CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
12Next
Return Post new threads
Show: 3301|Reply: 49

MENGAPA KAUM WANITA MENENTANG POLIGAMI ?

 Close [Copy link]

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 23-2-2010 07:16 AM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Post Last Edit by minahrock at 23-2-2010 08:39

POLIGAMI itu INDAH . MADU itu MANIS . Tetapi mengapa majoriti kaum wanita bersikap ANTI POLIGAMI ?

Nak kata mereka kurang berilmu , ramai kaum wanita yang sudah mempunyai PHD . Tetapi mereka inilah penentang utama poligami .


Nak kata suami kurang berkemampuan , berapa banyak isteri jutawan , hartawan , malah isteri2 Raja-raja turut menentang poligami .

Dimana silapnya ? Apakah kaum wanita tidak membaca sejarah kegemilangan umat Islam dahulu kala ? Dimana umat Islam mampu menawan 3/4 dunia dengan majoriti kaum lelakinya mengamalkan poligami .

Tidak mungkin ALLAH hendak menganiayai hamba2NYA terutama dikalangan kaum wanita ?  Sebab pandangan dan penilaian ALLAH YANG MAHA ESA tidak sama dengan pandangan manusia yang mempunyai banyak CITA RASA .


Jadi apa komen forumners semua . Harap sudi memberi komen .

Salam ukhwah dari saya .

Minah Rock
MultiplePoll: ( Max select 5 options ), Total 25 person(s) voted
20.59% (7)
41.18% (14)
11.76% (4)
14.71% (5)
5.88% (2)
5.88% (2)
You are not allowed to vote
Antara watak wanita itu ialah menangis, simpati, merajuk, mudah lupa kebaikan orang, menunjuk-nunjuk, sabar, pemurah, mudah hilang pertimbangan, pemalu, penakut dan suka kepada pakaian lebih daripada suka kepada makan dan minum.

Keindahan beristeri itu akan terasa selalu kalau ia ditinggal-tinggalkan sebab kasih akan berbunga bila suami kembali.

Jarang terhimpun pada seseorang wanita sifat-sifat cantik, cerdik, berani, setia dan terdidik.
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 23-2-2010 07:23 AM |All posts
nasib baik anya against poligami.....kalau tak dah lama dah anya tergoda dengan laki orang..... save to say... i hold to my principles more than my emotions......
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 23-2-2010 07:28 AM |All posts
Sekarang ni ramai wanita yang tak berkawin-kawin lagi ?  Ko worang tak kesian ke kat andartu dan ibu tunggal tu ?

Mereka pun ingin menyayangi dan disayangi. Mereka juga ada hawa nafsu dan perasaan . {:1_137:}

Jadi biarlah masalah mereka diselesaikan mengikut syariat agama dan bukan  mengikut kehendak hawa nafsu dan setan
MY DEAN  @ PRANG SEWEL MEMBER ambiGAY
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 23-2-2010 07:28 AM |All posts
sapa nak poligami..sila angkat tgn.....
SPESIS ANTI KELATE DAN PELAGA  MAZHAB SUNNI DAN SYIAH ADALAH BAKA LEMBOOOOO...  
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 23-2-2010 07:30 AM |All posts
sapa nak poligami..sila angkat tgn.....
razhar Post at 23-2-2010 07:28


Senang citer , hantar pm kat saya
MY DEAN  @ PRANG SEWEL MEMBER ambiGAY
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 23-2-2010 07:40 AM |All posts




[img=516,387]http://t1.gstatic.com/images?q=tbnacdvQFobnN-AM[/img]



Antara watak wanita itu ialah menangis, simpati, merajuk, mudah lupa kebaikan orang, menunjuk-nunjuk, sabar, pemurah, mudah hilang pertimbangan, pemalu, penakut dan suka kepada pakaian lebih daripada suka kepada makan dan minum.

Keindahan beristeri itu akan terasa selalu kalau ia ditinggal-tinggalkan sebab kasih akan berbunga bila suami kembali.

Jarang terhimpun pada seseorang wanita sifat-sifat cantik, cerdik, berani, setia dan terdidik.
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 23-2-2010 07:42 AM |All posts
aku bukan anti poligami...
kalo bakal laki aku tu kayo...die nak kawen seploh pn aku tak kesah...
janji die tak abaikan keperluan aku dan anak2...
tapi kalo duit gaji die cukup2 makan...tapi gatal nak berpoligami...
baik aku angkat kaki cepat2 seblom idup aku merana dan makan ati...
lelaki skunk ramai yg takleh nak dibuat laki...merenyam lebih...
wlpn kemampuan tak seberapa
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 23-2-2010 07:45 AM |All posts
membina empayar islam tu menarik gak...:re:
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 23-2-2010 07:46 AM |All posts




Antara watak wanita itu ialah menangis, simpati, merajuk, mudah lupa kebaikan orang, menunjuk-nunjuk, sabar, pemurah, mudah hilang pertimbangan, pemalu, penakut dan suka kepada pakaian lebih daripada suka kepada makan dan minum.

