab menutup aurat, sebab berzikir ni walaupun pendek, tapi berulang kali memang ada kebaikannya, hanya Allah yang tahu, bukan kita.)



10) Bulan sabit kelihatan besar.

'Di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung( membesarnya) bulan sabit.' - Riwayat Thabrani

~ tak caya gi tengok... atau tanya orang yang biasa dengan ilmu ini. pasti mereka tahu.
  
  

11) Banyak dusta & tidak tepat dalam menyampaikan berita.

'Pada akhir zaman akan muncul pembohong2 besar yang datang kepadamu
dengan membawa berita2 yang belum pernah kamu dengar & belum pernah
didengar oleh bapa2 kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu & memfitnahmu' - Sahih Muslim

~ Siaran TV kerajaan dan swasta, akhbar2 harian & majalah² yg popular skarang nie....... macam macam kan ....


12)Banyak saksi palsu & menyimpan kesaksian yang benar.

'Sesungguhnya sebelum datang nya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu .......
& disembunyikan kesaksian yang benar.' -Riwayat Ahmad

~ tengok kes peperangan Iraq .. soheh serta sah nampak, tapi kita atau orang yang sepatutnya ..... buat tak tahu jek....   



13) Negara Arab menjadi padang rumput & sungai.

'Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput & sungai²' - Sahih Muslim

~ Dubai dah turun salji... Mina (tempat orang buat haji- bersihkan dosa) dah kene banjir....
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 28-6-2009 12:40 PM |All posts
takutnya.................
Hrs ada rasa bersyukur, bila ujian menjelma
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 29-6-2009 09:43 PM |All posts
1# hakim_srt


nak beriman ngan al-quran & hadis rasullullah
ker ngan kalendar maya??
Malaysia negara selamat ...katanyaaaaaaaa
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 30-6-2009 01:18 PM |All posts
hahahaha 2012 ke kiamat??pandai lah org predict...
hey kol me 'nat' hokkaayyy
Reply

Props Report

You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 26-11-2014 10:51 AM , Processed in 0.141936 second(s), 35 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top