CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
123Next
Return Post new threads
Show: 19685|Reply: 60

Kawal diri dari Onani

[Copy link]

Rank: 4

Post on 31-3-2010 12:07 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Oleh kerana ni topik pendidikan seks untuk remaja, aku rasa bagus kalau kita kongsi cara-cara mengelakkan dari melakukan onani. Jgn pulak ada yang pandai-pandai sarankan nak hilangkan onani pergilah buat seks betul2 pulak.

Onani tercetus disebabkan lintasan fikiran yang merangsangkan naluri.
Fikiran boleh teransang kerana tak menjaga mata. Maka disinilah timbulnya tujuan melarang zina mata.
Kalau mata tertangkap benda2 yg menyedapkan, maka fikiran akan teransang. Lama-kelamaan, tentulah gejolak nafsu ni tak dapat dibedung lagi maka bila sudah bangkit dengan kuatnya, maka seseorang tu melakukan onani.

Jadi, hilangkan lintasan fikiran itu dengan menjaga mata dan perbualan (ada juga orang yg teransang hanya dengan perbualan aja terutama kalau berbual-bual yang berbau seks). Masalahnya pastilah sukarnya menjaga mata, seolah-olah macam setiap kali jalan kena tundukkan kepala aja, lebih-lebih lagi dalam keadaan dunia yang macam sekarang ini. Tengok TV pun kena hati, hati. Bacaan pun jgn sampai ada yang boleh merangsangkan. Susah kan?

Jadi, kalau susah nak kawal mata ini dan fikiran teransang, persoalannya macam mana cara nak control fikiran yang dah teransang ini? Cuba fikir dan kongsikan.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 31-3-2010 12:30 PM |All posts
bosan tul ler...asik tajuk ni jer.
-saya sayang MALAYSIA-
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 31-3-2010 12:42 PM |All posts
solat 5 waktu
Reply

Props Report

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 31-3-2010 01:10 PM |All posts
onani ni apa? siyes aku tak tau.
Reply

Props Report

Rank: 2

Post on 31-3-2010 01:33 PM |All posts
4# cik.panda

onani tu macam origami la
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 31-3-2010 01:44 PM |All posts
Banyakkan berpuasa..
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 31-3-2010 02:57 PM |All posts
4# cik.panda

onani tu macam origami la
hansr Post at 31-3-2010 13:33




haha...sape percaye mmg x sekolah la...
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 31-3-2010 11:47 PM |All posts
onani ni apa? siyes aku tak tau.
cik.panda Post at 31-3-2010 13:10


sedih aku ngan ko lah..
x kan onani pun x tahu..aku x nak ckp ko tggu lah org lain ckp..
Reply

Props Report

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 1-4-2010 12:26 AM |All posts
4# cik.panda

onani tu macam origami la
hansr Post at 31-3-2010 13:33

haa budak sekolah rendah leh la kau tipu ini menunjukkan pemikiran aku innocent la.
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 1-4-2010 08:56 AM |All posts
9# cik.panda

Cian cik panda. Onani tu diambil dari perkataan omputeh. Makna lainnya ialah masturbation.
Yg ni boleh faham tak?
Jadi kat sini nak kongsi cara mengatasinya.
Ada yang cakap dengan cara berpuasa.
Mesti ada jugak yg kata kahwin selesai masalah. Tapi ini tidak tepat atau benar. Sbb, Takkanlah remaja muda nak kahwin pulak. Lagi satu, hakikatnya ialah org yang dah kahwin pun masih onani lagi. Buktinya? Yg dah kahwin tapi masih menggatal lagi tu, maknanya kepuasan seks tak dpt dipenuhi hanya dengan berkahwin aja (ini bukan semua org lah tapi mereka2 yg memang kuat selera lah). Maka tentulah mereka masih beronani lagi. Sbb ransangan fikiran yang berselera seks ini boleh berlaku pada sesiapa saja terserah bagaimana mereka mengawalnya. Kalau tak kawal, maka cara mengenempiaskannya ini boleh memudaratkan orang lain atau diri sendiri.
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 1-4-2010 02:53 PM |All posts
dia macam nih yang sebenarnya..mengikut kitab yang aku belajar berkaitan umah tangga nih.klu korang xleh tahan sgt senang jer..korang ckp la kat parents yang korang nak kahwin..klu parents korang xbg kahwin,maka ckp la kat depa,sggp ker depa tanggung dosa yang korang buat disebabkan main bnda2 terkutuk nih...
n... xtakut ker 'senjata' korang xleh berfungsi klu asyik dok main menatang nih gak suatu hari nanti.....
pikir2 lah yer...
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 1-4-2010 04:57 PM |All posts
onani ni apa? siyes aku tak tau.
cik.panda Post at 31-3-2010 13:10


