CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
123Next
Return to list New
View: 20992|Reply: 60

Kawal diri dari Onani

[Copy link]
Post time 31-3-2010 12:07 PM | Show all posts |Read mode

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Oleh kerana ni topik pendidikan seks untuk remaja, aku rasa bagus kalau kita kongsi cara-cara mengelakkan dari melakukan onani. Jgn pulak ada yang pandai-pandai sarankan nak hilangkan onani pergilah buat seks betul2 pulak.

Onani tercetus disebabkan lintasan fikiran yang merangsangkan naluri.
Fikiran boleh teransang kerana tak menjaga mata. Maka disinilah timbulnya tujuan melarang zina mata.
Kalau mata tertangkap benda2 yg menyedapkan, maka fikiran akan teransang. Lama-kelamaan, tentulah gejolak nafsu ni tak dapat dibedung lagi maka bila sudah bangkit dengan kuatnya, maka seseorang tu melakukan onani.

Jadi, hilangkan lintasan fikiran itu dengan menjaga mata dan perbualan (ada juga orang yg teransang hanya dengan perbualan aja terutama kalau berbual-bual yang berbau seks). Masalahnya pastilah sukarnya menjaga mata, seolah-olah macam setiap kali jalan kena tundukkan kepala aja, lebih-lebih lagi dalam keadaan dunia yang macam sekarang ini. Tengok TV pun kena hati, hati. Bacaan pun jgn sampai ada yang boleh merangsangkan. Susah kan?

Jadi, kalau susah nak kawal mata ini dan fikiran teransang, persoalannya macam mana cara nak control fikiran yang dah teransang ini? Cuba fikir dan kongsikan.
Reply

Use magic Report

Post time 31-3-2010 12:30 PM | Show all posts | Share
bosan tul ler...asik tajuk ni jer.
Reply

Use magic Report

Post time 31-3-2010 12:42 PM | Show all posts | Share
solat 5 waktu
Reply

Use magic Report

Post time 31-3-2010 01:10 PM | Show all posts | Share
onani ni apa? siyes aku tak tau.
Reply

Use magic Report

Post time 31-3-2010 01:33 PM | Show all posts | Share
4# cik.panda

onani tu macam origami la
Reply

Use magic Report

Post time 31-3-2010 01:44 PM | Show all posts | Share
Banyakkan berpuasa..
Reply

Use magic Report

Post time 31-3-2010 02:57 PM | Show all posts | Share
4# cik.panda

onani tu macam origami la
hansr Post at 31-3-2010 13:33




haha...sape percaye mmg x sekolah la...
Reply

Use magic Report

Post time 31-3-2010 11:47 PM | Show all posts | Share
onani ni apa? siyes aku tak tau.
cik.panda Post at 31-3-2010 13:10


sedih aku ngan ko lah..
x kan onani pun x tahu..aku x nak ckp ko tggu lah org lain ckp..
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2010 12:26 AM | Show all posts | Share
4# cik.panda

onani tu macam origami la
hansr Post at 31-3-2010 13:33

haa budak sekolah rendah leh la kau tipu ini menunjukkan pemikiran aku innocent la.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-4-2010 08:56 AM | Show all posts | Share
9# cik.panda

