CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 4655|Reply: 35

Express Lane

[Copy link]
Post time 3-11-2009 02:54 PM | Show all posts |Read mode
salam

kejadian ni mlm td tp baru skrg sempat nak post kat sini ( hrp2 ni bod yg bersesuaian lah )

aku pi Giant (somewhere in JB ), beli susu anak 2 pek. so aku beratur kat kaunter ekspress utk 10 items & below.
customer yg Q depan aku tu ok la...3,4 brg je diaorg nak byr. smbil2 beratur tu aku toleh2 blkg tgk
ramai tak yg Q. terpandang la couple ni dok gelak2, ketawa2...aku tgk sebakul hentak brg2 dia beli. so
aku pon tanya cashier, kalo lebih dr 10 brg, awak punch jugak ke?

cashier tu jwb.." nak wat camne kak. diaorg dah beratur kat sini. kalo sy tak punch nti, sy yg kene
komplen." terbeliak mata aku dgr jwpn cashier tu. kalo dia berpegang pd prinsip "Customer is always
right ", camne plak dgn customer2 yg lain yg Q blkg couple tu; yg cuma nak byr setakat 2,3 brg je.
hak diaorg utk tak beratur pjg & menunggu lama tu knp dinafikan pula??

then sempat  aku borak ngan pak guard kat situ. aku tya dia, kalo brg byk mcm tu, xleh ke suruh Q
kat kaunter biasa. pak guard tu ckp dia takde kuasa nak soh customer pindah2 lane. cissss!!!

benda mcm ni bkn skali aku alami & semuanya berlaku di Giant Hypermarket. kat K4 atau Tesco, tak penah
plak aku tgk situasi mcm ni. yg aku terkilankan, couple tu muda...ape longgar lutut ke kalo Q kat kaunter biase?
kalo warga emas aku leh consider la...

susahnya kalo muda2 tak kesedaran sivik ni..tak heran lah kalo manusia skrg makin lama makin 'selfish'.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-11-2009 03:00 PM | Show all posts
biasa lah..

1 malaysia...
Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2009 03:05 PM | Show all posts
kalau kat C4 tempat aku, awal2 lagi pak gad / cashier akan sound customer yg banyak barang2...
kat giant hometown aku pun sama gak
sepatutnye, sebagai customer, kite kena la aware ngan benda2 camni..
~kalau takmo kena maki ngan customer lain..hahahahahahahahahahahaha
Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2009 03:05 PM | Show all posts
ekspress lane tu sekadar papan tanda jer.....aku dah lama busan dengan senario macam tu.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-11-2009 03:13 PM | Show all posts
kalau kat C4 tempat aku, awal2 lagi pak gad / cashier akan sound customer yg banyak barang2...
kat giant hometown aku pun sama gak
sepatutnye, sebagai customer, kite kena la aware ngan benda2 camni. ...
fariepari Post at 3-11-2009 15:05

aku mmg tak suke pon gi Giant . dah la buruk tp sbb semlm dah terdesak sgt nak pi belli susu anak,

ku gagahi jugak. sblm ni pon penah terkene. customer dpn aku bwk 2 bakul lagi...dgn muke selambe.:@

kat Giant jugak tp Giant kwsn lain la..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-11-2009 03:15 PM | Show all posts
ekspress lane tu sekadar papan tanda jer.....aku dah lama busan dengan senario macam tu.
elastic Post at 3-11-2009 15:05

next time kalo berlaku lg, aku nak jumpa person -in- charge utk duty wktu tu.

soh dia tanggalkan papan tanda tu skrg jugak.:kant:
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 3-11-2009 03:38 PM | Show all posts
kat giant senawang aku pernah tengok cashier tu soh customer gi line lain...
banyak kali ler aku tengok
Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2009 04:38 PM | Show all posts
1# whitedove07 aku faham situasi cashier tu.Maybe dah sebelum ni dia kena komplen pasal tak bagi org guna ekspess lane dan bercampur aduk dgn fitnah dari customer lagi.Mana tau pernah kena tengking depan org ramai

Jd nak taknak dia terpaksa la terima customer even bawak berbakul2.Customer pun kena faham gak.Ekpress lane tu tujuan utk ape.

apapun..terima je hakikat rata2 org Malaysia ni suka langgar rule yg begitu mudah.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-11-2009 05:47 PM | Show all posts
Tapi ada setengah Giant ada blok dgn letak barang2 cam pisau cukur, coklat etc. Kalau nak tolak troli memang tak lepas. Ruang tu muat2 masuk bakul jek. Dalam masa yg sama ada jugak sakai yang pegi keluarkan barang2 dr troli pastu masukkan dlm bakul satu demi persatu sampai habis troli dia tu. Biasanya cha ya nun alif   :@
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-11-2009 07:05 PM | Show all posts
Post Last Edit by whitedove07 at 3-11-2009 19:06

8# weta_studio
kan?

bile takde peraturan, minta dibuat peraturan.


camne selayaknya nak diberi kesedaran manusia camni.skurang2nye gunelah rase

timbangrasa pd yg lain2.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-11-2009 07:06 PM | Show all posts
kat giant senawang aku pernah tengok cashier tu soh customer gi line lain...
banyak kali ler aku tengok
muor76 Post at 3-11-2009 15:38

ape reaksi customer tu?

steady ke ade maki2?:re:
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2009 07:42 AM | Show all posts
Post Last Edit by medangmru at 4-11-2009 07:47

Giant mmg ada signboard camtu tp sepanjang pengetahuan aku ramai gak customer yg ikut peraturan tu bila ditegur dgn baik oleh Cashier....cuma satu  pengalaman yg takleh aku nak lupakan masa kat Giant taman permata Hulu Klang dulu..Sorang mamat ni bawak barang ke cashier penuh satu troli...dengan reben Hitam ala2 macho dia....cashier ni bgtahu dgn baik sila ke kaunter lain....dia siap boleh sound .." Awak buat keje awak...." dengan suara yg leh tahan kuat....