haaa.. aku jumpe kat en wiki tadi...


Onan is a comune (municipality) in the Province of Nuoro in the Italian region Sardinia, located about 140 km north of Cagliari  and about 20 km northeast of Nuoro. As of 31 December 2004, it had a population of 448 and an area of 71.7 km².[1]

The municipality of Onan contains the frazione (subdivision) Mamone (penal colony).

Onan borders the following municipalities: Bitti, Lod, Lula.
Don't hate the player, hate the game!
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 1-4-2010 10:17 PM |All posts
okies...
aku nak baca gak cara2 nak mengelakkan dari ber ONANI
aku mahu pulang
Reply

Props Report

Rank: 17Rank: 17Rank: 17Rank: 17Rank: 17

Post on 2-4-2010 12:32 AM |All posts
Banyakkan berpuasa..
gila Post at 31-3-2010 13:44


PUAS...KENA PAKSA{:2_78:}
KERJA DIDAHULUKAN
MELESYER DI UTAMAKAN
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 2-4-2010 01:41 AM |All posts
apekah kesan kepada org y 'bsronok' sbelum kawen?
samada laki @ pmpuan...
dari segi fizikal @ mental...
sseeorg leh tlg jawab ngn details...
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 2-4-2010 08:54 AM |All posts
onani = mengeluarkan air mana dengan paksa
If you closed your eyes... :3
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 2-4-2010 11:55 AM |All posts
Puasa memang menahan nafsu. Ianya lebih berbentuk latihan, mcm masuk kem latihan lah. Kalau ada rasa suka onani, puasa seminggu betul2 mungkin boleh melatih dari mengelakkannya dengan harapan lepas seminggu tu kita terlatih mengelakkan onani. Kalau ada resa lagi, masuk kem pencegah lagi, puasa lagi beberapa waktu untuk mengawal nafsu tu. Ini berkesan kalau kita serius berpuasa dan bertekad nak mengubah diri.

Tapi kalau lepas makan, tau2 ada rasa nak beronani, persoalannya ialah bagaimana nak mengelakkannya pada masa tu? Takkan nak berpuasa sbb baru pun lepas makan. Bagaimana kalau ada rasa nak beronani, time tu time tu jugak kita nak redakan perasaan yang meluap-luap ni tanpa melakukan onani? Cuba bincangkan kaedahnya.
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 2-4-2010 06:49 PM |All posts
player Man utd tu la..
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 3-4-2010 08:04 AM |All posts
nani ker ?
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 3-4-2010 05:33 PM |All posts
19# zana811

ha Nani..bagus bdk tu...
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 3-4-2010 08:24 PM |All posts
20# wengers

anak rusa nani pun ok gak
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 3-4-2010 08:40 PM |All posts
main2 plak dah....
ini serius
aku mahu pulang
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 3-4-2010 08:55 PM |All posts
bagi la kaedah nk mengelak diri dari melakukan onani....................

bkn org bujang je yg ada wat xtvt onani ni................yg dah kawin pun ada wat gak
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 3-4-2010 09:37 PM |All posts
amalan onani punca cepat kalah... org dah kahwin tau la... perbuatan memaksa... bukan pada tempatnya...
Reply

Props Report

Rank: 6Rank: 6

Post on 3-4-2010 10:20 PM |All posts
Post Last Edit by hunt_fear at 8-4-2010 17:23

edit by hunt fear
Reply

Props Report

123Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 3-9-2014 12:40 PM , Processed in 0.165205 second(s), 32 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top