Cian cik panda. Onani tu diambil dari perkataan omputeh. Makna lainnya ialah masturbation.
Yg ni boleh faham tak?
Jadi kat sini nak kongsi cara mengatasinya.
Ada yang cakap dengan cara berpuasa.
Mesti ada jugak yg kata kahwin selesai masalah. Tapi ini tidak tepat atau benar. Sbb, Takkanlah remaja muda nak kahwin pulak. Lagi satu, hakikatnya ialah org yang dah kahwin pun masih onani lagi. Buktinya? Yg dah kahwin tapi masih menggatal lagi tu, maknanya kepuasan seks tak dpt dipenuhi hanya dengan berkahwin aja (ini bukan semua org lah tapi mereka2 yg memang kuat selera lah). Maka tentulah mereka masih beronani lagi. Sbb ransangan fikiran yang berselera seks ini boleh berlaku pada sesiapa saja terserah bagaimana mereka mengawalnya. Kalau tak kawal, maka cara mengenempiaskannya ini boleh memudaratkan orang lain atau diri sendiri.
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2010 02:53 PM | Show all posts | Share
dia macam nih yang sebenarnya..mengikut kitab yang aku belajar berkaitan umah tangga nih.klu korang xleh tahan sgt senang jer..korang ckp la kat parents yang korang nak kahwin..klu parents korang xbg kahwin,maka ckp la kat depa,sggp ker depa tanggung dosa yang korang buat disebabkan main bnda2 terkutuk nih...
n... xtakut ker 'senjata' korang xleh berfungsi klu asyik dok main menatang nih gak suatu hari nanti.....
pikir2 lah yer...
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2010 04:57 PM | Show all posts | Share
onani ni apa? siyes aku tak tau.
cik.panda Post at 31-3-2010 13:10


haaa.. aku jumpe kat en wiki tadi...


Onan is a comune (municipality) in the Province of Nuoro in the Italian region Sardinia, located about 140 km north of Cagliari  and about 20 km northeast of Nuoro. As of 31 December 2004, it had a population of 448 and an area of 71.7 km².[1]

The municipality of Onan contains the frazione (subdivision) Mamone (penal colony).

Onan borders the following municipalities: Bitti, Lod, Lula.
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2010 10:17 PM | Show all posts | Share
okies...
aku nak baca gak cara2 nak mengelakkan dari ber ONANI
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2010 12:32 AM | Show all posts | Share
Banyakkan berpuasa..
gila Post at 31-3-2010 13:44


PUAS...KENA PAKSA{:2_78:}
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2010 01:41 AM | Show all posts | Share
apekah kesan kepada org y 'bsronok' sbelum kawen?
samada laki @ pmpuan...
dari segi fizikal @ mental...
sseeorg leh tlg jawab ngn details...
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2010 08:54 AM | Show all posts | Share
onani = mengeluarkan air mana dengan paksa
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-4-2010 11:55 AM | Show all posts | Share
Puasa memang menahan nafsu. Ianya lebih berbentuk latihan, mcm masuk kem latihan lah. Kalau ada rasa suka onani, puasa seminggu betul2 mungkin boleh melatih dari mengelakkannya dengan harapan lepas seminggu tu kita terlatih mengelakkan onani. Kalau ada resa lagi, masuk kem pencegah lagi, puasa lagi beberapa waktu untuk mengawal nafsu tu. Ini berkesan kalau kita serius berpuasa dan bertekad nak mengubah diri.

Tapi kalau lepas makan, tau2 ada rasa nak beronani, persoalannya ialah bagaimana nak mengelakkannya pada masa tu? Takkan nak berpuasa sbb baru pun lepas makan. Bagaimana kalau ada rasa nak beronani, time tu time tu jugak kita nak redakan perasaan yang meluap-luap ni tanpa melakukan onani? Cuba bincangkan kaedahnya.
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2010 06:49 PM | Show all posts | Share
player Man utd tu la..
Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2010 08:04 AM | Show all posts | Share
nani ker ?
Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2010 05:33 PM | Show all posts | Share
19# zana811

ha Nani..bagus bdk tu...
Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2010 08:24 PM | Show all posts | Share
20# wengers

anak rusa nani pun ok gak
Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2010 08:40 PM | Show all posts | Share
main2 plak dah....
ini serius
Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2010 08:55 PM | Show all posts | Share
bagi la kaedah nk mengelak diri dari melakukan onani....................

bkn org bujang je yg ada wat xtvt onani ni................yg dah kawin pun ada wat gak
Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2010 09:37 PM | Show all posts | Share
amalan onani punca cepat kalah... org dah kahwin tau la... perbuatan memaksa... bukan pada tempatnya...
Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2010 10:20 PM | Show all posts | Share
Post Last Edit by hunt_fear at 8-4-2010 17:23

edit by hunt fear
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Infonet

31-3-2015 04:33 PM GMT+8 , Processed in 0.133177 second(s), 11 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

Quick Reply To Top Return to the list