Keindahan beristeri itu akan terasa selalu kalau ia ditinggal-tinggalkan sebab kasih akan berbunga bila suami kembali.

Jarang terhimpun pada seseorang wanita sifat-sifat cantik, cerdik, berani, setia dan terdidik.
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 23-2-2010 07:46 AM |All posts
Post Last Edit by anniehanida at 23-2-2010 07:49

i`m not against poligami...tapi i feel tak boleh...terutama nya lelaki tak pernah berlaku adil..
banyak pembohongan terhadap wanita..dan setengahnya tak mampu tapi oleh kerna nafsu nak juga kawin satu lagi..
...kalau dah tak mampu...cukuplah satu..takyahlah buka cawangan..
Drive on..
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 23-2-2010 07:47 AM |All posts
membina empayar islam tu menarik gak...:re:
marumaru Post at 23-2-2010 07:45


Sebelum ni umat Islam asyik membina empayar Yahudi dan Nasrani jer . Mari kita tukar strategi membina empayar Islam pulak
Antara watak wanita itu ialah menangis, simpati, merajuk, mudah lupa kebaikan orang, menunjuk-nunjuk, sabar, pemurah, mudah hilang pertimbangan, pemalu, penakut dan suka kepada pakaian lebih daripada suka kepada makan dan minum.

Keindahan beristeri itu akan terasa selalu kalau ia ditinggal-tinggalkan sebab kasih akan berbunga bila suami kembali.

Jarang terhimpun pada seseorang wanita sifat-sifat cantik, cerdik, berani, setia dan terdidik.
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator Legenderer

Post on 23-2-2010 07:49 AM |All posts
aku bukan anti poligami...
kalo bakal laki aku tu kayo...die nak kawen seploh pn aku tak kesah...
janji die tak abaikan keperluan aku dan anak2...
tapi kalo duit gaji die cukup2 makan...tapi gatal  ...
kakashisenpai Post at 23-2-2010 07:42

setuju ..ni kalo takat mkn gaji ...bini kena keje tiap bln..berkongsi duit tuk beli keperluan umah ...sumer ..ade kes lg best..bini yg tanggung somi.pastu nak ckp psl poligami ..konon biler bab poiligami ikut agama...tapi kalo solat sndiri yg 5 waktu wajib tu pun tunggang baik lupakan ajer...
~ Ada sorg member tu kan '' Jahattttttttttttttttttt tpkan pemalu & comei ....'' ..huhu ...~


♥ Currently reading Manhwa Orange Marmalade  Ma ri & Jae Min
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 23-2-2010 08:04 AM |All posts
lelaki yang nak berpoligami kebanyakannya kahwin kerna nafsu , bukan nak kahwin dengan janda anak 10 tapi pilih anak dara sunti yang gebu
BhdmySmileisEvrythgUllnvrUdrstd.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 23-2-2010 08:10 AM |All posts
2# anya8797

really?
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 23-2-2010 08:12 AM |All posts
aisey, napa takde multiple choice? aku nak vote 1 & 3
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 23-2-2010 08:14 AM |All posts
lelaki yang nak berpoligami kebanyakannya kahwin kerna nafsu , bukan nak kahwin dengan janda anak 10 tapi pilih anak dara sunti yang gebu
dayangku_suria Post at 23-2-2010 08:04


tu yg join sekali dgn monogami menambahnaikkan statistik cerai...

kawin sebab nafsu; toksah kawin langsung la (walaupun monogami). penaya anak dara org aje....
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 23-2-2010 08:16 AM |All posts
sebab lelaki kat malaysia ni x cukup kaya la.. kalo setakat gaji RM5000 ada anak 5 orang takkan ler makan pun nak cukup cukup aje.. kalo kawin lain for sure paksa bini bekerja sebab nak tolong ekonomi keluarga.. adil kah itu???
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 23-2-2010 08:23 AM |All posts
lelaki yang nak berpoligami kebanyakannya kahwin kerna nafsu , bukan nak kahwin dengan janda anak 10 tapi pilih anak dara sunti yang gebu
dayangku_suria Post at 23-2-2010 08:04