Kebetuloan plak belakang aku ni ada sorang pakcik badan ala2 body builder gak....misai tebal sound mamat tu..." Cik jgn kurang ajar sgt....tak nampak ke papan tanda atas kepala awak tu....kalau nak berlagak pun jgn la kat sini..."

pelan2 aku nengom mamat tu blah dgn muka tak pueh hati.....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-11-2009 10:04 AM | Show all posts
Post Last Edit by medangmru at 4-11-2009 07:47

Giant mmg ada signboard camtu tp sepanjang pengetahuan aku ramai gak customer yg ikut peraturan tu bila ditegur dgn baik oleh Cashier....cuma satu  pe ...
medangmru Post at 4-11-2009 07:42

itu baru betol terkene buku dgn ruas

tp berapa ramai yg berani tegur cam pakcik tu

aku pon tak berani sgt..kang di follow kete aku smpai balik umah..naya

Giant takde kotak suggestion cam kat jusco tu ke? cam tak nmpk je selama ni..
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2009 10:09 AM | Show all posts
ermm....aku pun mmg perasan benda ni berlaku tp kan...kadang2 kesian juga tgk cashier tu...
dia lah punch dia la masukkan barang....setengah tempat ada wrapper tp tu la...sekarang ni mungkin dia orang nak jimatkan kos...dah tak bnyak yg guna wrapper ni....kalu tak mungkin cepat skit perjalanan bayaran tu...
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2009 12:31 PM | Show all posts
Aku rs Giant takut rugi...ye lah...org ni lain mcm ragamnya.......kalau ditegur..terusnya di tinggalnya troli tu kat situ dan derang terus blah....katakan troli tu kalau kira2 dalam RM200...kan ke Giant akan rugi RM200..itu br sorang customer..kalau 10 org satu hari...huhuhuhuh.............

tp kalau Giant dah buat peraturan tu..kenelah ikut tak??kalau x baik takyah buat..
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2009 01:51 PM | Show all posts
Aku pernah sekali beratur kat lane express dengan sorong troli sebeban barang dalam tu. patut la orang pandang semacam ala2 tak puas hati. memang tak perasan masa tu. malu sangat, bila dah tersedar cepat2 aku beredar.

Sejak dari kejadian tu aku memang ambik endah hal ni. selalu jer nampak customer yang bawak troli tapi beratur lane express. ada tu pulak, satu famili bershopping, tapi bila tengok ramai kat lane biasa, dorang beratur kat lane express, masing2kan agihkan barang kat family members dorang. sorang bawak sikit2. apa punya pe'el pun taktau la. sorry to say la, tapi kebanyakan cina yang selalu buat macam ni. bila kita pandang dia, sikit pun tak rasa bersalah ke apa. buat dono jer.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 4-11-2009 03:02 PM | Show all posts
kat area aku ada kes mcm ni..
aku baca kat tmpt suggestion n komplen tu la...
sorang ni dia complain bila cashier mintak dia pegi lane lain sbb tu express lane..
tp customer ni dia complain sbb ada org depan dia tu bwk troli bole lps, tp time dia x lepas lak.
x silap aku, management mengaku kesalahan diorg psl benda ni. dengan alasan, cashier tu terlepas pandang org yg terlepas tu.

dlm kebanyakan respon management kat suggestion n komplen board tu, mmg diorg byk jaga ati customer la.
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2009 04:03 PM | Show all posts
wahhhh aku pun ade cerita jgak hal expresss lane ni...kena kat giant jugak

hari tu aku beli barang 9 item je...so aku masukla express lane ni...depan aku ada

2 orang cust.,so aku memang nampak cashier tu ayik mandang troly aku je,dalam hati

aku memang dah agak mesti minah ni nak sound aku ni...then tinggal satu customer

terus minah ni sound aku dengan buleh tahan dia punya volume "encik ni kaunter 10 item

ja" wahh malu gile woiii,aku pun dengan lemah lembut cakap saya ada 9 item je dik...

kebetulan supervisor ada kat situ so mamat ni datang tengok aku punya troly then dia

bagitau la cashier tu....sampai turn aku minah ni punyala sombong siap hentak lagi

barang2 aku beli tu...aku sabar jee...lepas dia abis punch aku pun sound dia

"engko ingat bapa ko nak bayar ke barang2 ni" terus aku blah tanpa bayar

then wat repot dengan customer service. hehehehehe
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2009 04:20 PM | Show all posts
A'aaah la Gojos....kdg2 troli tu kita sumbat ngan Brg2 besar kan./...cam beras 10 kilo dgn bantal Peluk 2 bijik..dan brg2 lain yg besar....nampak mcm kita beli lebih dr 10 item..bila dikira balik mmg kurang dr 10 item...
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2009 04:46 PM | Show all posts
A'aaah la Gojos....kdg2 troli tu kita sumbat ngan Brg2 besar kan./...cam beras 10 kilo dgn bantal Peluk 2 bijik..dan brg2 lain yg besar....nampak mcm kita beli lebih dr 10 item..bila dikira balik mmg  ...
medangmru Post at 4-11-2009 16:20


betul medang...ari tu aku amik dypers XL 64 2 pek,beras 10 kilo,tisue dapor kiranya

barang dapor semua...memang nampak penoh troly....rugi giant 200++ malam tu.

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

21-5-2024 10:08 PM GMT+8 , Processed in 0.084656 second(s), 50 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list