selalu scenario tu la yg aku nampak...   
~ Yalla Habibi ~

Jangan Hidup Diselubungi Misteri ~ wak karman
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 23-2-2010 08:26 AM |All posts
biasanya sapa yang ada laki yang tak kaya... akan bagi alasan laki tak mampu nak sara dan sewaktu dengannya dan disulami dengan laki gatal... tapi bila allah dah bagi harta melimpah ruah rezeki bertimbun pon dia tetap tak akan setuju dan akan bagi alasan lain plak.....
lepas tu tambah laki tak boleh berlaku adil sedangkan mana dia tau sbb tak kawin lagi.. lain laa kalu akhlak laki dia mcm haram.....
biasalah manusia nie suka mencari alasan2 untuk menyalahkan orang lain dari melihat sendiri kelemahan diri sendiri.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 23-2-2010 08:27 AM |All posts
poligami ni gamaknya hanya boleh benar2 ditegakkan (spt yg Nabi hendak) oleh pejuang agama aje.

kalu utk nak seronok, puaskan nafsu, toksahla..

.......

bab adil ni, janganla pakai sebagai hujah.

sebab kononnya semua org takleh berlaku adil; jadi jgn kawen langsung, jangan ada yg memimpin, jangan ada yg jadi penguatkuasa undang2, jgn ada hakim (lebih2 lagi loyar yg ramai bukannya ikhlas membantu). PM & kabinet kena resign. wakil rakyat (pemimpin setempat) kena resign...etc.

pejuang2 keadilan (khususnya utk wanita) takde yg nak highlight mende2 di atas kan? Tapi target kat poligami aje - misti berlaku adil
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 23-2-2010 08:27 AM |All posts
apa pun bergantung pada niat
baik laki mahu pun perempuan mesti cek dlu apa nawaitu
selalunya perempuan ni akan fikir yang laki berpoligami sbb nafsu je
klu laki dah mampu, then nak kawen sbb nafsu pun xguna gak
perempuan plak akan berat hati klu nak bagi asben yg xberapa mampu dari segi material ni utk kawen lain
ada baiknya orang yg kurang mampu tu abaikan niat kawen lain
sbb kalau dah susah, jangan la menambahkan kesusahan
sebaliknya cari la kaedah untuk menambahkan kualiti hidup

tapi kalau lelaki tu mampu dan wife yang sedia ada pun dah hidup senang
wife tu plak faham akan kebaikan poligami dan sanggup ketepikan rase jeles dan ingin berkongsi kasih
maka, lampu hijau untuk poligami tu dah bernyala
go on la
laki yang baik akan lebih banyak susah hati daripada hepi dgn poligami
sbb laki tu akan fikir yang tanggungjawabnya dah bertambah
perempuan yg baik akan support asben dia
sbb dia fhm asben dia terpaksa berlaku adil

masing2 kena la fikir dgn akal yang rasional
kalau nak ikut nafsu dan pemikiran yang cetek
payah la hdup...
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 23-2-2010 08:28 AM |All posts
Production line kicap terhenti nampaknya.

Mungkin sbb pemborong soya cina masih lagi cuti panjang terus sampai chap goh meh.

Makanya kilang kicap pon berenti production.

tokyo ghetto pussy
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 23-2-2010 08:29 AM |All posts
sebab lelaki kat malaysia ni x cukup kaya la.. kalo setakat gaji RM5000 ada anak 5 orang takkan ler makan pun nak cukup cukup aje.. kalo kawin lain for sure paksa bini bekerja sebab nak tolong ekonomi ...
fizamn Post at 23-2-2010 08:16

gaji 10 ribu anak satu pon tak cukup... kalu dapat bini selera besar... semua dia nak besar...
aku penah dengaq org pompuan cakap... depa suka habiskan harta laki depa supaya tak leh simpan sbb takut laki depa banyak duit kawin lain.
bab simpan duit kasi depa saja simpan untk keperluan keluarga akan datang. hahaha bijak tak..
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 23-2-2010 08:31 AM |All posts
1# minahrock


bg aku pulak aku xske nk bkongsi kasih dgn org len.... hehehe
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 23-2-2010 08:33 AM |All posts
gaji 10 ribu anak satu pon tak cukup... kalu dapat bini selera besar... semua dia nak besar...
aku penah dengaq org pompuan cakap... depa suka habiskan harta laki depa supaya tak leh simpan sbb tak ...
satrianaga Post at 23-2-2010 08:29


org pompuan jenis ni, yg ikut nafsu serakah (perabis harta), berlaku adil ke? yg ni conveniently didiamkan aje.
Reply

Props Report

12Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 20-8-2014 02:49 PM , Processed in 0.806729 second(s), 35 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top